Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.706.2023.5.AG
Określenie źródła przychodów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
– prawidłowe – w zakresie pytania nr 1,
– nieprawidłowe – w zakresie pytania nr 2.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 15 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 grudnia 2023 r. (wpływ 1 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Osoba fizyczna lub przedsiębiorca zwraca się do Pana (osoby fizycznej) o pomoc w załatwieniu sprawy przed organami administracyjnymi np. załatwienie decyzji o warunkach zabudowy, wypełnienie wniosku, pism, reprezentowanie przed organami administracji.
Udzielone zostaje Panu w tym zakresie pełnomocnictwo zgodnie z art. 33 § 1 KPA i opłacona zostaje opłata skarbowa 17,00 zł. Realizuje i załatwia Pan sprawę.
Powyższe nie będzie prowadzone w sposób ciągły, zorganizowany oraz w celu osiągnięcia zysku.
Za realizację sprawy nie ustala Pan wynagrodzenia. Osoba fizyczna lub przedsiębiorca jednak dokonuje darowizny rzeczowej lub finansowej na Pana konto lub za pokwitowaniem. W tej sytuacji zakłada Pan ewidencję otrzymywanych darowizn oraz ich wartości. W przypadku darowizny od jednej osoby – przedsiębiorcy do kwoty łącznej 5 733 zł w okresie do 5 lat podatku dochodowego nie będzie. Jeżeli kwota przekroczy 5 733 zł, od nadwyżki do 11 833 zł podatek 12%.
W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na następujące pytanie:
Czy poza udzielonymi pełnomocnictwami będzie zawierał Pan z osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami jakiekolwiek umowy, na podstawie których będzie Pan im udzielał pomocy w załatwieniu spraw przed organami administracyjnymi; jeśli tak, prosimy wskazać jakie to umowy (np. umowa zlecenia, o dzieło)?
Nie będą zawierane umowy.
Pytania
Czy reprezentowanie osoby/przedsiębiorcy na podstawie pełnomocnictwa w opisanej sytuacji będzie wykonywaniem działalności gospodarczej?
Czy darowizna będzie opodatkowana w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pytania zostały ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, działając na podstawie pełnomocnictwa, świadczy Pan usługę niebędącą działalnością gospodarczą. Wynagrodzenie to darowizna finansowa lub rzeczowa podlegająca przepisom opodatkowania darowizn z zastosowaniem progów, stawek podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
– prawidłowe – w zakresie pytania nr 1,
– nieprawidłowe – w zakresie pytania nr 2.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odrębnymi źródłami przychodów są:
−pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
−inne źródła (pkt 9).
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej − oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednak brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla uznania danej działalności za działalność gospodarczą wymagają również, aby czynności były wykonywane w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwa Naukowego PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000 – organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie natomiast czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto wskazuję, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stąd istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 tej ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Z przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że na podstawie udzielonego Panu przez osobę fizyczną lub przedsiębiorcę pełnomocnictwa załatwia Pan w ich imieniu sprawy przed organami administracyjnymi np. załatwienie decyzji o warunkach zabudowy, wypełnienie wniosku, pism oraz reprezentowanie przed organami administracji. Za realizację sprawy nie ustala Pan wynagrodzenia. Osoba fizyczna lub przedsiębiorca jednak dokonują – Pana zdaniem – darowizny rzeczowej lub finansowej na Pana konto lub za pokwitowaniem. Nie będzie zawierał Pan z osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami jakiekolwiek umowy. Czynności te nie będą prowadzone przez Pana w sposób ciągły, zorganizowany oraz w celu osiągnięcia zysku.
W odniesieniu do powyższego zwracam uwagę na art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Przychodów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
W interpretacji z 5 stycznia 2024 r. nr 0111-KDIB2-2.4015.132.2023.7.PB wydanej dla Pana w zakresie podatku od spadków i darowizn wskazano:
Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymane przez Pana – jak Pan to określa – „darowizny rzeczowe lub finansowe na Pana konto lub za pokwitowaniem” nie będą stanowiły darowizny, ponieważ nie mają one charakteru świadczenia bezpłatnego. Świadczenia te stanowić będą tak naprawdę wynagrodzenie za pomoc w załatwieniu spraw przed organami administracji polegającą – jak wskazał Pan we wniosku – na załatwieniu decyzji o warunkach zabudowy, wypełnieniu wniosku, pisma, reprezentowaniu przed organami administracji. W związku z powyższym, skoro opisane powyżej świadczenia nie przybiorą postaci darowizny, to czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a zatem nie będzie ciążył na Panu obowiązek odprowadzenia podatku od spadków i darowizn do urzędu skarbowego.
Zatem świadczenia, które będzie Pan otrzymywał od osób fizycznych lub przedsiębiorców za pomoc w załatwianiu spraw przed organami administracyjnymi, nie będą stanowiły darowizny i w konsekwencji nie będą miały do nich zastosowania przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.).
W związku z tym oceny skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego należy dokonać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zauważam, że skoro – jak wprost Pan wskazuje – czynności wykonywane przez Pana nie będą prowadzone w sposób ciągły, zorganizowany oraz w celu osiągnięcia zysku, to nie będą prowadzone w sposób określony w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem otrzymanie przez Pana świadczeń rzeczowych lub finansowych za reprezentowanie osoby/przedsiębiorcy na podstawie udzielonego Panu pełnomocnictwa nie będzie skutkować powstaniem przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z uwagi na fakt, że poza udzielonymi pełnomocnictwami nie będzie zawierał Pan z osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami, o których mowa we wniosku, jakichkolwiek umów (zlecenia, o dzieło), to otrzymanie przez Pana tych świadczeń skutkuje powstaniem przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wniosek w części dotyczącej podatku od spadków i darowizn podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right