Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.322.2024.1.MAP
Opodatkowanie środków pieniężnych otrzymanych z tytułu zaniżenia dotacji oświatowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 9 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 8 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z tytułu zaniżenia dotacji oświatowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej jest kwestia charakteru środków wypłaconych przez jednostkę samorządu terytorialnego jako wyrównanie dotacji oświatowej, po upływie roku budżetowego, na który dotacja oświatowa miała zostać przyznana. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia rozliczeń podatkowych, dlatego rodzi się pytanie, czy od środków wypłaconych podmiotowi prowadzącemu Niepubliczne Przedszkole jako wyrównanie dotacji po upływie roku budżetowego na jaki dotacja została przyznana, należy uiścić podatek PIT?
Jest Pani organem prowadzącym Niepubliczne Przedszkole … „…” w …, na podstawie wpisu do Ewidencji placówek oświatowych oraz Punkt Przedszkolny … „…” w …, na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta … . Zakres prowadzonej działalności oświatowej obejmuje wyłącznie prowadzenie niepublicznego przedszkola i punktu przedszkolnego. W myśl art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, prowadzenie działalności oświatowej nie jest działalnością gospodarczą. Nie można jednak pomijać, że osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia niepublicznych szkół i przedszkoli są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół i przedszkoli niepublicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Pani formą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest ryczałt. Prezydent Miasta … jest organem dotującym, który dokonuje wypłaty i ustalenia wysokości należnej Pani dotacji oświatowej na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Na skutek błędnego ustalenia wysokości dotacji w 2023 r., tj. niewypłaceniu pełnej należnej kwoty dotacji, Prezydent Miasta … w styczniu 2024 r. wypłacił Pani kwotę ... zł, z tytułu dotacji za 2023 r. (transza dotacji za grudzień).
Wskazuje Pani, że Pani wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji uzasadniony jest także poważnymi rozbieżnościami w orzecznictwie, w jaki sposób należy kwalifikować wypłaconą po upływie roku budżetowego kwotę z tytułu zaspokojenia roszczenia o niedopłaconą kwotę dotacji. Na potwierdzenie powyższych okoliczności przedkłada Pani potwierdzenie przelewu z 2 stycznia 2024 r. oraz wpis do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Pytania
Posiada Pani uzasadnione wątpliwości co do tego, w jaki sposób należy dokonać rozliczenia i zakwalifikowania kwoty ... zł, tj.:
·czy należy tę kwotę potraktować jako dotację i rozliczyć zgodnie z przepisami ustawy o finansowaniu zadań oświatowych,
·czy powyższa kwota nie ma charakteru dotacji, lecz refundacji (odszkodowania) z tytułu niedopłaconej dotacji oświatowej i powstał w związku z tym obowiązek podatkowy rozliczenia tej kwoty jako dochodu?
Pani stanowisko w sprawie
Wskazać należy, że kwota ... zł dotyczy dotacji za 2023 r., a wypłata nastąpiła 2 stycznia 2024 r., co skłania do stwierdzenia, że kwota ta nie jest dotacją.
Zgodnie z definicją sformułowaną w art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Dotacją taką jest również dotacja dla punku przedszkolnego, przyznawana na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych budżetu gminy.
W myśl natomiast art. 211 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Jest on uchwalany na rok budżetowy, którym jest rok kalendarzowy (art. 211 ust. 2 i ust. 3 ustawy o finansach publicznych).
W myśl art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku.
Natomiast art. 251 ust. 3 ustawy o finansach publicznych stanowi, że w przypadku, gdy termin wykorzystania dotacji, o których mowa w ust. 1 jest krótszy niż rok budżetowy, podlegają one zwrotowi w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji.
Zgodnie z art. 263 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, z upływem roku budżetowego, przy czym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasną we wskazanym terminie.
Niemniej jednak tryb może znaleźć zastosowanie jedynie co do określonych kategorii wydatków, wymienionych w art. 263 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, związanych z realizacją umów lub które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy. Zatem zasadą jest, że niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku kalendarzowego.
Przy wykładni art. 251 ustawy o finansach publicznych zasadnicze znaczenie mają sformułowania „dotacje udzielone”, „w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego” oraz „podlegają zwrotowi”. Słowo „udzielić” oznacza rozdysponowanie środków między określone podmioty, co w przypadku dotacji oznacza konieczność przekazania środków w danym roku budżetowym, skoro w tym terminie muszą być one wykorzystane. Również, z uwagi na cele, jakie są realizowane przy wykorzystaniu dotacji, wypłata środków nie może dotyczyć jakiegokolwiek roku budżetowego, ale tego konkretnego, w którym są realizowane zadania publiczne. Istotną kwestią jest więc ustalenie charakteru należności, które zostają wypłacone po zakończeniu roku budżetowego jako środki z tytułu wyrównania dotacji.
W Pani ocenie, środki te mają charakter refundacji i nie stanowią dotacji w ścisłym znaczeniu. Przekazanie takich środków jest wypłatą należności, która należy się z tytułu dotacji, która nie została przyznana i w konsekwencji wypłacona. Należność z tytułu niewypłaconej w terminie (chodzi tu o rok, w którym dotacja powinna być wypłacona i rozliczona) dotacji przypomina w istocie rzeczy refundację. Z tych powodów istnieje potrzeba udzielenia interpretacji i wskazania, czy takie środki podlegają podatkowi PIT, gdyż nie są już dotacją w ścisłym tego słowa znaczeniu i nie podlegają rozliczeniu.
Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, niepubliczne przedszkole i punkt przedszkolny niebędące przedszkolami specjalnymi, niespełniające warunków, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Jednocześnie zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz art. 31 ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy - Prawo oświatowe, lub zespołu szkół lub placówek, w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że części za styczeń i za grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do dnia 20 stycznia oraz do dnia 15 grudniaroku budżetowego; w przypadku dotacji, o której mowa wart. 31 ust. 1, liczba części należnej dotacji jest równa liczbie miesięcy, w których prowadzony jest dany kwalifikacyjny kurs zawodowy.
Powołane przepisy ustawy o systemie oświaty przemawiają za przyjęciem, że cechą dotacji jest jej ustawowe ograniczenie czasowe, do okresu roku budżetowego. Także zastosowanie sformułowania „dotacje udzielone z budżetu j.s.t. w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego” podkreśla funkcjonującą w systemie finansów publicznych zasadę tzw. „roczności” budżetu. Jeżeli zatem budżet jest rocznym planem finansowym, obejmującym dany rok budżetowy, to dotacja udzielana jest także na dany rok budżetowy, na realizację zadań zaplanowanych w danym roku (budżetowym) i tym przedziałem czasowym jest ona ograniczona (ten też okres objęty będzie rozliczeniem).
Kwestia charakteru środków wypłaconych po upływie roku budżetowego została szczegółowo omówiona m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Bd 510/19, LEX nr2750664.
Mając na uwadze powyższe argumenty należy wskazać, że należności przekazywane podmiotowi prowadzącemu punkt przedszkolny po upływie roku budżetowego nie są dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Sąd Najwyższy słusznie wskazał, że zapłatę należności po upływie roku budżetowego należy uznać za refundację prywatnych środków podmiotu prowadzącego przedszkole, które musiał wykorzystać na działalność przedszkola wobec nieuzyskania dotacji we właściwej wysokości (por. postanowienie Sądu Najwyższego z 17 października 2019 r. sygn. akt I CSK 211/19, LEX nr 2736298). Tym samym środki te nie podlegają rozliczeniu. Podobnie Sąd Najwyższy wypowiedział się w wyroku z 9 lipca 2020 r. w sprawieV CSK 502/18, wskazując, że roszczenie o niedopłaconą dotację oświatową ma charakter odszkodowania. Wykorzystanie dotacji, jak wskazał ustawodawca, następuje poprzez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona. Zatem koniecznym warunkiem wykorzystania dotacji jest uprzednie udzielenie, potem zaś realizacja zadań publicznych, na które została ona przyznana (por. wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 kwietnia 2014 r. sygn. akt I SA/Bk 110/14 publ.: CBOSA).
Nie można zatem automatycznie, bez uwzględnienia omówionych wyżej przepisów kwalifikować każdej kwoty przekazanej jako dotacja, z tego względu że w tej postaci gmina z zasady przekazuje środki na dofinansowanie niepublicznych placówek oświatowych.
Dlatego też, biorąc pod uwagę powyższe twierdzenia, należy stwierdzić, że środki wypłacane przez jednostkę samorządu terytorialnego podmiotowi prowadzącemu niepubliczne przedszkole (punkt przedszkolny) po upływie roku budżetowego, na który dotacja została przyzna, nie są dotacją, zatem nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Skoro stanowią one przychód organu prowadzącego przedszkole niepubliczne (punkt przedszkolny), winien podlegać on opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Jednocześnie wskazuje Pani, że tożsame stanowisko do prezentowanego powyżej zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej Nr 0114-KDIP3-1.4011.989.2021.1.MS2, stwierdzając: „Wobec powyższego, środki, które ma wypłacić podmiot udzielający dotacji, po roku budżetowym, w którym powinny być wypłacone, w związku z zaniżoną kwotą dotacji, nie mogą być uznane za właściwą dotację. Nie stanowią bowiem dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych, ani też przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma zastosowanie tylko do dotacji. Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne (na skutek błędnego ustalenia wysokości dotacji w latach 2011-2015) nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zatem wskazana kwota (należność główna wraz z odsetkami) nie może zostać objęta zwolnieniem przewidzianym w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2021 r. z tytułu niedopłaty dotacji za lata 2011-2015 r., stanowią w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi przez Wnioskodawczynię z tego źródła przychodów”.
Mając powyższe na uwadze wnosi Pani o udzielenie interpretacji odnośnie powyższej kwestii oraz wskazanie, czy Pani stanowisko jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W świetle powyższego – każde działanie spełniające wskazane przesłanki stanowi, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie niepublicznego przedszkola jest rodzajem aktywności określanej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Wypełnia zatem (wskazane) znamiona działalności gospodarczej. Stąd generowane w wyniku tej działalności przychody zaliczane są do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z treści art. 14 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z wniosku wynika, że jest Pani organem prowadzącym Niepubliczne Przedszkole … „…” w …, na podstawie wpisu do Ewidencji placówek oświatowych oraz Punkt Przedszkolny … „…” w … na podstawie wpisu do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta … . Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół i przedszkoli niepublicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Pani formą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest ryczałt. Na skutek błędnego ustalenia wysokości dotacji w 2023 r., tj. niewypłacenia pełnej należnej kwoty dotacji, Prezydent Miasta … w styczniu 2024 r. wypłacił Pani kwotę ... zł, z tytułu dotacji za 2023 r. (transza dotacji za grudzień). Prezydent Miasta … jest organem dotującym, który dokonuje wypłaty i ustalenia wysokości należnej Pani dotacji oświatowej na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Z art. 218 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.) wynika, że:
Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.
Taką odrębną ustawą, w odniesieniu do dotacji, o której mowa we wniosku, była do 31 grudnia 2017 r. ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r., poz. 1327 ze zm.), a od 1 stycznia 2018 r. jest ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 754), która szczegółowo reguluje kwestie dofinansowania przedszkoli niepublicznych w formie dotacji z budżetu gminy lub powiatu.
Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są: dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Zwolnienie wynikające z tej regulacji dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:
·jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz
·pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Łączne spełnienie tych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W świetle tego przepisu – dotacja otrzymana przez niepubliczne przedszkole na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (a obecnie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych) z budżetu gminy, jako dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Natomiast w myśl art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, z zastrzeżeniem terminów wynikających z przepisów wydanych na podstawie art. 189 ust. 4.
Tym samym, dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinny zostać wykorzystane do końca roku budżetowego, w przeciwnym razie podlegają zwrotowi.
Na podstawie art. 263 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, z upływem roku budżetowego.
Wobec tego – środki, które wypłacił podmiot udzielający dotacji, po roku budżetowym, w którym powinny być wypłacone, w związku z zaniżoną kwotą dotacji, nie mogą być uznane za właściwą dotację. Nie stanowią bowiem dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych ani też przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Zatem, w Pani sprawie nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma zastosowanie tylko do dotacji.
Otrzymane przez Panią w 2024 r. środki pieniężne (na skutek błędnego ustalenia wysokości dotacji w 2023 r.) nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zatem wskazane kwoty nie mogą zostać objęte zwolnieniem przewidzianym w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Środki pieniężne przez Panią otrzymane w 2024 r. z tytułu niedopłaty dotacji za 2023 r. stanowią - w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych -przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi przez Panią ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza.
Reasumując - w opisanym stanie faktycznym wypłacona na Pani rzecz kwota 69 997,40 zł nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od tej kwoty należy uiścić podatek dochodowy. Tym samym środki pieniężne otrzymane przez Panią w 2024 r. z tytułu niedopłaty dotacji za 2023 r. należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowany według wybranej przez Panią formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz Pani stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Informujemy, że nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, w związku z czym nie jesteśmy obowiązani, ani uprawnieni do oceny załączonego do wniosku ORD-IN dokumentu, jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią we wniosku i Pani stanowiskiem.
W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji stwierdzamy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Ponadto wskazujemy, że powołane przez Panią orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzamy, że tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnychokreślają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right