Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1572/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jakub Makuch Asesor WSA Magdalena Gawlikowska Protokolant starszy sekretarz sądowy Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi R. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 12 lipca 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/532/2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 11 kwietnia 2023 r. SO-04.8252.48.2023-1/23 odmówił przyznania skarżącej R. Z. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny - ojcem B. B. W ocenie organu, w sprawie nie da się stwierdzić związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy rezygnacją przez skarżącą z zatrudnienia, a ustaleniem stopnia niepełnosprawności jej ojca, gdyż ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od września 2020 r., a rezygnacja z zatrudnienia nastąpiła w grudniu 2022 r. Organ uznał też, iż nie została spełniona przesłanka wieku powstania niepełnosprawności z art. 17 ust. 1b ustawy.

W odwołaniu skarżąca zarzuciła naruszenie:

- art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych poprzez nieuwzględnienie okoliczności, iż wskutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 doszło do uznania niekonstytucyjności części wskazanej normy prawnej w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, co determinuje naruszenie art. 190 ust. 1 Konstytucji RP;

- art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych poprzez przyjęcie, że brak jest związku pomiędzy rezygnacją przez nią z zatrudnienia, a sprawowaną opieką nad ojcem, podczas gdy w/w przesłanka nie została obwarowana limitem czasu, w jakim miałaby się spełnić licząc od momentu uzyskania przez osobę wymagającą opieki orzeczenia o niepełnosprawności;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00