Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. II OSK 765/21
Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia i może być związana z koniecznością dostosowania obiektu do nowych warunków technicznych oraz bezpieczeństwa, zgodnie z art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy - prawo budowlane, szczególnie gdy nowa działalność wprowadza inne wymagania normatywne niż dotychczasowe użytkowanie.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie: sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) sędzia del. WSA Jan Szuma Protokolant asystent sędziego Barbara Kowalska po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 listopada 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 607/20 w sprawie ze skargi T. D. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 8 stycznia 2020 r. nr 7/OPON/2019 w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 listopada 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 607/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T. D. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 8 stycznia 2020 r., znak: 7/OPON/2019, którą utrzymano w mocy decyzję Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 14 października 2019 r., 400/19, o zgłoszeniu na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 2 oraz art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), zwanej dalej "P.b.", sprzeciwu do zgłoszenia skarżącego z dnia 1 sierpnia 2019 r., dotyczącego zmiany sposobu użytkowania części budynku mieszkalnego jednorodzinnego na punkt opieki dziennej nad dziećmi w budynku mieszkalnym przy ul. [...] w Warszawie (dz. ew. nr [...]).
Sąd wskazał, że planowana powierzchnia użytkowa (opieka na dziećmi) wynosi 199,4 m2, w sytuacji gdy powierzchnia mieszkalna – 107,1 m2. Wskazał na definicje "budynku mieszkalnego jednorodzinnego" (art. 3 pkt 2a P.b.) oraz "zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego" (art. 71 ust. 1 pkt 2 P.b.). Mając to na względzie Sąd stwierdził, że ocena przedłożonej przez skarżącego propozycji zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego nie może być wyłącznie widziana z perspektywy wprowadzanego, nowego sposobu przeznaczenia obiektu (dzienna opieka nad dziećmi), ale musi uwzględniać także przeznaczenie, które nadal "pozostanie w obiekcie". Dlatego Sąd wskazał na art. 2 ust. 1, art. 36 ust. 1, art. 37, art. 38 ust. 1 i 1a, art. 42 ust. 1-3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2019 r. poz. 409 ze zm.), z których wynika zakres wykonywanej działalności w ramach sprawowanej opieki na dziećmi do lat 3, w tym wymagania stawiane lokalom.