Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 września 2022 r., sygn. VII SA/Wa 1194/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Sawczuk (spr.), Sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły, Asesor WSA Michał Podsiadło, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 września 2022 r. sprawy ze skargi A. Ł. na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 14 kwietnia 2022 r. nr 664/22 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w trybie nadzoru budowlanego oddala skargę

Uzasadnienie

I.

Postanowieniem z [...] lutego 2022 r. nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego [...], odmówił wszczęcia, na wniosek A. Ł., postępowania administracyjnego w sprawie robót budowlanych wykonanych w budynku położonym przy ul. [...] w W.

Wskazał, że ustawa z 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 471), dodała art. 53a ust. 1 P.b., przesądzając, że postępowania w sprawie naruszeń prawa budowlanego są obecnie wszczynane wyłącznie z urzędu, a nie na wniosek.

Powołując się na art. 53a ust. 1 P.b. wskazano, że stanowi on podstawę do odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie legalności robót budowlanych wykonanych w budynku położonym przy ul. [...] w W. Przepis ten stanowi lex specialis w stosunku do ogólnej reguły wyrażonej w art. 61a § 1 k.p.a.

II.

Po rozpatrzeniu zażalenia A. Ł., M. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, postanowieniem z [...] kwietnia 2022 r. nr [...], utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie organu powiatowego.

Organ odwoławczy w całości podzielił argumentację organu I instancji wskazującą na podstawę odmowy wszczęcia postępowania z uwagi na treść art. 53a P.b. oraz art. 61a § 1 k.p.a.

Odnosząc się do zarzutów zażalenia wskazał, że wbrew twierdzeniu Skarżącej, mając na uwadze całokształt orzecznictwa sądów administracyjnych zdecydowanie przeważa stanowisko, że postępowania w trybie nadzoru budowlanego wszczyna się z urzędu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00