Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 maja 2024 r., sygn. III SA/Gl 51/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Adam Gołuch, Sędzia WSA Beata Machcińska, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 28 maja 2024 r. sprawy ze skargi G. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze w Katowicach z dnia 27 listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie ustanowienia zabezpieczenia na majątku przewidywanych należności z tytułu zwrotu dotacji oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 27 listopada 2023 r., nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej: organ odwoławczy, SKO) utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta G. (dalej również jako organ pierwszej instancji) z 18 września 2023 r., nr [...], orzekającą o zabezpieczeniu na majątku G. J. (dalej: skarżący) na poczet przewidywanych należności z tytułu zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w wysokości 277 691,20 zł oraz odsetek za zwłokę w wysokości 68 798,92 zł
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Na podstawie ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku 3 lat, G.-Miasto na prawach powiatu (dalej: zleceniodawca) zawarło 26 sierpnia
2021 r. ze skarżącym, prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą "G", umowę nr [...] na realizację zadania publicznego pn. "Organizacja opieki nad dziećmi do lat 3 w Żłobku [...] przy ul. [...],G.". Na realizację zadania zleceniobiorca uzyskał dotację w łącznej wysokości 279 840 zł.
Po przeanalizowaniu złożonego przez skarżącego w dniu 27 stycznia 2022 r. sprawozdania częściowego za okres od 1 września do 31 grudnia 2021 r. zleceniodawca stwierdził nieprawidłowości w realizacji umowy w zakresie pobierania od rodziców opłat wyższych niż wynika to z oferty skarżącego i wezwał skarżącego do jego skorygowania.
W świetle złożonej przez skarżącego deklaracji oraz korekt sprawozdania częściowego zleceniobiorca uznał, że skarżący nie dochował warunków określonych w § 1 ust. 8 i ust. 11 umowy na realizację zadania publicznego, które to zobowiązują zleceniobiorcę do wykonania zadania zgodnie z ofertą, z uwzględnieniem jej aktualizacji, do niepobierania od rodzica/opiekuna dziecka świadczeń pieniężnych