Konieczność kontrraportu przy kwestionowaniu oceny środowiskowej - Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 1418/22
W procesie oceny zgodności przedsięwzięcia inwestycyjnego z ustawowymi wymogami ochrony środowiska, raport o oddziaływaniu na środowisko stanowi kluczowy dowód, którego analiza musi zostać przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, w tym m.p.z.p., oraz zasadami prawdy obiektywnej, a jego kwestionowanie wymaga przedstawienia dowodów o równoważnej mocy dowodowej - tzw. kontrraportu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 20 stycznia 2022 r., sygn. akt II SA/Lu 693/21 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 22 lipca 2021 r., nr SKO.41/2385/SD/2021 w przedmiocie określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 20 stycznia 2022 r., sygn. akt II SA/Lu 693/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (dalej: Sąd I instancji, WSA) oddalił skargę Stowarzyszenia [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie (dalej: SKO, organ) z 22 lipca 2021 r., nr SKO.41/2385/SD/2021 w przedmiocie określenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji do wytwarzania [...] wraz z halą produkcyjną o powierzchni [...] na działce nr ew. [...] na terenie zakładu przy ulicy [...] w L.
Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodziło się Stowarzyszenie [...] (dalej: skarżący kasacyjnie, Stowarzyszenie) i w skardze kasacyjnej zarzuciło zaskarżonemu wyrokowi:
• naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy tj. art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U z 2018 r., poz. 2107 ze zm.; dalej: p.u.s.p.) w zw. z art. 3 § 1 i § 2 pkt 1 p.p.s.a. w zw. z art. 151 p.p.s.a. i w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. przez niezasadne oddalenie skargi mimo naruszenia przez organy administracyjne orzekające w sprawie przepisów prawa procesowego w sposób mogący mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, tj.: art. 7, 77 i 80 k.p.a. przez: