Postanowienie NSA z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I OZ 278/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 2624/23 w sprawie ze skargi P.T. i J.T. na decyzję Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z dnia 22 września 2023 r., nr [..] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 5 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 2624/23 przywrócił P.T. i J.T. (dalej: skarżący) termin do wniesienia skargi na decyzję Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z 22 września 2023 r., nr [..].
Uzasadniając przywrócenie terminu, Sąd wskazał, że z akt sprawy nie wynika, aby skarżący brali aktywny udział w postępowaniu na jakimkolwiek jego etapie, natomiast o wydaniu decyzji dowiedzieli się 16 listopada 2023 r., kiedy to pełnomocnik skarżących w trakcie przeglądania akt sprawy nr [..] dowiedział się, że w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości toczyło się także postępowanie pod nr [..] i wydano w nim zaskarżoną decyzję. Przeglądanie akt było zaś skutkiem doręczonego skarżącym w dniach 13 i 14 listopada 2023 r. zawiadomienia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie, X Wydziału Ksiąg Wieczystych o wpisie ostrzeżenia i zakazu zbywania nieruchomości do księgi wieczystej prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości na podstawie postanowienia Komisji z 25 października 2023 r. wydanego w sprawie o nr [..]. W tych okolicznościach sprawy Sąd uznał, że skarżącym nie można zarzucić winy w uchybieniu terminu do wniesienia skargi. Skarżący nie mają bowiem obowiązku nieustannego śledzenia zmian w księdze wieczystej ani obowiązku śledzenia stron internetowych urzędów obsługujących organy administracji publicznej, tym bardziej, że część beneficjentów decyzji reprywatyzacyjnych (jak w niniejszej sprawie skarżący) jest osobami w podeszłym wieku, nie korzystającymi z komputera i Internetu. Sąd wziął także pod uwagę okoliczność umieszczania przez organ w BIP informacji zanonimizowanych.