Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 13 marca 2024 r., sygn. II SA/Gd 719/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Asesor WSA Jakub Chojnacki (spr.) Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Katarzyna Sałek-Gałązka po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2024 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi E.D na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku z dnia 17 maja 2023 r., nr SKO.450.74.2023 w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Pani E. D. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku (SKO) z 17 maja 2023 r., uchylającą decyzję Wójta Gminy Chojnice z 5 kwietnia 2023 r. w przedmiocie warunków zabudowy do dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na terenie części działki nr [...], obręb [..], miejscowość C., gmina C. oraz odmawiającą ustalenia warunków.

Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wójt po rozpoznaniu wniosku skarżącej z 2 stycznia 2023 r., wskazaną powyżej decyzją ustalił warunku zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na terenie części działki nr [..], obręb C. [..], miejscowość C., gmina C.

SKO w wyniku wniesionego odwołania, uchyliło decyzję Wójta i odmówiło ustalenia warunków zabudowy. Kolegium stwierdziło, że w orzecznictwie sądów administracyjnych istnieje niejednolitość interpretacyjna co do tego, czy możliwe jest wydawanie decyzji lokalizacyjnej dla "terenu", którym jest jedynie część geodezyjnie wydzielonej działki ewidencyjnej. Przykładowo wyrokach z dnia 28 kwietnia 2016 r. sygn. akt II OSK 2066/14 oraz z dnia 31 sierpnia 2017 r. sygn. akt II OSK 777/16 Naczelny Sąd Administracyjny opowiedział się za możliwością wydawania warunków zabudowy wyłącznie dla jednej całej działki bądź kilku działek łącznie. Natomiast w wyroku z 24 maja 2018 r., sygn. akt II OSK 1634/16 Sąd ten wyraził opinię o możliwości wydawania decyzji lokalizacyjnej dla części działki ewidencyjnej. W orzecznictwie zaprezentowane zostało również stanowisko pośrednie, zgodnie z którym ustalenie warunków zabudowy dla części działki jest możliwe w przypadkach wyjątkowych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. akt II OSK 743/17). Pogląd ten wyrażany jest również w doktrynie (zob. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, pod red. M. Wierzbowskiego i A. Plucińskiej-Filipowicz, wyd. drugie, Wolters Kluwer, s. 623; patrz także: wyrok NSA z dnia 9 lipca 2015 r., sygn. akt II OSK 491/14, gdzie za dopuszczalne uznano wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla części działki, która w pozostałej części jest objęta planem miejscowym). Stanowisko zgodnie z którym wydanie decyzji lokalizacyjnej jedynie dla części działki jest możliwe wyłącznie w niektórych przypadkach, uzasadnionych konkretnym stanem faktycznym, jest najbliższe składowi Kolegium orzekającemu w niniejszej sprawie. W realiach rozpatrywanej sprawy, zdaniem SKO brak jest zaistnienia wyjątkowego przypadku, który pozwalałby na ustalenie warunków zabudowy wyłącznie dla części działki nr [..] obr. [...]. Nadto, na co zwrócił uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. akt II OSK 743/17 ustalenie warunków zabudowy dla części działki budowlanej spowodowałoby trudność z ustaleniem wskaźnika powierzchni zabudowy. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Słupsku działające w składzie wydającym niniejszą decyzję zauważa ponadto, że na powyższą interpretację przepisów prawa odnoszących się do pojęcia "terenu" nie może mieć wpływu treść załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego albo warunków zabudowy (Dz. U. z 2021 r., poz. 2462). W formularzu wniosku, stanowiącym załącznik do tego rozporządzenia, który został użyty przy okazji składania wniosku przez Panią E. D., dopuszczono możliwość wystąpienia o ustalenie warunków zabudowy na części działki ewidencyjnej lub działek ewidencyjnych. Rozporządzenie jako akt niższego rzędu nie może jednak zdaniem Kolegium wpływać na sposób, w jaki stosuje się przepisy aktów wyższego rzędu, którymi są ustawy. Poza tym w art. 61 ust. 5a u.p.z.p. wskazano, iż "Przez front terenu należy rozumieć tę część granicy działki budowlanej, która przylega do drogi publicznej lub wewnętrznej, z której odbywa się główny wjazd na działkę. Przy wyznaczaniu obszaru analizowanego pod uwagę brana jest więc pod uwagę cała granica działki budowlanej, a nie jedynie jej część. Nawet na gruncie niniejszej sprawy, część granicy działki [...] obr. C., która przylega do drogi jest większa niż część, która została objęta wnioskiem. Trzykrotna szerokość frontu terenu, o którym mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1a u.p.z.p. (a więc terenu objętego wnioskiem, na którym miałyby zostać ustalone warunki zabudowy) byłaby więc mniejsza niż trzykrotność granicy działki budowlanej przylegającej do drogi publicznej. W przekonaniu organu odwoławczego taki stan rzeczy tworzyłby sprzeczność, która nie powinna mieć miejsca przy stosowaniu przepisów prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00