Ocena ryzyka zawodowego w jednostkach budżetowych
Pracodawca jest zobowiązany oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne, zmniejszające to ryzyko. Powinien też informować pracowników o ryzyku zawodowym, jakie wiąże się z wykonywaną przez nich pracą, a także o zasadach ochrony przed zagrożeniami. Obowiązek ten dotyczy pracodawców zarówno sektora budżetowego, jak i prywatnego.
Podstawowym celem oceny ryzyka zawodowego jest zapewnienie pracownikom skutecznej ochrony przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy. To właśnie m.in. od sposobu przeprowadzenia tej oceny zależy w dużej mierze skuteczność funkcjonującego w organizacji systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Kiedy należy dokonać oceny ryzyka zawodowego
Przepisy bhp obligują pracodawcę do ocenienia ryzyka zawodowego występującego przy wykonywanych pracach, w szczególności przy doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji pracy. Oznacza to, że taką ocenę należy wykonać dla stanowisk pracy występujących w danym zakładzie. Wykonuje się ją zarówno dla stanowisk, dla których ocena nie była wykonywana, jak i dla stanowisk, dla których ocena była już przeprowadzana.