Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Wa 173/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Kołodziej, Sędzia WSA Joanna Kube (spr.), Sędzia WSA Tomasz Szmydt, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 9 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi Rady Gminy [...] na postanowienie Ministra Edukacji i Nauki z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie opinii o zamiarze likwidacji szkoły 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2021 r. nr [...]; 2. zasądza od Ministra Edukacji i Nauki na rzecz strony skarżącej Gminy [...] kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr [...] z [...] stycznia 2021 r. Rada Gminy [...] wyraziła zamiar likwidacji z dniem [...] sierpnia 2021 r. Szkoły Podstawowej im. [...] w [...] o strukturze organizacyjnej obejmującej klasy l-VIII i oddział przedszkolny (dalej "SP w [...]"). Z treści uchwały wynika, że uczniom likwidowanej szkoły Gmina zapewni możliwość kontynuowania nauki w Szkole Podstawowej w [...], wchodzącej w skład Zespołu Placówek Oświatowych
w [...] (dalej "SP w [...]").
Wykonując uchwałę Nr [...] z [...] stycznia 2021 r., Wójt Gminy [...] pismem z [...] lutego 2021 r. wystąpił do [...] Kuratora Oświaty
z wnioskiem o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie, załączając do wniosku ww. uchwałę.
Wójt poinformował, że wolą Rady Gminy [...] jest utworzenie
w miejsce likwidowanej szkoły, szkoły filialnej o strukturze klas I-III z oddziałem przedszkolnym, podporządkowanej organizacyjnie SP w [...]. W związku
z tym dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klas I-III nadal będą mogły kontynuować naukę w [...], a uczniowie klas IV-VIII w SP w [...].
Zadeklarował, że Gmina zapewni uczniom klas IV-VIII likwidowanej szkoły dowóz do nowej szkoły wraz z opieką podczas dowozu. Jako główne przyczyny likwidacji SP
w [...] wskazał: "słabe zaludnienie" na obszarze Gminy, małą liczbę uczniów (nauczanie w klasach łączonych, trudności w kształtowaniu kompetencji społecznych), niekorzystne prognozy demograficzne dla obwodu szkoły, stan bazy materialnej oraz wysokie koszty utrzymania szkoły.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right