Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 18 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Gd 1186/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Krzysztof Kaszubowski Sędzia WSA Diana Trzcińska Asesor WSA Wojciech Wycichowski (spr.) po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi P. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku z dnia 19 października 2023 r., nr SKO.420.686.2023 w przedmiocie dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Debrzna z dnia 4 lipca 2023 r., nr RK-P.3050.515.2022.
Uzasadnienie
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Wnioskiem z 24 sierpnia 2022 r. P. S. (dalej: "Wnioskodawca", "Strona", "Skarżący") wystąpił do Burmistrza D. (dalej: "Burmistrz", "organ pierwszej instancji") o wypłatę dodatku węglowego wskazując, że prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe w budynku jednorodzinnym w U., zaś głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe.
Pismem z 18 października 2022 r. Burmistrz, na podstawie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000) - dalej: "k.p.a.", wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez wyjaśnienie adresu zamieszkania.
W odpowiedzi (pismo z 27 października 2022 r.) Wnioskodawca poinformował,
że w związku ze swoją sytuacją osobistą od sierpnia 2022 r. mieszka w domu
w U., którego jest właścicielem, natomiast w T. przy ul. S. posiada jedynie adres zameldowania, jednak od sierpnia nie przebywa pod tym adresem
z zamiarem stałego pobytu.
Decyzją z 29 grudnia 2022 r. Burmistrz, na podstawie art. 2 ust. 1 i 16 ustawy z dnia 5 sierpnia o dodatku węglowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1692 ze zm.) - dalej: "u.d.w.", odmówił Stronie przyznania dodatku węglowego.
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji wskazał, że na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego, w tym informacji zawartych we wniosku o dodatek węglowy oraz na podstawie danych uzyskanych z rejestrów publicznych (baza CEEB), przeprowadzonej kontroli oraz wywiadu środowiskowego ustalił, że Wnioskodawca nie mieszka pod adresem: U. i z tej przyczyny nie przysługuje mu prawo do dodatku węglowego.