Kształcenie specjalne dla uczniów z mutyzmem wybiórczym - Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 maja 2024 r., sygn. III SA/Lu 87/24
Zakwalifikowanie ucznia do kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym wymaga szczegółowej oceny stanu faktycznego, w tym uwzględnienia badań lekarskich, opinii szkolnych oraz indywidualnych potrzeb uczniów wynikających z ich zaburzeń.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Tchórzewska (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędzia WSA Anna Strzelec Protokolant Referent Elwira Szymaniuk-Szkodzińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi M. D. i P. D. na decyzję Lubelskiego Kuratora Oświaty z dnia [...] grudnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie braku potrzeby kształcenia specjalnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz orzeczenie nr [...]/[...] w Zespole Poradni nr [...] w L. z dnia [...] 2023 r.; II. zasądza od Lubelskiego Kuratora Oświaty na rzecz M. D. i P. D. kwotę 200 zł (dwieście złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] 2023 r. nr [...] L. Kurator Oświaty utrzymał w mocy orzeczenie Zespołu Orzekającego w Zespole Poradni Nr [...] w L. z dnia [...] 2023 r. nr [...], w przedmiocie braku potrzeby kształcenia specjalnego K. .
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
Skarżący M. D. i P. D. w dniu [...] 2023 r. wnieśli do Zespołu Orzekającego w Zespole Poradni nr [...] w L. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci/uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, dla syna skarżących – [...], ucznia klasy 1 Liceum Ogólnokształcącego im. K. W. w L..
Do wniosku skarżący dołączyli: zaświadczenie lekarskie z dnia [...] 2023 r. o stanie zdrowia ucznia dla potrzeb zespołu orzekającego, charakterystykę ucznia z dnia [...] 2023 r. sporządzoną przez Szkołę Podstawową nr [...] im. J. S. w L., opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr [...] w L. z dnia [...] 2022 r. w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się, dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia oraz objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. W opinii stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się w postaci dysortografii.