Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 22 września 2023 r., sygn. I GSK 959/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Michał Kowalski po rozpoznaniu w dniu 22 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. M. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 142/23 w sprawie ze skargi A. M. na wyniki audytu Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w przedmiocie sprawozdania z audytu w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi otrzymanymi od jednostek samorządu terytorialnego w formie dotacji postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach postanowieniem z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 142/23 na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (aktualnie: Dz. U. 2023 poz. 1634, dalej: "p.p.s.a.") odrzucił skargę A. M. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 15 listopada 2022 r. nr 2401-ICA.52.49.2022.8 w przedmiocie sprawozdania z audytu.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

17 października 2022 r. wobec A A. M. z/s w B. został wszczęty audyt w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi (...).

Ustalenia poczynione w toku audytu dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości zawarte zostały w sprawozdaniu z audytu z dnia 15 listopada 2022 r., który skarżąca zaskarżyła.

W uzasadnieniu WSA odrzucając skrgę przywołał treść art. 3 § 1 i § 2 p.p.s.a., który stanowi, jaki jest sądowoadministracyjny zakres kontroli działalności administracji publicznej, art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a., który stanowi, że sąd odrzuca skargę, jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.

WSA stwierdził, że w rozpoznawanej sprawie złożona skarga dotyczy wyniku audytu przedstawiającego ustalenia i zalecenia dla audytowanego. W związku z tym, że sprawozdanie z audytu nie jest decyzją ani postanowieniem, rozważenia zdaniem Sądu I instancji wymagało, czy stanowi ono akt lub czynność z zakresu administracji publicznej, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Zgodnie z tym przepisem, sąd administracyjny sprawuje kontrolę działalności administracji publicznej orzekając w sprawach skarg na inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, z wyłączeniem aktów lub czynności podjętych w ramach postępowania administracji określonego w ustawie z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2021 r. poz. 735 dalej jako k.p.a.), postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 72 ze zm. dalej jako O.p.), postępowań o których mowa w dziale V w rozdziale 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 813 z późn. zm. dalej: u.k.a.s.) oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00