Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Sz 128/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesław Drabik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Asesor WSA Krzysztof Szydłowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi J. P. i J. P. na decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 12 grudnia 2023 r. nr [...](3) w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zatwierdzenia projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia zmiany pozwolenia na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 18 sierpnia 2023 r. nr [...] Starosta [...], dalej także jako: "Starosta", "organ I instancji", odmówił Spółce A. w S., dalej także jako: "Inwestor", "Spółka", zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia pozwolenia na zmianę pozwolenia z dnia 22 sierpnia 2005 r. nr [...] na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem wbudowanym (kategoria obiektu budowlanego I) i wykonanie przyłączy: kanalizacji sanitarnej, energetycznego i wodociągowego w m. S., gm. S., na terenie działek nr [...], [...] w obr. S. (obecnie działki nr [...], [...] zlokalizowane w S. przy ul. [...], obręb [...]), przeniesionej na Inwestora decyzją z dnia 5 października 2022 r. nr [...], ponieważ stwierdził, że inwestor nie wypełnił w całości obowiązków nałożonych postanowieniem Starosty z dnia 6 czerwca 2023 r.

Od ww. decyzji Inwestor wniósł odwołanie, do którego dołączył 4 egzemplarze nowych projektów budowlanych zawierających wymagane elementy oraz zmianę zakresu opracowania. Dodatkowo wyjaśnił, że wprowadzone w tym projekcie zmiany nie stanowią istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego.

Decyzją z dnia 12 grudnia 2023 r. nr [...] (3) Wojewoda, dalej także jako: "Wojewoda", "organ II instancji", uchylił zaskarżoną decyzję Starosty i umorzył postępowanie organu I instancji.

W uzasadnieniu decyzji organ II instancji wskazał, że w dniu 6 kwietnia 2023 r. do Starostwa Powiatowego w S. wpłynął wniosek Inwestora o wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę udzielonego ww. decyzją Starosty z dnia 22 sierpnia 2005 r. nr [...], przeniesionej na Inwestora decyzją z dnia 5 października 2022 r. nr [...]. Starosta zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się z aktami sprawy, składania wniosków i zgłaszania uwag, a także wystąpił do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. o informacje, czy zakres kontrolowanych robót budowlanych, o których PINB w S. informował Starostę, pokrywa się ze zmianami objętymi wnioskiem o zmianę przedmiotowego pozwolenia na budowę. Następnie, pismem z dnia 12 kwietnia 2023 r. strony postępowania - J. i J. P. poinformowali o błędach w doręczaniu korespondencji oraz wnieśli o umożliwienie merytorycznego ustosunkowania się w sprawie. Swoje uwagi wyrazili w piśmie z dnia 17 kwietnia 2023 r. W odpowiedzi na podniesione zarzuty Inwestor w piśmie z dnia 20 kwietnia 2023 r. przedłożył swoje stanowisko w sprawie. W wyniku ponownego wystąpienia Starosty o udzielenie stosownych informacji do PINB w S., organ nadzoru budowlanego poinformował o wyznaczonym terminie kontroli przedmiotowej nieruchomości. W związku z powyższym Starosta, z uwagi na konieczność rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ, na podstawie art. 97 § 1 ust. 4 k.p.a., zawiesił z urzędu prowadzone postępowanie (postanowienie z dnia 8 maja 2023 r.). Następnie PINB w S., po przeprowadzeniu kontroli budowy na działkach nr [...], [...] wyjaśnił, że wprowadzone do obiektu zmiany (w tym roboty w zakresie otworów okiennych), które objęto zakresem wniosku o zmianę pozwolenia na budowę, zostały zakwalifikowane przez kierownika budowy jako nieistotne odstąpienie od projektu budowlanego (pismo z dnia 26 maja 2023 r.). Wobec powyższego nie mogą być one traktowane jako samowola budowlana. Z uwagi na otrzymane wyjaśnienia Starosta, postanowieniem z dnia 30 maja 2023 r., podjął z urzędu zawieszone postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na zmianę pozwolenia na budowę. W związku z powyższym dodatkowe uwagi w sprawie ponownie zgłosili J. i J. P. wskazując, że projektowane zmiany trwale zniekształcą rzeźbę terenu oraz spowodują zmiany stosunków wodnych (pismo z dnia 6 czerwca 2023 r.). Starosta, z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości w złożonym projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym postanowieniem z dnia 6 czerwca 2023 r. nałożył na inwestora obowiązek ich uzupełnienia oraz doprowadzenia do zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Następnie ponownie dodatkowe uwagi oraz dokumenty w sprawie złożyli J. i J. P. (pismo z dnia 24 lipca 2023 r.), zaś Inwestor przy piśmie z dnia 10 sierpnia 2023 r. złożył dodatkowe wyjaśnienia, a także przedłożył 4 egzemplarze poprawionych projektów budowlanych, w których dokonał zmiany zakresu wnioskowanego zamierzenia budowlanego w stosunku do wniosku z dnia 6 kwietnia 2023 r. Po ponownej analizie całości akt sprawy Starosta stwierdził, że Inwestor nie wykonał w całości obowiązków nałożonych postanowieniem z dnia 6 czerwca 2023 r., a dodatkowo wskazał, że przewidziane przez Inwestora roboty budowlane stanowić będą istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego zwiększając obszar oddziaływania poza działkę Inwestora oraz naruszenie ustawy Prawo wodne. Wobec powyższego organ I instancji odmówił zatwierdzenia zamiennego projektu budowlanego oraz zmiany pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00