Artykuł
BHP przy użytkowaniu samochodu służbowego
W wielu zakładach pracy, na różnych stanowiskach pracownicy otrzymują od pracodawcy samochód służbowy. Czasem jest on faktycznie niezbędny do realizowania obowiązków, a czasem stanowi po prostu swego rodzaju dodatek do wynagrodzenia (benefit), który ma zachęcić pracownika do pracy u danego pracodawcy. Bez względu na powód udostępnienia pracownikowi takiego pojazdu, pracodawca jest obowiązany dopilnować, aby przy użytkowaniu samochodu służbowego zostały spełnione wszystkie wymogi z zakresu bhp. Na co zatem należy zwrócić szczególną uwagę?
Przede wszystkim – uprawnienia
Zanim pracodawca powierzy pracownikowi pojazd służbowy powinien zweryfikować, czy posiada on niezbędne uprawnienia do jego prowadzenia. Zagadnienie to zostało uregulowane w przepisach ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 622 z późn. zm.), zgodnie z którą jednym z dokumentów stwierdzających posiadanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z pojazdu silnikowego i przyczepy lub naczepy, jest wydane w kraju prawo jazdy.
W przypadku zwykłych samochodów osobowych wystarczy prawo jazdy kategorii „B”, które uprawnia do kierowania:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c)zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, przy czym zespołem takich pojazdów, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right