GUNB zaprasza właścicieli i zarządców nieruchomości do inwentaryzacji parametrów technicznych budynków w CEEB
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zaprasza właścicieli i zarządców nieruchomości do zapoznania się z materiałami informacyjnymi dotyczącymi inwentaryzacji budynków w CEEB, a gminy do przyłączenia się do akcji informacyjnej na ten temat. Inwentaryzacja w CEEB składa się z części obowiązkowej, to dane dotyczące źródeł ogrzewania budynku oraz części dobrowolnej, czyli parametrów technicznych budynku, ta część zależy od właściciela nieruchomości i można ją wykonać samodzielnie.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego Dorota Cabańska wskazała:
- każdy właściciel domu jednorodzinnego dąży do tego, żeby utrata ciepła była jak najmniejsza, tak samo koszty związane z ogrzewaniem;
- w szacowaniu wydatków przydatne są informacje, które czynniki i w jakim stopniu wpływają na uciekanie ciepła z naszych domów;
- tę wiedzę można uzyskać dzięki inwentaryzacji parametrów technicznych budynku w CEEB, co ważne, inwentaryzacja ta jest w pełni dobrowolna, to od właściciela domu zależy kiedy i jak ją wykona;
- sposobów jest kilka i są one bezpłatne, zachęcam gminy do włączenia się w akcję GUNB i przekazywanie informacji na swoim terenie.
GUNB wyjaśnia, że cykl informacyjny został przygotowany w odpowiedzi na pytania, które spływają do urzędu oraz z uwagi na potrzebę rozwiania wątpliwości i wyjaśnienia wybranych kwestii dotyczących inwentaryzacji w CEEB.
W ramach działań informacyjnych GUNB przygotował:
- ulotkę informacyjną zatytułowaną „Inwentaryzacja budynków – zrób samodzielnie lub zamów przez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków na ceeb.gov.pl”.
- na stronie ceeb.gov.pl dostępne są dodatkowe materiały, w tym:
- baza wiedzy o CEEB w formie pytań i odpowiedzi - aktualizowana i poszerzana na bieżąco,
- artykuł edukacyjny, pt.: „Inwentaryzacja parametrów technicznych budynku – co to jest, na czym polega i jakie niesie korzyści”, który wyjaśnia:
- czym jest inwentaryzacji parametrów technicznych budynku,
- jakie dane obejmuje,
- kto i w jaki sposób może wykonać tę inwentaryzację,
- jak krok po kroku zrealizować ją samodzielnie,
- oraz wiele innych, ważnych i przydatnych informacji praktycznych.
Inwentaryzacja budynku w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków:
- inwentaryzacja została wprowadzona w 2023 r. z wdrożeniem pełnej wersji Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
- inwentaryzacja dotyczy budynków, które mają źródła ciepła oraz źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, to np. budynki mieszkalne, lokalne kotłownie, czy budynki handlowo-usługowe (także te przyłączone do sieci ciepłowniczej);
- inwentaryzacja budynku polega na zebraniu danych dotyczących:
- parametrów technicznych budynku,
- źródeł ogrzewania;
- podstawowym faktem dotyczącym inwentaryzacji parametrów technicznych budynku w CEEB jest to, że jest ona dobrowolna;
- polega na wpisaniu do formularza inwentaryzacyjnego w systemie CEEB danych technicznych dotyczących danego budynku, takich jak:
- kształt budynku,
- rok budowy,
- wysokość ogrzewanych pomieszczeń,
- grubość ocieplenia podłogi,
- informacja o rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej;
- inwentaryzację można wykonać samodzielnie w dowolnym czasie na stronie ceeb.gov.pl.;
- inwentaryzację można zamówić w swojej gminie przez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków, w ramach funkcjonalności „Zamów inwentaryzację budynku” – wówczas wykona ją bezpłatnie osoba z odpowiednimi uprawnieniami z gminy;
- można ją też wykonać dodatkowo w trakcie realizowanego przez kominiarza przeglądu przewodów kominowych.
GUNB udziela konsultacji i pomocy technicznej dotyczącej CEEB telefonicznie i mejlowo:
- pod numerem: (22) 346 66 64 – infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00-15:00,
- pod adresem e-mail: pomoc.zone@gunb.gov.pl.
Redakcja INFORLEX