Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.132.2023.7.PB
W zakresie skutków podatkowych otrzymania świadczeń rzeczowych lub finansowych w zamian za załatwienie przez Pana spraw przed organami administracji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania świadczeń rzeczowych lub finansowych w zamian za załatwienie przez Pana spraw przed organami administracji. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 18 grudnia 2023 r. (wpływ 18 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 1 stycznia 2024 r. (wpływ 1 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Osoba fizyczna lub przedsiębiorca zwraca się do Pana (osoby fizycznej) o pomoc w załatwieniu sprawy przed organami administracyjnymi np. załatwienie decyzji o warunkach zabudowy, wypełnienie wniosku, pism, reprezentowanie przed organami administracji. Udzielone zostaje Panu w tym zakresie pełnomocnictwo zgodnie z art. 33 § 1 KPA i opłacone opłatą skarbową 17 zł. Realizuje i załatwia Pan sprawę. Powyższe nie będzie prowadzone w sposób ciągły, zorganizowany oraz w celu osiągnięcia zysku. Za realizację sprawy nie ustalają Państwo wynagrodzenia. Osoba fizyczna lub przedsiębiorca jednak dokonuje darowizny rzeczowej lub finansowej na Pana konto lub za pokwitowaniem. W tej sytuacji zakłada Pan ewidencję otrzymanych darowizn oraz ich wartości. W przypadku darowizny od jednej osoby – przedsiębiorcy do kwoty łącznej 5.733 zł w okresie do 5 lat podatku dochodowego nie będzie. Jeśli kwota przekroczy 5.733 zł od nadwyżki do 11.833 zł podatek wyniesie 12%.
Pozostały opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Pana w treści uzupełnienia wniosku jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem dochodowym od osób fizycznych przedstawiony zostanie w rozstrzygnięciu obejmującym swym zakresem ocenę Pana stanowiska w zakresie ww. podatku.
Pytanie
Czy naliczenie podatku od darowizny i zwolnienie jest prawidłowe (grupa podatkowa III)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
Pana stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, naliczanie podatku od darowizny i zwolnienie będą stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i stawkami w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pana stanowiska tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
1) dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
2) darowizny, polecenia darczyńcy;
3) zasiedzenia;
4) nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
5) zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
6) nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
Na podstawie art. 1 ust. 2 ww. ustawy:
Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.
Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia „darowizna” należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.
Na podstawie art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
Świadczenie takie może polegać zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu działania.
Istotną cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. Oznacza to, że druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za wymienioną darowiznę.
Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Nieodpłatność więc oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonywania darowizny, ani też w przyszłości jak również w przeszłości.
Umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) – do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli – i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty ani innego świadczenia. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony umowy. Powyższa umowa dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż osoba fizyczna lub przedsiębiorca zwraca się do Pana o pomoc w załatwieniu sprawy przed organami administracyjnymi. Udzielone zostaje Panu w tym zakresie pełnomocnictwo zgodnie z art. 33 § 1 KPA i opłacone opłatą skarbową 17 zł. Realizuje i załatwia Pan sprawę. Za realizację sprawy nie ustalają Państwo wynagrodzenia. Osoba fizyczna lub przedsiębiorca jednak dokonuje darowizny rzeczowej lub finansowej na Pana konto lub za pokwitowaniem.
Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymane przez Pana – jak Pan to określa – „darowizny rzeczowe lub finansowe na Pana konto lub za pokwitowaniem” nie będą stanowiły darowizny, ponieważ nie mają one charakteru świadczenia bezpłatnego. Świadczenia te stanowić będą tak naprawdę wynagrodzenie za pomoc w załatwieniu spraw przed organami administracji polegającą – jak wskazał Pan we wniosku – na załatwieniu decyzji o warunkach zabudowy, wypełnieniu wniosku, pisma, reprezentowaniu przed organami administracji. W związku z powyższym, skoro opisane powyżej świadczenia nie przybiorą postaci darowizny, to czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a zatem nie będzie ciążył na Panu obowiązek odprowadzenia podatku od spadków i darowizn do urzędu skarbowego. Tym samym zbędna jest analiza sposobu naliczenia podatku od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right