Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.63.2024.2.MAZ

Obowiązek naliczania i odprowadzania podatku akcyzowego od energii elektrycznej zakupionej, a także wytworzonej i zużytej na własne potrzeby; prawidłowość rozliczenia zaległego podatku akcyzowego w deklaracjach korygujących; obowiązek zapłacenia odsetek od zaległości podatkowych.

Interpretacjaindywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

- nieprawidłowe w zakresie wskazania miesiąca, od którego Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej od XXX (pytanie nr 1);

- nieprawidłowew zakresie wskazania miesiąca, od którego Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej wytworzonej i zużytej na własnepotrzeby (pytanie nr 2);

- nieprawidłowew zakresie rozliczenia zaległego podatku w jednej deklaracji, w której uwzględniony zostanie cały okres od 29.09.2022 r. do 29.02.2024 r. (pytanie nr 3);

- prawidłowew zakresie korekty deklaracji za marzec 2024 r., gdy ta korekta dotyczy czynności opodatkowanej wykonanej w marcu 2024 r. (pytanie nr 3);

- prawidłowew zakresie obowiązku zapłacenia odsetek od zaległości podatkowych, gdy podatek akcyzowy od energii nabywanej przez Szpital posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, odprowadzała XXX (pytanie nr 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 20 marca 2024 r., dotyczy: obowiązku naliczania i odprowadzania podatku akcyzowego od energii elektrycznej zakupionej od XXX, a także wytworzonej i zużytej przez Szpital na własne potrzeby; prawidłowości rozliczenia zaległego podatku akcyzowego w deklaracjach korygujących; obowiązku zapłacenia odsetek od zaległości podatkowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 13 maja 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Szpital … w … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Szpital”) posiada kogeneracyjne źródło energii elektrycznej o mocy poniżej 1 MW (prąd wytwarzany jest przez silnik spalinowy zasilany gazem ziemnym). Energia elektryczna wyprodukowana z instalacji zużywana jest na potrzeby własne oraz sprzedawana na podstawie umowy sprzedaży do … S.A. (dalej jako: „XXX”). Zgodnie z zapisami umowy sprzedaży energii elektrycznej z dnia 22.10.2021 roku, XXX prowadziła rozliczenia zawierające podatek akcyzowy, który odprowadzała do urzędu skarbowego.

Od 26.09.2022 [r.] Szpital posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej (znak: …).

Dnia 1 lutego 2024 roku wpłynęło do jednostki pismo wyjaśniające od XXX, że Szpital jako odbiorca posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, nie jest już dla niego nabywcą końcowym. Tym samym nie ma możliwości dalszego rozliczenia akcyzy i dodatkowo wykona korekty rozliczeń w zakresie błędnie rozliczonego podatku akcyzowego za okres od 27.09.2022 [roku] do 31.07.2023 roku. Faktury korygujące przez sprzedawcę zostały wystawione w lutym i marcu 2024 roku. Po weryfikacji dokumentów rozliczeniowych Szpital dopatrzył się, że od 01.08.2023 [r.] XXX nie uwzględnia akcyzy na dokumentach sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku z 13 maja 2024 r. Wnioskodawca podał następujące informacje:

1. Kod CN Nomenklatury Scalonej gazu ziemnego wykorzystywanego przez Szpital - 2711 21 00 - gaz ziemny w stanie gazowym.

2. Szpital zużywa gaz ziemny do wytwarzania energii elektrycznej przez silnik spalinowy od 06 grudnia 2021 roku.

3. Szpital nie nabywa gazu ziemnego z akcyzą za paliwo gazowe.

4. Szpital nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy zużywanej energii elektrycznej.

5. XXX posiada koncesję na obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo Energetyczne.

Pytania

1. Od jakiego miesiąca Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej od XXX?

2. Od jakiego miesiąca Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej wytworzonej i zużytej na własne potrzeby ?

3. Czy Szpital może zaległy podatek rozliczyć w jednej deklaracji w sprawie podatku akcyzowego np. za luty 2024 r. (obejmując cały okres od 29.09.2022 do 29.02.2024), czy jednak korekty deklaracji musimy dokonywać według okresów, w którym powstał u nas obowiązek podatkowy z tytułu energii elektrycznej, a więc za okres, w którym przedmiotowa energia została zużyta?

4. Czy za okres, w którym XXX odprowadzała podatek akcyzowy, Wnioskodawca musi zapłacić odsetki?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej od XXX Szpital powinien odprowadzić za okres, w którym podatek akcyzowy przestał być odprowadzany przez XXX, czyli od sierpnia 2023 roku i za ten okres powinien naliczyć i zapłacić odsetki. Podatek akcyzowy wynikający ze skorygowanych dokumentów sprzedaży od XXX, Szpital wykaże w deklaracjach za luty 2024 [r.] i marzec 2024 [r.] (okres od 29.09.2022 - 31.07.2023).

2. Podatek akcyzowy od energii elektrycznej wytworzonej i zużytej na własne potrzeby Szpital powinien odprowadzić od dnia posiadania koncesji.

3. Szpital dokona rozliczenia w jednej deklaracji za luty 2024 [r.] (okresy od 29.09.2022 - 29.02.2024), a w deklaracji za marzec 2024 [r.] ujmie korekty wystawione przez XXX w marcu wraz z dokumentami bieżącymi za marzec 2024 [r.].

4. Szpital zapłaci odsetki za okres odprowadzania podatku akcyzowego przez XXX.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

- nieprawidłowe w zakresie wskazania miesiąca, od którego Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej od XXX (pytanie nr 1);

- nieprawidłowew zakresie wskazania miesiąca, od którego Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej wytworzonej i zużytej na własne potrzeby (pytanie nr 2);

- nieprawidłowew zakresie rozliczenia zaległego podatku w jednej deklaracji, w której uwzględniony zostanie cały okres od 29.09.2022 r. do 29.02.2024 r. (pytanie nr 3);

- prawidłowew zakresie korekty deklaracji za marzec 2024 r., gdy ta korekta dotyczy czynności opodatkowanej wykonanej w marcu 2024 r. (pytanie nr 3);

- prawidłowew zakresie obowiązku zapłacenia odsetek od zaległości podatkowych, gdy podatek akcyzowy od energii nabywanej przez Szpital posiadający koncesje na wytwarzanie energii elektrycznej, odprowadzała XXX (pytanie nr 4).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Użyte w ustawie określenie wyroby gazowe oznacza wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711, wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Z kolei w poz. 33 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2716 00 00, wymieniono energię elektryczną.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy wskazano, że:

Użyte w ustawie określenie sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

 2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,

 3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,

 4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,

 5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

 6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej –Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 5 ustawy:

Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5, art. 9 ust. 1,art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1-2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Stosownie do art. 11 ust. 1 i 2 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że posiadają kogeneracyjne źródło energii elektrycznej o mocy poniżej 1MW (prąd wytwarzany jest przez silnik spalinowy zasilany gazem ziemnym). Energia elektryczna wyprodukowana z instalacji zużywana jest na potrzeby własne oraz sprzedawana na podstawie umowy sprzedaży do XXX. Zgodnie z zapisami umowy sprzedaży energii elektrycznej z dnia 22.10.2021 roku, XXX prowadziła rozliczenia zawierające podatek akcyzowy, który odprowadzała do urzędu skarbowego. Od 26.09.2022 r. Szpital posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej. Dnia 1 lutego 2024 roku wpłynęło do Wnioskodawcy pismo wyjaśniające od XXX, że Szpital jako odbiorca posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, nie jest już dla niego nabywcą końcowym. Tym samym nie ma możliwości dalszego rozliczenia akcyzy i dodatkowo XXX wykona korekty w zakresie błędnie rozliczonego podatku akcyzowego za okres od 27.09.2022 r. do 31.07.2023 r. Faktury korygujące przez sprzedawcę zostały wystawione w lutym i marcu 2024 r. Po weryfikacji dokumentów rozliczeniowych Szpital dopatrzył się, że od 01.08.2023 r. XXX nie uwzględnia akcyzy w dokumentach sprzedaży. W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że kod CN Nomenklatury Scalonej gazu ziemnego wykorzystywanego przez Szpital to 2711 21 00 (gaz ziemny w stanie gazowym). Szpital zużywa gaz ziemny do wytwarzania energii elektrycznej przez silnik spalinowy od 06 grudnia 2021 r. Szpital nie nabywa gazu ziemnego z akcyzą za paliwo gazowe. Szpital nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy zużywanej energii elektrycznej. XXX posiada koncesję na obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo Energetyczne.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia:

- od jakiego miesiąca Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej od XXX (pytanie nr 1);

- od jakiego miesiąca Szpital musi naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej wytworzonej i zużytej na własne potrzeby (pytanie nr 2);

- czy Szpital może zaległy podatek rozliczyć w jednej deklaracji w sprawie podatku akcyzowego np. za luty 2024r (obejmując cały okres od 29.09.2022 do 29.02.2024), czy jednak korekty deklaracji musimy dokonywać według okresów, w którym powstał u nas obowiązek podatkowy z tytułu energii elektrycznej, a więc za okres, w którym przedmiotowa energia została zużyta (pytanie nr 3);

- czy za okres, w którym XXX odprowadzała podatek akcyzowy, Wnioskodawca musi zapłacić odsetki (pytanie nr 4).

Na wstępie wskazać należy, że przedmiot opodatkowania akcyzą w przypadku energii elektrycznej został uregulowany w sposób szczególny poprzez wprowadzenie definicji nabywcy końcowego - podmiotu nabywającego energię elektryczną, nieposiadającego koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne.

Zatem zgodnie z powyższą definicją wprowadzono zasadę opodatkowania akcyzą ostatniego etapu obrotu, czyli etapu wydania energii elektrycznej do konsumpcji nabywcy końcowemu przez podmiot posiadający koncesję, przy czym opodatkowaniu podlega także zużycie energii elektrycznej w ściśle określonych przez ustawodawcę okolicznościach (tj. w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy). W konsekwencji opodatkowaniu akcyzą nie podlega m.in. wytwarzanie energii elektrycznej, energia elektryczna, która jest przedmiotem obrotu pomiędzy podmiotami posiadającymi koncesję, jak i sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję przez podmiot, który tę energię elektryczną wyprodukował, i który sam takiej koncesji nie posiada.

Zauważyć przy tym również należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem nakładanym tylko na niektóre wyroby określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy i jest podatkiem jednofazowym - nakładanym co do zasady tylko jeden raz, tj. opodatkowaniu podlega pierwsza w kolejności czynność z którą ustawodawca wiąże powstanie obowiązku podatkowego.

Co więcej, zgodnie z treścią art. 5 ustawy, czynności lub stany faktyczne, o których mowa m.in. art. 9 ust. 1 ustawy, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Tym samym z punktu widzenia oceny, czy dana czynność, np. produkcja wyrobów akcyzowych, sprzedaż wyrobów akcyzowych, rodzi skutki podatkowe w akcyzie, dochowanie warunków przewidzianych innymi przepisami prawa dla dokonania tych czynności jest obojętne. Zatem zawsze w takich sytuacjach, o ile tylko zostanie spełniona dyspozycja normy wynikająca z przepisów ustawy, określających przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie. De facto zatem warunki lub też forma czynności są obojętne dla sprawy wystąpienia przedmiotu opodatkowania. W konsekwencji kluczowe z punktu widzenia powstania obowiązku podatkowego w akcyzie jest samo dokonanie czynności, z którą ustawa wiąże powstanie tego obowiązku (por. m.in. wyrok WSA w Lublinie z 29 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 249/15). Powstanie obowiązku podatkowego nie jest więc zależne od woli podatnika, ale od okoliczności, które go wywołują, które co do zasady w przypadku energii elektrycznej są ściśle związane ze statusem akcyzowym podmiotów uczestniczących w obrocie energią elektryczną.

Powyższe zasady mają zasadnicze przełożenie na obowiązki związane z szeroko pojętym obrotem energią elektryczną, w tym na te, które budzą Państwa wątpliwości.

Odnosząc się zatem do przedstawionych przez Państwa we wniosku okoliczności sprawy, w momencie kiedy Szpital rozpoczął nabywanie energii elektrycznej od XXX, a przy tym nie posiadał żadnej koncesji w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego, miał status nabywcy końcowego, w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy. W takim wypadku przedmiotem opodatkowania akcyzą była – zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy – sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju. Podatnikiem w tej sytuacji był sprzedawca energii elektrycznej (XXX). Tego stanu rzeczy nie zmieniał fakt, że równocześnie Wnioskodawca rozpoczął wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy zasilany gazem, wykorzystywanej na własne potrzeby oraz sprzedawanej XXX.

Natomiast w sytuacji, gdy Szpital od 26 września 2022 r. posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, to od tego momentu utracił status nabywcy końcowego. W takim wypadku sprzedaż energii elektrycznej Szpitalowi przez XXX nie była przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ ta sprzedaż nie następowała do nabywcy końcowego. Natomiast od momentu, gdy Szpital posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest – w myśl art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy – zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, czyli Szpital. W takim wypadku to Szpital jest podatnikiem akcyzy w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy, w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanej.

Reasumując – Szpital jest, stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, obowiązany naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej od XXX od momentu uzyskania przez Szpital koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

W przypadku, gdy Szpital rozpoczął produkcję energii elektrycznej przez silnik spalinowy zasilany gazem (od 6 grudnia 2021 r.), a przy tym nie posiadał koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, to w momencie wykorzystywania tej energii na własne potrzeby następowało wykonanie przez Szpital czynności opodatkowanej w myśl art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy (zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię). Oznacza to, że od momentu zużycia na własne potrzeby wyprodukowanej energii elektrycznej, Szpital jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania akcyzy od tej energii elektrycznej, stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca, wyprodukowana i zużywana energia elektryczna nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy. Zatem w tym wypadku fakt uzyskania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej nie powoduje, że Szpital jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania akcyzy od tej energii elektrycznej. Przedmiotem opodatkowania jest bowiem samo zużycie tej energii elektrycznej przez Szpital. Uzyskanie koncesji powoduje mianowicie, że Szpital wykonuje czynność opodatkowaną akcyzą w rozumieniu art. 9 ust. 1 pkt 3, a nie art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, jak to miało miejsce, gdy tej koncesji nie posiadał.

Reasumując – Szpital jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania podatku akcyzowego od momentu, gdy wyprodukowaną energię elektryczną zaczął zużywać na własne potrzeby.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym wskazać należy, że do dokonywania rozliczeń i zapłaty podatku akcyzowego (a więc i dokonywania odpowiednich korekt tych rozliczeń) jest zobowiązany podatnik podatku akcyzowego, a więc podmiot, który dokonał czynności opodatkowanej, w związku z którą powstał po jego stronie obowiązek rozliczenia (a więc złożenia deklaracji) i zapłaty podatku akcyzowego.

Przepisy dotyczące korekt deklaracji zostały zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”.). Zgodnie z art. 81 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

§ 1.Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

§ 2.Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że deklaracja podatkowa stanowi oświadczenie podatnika co do tego, że za dany okres powstało zobowiązanie podatkowe wraz z kwotą zobowiązania podatkowego do zapłaty w określonym terminie. Oświadczenie to podatnik może zmodyfikować, składając korektę, na co pozwala konstrukcja podatku akcyzowego jako zobowiązania powstającego ex lege - czyli z mocy prawa, z chwilą dokonania czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym. Korekta jest zatem niejako zmianą stanowiska podatnika odnośnie do samego faktu opodatkowania lub jego wysokości. W zakresie korekt deklaracji stosuje się natomiast przepis art. 81 Ordynacji podatkowej (por. wyrok WSA w Olsztynie z 8 kwietnia 2021 r., sygn. akt I SA/Ol 1/21). Z powołanego przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że korekta to nic innego jak prawo do złożenia skorygowanej deklaracji. Korektę deklaracji można określić, jako dokument wtórny do deklaracji, którą ona koryguje, w żadnym zaś razie nie może być traktowana jako dokument zupełnie odrębny od deklaracji oraz jako dokument mający samoistny, czyli niezależny od deklaracji, byt prawny. Korekta deklaracji zastępuje deklarację ją poprzedzającą, czyli w momencie złożenia korekty deklaracji traci byt prawny deklaracja pierwotna (poprzedzająca korektę). Przy czym istotę korekty stanowi zmiana stanowiska podatnika odnośnie samego faktu opodatkowania lub jego wysokości (por. wyrok NSA z 10 sierpnia 2016 r., sygn. akt I GSK 1314/14). Przy czym zwrócić należy uwagę na fakt, że prawo do korekty deklaracji przysługuje tylko podatnikom, którzy na podstawie przepisów materialnego prawa podatkowego byli zobowiązani do ich składania (por. m.in. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/OI 627/14, potwierdzony wyrokiem NSA z 30 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 758/15). Zauważyć w tym miejscu należy, że co prawda wyrok I SA/Ol 627/14 dotyczy podatku od towarów i usług, jednakże przepisy dotyczące uprawnienia do dokonania korekty podatku są uniwersalne dla wszystkich podatków, bowiem są uregulowane w ustawie Ordynacja podatkowa, a więc takie stanowisko w tym zakresie ma zastosowanie również w niniejszej sprawie.

Zatem to podatnik podatku akcyzowego, w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (a więc co do zasady podmiot dokonujący pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym), będzie zobowiązany do złożenia deklaracji i zapłaty podatku akcyzowego oraz będzie miał prawo do dokonania korekty, zgodnie z art. 81 Ordynacji podatkowej. W przedstawionych okolicznościach sprawy to na Wnioskodawcy jako podatniku spoczywał obowiązek złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, w związku z zużyciem energii elektrycznej nabywanej od XXX od momentu uzyskania koncesji na wytwarzanie energii przez Szpital.

Z kolei korekta deklaracji podatkowej odnosi się do deklaracji, która powinna być złożona za konkretny okres, w którym Wnioskodawca wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu. Zatem od momentu uzyskania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, tj. od 26 września 2022 r., Szpital wykonuje czynność opodatkowaną akcyzą, jaką jest zużycie energii elektrycznej nabytej od XXX. Jest to czynność wymieniona w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy. Szpital jest więc zobowiązany do dokonywania korekty odrębnie za każdy miesięczny okres, w którym powstał u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w akcyzie, w związku z tym zużyciem nabywanej energii elektrycznej. W tym wypadku niemożliwe jest, aby Szpital dokonał korekty w jednej deklaracji za luty 2024 r., obejmującej okres od 26 września 2022 r. do 29 lutego 2024 r. Natomiast korekta deklaracji dotycząca zużycia energii elektrycznej w marcu 2024 r. powinna zostać wykazana w deklaracji korygującej za ten miesiąc.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest:

- nieprawidłowe w zakresie wykazania korekty w jednej deklaracji za luty 2024 r., obejmującej okres od 26 września 2022 r. do 29 lutego 2024 r.,

- prawidłowe w zakresie korekty deklaracji za marzec 2024 r., gdy ta korekta dotyczy czynności opodatkowanej wykonanej w marcu 2024 r.

Jak wskazano w art. 53 § 1, 3 i 4 Ordynacji podatkowej:

§ 1.Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.

§ 3.Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1.

§ 4.Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

Wnioskodawca podał, że XXX dokona korekty rozliczeń podatku akcyzowego. W związku z tym, że Szpital otrzymał 26 września 2022 r. koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, dlatego jako podatnik akcyzy od zużycia energii elektrycznej nabytej od XXX powinien dokonać korekty deklaracji podatkowych za okresy od uzyskania koncesji, obliczyć i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego. W związku z tym, że Szpital nie dokonał wpłaty akcyzy w terminach wynikających z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, powstały zaległości podatkowe.

W myśl art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

W związku z niezapłaceniem w terminie podatku akcyzowego od zużytej energii elektrycznej, nabytej od XXX, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty odsetek za zwłokę. Oznacza to, że Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Zaległości podatkowe powstały, ponieważ Szpital – jako podmiot, który uzyskał koncesję 26 września 2022 r. – nie odprowadził w terminie podatku akcyzowego od zużytej energii elektrycznej, nabytej od XXX.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00