Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 stycznia 2022 r., sygn. I SA/Po 405/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: starszy sekretarz sądowy Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi Agencji Mienia [...] w [...] Oddział Regionalny [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2016 rok I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] października 2020 r. o nr [...] ; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] na rzecz skarżącej kwotę [...] zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wójt Gminy [...] decyzją z [...] października 2020 r., nr [...], określił Agencji Mienia [...] w [...] Oddział Regionalny w [...] (dalej jako: "agencja" lub "skarżąca") wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2016 r. w kwocie [...]zł.
W motywach rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał, że agencja w złożonej deklaracji i korektach deklaracji na podatek od nieruchomości za 2016 r. wykazała do opodatkowania: 1) pozostałe grunty inne niż zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego oraz przynależne do zamieszkałych budynków i lokali mieszkalnych oraz terenów rekreacyjno- wypoczynkowych, o łącznej powierzchni [...] m2, 2) budynki mieszkalne niezamieszkałe o łącznej powierzchni [...] m2, 3) pozostałe budynki inne niż przynależne do zamieszkałych budynków mieszkalnych, garaży oraz budynków po likwidowanych gospodarstwach rolnych o łącznej powierzchni [...] m2.
W toku postępowania podatkowego organ I instancji ustalił, że agencja zastosowała nieprawidłową stawkę podatku od nieruchomości w odniesieniu do gruntów oraz budynków.
Organ I instancji wskazał, że przepisy ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1190 ze zm. – w skrócie: "u.p.o.l.") nakazują, co do zasady, traktować jako grunty i budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wszelkie tego rodzaju nieruchomości, jeżeli są w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Przy czym w tym zakresie u.p.o.l. nie wskazuje jaka to ma być działalność, nie określa jej zakresu, nie wymaga by była ona prowadzona na tej właśnie nieruchomości. Nie wymaga również by działalność była wyłącznym rodzajem działalności, jakim zajmuje się dany podmiot. W związku z powyższym organ uznał za konieczne ustalenie, czy agencja była przedsiębiorcą lub podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. oraz jakie grunty i budynki inne niż mieszkalne znajdowały się w jej posiadaniu w 2016 r.