Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 maja 2024 r., sygn. II SA/Ol 203/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant Starszy referent Aneta Krygielska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2024 r. sprawy ze skargi Gminy Biała Piska na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy świetlicy wiejskiej zlokalizowanej w miejscowości [...] na okres 5 lat oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] 2024 r., nr [...] Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej: "Wojewoda") stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Miejskiej w B. (dalej: "Rada Miejska") z dnia [...] 2023 r. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy świetlicy wiejskiej zlokalizowanej w miejscowości K. na okres 5 lat (dalej: "uchwała z dnia [...] 2023 r."). Podstawą rozstrzygnięcia był art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.) – dalej: "u.s.g.".

W uzasadnieniu Wojewoda wyjaśnił, że Rada Miejska, działając na podstawie

art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g. i art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 344 ze zm.) – dalej: "u.g.n.", wyraziła zgodę na zawarcie przez Gminę B. (dalej: "Gmina") ze Stowarzyszeniem A z siedzibą w miejscowości K. (dalej: "Stowarzyszenie") umowy dzierżawy na czas określony 5 lat nieruchomości gminnej – działki [...], obr. K., zabudowanej budynkiem świetlicy wiejskiej w miejscowości K. oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tej umowy dzierżawy. Wojewoda wskazał, że podstawą działania Rady był art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g., będący normą kompetencyjną, która daje radzie uprawnienie do uregulowania w drodze uchwały zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, a w przypadku nieuchwalenia tych zasad – do wyrażania zgody na dokonywanie przez wójta (burmistrza) wymienionych czynności związanych z gospodarowaniem mieniem gminnym. Określenie takich zasad wiąże organ wykonawczy gminy i zwalnia go z obowiązku uzyskania zgody na dokonanie czynności prawnej określonej w tym unormowaniu. W przypadku zaś braku uchwalenia zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi, każdorazowa czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu nieruchomością wymaga akceptacji rady gminy (miasta). Wojewoda wskazał również, że podejmowana na podstawie art. 37 ust. 4 u.g.n. uchwała o zwolnieniu z przetargu może dotyczyć jedynie konkretnych, zindywidualizowanych przypadków wskazanych we wniosku organu wykonawczego. Każdorazowe odstąpienie od przetargu wymaga zgody rady wyrażonej w uchwale.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00