Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 1847/19

Rada gminy może jednocześnie uchwalać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i rozstrzygać uwagi zgłoszone do projektu planu w jednym głosowaniu, pod warunkiem merytorycznego rozpatrzenia każdej uwagi.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. D. i W. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 stycznia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2005/18 w sprawie ze skargi A. D. i W. D. na uchwałę Rady Miejskiej Konstancin Jeziorna z dnia 11 czerwca 2014 r. nr 609/VI/45/2014 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza solidarnie od A. D. i W. D. na rzecz Gminy Konstancin Jeziorna kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 15 stycznia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2005/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A.D. i W.D. na uchwałę Rady Miejskiej w Konstancinie Jeziornie z dnia 11 czerwca 2014 r. nr 609/VI/45/2014 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Borowina i terenów przyległych - etap 1.

W uzasadnieniu wyroku, odnosząc się do zarzutów podniesionych w skardze, Sąd I instancji wyjaśnił, że ustawodawca określił jedynie termin w jakim uwagi do projektu planu mają być uwzględnione (21 dni od dnia upływu terminu do ich składania), o czym stanowi art. 17 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm.; zwanej dalej: u.p.z.p.). Nie określił natomiast w jakiej formie ma nastąpić rozpoznanie tych uwag. Nie ma podstaw ustawowych do procedowania każdej uwagi oddzielnie w sensie podejmowania uchwały nad każdą z nich, bo ustawa takiego obowiązku nie przewiduje. Możliwe jest jednoczesne uchwalenie planu i rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag, które znalazły się w załączniku do uchwały dotyczącej planu miejscowego. Taki sposób podjęcia rozstrzygnięcia o zgłoszonych uwagach przez radę gminy nie powoduje naruszenia trybu sporządzania planu. Nieuwzględnione uwagi do projektu planu powinny być wymienione w załączniku do planu miejscowego, ze wskazaniem czy dana uwaga została uwzględniona czy też nie. Nawet brak uzasadniania każdego negatywnego rozstrzygnięcia nie stanowi samoistnego naruszenia procedury planistycznej. W niniejszej sprawie jak to wynika z protokołu z sesji Rady uwagi były omawiane po kolei, przedstawiana była opinia Komisji Ładu Przestrzennego i Spraw Komunalnych, dyskusja - o ile były pytania i głosowanie nad uwagą. Oznacza to, że tryb przewidziany w przepisach został zachowany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00