Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. I GSK 1547/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del. WSA Jacek Boratyn (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Gl 1145/18 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 21 sierpnia 2018 r. nr SKO.FD/41.4/31/2018/9135 w przedmiocie określenia kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem podlegającej zwrotowi do budżetu powiatu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA w Gliwicach), wyrokiem z 18 kwietnia 2018 r., sygn. I SA/Gl 1145/18, oddalił skargę A. K. (dalej zwanej skarżącą) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 21 sierpnia 2018 r., nr SKO.FD/41.4/31/2018/9135, w przedmiocie ustalenia skarżącej kwoty dotacji przypadającej do zwrotu, jako wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w 2014 r.
Skargę kasacyjną od wyroku WSA w Gliwicach wniosła skarżąca, zaskarżając go w całości. Zaskarżonemu orzeczeniu skarżąca kasacyjnie zarzuciła:
I. na podstawie art. 174 pkt 1 P.p.s.a. (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.) naruszenie prawa materialnego, w tym:
1) art. 252 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 poz. 885 z późn. zm., dalej zwanej u.f.p.) oraz 252 ust. 5 w zw. z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r., nr 256 poz. 2572 z późn. zm., dalej zwanej u.s.o.) polegające na dokonaniu błędnej subsumcji do ustalonego w sprawie stanu faktycznego, polegające na przyjęciu, iż przyznana i wydatkowania w przedmiotowej sprawie dotacja za okres 2014 r., w kwocie 37 075,24 zł, jest dotacją wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem, tj. poprzez uznanie, iż brak wymaganego, choć w uchwale nr [...] Rady Miasta J. z dnia 24 stycznia 2013 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu miasta dla publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego na terenie miasta, J. oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania w żaden sposób bliżej (przez organ dotujący Miasta J.) niesprecyzowanego, udokumentowania wydatku jest przesłanką do uznania, iż ww. dotacja została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, podczas gdy ani przepis art. 252 ust. 1 pkt 1 u.f.p., ani przepis art. 90 ust. 3d u.s.o. nie zawiera takich przesłanek, a w konsekwencji niewłaściwe ich zastosowanie,