Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.72.2024.2.AM

Zwolnienia z opodatkowania akcyzą w zakresie produkcji energii i obliczanie łącznej mocy generatorów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:

- w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 - nieprawidłowe;

- w pozostałym zakresie - prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy względem wyprodukowanej w generatorach o łącznej mocy do 1 MW i zużytej na potrzeby własne energii elektrycznej, możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy względem energii elektrycznej wytworzonej w hydrogeneratorze, a następnie zużytej na potrzeby wytwarzania, możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii oraz obliczania progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną wpłynął 27 marca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 maja 2024 r. (wpływ 20 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - X S.A. z siedzibą w (…) (dalej również „Spółka” lub „X”) jest podmiotem, którego przedmiotem działalności, (...), jest prowadzenie likwidacji kopalń, (…). Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego.

Poza działalnością w zakresie likwidacji kopalń Spółka prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji energii elektrycznej oraz jej obrotu w oparciu, o udzielone przez Prezesa URE koncesje (…).

Przedmiotem działalności objętej powyższymi koncesjami jest działalność gospodarcza w zakresie dystrybucji energii elektrycznej oraz jej obrotu na potrzeby odbiorców zlokalizowanych na terenie gmin województwa (...), sieciami średniego i niskiego napięcia.

Do powyższych decyzji zostały wprowadzone kolejne zmiany:

- z dnia (…) roku nr (…) i nr (…) - poszerzono obszar wykonywanej działalności o (…),

- z dnia (…)roku nr (…) - poszerzono obszar wykonywanej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną na teren całego kraju,

- z dnia (…) roku nr (…) - poszerzono obszar wykonywanej działalności dystrybucyjnej o (…).

Decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (…) roku, nr (…), X S.A. wyznaczona została Operatorem Systemu Dystrybucyjnego elektroenergetycznego, na okres od (…) r. do (…) r.

W chwili obecnej odbiorcami energii elektrycznej są wyłącznie odbiorcy prowadzący działalność gospodarczą, zasilani na średnim i niskim napięciu. Aktualnie Spółka nie posiada odbiorców grupy taryfowej G tj. odbiorców wykorzystujących energię elektryczną na potrzeby gospodarstw domowych.

Ze względu na fakt posiadania koncesji na dystrybucję energii elektrycznej lub obrót energią elektryczną, X S.A. nie jest nabywcą końcowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W ramach działalności podstawowej X S.A. podjęto działania mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną kupowaną od spółek obrotu polegające na budowie własnego generatora energii elektrycznej.

Wdrożenie w Spółce nowych, innowacyjnych rozwiązań ma doprowadzić do oszczędności energii co wpisuje się w kierunki wytyczone przez Komisję Europejską, która wskazała ścieżkę transformacji energetycznej Europy, której celem jest neutralność klimatyczna.

W dniu (…) roku, Spółka uruchomiła własną instalację OZE z wykorzystaniem hydrogeneratora o mocy elektrycznej (…) kW. Hydrogenerator wytwarza energię elektryczną, zużywaną przez Spółkę wyłącznie na jej własne potrzeby, tj. zasila on pompy co pozwala ograniczyć ilość energii elektrycznej jaką należało by zakupić od dostawcy. Dzięki pracy tego urządzenia zmniejszono zapotrzebowanie na zewnętrzne dostawy prądu, a to przełożyło się na mniejsze koszty zakupu energii elektrycznej i usług dystrybucyjnych.

Wdrożenie w Spółce nowych, innowacyjnych rozwiązań ma doprowadzić do oszczędności energii co wpisuje się w kierunki wytyczone przez Komisję Europejską, która wskazała ścieżkę transformacji energetycznej Europy, której celem jest neutralność klimatyczna.

Hydrogenerator umożliwia produkcję na własne potrzeby energii elektrycznej pochodzącej z wód kopalnianych. Urządzenie wykorzystuje energię kinetyczną spadającej wody z poziomu (…) m na poziom (…) m. Strumień wody po wyjściu z dysz kierowany jest do wirnika, przez który wytworzony regulowany moment obrotowy przekazywany jest następnie na wał turbiny. Kontrolowana prędkość obrotowa wału turbiny przekazywana jest następnie do generatora, w którym powstaje źródło energii elektrycznej.

Przedmiotowa instalacja nie jest podłączona do sieci lokalnego OSD, energia elektryczna wytwarzana jest przy udziale samoczynnie spadającej wody i nie wykorzystuje się przy tym energii zakupionej od Dostawcy energii elektrycznej. Wytwarzana energia elektryczna nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii elektrycznej, lecz jest wyłącznie zużywana przez Spółkę na własne potrzeby.

Źródłem energii dla generatora energii elektrycznej (dalej hydrogenerator) jest energia mechaniczna wód pozyskiwana ze spadku wód dołowych. Hydrogenerator zainstalowany jest w wyrobiskach dołowych na poziomie (…) m pompowni (…), który produkuje energię elektryczną z wykorzystaniem energii mechanicznej wódy dołowej spadającej rurociągiem (…) z wyrobisk dołowych na poziomie (…) m, która to woda napędza turbinę hydrogeneratora.

Strumień wody po wyjściu z dysz kierowany jest do wirnika, przez który wytworzony regulowany moment obrotowy przekazywany jest następnie na wał turbiny. Woda dołowa z poziomu (…) m stanowiąca źródło energii dla hydrogeneratora jest pochodzenia naturalnego i nie jest związana z prowadzenie odwadniania wyrobisk dołowych na poziomie (…) m pompowni (…).

Energia wytwarzana poprzez hydrogenerator jest hydroenergią w rozumieniu ustawy OZE. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 20 lutego o odnawialnych źródłach energii (dalej: ustawa OZE) za hydroenergię uważana jest energia mechaniczna wód, z wyłączeniem energii uzyskiwanej z pracy pompowej w elektrowniach szczytowo-pompowych lub elektrowniach wodnych z członem pompowym.

Hydrogenerator jest przyłączony do wewnętrznej instalacji elektroenergetycznej (…) na napięciu (…) kV. Energia elektryczna wytworzona przez generator wykorzystywana jest na potrzeby własne wytwarzania (obwody potrzeb własnych hydrogeneratora przyłączone są bezpośrednio do generatora energii elektrycznej) oraz na potrzeby własne związane z prowadzeniem procesu odwadniania wyrobisk dołowych.

Energia elektryczna wytworzona przez hydrogenerator i wprowadzona do instalacji elektroenergetycznej (…) stanowi różnicę pomiędzy energią wytworzoną na zaciskach generatora, a energią zużywaną na potrzeby własne generatora związane z potrzebami technologicznymi wytwarzania energii elektrycznej przez hydrogenerator.

Do potrzeb własnych generatora zalicza się zasilanie w energię elektryczną urządzeń kontroli, sterowania i automatyki urządzenia, oraz pracę urządzeń pomocniczych takich jak siłowniki i pompy związane z odprowadzeniem wody kopalnianej ze zbiornika dolnego hydrogeneratora do chodników wodnych pompowni.

Energia elektryczna wprowadzona do instalacji elektroenergetycznej pompowni pomniejsza dostawy tej energii elektrycznej z sieci lokalnego operatora sieci dystrybucyjnej, którym jest (…) S.A. (dalej OSD).

Energia elektryczna wytworzona przez hydrogenerator i wprowadzona do instalacji własnej wykorzystywana jest na procesy związane z odwadnianiem wyrobisk dołowych prowadzonym w ramach zabezpieczenia kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym.

Zgodnie z układem elektroenergetycznym pompowni (…) całość energii wytworzonej z hydrogeneratora, wprowadzonej do instalacji elektroenergetycznej pompowni, zużywana jest na potrzeby przewietrzania wyrobisk dołowych, odwadniania oraz pracy maszyny wyciągowej z wraz urządzeniami pomocniczymi. Energia elektryczna wytworzona z hydrogeneratora nie jest wyprowadzana do sieci OSD oraz nie podlega sprzedaży nabywcom końcowym.

W X S.A. zabudowane są również małe generatory spalinowe zasilane olejem napędowym stanowiące źródło zasilania awaryjnego dla urządzeń wymagającej wysokiej pewności zasilania tj. urządzeń systemów ogólnozakładowej łączności telefonicznej oraz systemów dyspozytora ruchu zakładu górniczego. Generatory te uruchamiane są wyłącznie w czasie przerw w dostawach energii elektrycznej. W czasie normalnej pracy pozostają wyłączone. Łączna ilość zabudowanych agregatów prądotwórczych w przedsiębiorstwie to (…) szt. o łącznej mocy (…) kW. Łączna moc generatorów produkujących energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Spółkę na jej własne potrzeby, nie przekracza obecnie progu 1 MW.

Spółka na dzień dzisiejszy posiadana jeden tego typu hydrogenerator. W przyszłości Spółka planuje uruchomienie kolejnych hydrogeneratorów jak również planuje zainstalować panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej. Zainstalowane urządzenie będą posiadać możliwość odczytu wytworzonej jak i zużytej energii odnawialnej. Docelowo moc zainstalowanych urządzeń wytwórczych przekroczy moc 1 MW.

Spółka składa deklaracje miesięczne AKC-4/H z tytułu zużywania i sprzedaży energii elektrycznej. Energię elektryczną wytworzoną przez hydrogenerator Spółka zużywa wyłącznie na własne potrzeby. Spółka zatem nie dokonuje sprzedaży wytwarzanej przez hydrogenerator energii.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną. Zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy OZE przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność w zakresie obrotu energią elektryczną jest obowiązane: uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo pochodzenia (certyfikat zielony) lub świadectwo pochodzenia biogazu rolniczego (certyfikat błękitny) wydane dla energii elektrycznej wytworzonej ze źródeł OZE lub biogazu rolniczego, wytworzonych w instalacjach OZE lub uiścić opłatę zastępczą w terminie określonym w art. 68 ust. 2 obliczoną w sposób określony w art. 56 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Odniesieniem do realizacji powyższych obowiązków jest wykonana całkowita sprzedaż energii elektrycznej odbiorcom końcowym, czyli odbiorcom wykorzystującym tą energię na potrzeby własne, za wyjątkiem odbiorców przemysłowych o rocznym zużyciu większym niż (…).

X S.A. jest uczestnikiem (…). X S.A. na poczet powyższych obowiązków dokonuje za pośrednictwem biura maklerskiego zakupu praw majątkowych (…) do świadectw pochodzenia. Po zakupie praw majątkowych, zostają wydane świadectwa pochodzenia energii elektrycznej, które zgodnie z art. 65 ustawy OZE zostają umorzone w drodze decyzji przez Prezesa URE. Potwierdzeniem wydania decyzji jest dokument wydany przez Prezesa URE dotyczący umorzenia świadectw pochodzenia.

Mając powyższe na względzie, X S.A. będzie w posiadaniu decyzji Prezesa URE o umorzeniu świadectw pochodzenia energii elektrycznej, które to decyzje związane są bezpośrednio z realizacją obowiązku, o których mowa w art. 52 ust. 1 ustawy o OZE.

W przyszłości Spółka planuje uruchomienie hydrogeneratora o mocy zainstalowanej (…).

Planowane jest również uruchomienie farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej (…) kW, a w dalszej kolejności uruchomienie kolejnych instalacji farm fotowoltaicznych o łącznej mocy powyżej 1 MW.

Spółka otrzymała interpretację indywidualną z dnia (…) r. znak: (…) gdzie potwierdzono stanowisko Spółki, że:

- Spółka ma obowiązek uwzględniać wskazany we wniosku obrót energią elektryczną oraz jej zużycie niezależnie od tego czy jest ona nabywana czy wytwarzana we własnym zakresie (o której mowa w art. 138h ust. 1, 2 ustawy akcyzowej),

- Spółka zobowiązana jest do rozliczania podatku akcyzowego od wytwarzanej i zużywanej energii na cele wymienione w stanie faktycznym, w szczególności, Spółka ma obowiązek wykazywania tej energii w składanych deklaracjach miesięcznych AKC‑4/H (z art. 24 ustawy akcyzowej) w zakresie energii elektrycznej.

Spółka pragnie potwierdzić swoje stanowisko w zakresie 4 dodatkowych pytań.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto, że hydrogenerator zainstalowany jest w wyrobiskach dołowych na poziomie (…) m pompowni stacjonarnej (…). Urządzenie jest bezpośrednio przyłączone do instalacji elektroenergetycznej pompowni (…) na nap. (…) KV.

Energia wykorzystywana na potrzeby własne hydrogeneratora związana jest z zasilaniem:

1) aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki (dalej: AKPiA) w skład której wchodzą: czujnik przepływu wody, czujnik poziomu wody w zbiorniku, czujniki drgań łożysk turbiny, czujniki prędkości obrotowej generatora, analizator parametrów sieci elektrycznej. Urządzenia AKPiA dokonują bieżącego pomiaru parametrów fizycznych związanych z procesem technologicznym wytwarzanej energii elektrycznej. Wszystkie urządzenia AKPiA współpracują ze sterownikiem programowalnych PLC realizującym funkcję sterowania i monitoringu parametrów technologicznych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, zarówno w czasie pracy jak i postoju urządzenia. Ponadto, hydrogenerator wyposażony jest w układy zabezpieczeń elektrycznych związanych z zabezpieczeniem obwodów i urządzeń elektrycznych.

2) urządzeń wykonawczych procesów technologicznych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, do których należą:

a) dwa napędy liniowe o mocy (…) kW służące do sterowania wielkością przepływu wody przez turbinę generatora,

b) zawór regulacyjny z napędem o mocy (…) kW służący sterowania ilością wody dostarczanej do turbiny generatora lub podawania wody bezpośrednio do chodników wodnych na poziomie (…) m,

c) dwa pracujące naprzemiennie zestawy pompowe typu (…) o mocy znamionowej (…) kW, służące do odprowadzania wody ze zbiornika dolnego hydrogeneratora do chodników wodnych na poziomie (…) m,

d) zasilacz hydrauliczny o mocy elektrycznej o mocy (…) kW wraz z elementami wykonawczymi - służący do sterowania strugą wody dostarczanej do turbiny w procesie rozruchu lub zatrzymania hydro generatora,

 3) oświetleniem w rejonie zabudowy hydrogeneratora o mocy (…) kW.

Energia elektryczna wytworzona na zaciskach wykorzystywana jest na potrzeby własne związane z prowadzeniem procesu odwadniana wyrobisk dołowych oraz na potrzeby własne związane z prowadzeniem procesu odwadniania wyrobisk dołowych oraz na potrzeby własne hydrogeneratora. Energia elektryczna wytworzona przez hydrogenerator i wprowadzona do instalacji elektroenergetycznej pompowni (…) stanowi różnicę pomiędzy energią wytworzoną na zaciskach generatora, a energią zużywaną na potrzeby własne generatora związane z potrzebami technologicznymi wytwarzania energii elektrycznej. Do potrzeb własnych generatora zalicza się zasilanie w energię elektryczną urządzeń kontroli, sterowania i automatyki urządzenia, oraz pracę urządzeń pomocniczych takich jak siłowniki i pompy związane z odprowadzeniem wody kopalnianej ze zbiornika dolnego hydrogeneratora do chodników wodnych pompowni.

Konstrukcja zapisu art. 30 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym, wskazuje że zwolnienie z akcyzy następuje wyłącznie w procesie produkcji energii elektrycznej lub jej podtrzymaniu. Pozostałe procesy nie związane bezpośrednio z produkcją energii elektrycznej, pomimo że występują w tym samym czasie co produkcja energii elektrycznej nie są zwolnione z podatku akcyzowego.

Proces produkcji energii elektrycznej przez hydrogenerator odbywa się tylko i wyłącznie poprzez przemianę energii mechanicznej wody dołowej w energię elektryczną w silniku indukcyjnym asynchronicznym, do wytworzenia której nie jest wymagana energia elektryczna związana bezpośrednio z przemianą energii mechanicznej na elektryczną. Do wytworzenia energii elektrycznej w silniku asynchronicznym wymagana jest energia elektryczna bierna indukcyjna, która nie jest energią czynną. Zatem energia elektryczna wykorzystywana na potrzeby własne hydrogeneratora związana jest z prowadzeniem odpompowywania wody ze zbiornika wodnego do chodników wodnych pompowni (…) i nie może być zaliczona do procesu związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej.

Wskazali Państwo również, że w X S.A. zabudowane są również małe generatory spalinowe zasilane olejem napędowym, stanowiące źródło zasilania awaryjnego dla urządzeń wymagającej wysokiej pewności zasilania. Urządzenia te są uruchamiane tylko i wyłącznie w czasie przerw w dostawach energii elektrycznej, bądź w przypadkach występowania awarii sieciowych.

W omawianym stanie faktycznym, nabyte oleje napędowe zużywane w generatorach awaryjnych stanowią niezbędny element do uruchomienia tych generatorów i są całości zużywane na ich potrzeby.

Spółka jest zarejestrowanym podmiotem zużywającym wszystkie zakupione oleje na potrzeby Spółki tj. posiadanych urządzeń i maszyn pracujących na powierzchni i na dole.

W konsekwencji Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy dla olejów napędowym zużywanych przez generatory na podstawie art. 32 Ustawy o podatku akcyzowym.

Od nabywanych olejów napędowych zużywanych w małych generatorach spalinowych nie została zapłacona akcyza.

Pytania

W zakresie zaistniałego stanu faktycznego:

1) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanej sytuacji jest on uprawniony do stosowania zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do wytwarzania, następnie zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne, tj. na podstawie przepisów § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891, ze zm. - dalej zwanego „rozporządzeniem w sprawie zwolnień”), przewidujących zwolnienie od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW?

2) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanej sytuacji jest on uprawniony do stosowania zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do energii wyprodukowanej przez hydrogenerator, następnie zużytej na potrzeby wytwarzania, tj. na podstawie przepisów art 30 ust. 6 ustawy AKC?

W zakresie zdarzenia przyszłego:

3) Czy Spółka po przekroczeniu łącznej mocy (1 MW) generatora produkującej w danej chwili energie elektryczną będzie miała możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 30 ust. 1 i ust. 2 ustawy AKC, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz.1378, ze zm.)?

4) Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym próg (1 MW) łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną (o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 ustawy akcyzowej oraz w przepisach § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień), należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszelkich generatorów Wnioskodawcy (niezależnie od źródła ich zasiania np. surowce tradycyjne/OZE) faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Spółkę, nie zaś do wszystkich generatorów posiadanych przez Wnioskodawcę (w tym nieużywanych w danym okresie rozliczeniowym generatorów awaryjnych/zapasowych)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do wytwarzania, następnie zużycia energii eklektycznej na potrzeby własne, tj. na podstawie przepisów § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień przewidujących zwolnienie od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW Ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW (i która nie była przedmiotem dalszego obrotu). Jednocześnie zastosowany hydrogenerator stanowi odnawialne źródło energii w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Tym samym z uwagi na okoliczność zaliczenia hydrogeneratora do kategorii odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE, będzie podstawą do zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Spółka może skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień w sytuacji, gdy wytworzenie i zużycie energii elektrycznej będzie następowało w generatorach, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Zdaniem Spółki zastosowanie wskazanego wyżej zwolnienia z art. 30 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym w przypadku zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne hydrogeneratora jest niedozwolone.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 (zdarzenie przyszłe)

Spółka ma możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 30 ust 1 i ust. 2 AKC. zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, ze zm).

W związku z faktem, iż Spółka planuje uruchomić większą ilość hydrogeneratorów oraz wybudować farmę fotowoltaiczną o łącznej mocy powyżej 1 MW nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na mocy § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, gdyż to zwolnienie dotyczy produkcji energii elektrycznej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Niemniej jednak Spółka będzie miała możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 30 ust. 1 i ust 2 ustawy AKC, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378,  ze zm.). Zwolnienie to zastosuje nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe. Określona w art. 30 ust. 1 i ust. 2 ustawy AKC, zasada zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej z odnawialnych źródeł polega na tym, że Spółka najpierw zobowiązana będzie do zapłaty akcyzy i wykazania zużycia na potrzeby własne energii elektrycznej, w deklaracji AKC-4/H, a następnie dokona jej obniżenia w deklaracji składanej za kolejne miesięczne okresy. Podstawą do obniżenia podatku jest tzw. (...), poświadczające pochodzenie energii z odnawialnych źródeł. Świadectwo pochodzenia energii jest dokumentem wydawanym na wniosek Spółki przez (…) S.A. W drodze decyzji Prezesa URE posiadane świadectwa zostają umorzone.

Zwolnienie od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii będzie miało zastosowanie najwcześniej z chwilą otrzymania decyzji administracyjnej potwierdzającej umorzenie praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia. Za podstawę zwolnienia od akcyzy, przyjąć należy ilość energii wynikających z umorzonych praw majątkowych do świadectw pochodzenia. Aby skorzystać ze zwolnienia Spółka musi spełnić następujące przesłanki

- na moment realizacji zwolnienia Spółka będzie podatnikiem akcyzy,

- powstało już zobowiązanie podatkowe w akcyzie z tytułu energii elektrycznej,

- Spółka będzie posiadać dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia.

Po spełnieniu powyższych przesłanek Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia poprzez obniżenie należnej akcyzy o kwotę odpowiadającą akcyzie za ilość energii elektrycznej, na którą będą wystawione umorzone świadectwa pochodzenia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 (zdarzenie przyszłe)

W ocenie wnioskodawcy - próg (1 MW) łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną (o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 AKC oraz w przepisach § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszelkich generatorów.

Wnioskodawcy (niezależnie od źródła ich zasiania np. surowce tradycyjne/OZE) faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Spółkę, nie zaś do wszystkich generatorów posiadanych przez Wnioskodawcę (w tym nieużywanych w danym okresie rozliczeniowym generatorów awaryjnych/zapasowych).

W ocenie Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym próg (1 MW) łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną (o którym mowa w przepisach § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień), należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszelkich generatorów Wnioskodawcy (niezależnie od źródła ich zasilania), faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Wnioskodawcę, a nie zaś do wszystkich generatorów posiadanych przez Wnioskodawcę (w tym nieużywanych w danym okresie rozliczeniowym generatorów awaryjnych/zapasowych).

W ocenie Spółki, dla celów obliczenia progu łącznej mocy (1 MW) generatorów produkujących zużywaną następnie przez Spółkę energię elektryczną, nie należy sumować/zliczać łącznej mocy wszystkich zainstalowanych (niezależnie od sposobu/źródła ich zasilania) generatorów/agregatów (tj. wszystkich posiadanych, choćby awaryjnych /zapasowych) - i wówczas ustalać ich łączną moc znamionową/pozorną, lecz ww. próg 1 MW odnosi się do łącznej mocy generatorów faktycznie produkujących zużywaną przez Wnioskodawcę w danej chwili energię elektryczną. Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna która jest następnie przez Spółkę zużywana.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

- w zakresie pytań oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 - nieprawidłowe;

- w pozostałym zakresie - prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:

 a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

 c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 i 2 ustawy:

1. Zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

W myśl art. 162a ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 1, stosuje się na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii elektrycznej wydanego dla energii elektrycznej wytworzonej przed dniem zmiany stawki akcyzy, przez obniżenie akcyzy w okresach rozliczeniowych następujących po dniu zmiany stawki akcyzy w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii elektrycznej odpowiadającej prawom majątkowym wynikającym z tego świadectwa oraz stawki akcyzy obowiązującej w dacie wytworzenia i dostarczenia do zużycia energii elektrycznej udokumentowanej tym świadectwem.

Jak wynika z art. 30 ust. 6 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1891):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jak stanowi art. 24 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

2. (uchylony)

3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

4. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.

W myśl art. 24e ustawy:

1. W zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

2. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych.

W świetle art. 138h ustawy:

1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

2a. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, tej energii w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.

3. Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

4. Podmiot określony w ust. 1 pkt 4 prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku takich możliwości - na podstawie dokumentów rozliczeniowych.

5. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;

2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;

3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;

4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;

5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;

6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;

7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.

6. W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.

7. W odniesieniu do energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości energii wyprodukowanej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, prowadzący ewidencję, o której mowa w ust. 1, określa ilości szacunkowe tej energii, uwzględniając moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o OZE:

Hydroenergia to energia mechaniczną wód, z wyłączeniem energii uzyskiwanej z pracy pompowej w elektrowniach szczytowo-pompowych lub elektrowniach wodnych z członem pompowym.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą:

- możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym w odniesieniu do wytwarzania, a następnie zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne, tj. na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień;

- możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej wyprodukowanej przez hydrogenerator, a następnie zużytej na potrzeby wytwarzania, tj. na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy;

- możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, tj. na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy;

- obliczania progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną.

W odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym w odniesieniu do wytwarzania, a następnie zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne, tj. na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Mając na uwadze powyżej wskazane przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Ustawodawca przewidział jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW (i która nie była przedmiotem dalszego obrotu). Zauważyć jednak należy, że ustawodawca wskazał na pewne uwarunkowanie w zakresie skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W przypadku bowiem, gdy do produkcji energii elektrycznej wykorzystywane są wyroby energetyczne inne niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że są Państwo podmiotem posiadającym koncesje w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne. W ramach prowadzonej działalności podjęli Państwo działania mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną kupowaną od spółek obrotu polegające na budowie własnego generatora energii elektrycznej.

Wskazali Państwo, że uruchomili Państwo własną instalację OZE z wykorzystaniem hydrogeneratora o mocy (…) kW. Wskazany hydrogenerator umożliwia produkcję energii elektrycznej pochodzącej z wód kopalnianych. Przedmiotowa instalacja nie jest podłączona do sieci lokalnego OSD, energia elektryczna wytwarzana jest przy udziale samoczynnie spadającej wody i nie wykorzystuje się przy tym energii zakupionej od dostawcy energii elektrycznej. Wytwarzana energia elektryczna nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii elektrycznej, lecz jest wyłącznie zużywana przez Państwa na własne potrzeby. Źródłem energii dla generatora energii elektrycznej (dalej hydrogenerator) jest energia mechaniczna wód pozyskiwana ze spadku wód dołowych.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, energia wytwarzana przez hydrogenerator jest hydroenergią w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Z opisu sprawy wynika również, że posiadają Państwo dodatkowo generatory spalinowe zasilane olejem napędowym, które stanowią źródło zasilania awaryjnego dla urządzeń wymagających wysokiej pewności zasilania. Generatory te uruchamiają Państwo wyłącznie w czasie przerw w dostawach energii elektrycznej. Łączna moc tych generatorów wynosi (…) kW, przy czym łączna moc generatorów produkujących energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana na własne potrzeby, nie przekracza progu 1 MW. Przedstawiony w wyniku uzupełnienia opis sprawy wskazuje jednoznacznie, że od przedmiotowego oleju napędowego nie została zapłacona akcyza, bowiem nabywając go korzystają Państwo ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień w wyłącznie w zakresie w którym zużywają Państwo na własne potrzeby energię wytworzoną w hydrogeneratorze.

Z okoliczności sprawy (stanu faktycznego) wynika bowiem, że łączna moc generatorów nie przekracza 1 MW, a ponadto wskazali Państwo, że energia elektryczna wytwarzana (przez hydrogenerator) jest w oparciu o hydroenergię w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii.

W zakresie natomiast energii wytworzonej w generatorach zasilanych olejem napędowym nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia, bowiem od nabywanego oleju napędowego nie została zapłacona akcyza.

Jak wynika bowiem z opisu sprawy, nabywając olej napędowy w celu zużycia go w generatorach awaryjnych korzystają Państwo ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Wskazać w tym miejscu należy, że zwolnienia (jak w niniejszej sprawie) wiążą się z wyłączeniem pewnych kategorii stanów faktycznych lub prawnych z przedmiotu danego podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku. W przypadku zwolnienia od podatku nie jest naliczana akcyza. Co za tym idzie gdy w stosunku do wyrobu/czynności znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku nie można mówić o zapłaceniu tego podatku. Tym samym zwolnienie z podatku nie jest tożsame z jego zapłatą w należnej wysokości.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie, zgodnie z którym „pełne zwolnienie z podatku oznacza, że nie ma skonkretyzowanej powinności zapłaty tego podatku, nie ma zatem podatku należnego do zapłaty. A zatem w wyniku zwolnienia podatkowego, co do zasady, dana czynność nie podlega opodatkowaniu. Jeżeli czynność nie podlega opodatkowaniu jako zwolniona to tym samym nie można utożsamiać ją z czynnością podlegającą opodatkowaniu od której został zapłacony podatek w należnej wysokości. Pełne zwolnienie z podatku wyklucza zapłatę” (por. prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 26 maja 2017 r., sygn. akt III SA/Gl 243/17).

Mając zatem na uwadze powyższe, wskazać należy, że są Państwo uprawnieni do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień  wyłącznie w zakresie energii elektrycznej wytworzonej w hydrogeneratorze. W zakresie zużycia energii elektrycznej wytworzonej w generatorach zasilanych olejem napędowym nie są Państwo uprawnieni do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, bowiem od nabywanego oleju napędowego nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy całościowo uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej wyprodukowanej przez hydrogenerator, a następnie zużytej na potrzeby wytwarzania, tj. na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z powyżej wskazanym przepisem, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Na wstępie wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku akcyzowym jak i przepisy wspólnotowe nie zawierają definicji procesu produkcji energii elektrycznej, podtrzymywania tych procesów produkcyjnych. Z tego tez względu zasadne jest odwołanie się do znaczenia tych pojęć w literaturze i orzecznictwie.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, produkcja to zorganizowana działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone (http://sjp.pwn.pl/slowniki/produkcja).

Natomiast proces jest to ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo i stanowiących kolejne etapy rozwoju czegoś lub celowego działania. Zgodnie z Małym Słownikiem języka polskiego wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993 r. str. 708 „proces to przykładowo" przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, p. fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny.

Z kolei podtrzymać - podtrzymywać oznacza nie dopuścić do przerwania ciągłości czegoś.

Zauważyć należy, że pojęcie procesu ma węższy zakres niż produkcja, która może składać się z samego procesu lecz może być też efektem kilku procesów lub też kompilacją procesów oraz czynności nie stanowiących procesu jak i też w ramach produkcji może nie zachodzić żaden proces.

Zgodnie zaś z definicjami zaczerpniętymi z Leksykonu Naukowo Technicznego Wydawnictwa Naukowo-Technicznego WNT, Warszawa 1984 „proces produkcji” oznacza zespół czynności przetwarzania surowców, materiałów i półwyrobów w wyroby; proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu i przebiega w określonych w komórkach produkcyjnych; podstawową częścią procesu produkcji jest proces technologiczny; ponadto w jego skład wchodzą procesy pomocnicze (magazynowanie; transport, kontrola itd.)”. Ten sam leksykon podaje również definicję procesu technologicznego, zgodnie z którą jest to podstawowa część procesu produkcyjnego, podczas której następuje zmiana kształtu przedmiotu i jego własności fizycznych, chemicznych i innych.

Równocześnie w orzecznictwie wskazuje się, że proces produkcji energii elektrycznej sprowadza się do określonych przemian energii i ma na celu bezpośrednie wykonanie produktu (energii elektrycznej). Do procesu tego nie można zaliczyć m.in. etapów pozyskania nośników energii, etapów transportu, wyładunku i składowania nośnika energii, przetwarzania oraz składowania odpadów z produkcji, jako związanych jedynie pośrednio z produkcją energii elektrycznej.

W ocenie sądów administracyjnych, proces produkcji energii elektrycznej sprowadza się do pewnej przemiany fizyko-chemicznej nośnika energii w energię elektryczną i nie ma dostatecznego uzasadnienia by językowe znaczenie pojęcia proces produkcji energii elektrycznej rozszerzać na inne jeszcze pojęcia, mające swoje odrębne i czytelne znacznie (jak wydobycie, transport czy magazynowanie surowca lub odpadów produkcyjnych) - por. m.in. wyrok NSA z 21 maja 2013 r. sygn. akt I FSK 428/13 i I FSK 425/13 oraz WSA w Gliwicach z 19 września 2011 r. sygn. akt III SA/Gl 2477/10).

Zatem co do zasady zużycie wyrobu akcyzowego (wyrobów energetycznych i energii elektrycznej) ma przyczyniać się w sposób bezpośredni do przeprowadzenia tego konkretnego procesu tj. ciągu przemian nośnika energii w energię elektryczną wyodrębnionej przez ustawodawcę z całego łańcucha produkcyjnego (por. wyrok WSA w Krakowie z 25 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 1416/16, wyrok WSA w Poznaniu z 8 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Po 640/12, wyrok WSA w Warszawie z 1 sierpnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 79/18).

Podnieść w tym miejscu należy, że na gruncie dyrektywy energetycznej 2003/96/WE, w zakresie zwolnienia z opodatkowania wyrobów energetycznych (produktów energetycznych) i energii elektrycznej istnieją wskazówki według których kierować się należy rozstrzygając „granice” stosowania zwolnień. Tymi wskazówkami prezentowanymi zarówno przez m.in. TSUE (sprawa C-426/12), jak i w opinii rzecznika generalnego do sprawy C-465/15 są: zasada ścisłej interpretacji oraz zasada „bezpośredniości” i „natychmiastowości” wykorzystania produktu energetycznego do określonego procesu podlegającemu zwolnieniu. Oznacza to zwolnieniu podlegać może wyrób który zużywany jest bezpośrednio i natychmiastowo do określonego procesu, którego wynikiem jest określony produkt. Tak jak wynikiem np. procesu metalurgicznego jest stop metalu uzyskany przez spalenie gazu uwalniającego energię umożliwiającego stopienie metalu, tak wynikiem procesu produkcji energii elektrycznej jest wytworzona energia elektryczna uzyskana poprzez spalenie oleju opałowego (lub innego nośnika energii) uwalniającego energię cieplną, która to energia posłuży wytworzeniu pary napędzającej następnie turbinę. W takim bowiem przypadku występuje „bezpośredniość” i „natychmiastowość”.

Równocześnie orzeczenie TSUE w sprawie C-465/15 wyraźnie podkreśla, że produkty energetyczne (wyroby energetyczne) i energia elektryczna powinny być traktowane w ten sam sposób i tym samym rozstrzygając granice zwolnienia dla poszczególnych nośników energii należy przeanalizować czy poszczególne wyroby są wykorzystywane bezpośrednio do procesu, który podlega zwolnieniu czy też służą jedynie jako paliwo do napędu poszczególnych urządzeń wykorzystywanych w określonych procesach, które co do zasady podlega opodatkowaniu.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy wskazać, że zwolnieniem może zostać objęty wyłącznie ściśle określony zakres energii elektrycznej, tj. ten, który będzie bezpośrednio i natychmiastowo zużywany wyłącznie do produkcji energii elektrycznej lub do podtrzymania procesów produkcji energii elektrycznej.

Dlatego też dla możliwości skorzystania ze zwolnienia w oparciu o przepisy art. 30 ust. 6 ustawy kluczowa jest ocena czy charakter poszczególnych czynności odbywających się w toku procesu produkcji energii elektrycznej i procesów służących podtrzymaniu tej produkcji mieściłby się w zakresie pojęcia konkretnego procesu o którym mowa w tym przepisie.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że do potrzeb własnych generatora zaliczają Państwo zasilanie w energię elektryczną urządzeń kontroli, sterowania i automatyki urządzenia, oraz pracę urządzeń pomocniczych takich jak siłowniki i pompy związane z odprowadzeniem wody kopalnianej ze zbiornika dolnego hydrogeneratora do chodników wodnych pompowni

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo, że energia elektryczna wykorzystywana na potrzeby własne generatora jest związana z zasilaniem:

 1) aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki (dalej: AKPiA) w skład której wchodzą: czujnik przepływu wody, czujnik poziomu wody w zbiorniku, czujniki drgań łożysk turbiny, czujniki prędkości obrotowej generatora, analizator parametrów sieci elektrycznej. Urządzenia AKPiA dokonują bieżącego pomiaru parametrów fizycznych związanych z procesem technologicznym wytwarzanej energii elektrycznej. Wszystkie urządzenia AKPiA współpracują ze sterownikiem programowalnych PLC realizującym funkcję sterowania i monitoringu parametrów technologicznych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, zarówno w czasie pracy jak i postoju urządzenia. Ponadto, hydrogenerator wyposażony jest w układy zabezpieczeń elektrycznych związanych z zabezpieczeniem obwodów i urządzeń elektrycznych.

 2) urządzeń wykonawczych procesów technologicznych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, do których należą:

a) dwa napędy liniowe o mocy (…) kW służące do sterowania wielkością przepływu wody przez turbinę generatora,

b) zawór regulacyjny z napędem o mocy (…) kW służący sterowania ilością wody dostarczanej do turbiny generatora lub podawania wody bezpośrednio do chodników wodnych na poziomie (…) m,

c) dwa pracujące naprzemiennie zestawy pompowe typu (…) o mocy znamionowej (…) kW, służące do odprowadzania wody ze zbiornika dolnego hydrogeneratora do chodników wodnych na poziomie (…) m,

d) zasilacz hydrauliczny o mocy elektrycznej o mocy (…) kW wraz z elementami wykonawczymi - służący do sterowania strugą wody dostarczanej do turbiny w procesie rozruchu lub zatrzymania hydro generatora,

3) oświetleniem w rejonie zabudowy hydrogeneratora o mocy (…) kW.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w ocenie Organu energia elektryczna wykorzystywana do zasilania czujników drgań łożysk turbiny, czujników prędkości obrotowej generatora oraz analizatora parametrów sieci elektrycznej możne być objęta zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy. W ocenie Organu bowiem urządzenia te są wykorzystywane bezpośrednio we właściwym procesie produkcji energii elektrycznej i jej podtrzymania.

W odniesieniu natomiast do pozostałych wskazanych we wniosku urządzeń zgodzić się z Państwem należy, że zużycie energii elektrycznej przez te urządzenia, tj. czujnik przepływu wody, czujnik poziomu wody w zbiorniku, urządzenia wykonawcze procesów technologicznych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej oraz oświetlenie w rejonie zabudowy hydrogeneratora nie może być objęte zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy ze względu na fakt, że nie są one wykorzystywane we właściwym procesie produkcji energii elektrycznej, jak i ze względu na fakt, że energia elektryczna jest wykorzystywana do napędu tych urządzeń oraz zasilania aparatury i automatyki związanej z tymi urządzeniami wykonawczymi.

Wobec powyższego nie można się w pełnym zakresie zgodzić z Państwa stanowiskiem, że nie są Państwo uprawnieni do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy. Mają Państwo bowiem prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 30 ust. 6 ustawy w zakresie w jakim wytworzona energia elektryczna jest wykorzystywana do zasilania czujników drgań łożysk turbiny, czujników prędkości obrotowej generatora oraz analizatora parametrów sieci elektrycznej.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w ocenie Organu całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwość w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 odnoszą się do możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, tj. na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy.

Z uregulowań zawartych w cytowanych przepisach ustawy wynika, że zwolnienie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł następuje u podatnika podatku akcyzowego, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe, ale nie wcześniej niż z chwilą otrzymania potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Zatem przesłanką determinującą możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, jest otrzymanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, przez podatnika podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej. Zwolnienie to przysługuje wyłącznie podatnikom podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej, którzy posiadają taki status w momencie uzyskania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Ponadto dla zastosowania ww. zwolnienia konieczne jest, żeby w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik zamierza skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, wystąpiła czynność opodatkowana akcyzą w zakresie energii elektrycznej. Jest to niezbędne, aby móc wykazać akcyzę należną i dokonać jej obniżenia w wyniku zastosowania zwolnienia od podatku.

Sam mechanizm rozliczenia przedmiotowego zwolnienia przewiduje, że w sytuacji gdy obniżenie należnej akcyzy na podstawie decyzji potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia nie jest możliwe w jednym wybranym okresie rozliczeniowym (nie ma akcyzy należnej do zapłaty), to podatnik jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, w odniesieniu do energii elektrycznej będącej przedmiotem decyzji, w najbliższych kolejnych okresach rozliczeniowych, w których wykaże podatek należny z tytułu energii elektrycznej. Wobec powyższego należy zauważyć, że moment rozpoczęcia stosowania ww. zwolnienia jest ograniczony czasowo i może być realizowany najwcześniej z chwilą otrzymania potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Przy tym przepisy ustawy nie wskazują na moment graniczny, do którego możliwe jest stosowanie zwolnienia od akcyzy, wynikającego z dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii za dany rok. Zastosowanie zwolnienia związane jest bowiem z wykazywaniem podatku należnego od energii elektrycznej, obniżanego przez podatnika w najbliższych okresach rozliczeniowych. Natomiast ilość tych kolejnych okresów rozliczeniowych, w których następuje obniżenie podatku należnego, nie została w ustawie sprecyzowana.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że są Państwo uczestnikiem (…). Na poczet obowiązków, które muszą Państwo spełnić prowadząc działalność w zakresie obrotu energią elektryczną, dokonują Państwo za pośrednictwem biura maklerskiego zakupu praw majątkowych (…) do świadectw pochodzenia. Po zakupie praw majątkowych, zostają Państwu wydane świadectwa pochodzenia energii elektrycznej, które zgodnie z art. 65 ustawy OZE zostają umorzone w drodze decyzji przez Prezesa URE. Potwierdzeniem wydania decyzji jest dokument wydany przez Prezesa URE dotyczący umorzenia świadectw pochodzenia. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, będą Państwo w posiadaniu decyzji Prezesa URE o umorzeniu świadectw pochodzenia energii elektrycznej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że skoro będą Państwo w posiadaniu dokumentów potwierdzających umorzenie świadectwa pochodzenia energii, to w tej sytuacji będą Państwo uprawnieni do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 odnoszą się do obliczania progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną (1 MW - o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego).

W przepisie § 5 rozporządzenia zostało wskazane wprost, że powyższe zwolnienie adresowane jest do podmiotów, które wytwarzają i zużywają energię elektryczną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW.

Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji i zużycia energii elektrycznej są nieużywane (są bowiem wykorzystywane - zgodnie ze wskazaniami przestawionymi w opisie zdarzenia przyszłego - jako generatory zapasowe/awaryjne).

Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, którego elementem był fakt stosowania zwolnień.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku - zadanych ostatecznie pytań Wnioskodawcy - w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które zostały poruszone we własnym stanowisku/uzasadnieniu, a które nie zostały objęte pytaniami zawartymi we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00