Postanowienie NSA z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I OZ 279/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 2625/23 w sprawie ze skargi M.B. na decyzję Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z dnia 22 września 2023 r., nr [..] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 5 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 2625/23 przywrócił M.B. (dalej: skarżąca) termin do wniesienia skargi na decyzję Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z dnia 22 września 2023 r., nr [..].
Uzasadniając przywrócenie terminu, Sąd wskazał, że z akt sprawy nie wynika, aby skarżąca brała aktywny udział w postępowaniu na jakimkolwiek jego etapie, natomiast o przedmiotowej sprawie dowiedziała się od siostry, która z kolei wiedzę tę uzyskała od pełnomocnika, który podczas przeglądania akt innej sprawy ([..]) ustalił, że toczy się także postępowanie [..]. Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie nakładają na obywateli obowiązku śledzenia stron internetowych urzędów obsługujących organy administracji publicznej, zaś skarżąca od kilkudziesięciu lat mieszka poza granicami kraju oraz od lat nie jest właścicielem ani użytkownikiem nieruchomości warszawskiej. W ocenie Sądu, w takiej sytuacji skarżącej nie można zarzucić winy w uchybieniu terminu do wniesienia skargi, także wobec okoliczności umieszczania w BIP informacji zanonimizowanych.
Komisja do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich wniosła zażalenie na powyższe postanowienie, zarzucając naruszenie art. 86 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) w zw. z art. 16 ust. 3 ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa (Dz. U. z 2021 r., poz. 795; dalej: ustawa o Komisji), polegające na bezpodstawnym przyjęciu, że strona, którą zawiadomiono o decyzji Komisji w trybie przewidzianym w art. 16 ust. 3 ustawy o Komisji, naruszyła termin ustawowy na wniesienie skargi bez swojej winy, gdyż: