Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.137.2024.1.SKJ
Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
2.1 Informacje o wnioskodawcy.
A. sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Spółka jest wpisana do rejestru agencji zatrudnienia (w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) pod numerem (…).
Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem działalności Spółki jest:
1)(78.10.z) działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników;
2)(78.20.z) działalność agencji pracy tymczasowej;
3)(78.30.z) pozostała działalność związana z udostępnieniem pracowników;
4)(70.22.z) pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
5)(63.11.z) przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
6)(85.59) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
7)(85.60) działalność wspierająca edukację;
8)(70.21) stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja.
Spółka dotychczas prowadziła wyłącznie działalność opodatkowaną VAT.
Dotychczasowa działalność gospodarcza spółki sprowadza się wyłącznie do realizacji usług outplacementu. Celem usług outplacementu, realizowanych przez Spółkę, jest doprowadzenie do ponownego zatrudnienia osoby, z którą dotychczasowy pracodawca postanowił rozwiązać umowę o pracę.
2.2. Informacje o projekcie.
Spółka została wybrana przez Wojewódzki Urząd Pracy w (...) (dalej: „WUP w (...)”) w otwartym naborze na partnerów spoza sektora finansów publicznych w celu wspólnego przygotowania i realizacji projektu pn.: „(….)” (dalej „Projekt”).
Projekt został przewidziany do realizacji w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) i jest finansowany ze środków Funduszu na rzecz (…) oraz budżetu państwa.
Projekt jest realizowany jako projekt partnerski w rozumieniu art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
Partnerami w Projekcie są:
1)WUP w (...) - Partner wiodący;
2)B. S.A. - jako przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii z węgla brunatnego na terenie (…);
3)Spółka - jako podmiot będący agencją zatrudnienia;
4)C. S.A. - jako podmiot będący agencją zatrudnienia;
5)Stowarzyszenie (…) - jako podmiot posiadający doświadczenie w sferze przedsiębiorczości społecznej;
6)D. Sp. z o.o. - jako podmiot posiadający doświadczenie w sferze przedsiębiorczości społecznej;
7)Powiatowy Urząd Pracy w (…);
8)Powiatowy Urząd Pracy w (…);
9)Powiatowy Urząd Pracy w (…);
10)Powiatowy Urząd Pracy w (…).
(dalej jako: „Partnerzy”).
Dla niektórych Partnerów wydano już interpretacje indywidualne dotyczące Projektu:
1)B. S.A. - interpretacja indywidualna z 10 stycznia 2024 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.728.2023.2.NW - potwierdzono uznanie otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów Projektu za wynagrodzenie niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu;
2)C. S.A. - interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2024 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.766.2023.1.NW - potwierdzono brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu.
Spółka wraz z pozostałymi Partnerami zawarła 25 stycznia 2024 r. umowę o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu. Uchwałą nr (…) z (…) r. Zarząd Województwa (…) zobowiązał WUP w (...) do realizacji Projektu.
Projekt jest odpowiedzią na potrzeby osób odchodzących z górnictwa i energetyki konwencjonalnej celem skutecznego zaktywizowania (…) osób z (…), która jest dotknięta likwidacją dotychczasowych miejsc pracy w powyższych sektorach.
Celem głównym Projektu jest zwiększenie możliwości (…) uczestników do podjęcia zatrudnienia lub jego kontynuowania, przez zastosowanie zindywidualizowanej i kompleksowej ścieżki wsparcia przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi w celu trwałej aktywizacji zawodowej uczestników Projektu, w okresie od 29 grudnia 2023 r. do 30 czerwca 2029 r.
Projekt skierowany jest do następującej grupy docelowej (dalej: „Uczestnicy”):
1)Pracownicy GK B., tj. osoby zagrożone utratą pracy, przewidziane do zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracownika (w tym osoby zamieszkujące poza obszarem (…); w tym osoby, które utraciły zatrudnienie u pracodawcy, który stał się ich pracodawcą zgodnie z § 1 art. 23 Kodeksu Pracy, a także osoby, które zrezygnowały z zatrudnienia na podstawie § 4 art. 23 Kodeksu Pracy);
2)Pracownicy GK B., którzy utracili pracę z przyczyn niedotyczących pracowników (też rozwiązujących umowy za porozumieniem stron) w tym osoby, które utraciły pracę od 2018 r. (w tym osoby zamieszkujące poza obszarem (…); w tym osoby, które utraciły zatrudnienie u pracodawcy, który stał się ich pracodawcą zgodnie z § 1 art. 23 Kodeksu Pracy, a także osoby, które zrezygnowały z zatrudnienia na podstawie § 4 art. 23 Kodeksu Pracy);
3)Pracownicy branż związanych z sektorem wydobywczo-energetycznym, tj. osoby zagrożone utratą pracy, przewidziane do zwolnienia lub zwolnione z przyczyn niedotyczących pracownika. Pracownik ten nie posiada jednocześnie źródła dochodu z tytułu innej działalności zarobkowej wykonywanej w wymiarze równym lub większym niż połowa wymiaru czasu pracy lub nie jest osobą samozatrudnioną oraz pracownikiem zwolnionym, przewidzianym do zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracownika z branż powiązanych z sektorem wydobywczo-energetycznym;
4)Członkowie rodzin/osoby prowadzące wspólne gospodarstwo domowe z wyżej wymienionymi osobami, tj. osobami wymienionymi w pkt 1, 2 i 3, którzy nie posiadają źródła dochodu z tytułu działalności zarobkowej wykonywanej w wymiarze równym lub większym niż połowa wymiaru czasu pracy lub nie są jednocześnie osobą samozatrudnioną.
2.3. Informacje o działaniach A. sp. z o.o. podejmowanych w projekcie.
W ramach Projektu, Spółka zamierza objąć (…) Uczestników kompleksowym oraz zindywidualizowanym wsparciem, dostosowanym do możliwości i potrzeb każdego Uczestnika.
Głównym celem tego wsparcia - zgodnie z założeniami Projektu - jest doprowadzenie do nowego zatrudnienia danego Uczestnika w sposób trwały.
Zadania Spółki, w ramach Projektu, będą skupiać się na organizacji wsparcia w ramach trzech głównych obszarów:
1)Praca z uczestnikiem.
Sfinansowanie kosztów wynagrodzenia Doradcy dla każdego Uczestnika, który będzie prowadził Uczestnika przez wszystkie etapy jego udziału w Projekcie, począwszy od diagnozy jego kompetencji i określenia możliwego do uzyskania przez Uczestnika zatrudnienia, przez wdrażanie indywidulanego programu aktywizacyjnego zmierzającego do uzyskania zatrudnienia (w szczególności organizacji szkoleń zawodowych, czy doradztwa zawodowego dla Uczestnika), a także wsparcia Uczestnika po uzyskaniu zatrudnienia w celu zapewnienia trwałości zatrudnienia Uczestnika (w przypadku jego uzyskania). Doradca będzie realizował działania, w szczególności w obszarach doradztwa zawodowego, pośrednictwa pracy, mentoringu i coachingu, wsparcia reintegracyjnego.
2)Praca z potencjalnymi pracodawcami.
Działania w tym obszarze dotyczą nawiązania roboczych relacji z potencjalnymi pracodawcami na rynku pracy.
3)Wdrażanie instrumentów wspierających podjęcie zatrudnienia.
Spółka zapewni obsługę wdrażania następujących instrumentów wspierających podjęcie zatrudnienia, w szczególności:
1) szkolenia zawodowe;
2) subsydiowane zatrudnienie;
3) wyposażenie/doposażenie stanowiska pracy;
4) dodatek relokacyjny;
5) dofinansowanie kosztów dojazdu do miejsca zatrudnienia;
6) sfinansowanie kosztów badań medycyny pracy.
2.4. Sposób dysponowania otrzymanymi w ramach projektu środkami.
Otrzymane dofinansowanie może zostać przeznaczone przez Spółkę wyłącznie na realizację zadań przypisanych Spółce w ramach realizacji Projektu. Spółka będzie miała obowiązek rozliczania dotacji na podstawie wydatków faktycznie poniesionych w uwzględnieniem ryczałtu przeznaczonego na tzw. koszty pośrednie (w szczególności zarządzanie projektem).
Zgodnie z § 8 ust. 1 Umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu pt.: (…)” [WUP w (...)].
Środki finansowe przekazywane przez WUP w (...) na rzecz Spółki, stanowią zatem dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań Spółki określonych na podstawie umowie o partnerstwie, a nie świadczeniem usług na rzecz WUP w (...). Realizacja Projektu nie będzie generowała żadnego dochodu dla Spółki. Działalność prowadzona w ramach Projektu od początku do końca jest działalnością niekomercyjną.
W ramach otrzymanej dotacji Spółka będzie: dokonywała zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu, finansowała koszty pracy własnego personelu zaangażowanego w realizację Projektu oraz dokonywała transferów finansowych na rzecz Uczestników (np. dodatek relokacyjny) lub podmiotów objętych wsparciem (np. subsydiowanie zatrudnienie, doposażenie/wyposażenie stanowiska pracy).
W ramach wydatków związanych z zakupem towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu, Spółka planuje w szczególności: wynajem powierzchni przeznaczonej na Centrum Pracy oraz wyposażyć ją w niezbędny do realizacji zadań sprzęt i urządzenia, środki łączności (m.in. telefoniczna i Internet), pozostałe wyposażenie biura i zapewnienie jego działań, zakup towarów i usług związanych z wyposażeniem stanowiska pracy; zapewnienie środków transportu w tym w ramach wynajmu pojazdów lub nabycia usług transportowych; nabycie usług w celu realizowania zadań wynikających z udziału w Projekcie, jak usług doradczych, prawnych, szkoleniowych i organizacji konferencji; zapewnienie zakwaterowania dla osób zaangażowanym w realizację Projektu (zakup usług hotelowych lub najem powierzchni mieszkalnej). Usługi i towary niezbędne do realizacji Projektu Spółka będzie nabywać od innych podatników, w ramach czynności podlegających VAT i będą one przez nich co do zasady opodatkowane.
Ponadto Spółka będzie przekazywała świadczenia finansowe niezbędne dla realizacji Projektu, w zakresie ponownego zatrudnienia Uczestnika, jak np. dofinansowanie dla nowego pracodawcy nowego miejsca pracy, subsydiowanie zatrudnienia, pokrycie kosztów medycyny pracy, itp., które nie będą polegać na zakupie towarów i usług i nie będzie wiązało się z nimi powstanie prawa do odliczenia.
Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do innych czynności niż Projekt, w tym do czynności opodatkowanych VAT.
Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Spółka (ani żaden z pozostałych Partnerów), nie będzie także pobierać żadnych opłat (nawet częściowych) od jego Uczestników, nie dojdzie więc do żadnego świadczenia wzajemnego, do żadnej odpłatności za realizację działań Spółki podejmowanych w ramach Projektu. Działania Spółki w ramach Projektu służą realizacji interesu publicznego (przeciwdziałanie bezrobociu i wykluczeniu zawodowemu w związku z trwałą redukcją zatrudnienia w branży wydobycia węgla, związaną m.in. z realizacją zobowiązań klimatycznych podjętych przez Polskę.
Świadczenia realizowane przez Spółkę będą miały bezzwrotny, niewzajemny i nieekwiwalentny charakter, brak jest także możliwości określenia wartości świadczeń dotyczących konkretnego uczestnika (liczba i wartość nabywanych w tym celu usług oraz działań własnych), w szczególności brak przekazania tych świadczeń Uczestnikowi (będą one kierowane w znacznej części do potencjalnych pracodawców - dofinansowanie miejsca pracy, subsydiowane zatrudnienie).
W przypadku braku realizacji przez Spółkę zadań lub nie osiągnięcia docelowych wskaźników Projektu (określonych rezultatów minimalnych), Spółka będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków w całości lub określonej części.
Dofinansowanie uzyskane w Projekcie podlegałoby opodatkowaniu VAT, jeżeli miałoby bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dotacja „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy. W tym celu niezbędne jest stwierdzenie, że
1)dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),
2)dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),
3)nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),
4)dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).
W ramach realizacji Projektu powyższe elementy nie są spełnione. W ramach zadań Spółki nie można mówić o dokonywaniu dostaw towarów czy świadczeniu usług przez Spółkę na rzecz Uczestników, potencjalnych pracodawców, czy też Partnera wiodącego oraz pozostałych Partnerów. Brak tu skonkretyzowanego świadczenia skierowanego do konkretnego odbiorcy, brak także konkretnego i ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego związanego z podejmowanymi działaniami.
Spółka wyłącznie otrzymuje zwrot poniesionych wydatków oraz kosztów związanych ściśle i wyłącznie z realizacją Projektu, nie realizując w tym zakresie żadnego dochodu.
Wobec powyższego, należy uznać, że Spółka - podobnie jak pozostali Partnerzy - w ramach realizacji Projektu nie będzie wykonywać czynności podlegających VAT i opodatkowanych tym podatkiem.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Należy wskazać, że niezależnie od zrealizowanych świadczeń Spółka nie będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanego dofinansowania wyłącznie jeśli osiągnie minimalne wskaźniki Projektu. W przypadku braku osiągnięcia tych minimalnych wskaźników, niezależnie od podjętych działań Spółka będzie zobowiązana do zwrotu całości lub części otrzymanego dofinansowania. Z kolei osiągnięcie wskaźników wyższych niż nałożone na Spółkę nie będzie uprawniało jej do otrzymania dofinansowania w większym wymiarze.
Tym samym, dofinansowanie przyznane Spółce nie będzie ani ekwiwalentne w stosunku do podejmowanych w ramach Projektu działań, ani nie będzie miało związku z jakąkolwiek czynnością podlegającą opodatkowaniu, wykonywaną przez Spółkę, nie będzie przyznane jako dopłata do ceny towaru lub usługi i nie będzie służyło sfinansowaniu ceny sprzedaży.
Brak podlegania opodatkowaniu VAT dofinansowania jakie Spółka i pozostali Partnerzy mają otrzymać w ramach realizacji Projektu, potwierdzają wskazane powyżej interpretacje indywidualne wydane na rzecz niektórych Partnerów.
Pytanie
Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań w ramach Projektu.
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17i 19 oraz art. 124”.
Ustawa o VAT przyznaje zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Dotyczy zatem czynności wykonywanych w charakterze podatnika VAT w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, dla których powstaje podstawa ich opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT, które to czynności są opodatkowane podatkiem VAT, w szczególności nie są wyłączone spod opodatkowania i nie są od podatku VAT zwolnione.
Warunkiem przysługiwania prawa do odliczenia VAT jest zatem wykonywanie przez podatnika czynności opodatkowanej tym podatkiem, z którą wiąże się powstanie podatku należnego. Przysługiwanie prawa do odliczenia podatku naliczonego wymaga stwierdzenia spełnienia powyższych warunków.
W przedmiotowej sprawie, Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka w ramach Projektu nie dokonuje świadczeń, które spełniałyby przesłanki do uznania ich za dostawy towarów, w których mowa w art. 7 Ustawy o VAT, czy też świadczenie usług, o których mowa w art. 8 Ustawy o VAT. W ramach Projektu nie działa ona jako podatnik w rozumieniu przepisu art. 15 Ustawy o VAT. Także otrzymane na potrzeby realizacji Projektu dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT jako dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Podejmowane przez Spółkę działania w ramach Projektu nie skutkują powstaniem podatku należnego, ten bowiem powstaje wyłącznie w przypadku dokonywania dostaw towarów lub świadczenia usług przez osobę działającą w charakterze podatnika.
Konsekwentnie brak wykonywania przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu VAT, z którymi wiązałoby się powstanie podatku należnego, wyklucza uznanie by nabywane przez Spółkę towary i usługi na potrzeby realizacji Projektu mogły być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc dających prawo do odliczenia podatku naliczonego. Brak zatem spełnienia podstawowego warunku przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego jaki wynika z przepisów Ustawy o VAT, tj. wykorzystywania nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych.
Z kolei przepisy art. 86 ust. 8 i 9 Ustawy o VAT rozszerzają zakres prawa do odliczenia także o następujące przypadki:
8. Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
1)dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
2)(uchylony);
3)dostawy towarów, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16.
9. Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41, wykonywanych na terytorium kraju, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28l jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W Przedmiotowej sprawie nie zachodzi żaden z przypadków wskazanych w tych przepisach.
Powyższe wyklucza uznanie, by Spółce mogło przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu. Tym samym zbędna staje się analiza negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, wskazanych w art. 88 Ustawy o VAT, skoro odliczenie w ogóle nie przysługuje, bowiem brak jest związku nabywanych przez Spółkę towarów i usług w ramach Projektu z działalnością opodatkowaną VAT Spółki.
Mając na uwadze przedstawioną argumentację, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań w ramach Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm., Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Państwa wątpliwość dotyczy kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zostali Państwo wybrani przez Wojewódzki Urząd Pracy w (...) w otwartym naborze na partnerów spoza sektora finansów publicznych w celu wspólnego przygotowania i realizacji projektu pn.: „(…)”. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby osób odchodzących z górnictwa i energetyki konwencjonalnej celem skutecznego zaktywizowania (…) osób z (…), która jest dotknięta likwidacją dotychczasowych miejsc pracy w powyższych sektorach. Celem głównym projektu jest zwiększenie możliwości (…) uczestników do podjęcia zatrudnienia lub jego kontynuowania, przez zastosowanie zindywidualizowanej i kompleksowej ścieżki wsparcia przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi w celu trwałej aktywizacji zawodowej uczestników projektu, w okresie od 29 grudnia 2023 r. do 30 czerwca 2029 r.
Jak wynika z opisu sprawy realizacja projektu nie będzie generowała żadnego dochodu dla Spółki. Spółka nie będzie także pobierać żadnych opłat (nawet częściowych) od jego uczestników, nie dojdzie więc do żadnego świadczenia wzajemnego, do żadnej odpłatności za realizację działań Spółki podejmowanych w ramach projektu. Jak wskazali Państwo we wniosku, dofinansowanie przyznane Spółce nie będzie miało związku z jakąkolwiek czynnością podlegającą opodatkowaniu, wykonywaną przez Spółkę, nie będzie przyznane jako dopłata do ceny towaru lub usługi i nie będzie służyło sfinansowaniu ceny sprzedaży. Jak wynika z opisu sprawy, Spółka nie będzie wykonywać czynności podlegających VAT i opodatkowanych tym podatkiem.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wskazano we wniosku – Projekt nie będzie generował żadnego dochodu dla Spółki. W ramach Projektu nie będą pobierane żadne opłaty od jego Uczestników. W ramach otrzymanej dotacji Spółka będzie dokonywała zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będzie przysługiwało Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji zadań związanych z Projektem.
Podsumowując, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się w szczególności na stwierdzeniach, że „Realizacja Projektu nie będzie generowała żadnego dochodu dla Spółki. Działalność prowadzona w ramach Projektu od początku do końca jest działalnością niekomercyjną”, a ponadto, że: „Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do innych czynności niż Projekt, w tym do czynności opodatkowanych VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii analizy, czy czynności wykonywane przez Spółkę będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right