Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2024 r., sygn. III OSK 7262/21

Przepisy art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej, w związku z art. 115a ustawy o Policji, są zgodne z Konstytucją RP i nie stanowią przeszkody do stosowania zasad obliczania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy policjantom zwolnionym ze służby przed dniem 6 listopada 2018 r.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 16 września 2021 r., sygn. akt III SA/Łd 308/21 w sprawie ze skargi T.W. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi z dnia 18 grudnia 2020 r., nr F-561/2020 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 16 września 2021 r., sygn. akt III SA/Łd 308/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (dalej: Sąd I instancji, WSA) na skutek skargi T.W. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi z 18 grudnia 2020 r., nr F-561/2020 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Miejskiego Policji w Łodzi (dalej: organ I instancji) z 27 października 2020 r., nr 202/2020.

Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodził się Komendant Wojewódzki Policji w Łodzi (dalej: organ, Komendant) i w skardze kasacyjnej zarzucił zaskarżonemu wyrokowi:

1) na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi naruszenie prawa materialnego, tj.:

- art. 115a ustawy o Policji, poprzez jego niewłaściwe zastosowanie, tj. uwzględniające wykładnię przyjętą przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15, ale z pominięciem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw, z uwagi na uznanie przez Sąd I instancji, że norma ta jest oczywiście niekonstytucyjna i w konsekwencji przyjęcie, że ekwiwalent pieniężny za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego oraz za każde rozpoczęte 8 godzin niewykorzystanego czasu wolnego przysługującego na podstawie art. 33 ust. 3 ustala się w wysokości przysługującej zwalnianemu ze służby w policjantowi w danym okresie wynagrodzenia za jeden dzień roboczy, podczas gdy Trybunał Konstytucyjny nie orzekał o konstytucyjności normy art. 9 ust. 1 ww. ustawy z Konstytucją RP, a organy obu instancji i Sąd I instancji zobowiązane były do uwzględnienia dyspozycji ww. normy prawnej;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00