Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.989.2023.2.JM
Uzyskiwane przez Pana wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa zarządu rady zarządzającej spółki mającej siedzibę w Szwajcarii podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji polsko – szwajcarskiej, tj. w Szwajcarii i w Polsce.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce szwajcarskiej.
Uzupełnił go Pan - na wezwanie - pismem z 3 stycznia 2024 r. (data wpływu 9 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce [dalej: „Pan”, „Wnioskodawca”].
Pełni Pan funkcję Prezesa Zarządu (…) w spółce z siedzibą w Szwajcarii [dalej: „Spółka”], której forma prawna odpowiada polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka jest rezydentem podatkowym w Szwajcarii, tj. podlega opodatkowaniu w Szwajcarii od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Szwajcaria.
Powołanie Pana nastąpiło na podstawie stosownej uchwały zgromadzenia udziałowców. Pana obowiązki z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce obejmować będą czynności o charakterze zarządczym (tj. związane i wynikające z pełnionej funkcji). W związku z ww. funkcją, przysługuje Panu określone w uchwale zgromadzenia akcjonariuszy wynagrodzenie z tytuły pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce.
Mając na względzie powyższy stan faktyczny, chciałby Pan potwierdzić jakie konsekwencje podatkowe w Polsce będzie niosło otrzymywanie przez Pana od Spółki wynagrodzenia za pełnioną funkcję.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Potwierdza Pan, że wynagrodzenie, o którym mowa we Wniosku jest wynagrodzeniem z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu „rady zarządzającej spółką szwajcarską” w rozumieniu prawa szwajcarskiego, o której mowa w art. 16 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. nr 22 poz. 92).
Uchwała zgromadzenia udziałowców, stanowiąca o Pana powołaniu na Prezesa Zarządu Spółki uprawnia Pana wyłącznie do pełnienia obowiązków związanych z zarządzaniem Spółką wynikających z ustrojowego charakteru organu, którego Pan jest członkiem.
Najważniejsze decyzje w sprawach zarządzania i w sprawach handlowych podejmowane są przez radę zarządzającą Spółki w Szwajcarii, w skład której wchodzi dwóch Managerów - Pan oraz inna osoba na co dzień mieszkająca na stałe w Szwajcarii i posiadająca szwajcarskie obywatelstwo. Spotkania rady zarządzającej Spółki w Szwajcarii mają miejsce w (…) w Szwajcarii. Ponadto bieżące zadania handlowe związane z codzienną działalnością Spółki takie jak m. in. realizacja biznesowych planów Spółki są powierzone innym pracownikom Spółki, którzy są zatrudnieni w Szwajcarii i tam mieszkają na stałe.
Działalność związaną z funkcją Prezesa Zarządu Spółki wykonuje Pan na terenie Szwajcarii. Pomimo, że nie jest Pan rezydentem Szwajcarii, systematycznie jest Pan fizycznie obecny w (…) (siedzibie Spółki), aby w prawidłowy sposób wywiązywać się z powierzonych Panu zadań.
Zebrania rady zarządzającej Spółki odbywają się w siedzibie Spółki w (…) w Szwajcarii. Oficjalne zebrania odbywają się co najmniej raz na kwartał. Ponadto w razie zaistnienia takiej potrzeby, dochodzi do spotkania rady zarządzającej Spółki także ad hoc. Spotkania te zawsze odbywają się bądź w (…), bądź w (…).
Osoby odpowiedzialne za bieżące zarządzanie sprawami Spółki wykonują swoje zadania wyłącznie na terenie Szwajcarii, najczęściej w (…) w kantonie (…).
Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki obejmuje wyłącznie wynagrodzenie za zadania związane z zarządzaniem Spółką. Czynności jakie wykonuje Pan w związku z zarządzaniem Spółką to m.in. określanie celów i strategii działań biznesowych Spółki, tworzenie struktury organizacyjnej w Spółce, zarządzanie procesem realizacji zadań powierzonych pracownikom Spółki, monitorowanie wyników finansowych Spółki w celu podjęcia odpowiednich działań operacyjnych.
Potwierdza Pan, że zgodnie z przepisami prawa szwajcarskiego jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki i z tego tytułu powstał i będzie powstawał w przyszłości obowiązek podatkowy w podatku dochodowym.
Poza wynagrodzeniem z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki nie uzyskuje Pan innych dochodów od Spółki z jakiegokolwiek innego tytułu, w szczególności nie jest Pan udziałowcem/wspólnikiem Spółki.
Wyjaśnia Pan, że na terytorium Polski uzyskuje Pan inne dochody z tytułu:
- prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która jest opodatkowana na terytorium Polski metodą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
- działalności wykonywanej osobiście z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), która jest opodatkowana na terytorium Polski według skali podatkowej (tj. zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT).
Pytania
1)Czy dochód, który Pan osiąga z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji, tj. w Szwajcarii oraz w Polsce, a w konsekwencji tego, zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a Konwencji, wynagrodzenie będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce niezależnie od sposobu uregulowania opodatkowania przedmiotowego wynagrodzenia w Szwajcarii?
2)Czy do dochodów, które Pan osiąga z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce będzie miał zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o PIT w zw. z art. 23 ust. 1 lit. a Konwencji, tj. dochody te będą podlegać w Polsce opodatkowanie za pomocą tzw. metody wyłączenia z progresją?
3)Czy przy obliczaniu efektywnej stawki podatkowej, która miałaby zastosowanie do dochodów osiąganych przez Pana z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT, jest Pan zobowiązany do zsumowania wszystkich osiąganych przychodów w Polsce, które są opodatkowane według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Pana zdaniem, dochód, który Pan osiąga z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji, tj. w Szwajcarii oraz w Polsce, a w konsekwencji tego, zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a) Konwencji, wynagrodzenie, które Pan otrzymuje jest zwolnione z opodatkowania w Polsce niezależnie od sposobu uregulowania opodatkowania przedmiotowego wynagrodzenia w Szwajcarii.
Ad. 2
Pana zdaniem, do dochodów, które Pan osiąga z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce ma zastosowanie art. 27 ust. 8 ustawy o PIT w zw. z art. 23 ust. 1 lit. a) Konwencji, tj. dochody te podlegają w Polsce opodatkowanie za pomocą tzw. metody wyłączenia z progresją.
Ad. 3
Pana zdaniem, przy obliczaniu efektywnej stawki podatkowej, która miałaby zastosowanie do dochodów osiąganych przez Pana z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce, jest Pan zobowiązany do zsumowania wszystkich osiąganych przychodów w Polsce, które są opodatkowane według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.
Poprzez „dochód", który uzyskuje Pan na terytorium Szwajcarii rozumie Pan otrzymywane przez siebie wynagrodzenie z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej Spółki w Szwajcarii, o którym mowa w art. 16 ww. Konwencji.
UZASADNIENIE
Pytanie oznaczone we wniosku nr 1
Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce, tj. podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Art. 3 ust. 1a ustawy o PIT definiuje rezydenta jako osobę, która - w szczególności - posiada w Polsce centrum interesów życiowych. Niewątpliwie jest Pan taką osobą.
Wynagrodzenie, które jest wypłacane przez Spółkę na Pana rzecz z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu stanowi w Polsce, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 ust. 7 ustawy o PIT, przychód z działalności wykonywanej osobiście. Stanowi ono bowiem wynagrodzenie z tytułu pełnienia przez Pana funkcji członka zarządu w Spółce.
W celu ustalenia właściwej metody opodatkowania przychodów z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce należy brać pod uwagę regulacje wynikające z przepisów międzynarodowych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, które zawierają odrębne regulacje dotyczące opodatkowania dochodów z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej, członkostwa w zarządzie, czy w komisji rewizyjnej spółek mających siedzibę na terytorium danego państwa. W związku z tym, w przedmiotowej sprawie należy stosować przepisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Bernie 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22 poz. 92) [dalej: „Konwencja”].
Zgodnie z art. 16 Konwencji, „Wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.”
W świetle polskiego brzmienia art. 16 Konwencji, może powstać wątpliwość, czy wynagrodzenie, które Pan otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki jest tożsame z określeniem użytym w polskiej wersji Konwencji, tj.: „członkiem rady zarządzającej spółki”. Polskie prawodawstwo nie definiuje bowiem tego pojęcia.
Wątpliwości nie rozwiewa wersja niemiecka Konwencji, która mówi o „Verwaltungsrat”, co w prawie szwajcarskim oznacza radę dyrektorów (organ skupiający zarówno funkcje zarządzające jak i nadzorcze) lub o „Aufsichtsrat” czyli radzie nadzorczej.
Należy jednak podkreślić, że takie wątpliwości nie powstają na gruncie angielskojęzycznej wersji Konwencji, a zgodnie z art. 28 tej Konwencji, w przypadku rozbieżności w interpretacji pomiędzy tekstami w językach polskim i niemieckim tekst angielski uważany będzie za rozstrzygający. Zatem artykuł 16 Konwencji w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako „the board of directors” („rada dyrektorów”), który to organ w prawie szwajcarskim skupia w sobie funkcje zarówno zarządzające jak i kontrolne.
Z treści umowy w języku angielskim wynika, że art. 16 Konwencji dotyczy wynagrodzeń członków rady nadzorczej lub rady dyrektorów, podlegających opodatkowaniu w państwie wypłaty tych wynagrodzeń. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 3 września 2004 r. (sygn. akt I SA/Bk 206/04) pojęciu „rada zarządzająca spółki” należy przypisać zgodnie ze znaczeniem przypisywanym słowu zarządzać (kierować, administrować, rządzić czymś) i kontekstem umowy, której celem jest uniknięcie podwójnego opodatkowania tego samego dochodu (na zasadzie wzajemności), uprawnienia organów kierujących spółką w szerokim tego słowa znaczeniu, tj. organów, które bezpośrednio kierują (prowadzą) działalność (zarząd), jak i organów nadzorujących prace spółki (rada nadzorcza, komisja rewizyjna).
Zatem w efekcie powyższego, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt a) Konwencji, zgodnie z treścią którego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami Konwencji może być opodatkowany w Szwajcarii, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był zwolniony od opodatkowania. Odmienna interpretacja powyższych przepisów prowadziłaby do sytuacji podwójnego opodatkowania osiąganych przez Pana dochodów z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce.
Reasumując, w związku z przedstawioną wyżej argumentacją, prawidłowe w niniejszej sprawie jest uznanie, że uzyskiwane przez Pana dochody z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji, tj. w Szwajcarii i w Polsce, a w konsekwencji, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt a) Konwencji, dochód ten jest zwolniony od opodatkowania w Polsce, niezależnie od sposobu uregulowania opodatkowania tego wynagrodzenia w Szwajcarii, natomiast przy obliczaniu podatku od Pana pozostałego dochodu podlegającemu opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT może mieć zastosowanie stawka podatkowa, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania (tj. z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu) nie był zwolniony od opodatkowania.
Pragnie Pan również wskazać, że przedstawione stanowisko, znajduje potwierdzenie m.in. w:
- interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 11 marca 2022 r. znak: 0115-KDIT2.4011.822.2021.2.ENB,
- interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 23 listopada 2015 r. (znak: IPPB4/4511-1041/15-4/MS1),
- interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 13 sierpnia 2014 r. (znak: ITPB1/415-557/14/PSZ).
Pytanie oznaczone we wniosku nr 2
Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a Konwencji, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu dochodu osiąganego za granicą w Polsce należy zastosować w przedmiotowej sprawie określoną w Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania, w tym wypadku jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją.
Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1 , osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Tak więc, jeżeli stosowna umowa międzynarodowa zwalnia te dochody od opodatkowania w Polsce, to wówczas znajduje zastosowanie metoda wyłączenia z progresją. Zauważyć jednak należy, że wiele umów UPO, które jako zasadę przewidują metodę wyłączenia, zastrzega stosowanie metody odliczenia w odniesieniu do dochodów z dywidend i odsetek. Natomiast w przypadku, gdy umowa międzynarodowa stanowi inaczej albo gdy Rzeczpospolita Polska pozostaje z danym państwem w sytuacji bezumownej, wówczas stosuje się metodę kredytu podatkowego (zaliczenia), zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o PIT.
Zatem przedkładając powyższe na grunt przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w związku z zastosowaniem art. 16 i art. 23 ust. 1 pkt a) Konwencji, zobowiązany Pan jest do opodatkowania swojego dochodu uzyskiwanego z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce z zastosowaniem art. 27 ust. 8 ustawy o PIT w następujący sposób:
- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza podatek według skali podatkowej,
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
- ustaloną stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Reasumując, Pana dochód uzyskany w Szwajcarii będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym, w przypadku uzyskania przez niego innych dochodów w danym roku podatkowym, które będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Szwajcarii zostanie uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od Pana pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce (tzw. wyłączenie z progresją)
Pytanie oznaczone we wniosku nr 3
Zgodnie z art. 2 ust. 2 Konwencji, za podatki od dochodu i od majątku uważa się wszystkie podatki, które pobiera się od całego dochodu, od całego majątku albo od części dochodu lub majątku, włączając podatki od zysku z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego lub nieruchomego, podatki od ogólnych kwot wynagrodzeń wypłacanych przez przedsiębiorstwa, jak również podatki od przyrostu majątku.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 Konwencji, do aktualnie istniejących podatków, których dotyczy Konwencja, należą w szczególności:
a)w Polsce
1)podatek dochodowy od osób prawnych,
2)podatek dochodowy od osób fizycznych
b)w Szwajcarii:
podatki federalne, kantonalne i komunalne
1)od dochodu (cały dochód, przychód, dochód z majątku, zyski przemysłowe i handlowe, zyski z majątku i inne rodzaje dochodu) i
2)od dochodu z majątku (całego majątku, majątku ruchomego i nieruchomego, aktywa handlowe, kapitał wypłacony i rezerwy oraz inne rodzaje majątku)
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f ustawy o PIT, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej:
1)do 120.000 PLN - 12% podstawy opodatkowania minus kwota zmniejszająca podatek 3.600 zł,
2)ponad 120.000 PLN - 10.800 zł + 32% nadwyżki ponad 120.000 zł.
Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Zgodnie zatem z literalnym brzmieniem powyższych przepisów należy wskazać, że efektywna stawka podatkowa, która ma zastosowanie do Pana dochodów z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce powinna być obliczana jako suma dochodów, które jest Pan zobowiązany opodatkować w Polsce według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT oraz suma dochodów, które są zwolnione z tego podatku, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o PIT. Od kwoty obliczonej w powyższy sposób jest Pan zobowiązany do obliczenia kwoty podatku dochodowego, zgodnie z przepisami art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, a następnie ustalenia stopy procentowej tak obliczonego podatku i zastosowania jej do dochodu, który jest przez Pana osiągany poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy ustawy o PIT, jak również przepisy Konwencji nie przewidują innych włączeń (poza dochodami wymienionymi w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT) dotyczących dochodów, które należy brać pod uwagę przy obliczaniu stopy procentowej podatku, który miałby mieć zastosowanie do Pana dochodów osiąganych na terenie Szwajcarii w związku z pełnioną funkcją Prezesa Zarządu w Spółce.
Reasumując, przy obliczaniu efektywnej stawki podatkowej, która miałaby zastosowanie do dochodów osiąganych przez Pana z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce jest Pan zobowiązany do zsumowania wszystkich osiąganych przychodów w Polsce, które opodatkowane według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W świetle powyżej przytoczonych przepisów należy zauważyć, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, co oznacza, że do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Posiada Pan stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Pełni Pan funkcję Prezesa Zarządu (…) w spółce z siedzibą w Szwajcarii [dalej: „Spółka”], której forma prawna odpowiada polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest rezydentem podatkowym w Szwajcarii.Powołanie Pana nastąpiło na podstawie stosownej uchwały zgromadzenia udziałowców. Pana obowiązki z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce obejmować będą czynności o charakterze zarządczym (tj. związane i wynikające z pełnionej funkcji). Uchwała zgromadzenia udziałowców, stanowiąca o Pana powołaniu na Prezesa Zarządu Spółki uprawnia Pana wyłącznie do pełnienia obowiązków związanych z zarządzaniem Spółką wynikających z ustrojowego charakteru organu, którego Pan jest członkiem. Pomimo, że nie jest Pan rezydentem Szwajcarii, systematycznie jest Pan fizycznie obecny w (…) (siedzibie Spółki), aby w prawidłowy sposób wywiązywać się z powierzonych Panu zadań.
W związku z ww. funkcją, przysługuje Panu określone w uchwale zgromadzenia akcjonariuszy wynagrodzenie z tytuły pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce. Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki obejmuje wyłącznie wynagrodzenie za zadania związane z zarządzaniem Spółką. Wynagrodzenie jest wynagrodzeniem z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu „rady zarządzającej spółką szwajcarską” w rozumieniu prawa szwajcarskiego, o której mowa w art. 16 Konwencji polsko-szwajcarskiej.
W stosunku do przedstawionego powyżej stanu faktycznego znajdą zastosowanie odpowiednie uregulowania zawartej Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. nr 22, poz. 92) zmienionej Obwieszczeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 2 lutego 2021 r. o sprostowaniu błędów (Dz. U. z 2021 r. poz. 262).
Na podstawie art. 16 ww. Konwencji:
Wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W doktrynie wskazuje się, że użyte w angielskim brzmieniu art. 16 MK OECD określenie "board of directors”, jest rozumiane w prawie angielskim jako główny organ odpowiadający za zarządzanie spółką który co prawda może delegować swoje kompetencje w zakresie kierowania działalnością gospodarczą spółki na jej innych pracowników, jednakże nie może im przekazać związanej z tym odpowiedzialności. Użyte we francuskim brzmieniu art. 16 MK OECD określenie "member du conseil d’administration” podobnie wskazuje na organ pełniący funkcję zarówno zarządczą jak i nadzorczą (Klaus Vogel on Double Taxation Convention A commentary to the OECD -, UN-, US Model Conventions for the Avoidance of Double Taxation on Income and Capital With Particular Reference to German Treaty Practise, Third Edition, Kluwer Law International, strona 956, Nb 11).
W doktrynie wskazuje się również, że zawarcie z członkiem organu spółki dodatkowego stosunku obligacyjnego, na podstawie którego jest on zobowiązany do wykonywania innych czynności niż sprawowanie funkcji, do pełnienia której został powołany powoduje, iż wynagrodzenie otrzymywane z tytułu zawartego stosunku zobowiązaniowego podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. w państwie miejsca faktycznego wykonywania czynności. Jednakże dla opodatkowania przychodów na mocy ww. art. 16 Konwencji decydujące znaczenie ma zakres obowiązków wynikający z zawartego stosunku obligacyjnego. Ważne jest czy wykonywane czynności wykraczają poza te, do pełnienia których członek organu jest zobowiązany na mocy powołania. Nie liczy zatem się podstawa prawna, ale istota funkcji wykonywanych przez danego podatnika.
Postanowienie w Konwencji, że danego rodzaju dochód „może być opodatkowany w drugim państwie” nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.
W myśl ww. przepisu art. 16 Konwencji, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski pełniącej funkcję Prezesa zarządu „rady zarządzającej spółką szwajcarską” mającej siedzibę na terytorium Szwajcarii, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. w Szwajcarii, oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.
Jednocześnie jednak, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt a) ww. Konwencji
W przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:
a)jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Szwajcarii, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień wymienionych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.
Oznacza to, że dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji Prezesa zarządu w Spółce z siedzibą w Szwajcarii jest zwolniony z opodatkowania w Polsce.
Przy czym, jeżeli podatnik uzyska w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, (a zgodnie z przedstawionym opisem stanem faktycznym osiąga Pan dochody na terytorium Polski) wówczas dochód uzyskany w Szwajcarii powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Podatek taki określa się zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Przedstawioną w powyżej przywołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadę opodatkowania stosuje się wyłącznie w przypadku, jeśli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy/Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach.
Jak wynika z uzupełnienia zgodnie z przepisami prawa szwajcarskiego jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki. Poza wynagrodzeniem z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki nie uzyskuje Pan innych dochodów od Spółki z jakiegokolwiek innego tytułu. Na terytorium Polski uzyskuje Pan inne dochody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) opodatkowane według skali podatkowej.
W świetle powyżej przedstawionych informacji oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że uzyskiwane przez Pana wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa zarządu rady zarządzającej spółki mającej siedzibę w Szwajcarii podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji polsko - szwajcarskiej, tj. w Szwajcarii i w Polsce. Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a Konwencji, wynagrodzenie będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce. Zastosowanie będzie miała metoda o unikaniu podwójnego opodatkowania wyrażona w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metoda wyłączenia z progresją. Obliczając podatek do opodatkowania winien Pan zsumować dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy z dochodami zwolnionymi na podstawie ww. Konwencji.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right