Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.485.2023.1.ENB

Obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne w związku z udzielaniem rabatów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych w związku z udzielaniem rabatów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka A S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w konsekwencji podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka działa w branży (...).

Spółka uruchomiła nowy program rabatowy (dalej: Program), który ma na celu zachęcenie określonej grupy odbiorców do zakupu odnowień wybranych produktów oferowanych przez Spółkę takich jak: (...). Spółka nie wyklucza również, iż w przyszłości Programem zostaną objęte również inne grupy produktów niż wymienione powyżej (produkty objęte Programem określone dalej łącznie jako: Produkty). Program ten nie ma zastosowania jednak do zakupu Produktów na pierwszy rok abonentowy – obejmuje jedynie zakup Produktów na odnowienia okresu abonentowego (opłacenie usługi na kolejny okres abonentowy). Programem objęta została następująca grupa odbiorców (dalej łącznie: Uczestnicy):

osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umów o pracę (dalej: Pracownicy),

osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umów cywilno-prawnych (dalej: Zleceniobiorcy),

przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki (kontraktorzy B2B).

Uczestnicy mają prawo do zakupu odnowień Produktów po cenach promocyjnych, uwzględniających procentową zniżkę cenową (dalej: Rabat), udzieloną w stosunku do regularnej ceny odnowienia Produktów, której wysokość określona jest w regulaminie (dalej: Regulamin).

Każdy z Uczestników ma prawo do zakupu Produktów po cenach uwzględniających Rabat na tych samych zasadach, niezależnie od tego czy jest Pracownikiem lub Zleceniobiorcą Spółki czy też świadczy usługi na rzecz Spółki jako przedsiębiorca.

Program jest realizowany w taki sposób, że każdy z Uczestników Programu w ciągu roku kalendarzowego ma prawo zakupu na własne potrzeby 3 odnowień Produktów z każdej grupy Produktów po cenach uwzględniających Rabat (łącznie prawo zakupu 15 odnowień Produktów z uwzględnieniem Rabatu określonego w Regulaminie). Uczestnik Programu nie może obecnie przekazać przydzielonych mu Rabatów innej osobie.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej, celem budowania bądź utrzymania dotychczasowych relacji biznesowych, zdarza się, że Spółka udziela również innym klientom (niebędącym Uczestnikami) zindywidualizowanych rabatów, których wartość może odpowiadać wartościom Rabatów określonych w Programie lub mogą być one większe lub mniejsze od tych, które zostały przyznane Uczestnikom w ramach Programu.

Spółka planuje rozszerzyć w przyszłości Program w taki sposób, że Rabaty udostępnione Uczestnikom będą mogły zostać również wykorzystane przez członków rodzin Uczestników, ich partnerów/partnerki lub inne osoby, którym Uczestnicy przekażą Rabat (dalej: Osoby Trzecie). Tym samym Rabaty przyznane Uczestnikom na dany rok nie będą przeznaczone wyłącznie na użytek własny Uczestników, lecz również użytek Osób Trzecich. Osoby Trzecie wykorzystujące Rabat będą miały prawo do takiej samej zniżki cenowej jak Uczestnicy. Spółka nie wyklucza również, iż w przyszłości zmianie może ulec katalog produktów objętych Programem (rozszerzenie lub ograniczenie grupy produktów objętych Rabatem) lub pula Rabatów możliwych do wykorzystania przez Uczestnika w ciągu roku kalendarzowego. Rabaty nadal będą jednak udzielane na produkty, które Spółka sprzedaje na rynku swoim klientom.

Pytania

1)Czy w związku z zakupem odnowień Produktów Spółki w ramach Programu po cenach uwzględniających Rabat, po stronie Pracowników i Zleceniobiorców Spółki nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych bądź podmiotu zobowiązanego do sporządzenia imiennej informacji PIT-11 w zakresie przychodów z tzw. innych źródeł?

2)Czy w związku z planowanym rozszerzeniem Programu na Osoby Trzecie, zakup odnowień Produktów Spółki po cenach uwzględniających Rabat, nie spowoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT po stronie Osób Trzecich, Pracowników oraz Zleceniobiorców Spółki, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych bądź podmiotu zobowiązanego do sporządzenia imiennej informacji PIT-11 w zakresie przychodów z tzw. innych źródeł?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie art. 11 ust. 2b ustawy o PIT wskazuje, że jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z kolei art. 12 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy określa przychody ze stosunku pracy i im podobne. Zgodnie z brzmieniem niniejszego przepisu, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powołanej powyżej regulacji wynika, że do przychodów pracownika zaliczyć należy otrzymane przez niego świadczenia - zarówno te pieniężne jak i świadczenia w naturze bądź ich ekwiwalenty - które może otrzymać jako pracownik (może otrzymać jedynie w ramach stosunku łączącego pracownika z pracodawcą).

Obowiązki płatnika uregulowane zostały natomiast m.in. w art. 32 ustawy o PIT, zgodnie z którym, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - formularz PIT-11

Stosownie zaś do art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Obowiązek informacyjny w zakresie przychodów z innych źródeł został natomiast określony w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z brzmieniem niniejszego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na uwadze powyższe oraz zaistniały stan faktyczny, w Państwa ocenie należy rozważyć, czy Rabat przyznany przez Spółkę Uczestnikom w ramach Programu spowoduje powstanie po stronie Pracowników i Zleceniobiorców przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie powyżej wskazanych przepisów Ustawy o PIT.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepisy podatkowe nie definiują pojęcia „rabat”. „Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, oznacza „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę” (internetowy Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/rabat;2573205.html).

Jeżeli zatem cena towaru ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę ma możliwość nabycia większej ilości towaru. W efekcie zapłacona kwota dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Analiza art. 11 ust. 2b w kontekście ust. 1 ustawy o PIT pozwala stwierdzić, że nie może być mowy o częściowo odpłatnym świadczeniu w sytuacji, gdy cena oferowanego świadczenia nie odbiega od ceny rynkowej. Nie można mówić natomiast o cenie odbiegającej od wartości rynkowej w sytuacji, gdy Spółka w ramach Programu udziela i będzie udzielać Rabatów na takich samych warunkach szerokiemu gronu odbiorców obejmujących Pracowników, Zatrudnionych, przedsiębiorców świadczących usługi dla Spółki a w przyszłości również Osoby Trzecie. Również w toku bieżącej działalności gospodarczej Spółka udziela oraz będzie udzielać rabatów indywidualnym klientom innym niż Uczestnicy w wysokości porównywalnej, czy wręcz takiej samej jak w ramach Programu na podstawie Regulaminu.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż o tym, czy świadczenie stanowi przychód na gruncie przepisów ustawy o PIT decyduje okoliczność, czy jest ono kierowane do szerokiego grona odbiorców czy też do jednej, wąsko zdefiniowanej grupy.

W przypadku bowiem udzielenia rabatu szerokiemu gronu beneficjentów, gdzie skorzystanie z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do jednej grupy beneficjentów, przychód w rozumieniu ustawy o PIT nie powstanie.

W Państwa ocenie nałożenie dodatkowych zobowiązań podatkowych na jedną grupę beneficjentów (np. pracowników) w związku z korzystaniem z programu rabatowego, podczas gdy inna grupa beneficjentów otrzymująca rabat na takich samych zasadach zwolniona byłaby z dodatkowych obciążeń podatkowych, prowadziłoby do naruszeniem zasad równości wobec prawa oraz zasad sprawiedliwości społecznej gwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wskazali Państwo, iż krąg podmiotów uprawnionych do skorzystania z Programu, nie jest ograniczony wyłącznie do Pracowników czy Zleceniobiorców Spółki, ponieważ z Programu mogą skorzystać również osoby niebędące jej pracownikami czy zleceniobiorcami, ale również przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki. W przyszłości planowane jest również poszerzenie tego grona beneficjentów o Osoby Trzecie.

Tym samym krąg podmiotów uprawnionych do Rabatu na zakup odnowień Produktów będzie potencjalnie nieograniczony. Podkreślenia również wymaga fakt, iż Pracownicy Spółki będą uprawnieni do korzystania z Programu na tych samych zasadach jak inne osoby objęte Programem niebędące pracownikami Spółki tj. Zleceniobiorcy oraz przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki.

Mając na uwadze powyższe, w Państwa ocenie, w przedmiotowej sprawie po stronie Pracowników i Zleceniobiorców Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Korzystanie na jednakowych warunkach z Rabatów na zakup odnowień Produktów przez Pracowników Spółki, Zleceniobiorców i przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz Spółki, będzie neutralne podatkowo dla wszystkich Uczestników.

Wobec powyższego, Spółka nie będzie również zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od udzielonych Rabatów oraz do wystawienia stosownych informacji podatkowych.

W Państwa ocenie, również planowane rozszerzenie Programu w taki sposób, że Rabaty udostępnione Uczestnikom będą mogły zostać wykorzystane również przez Osoby Trzecie, nie spowoduje powstania przychodu na gruncie przepisów Ustawy o PIT, zarówno po stronie Osób Trzecich, jak i Pracowników czy Zleceniobiorców.

Planowane przez Spółkę objęcie Programem Osób Trzecich dodatkowo poszerzy grono beneficjentów uprawnionych do Rabatu przy zakupie odnowień Produktów Spółki.

Tym samym krąg podmiotów uprawnionych do Rabatu na zakup odnowień Produktów nadal pozostanie potencjalnie nieograniczony. Korzystanie na jednakowych warunkach z Rabatów na zakup odnowień Produktów przez szerokie grono beneficjentów obejmujące Uczestników (Pracowników i Zleceniobiorców Spółki oraz przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz Spółki) i Osoby Trzecie będzie neutralne podatkowo dla wszystkich Uczestników.

Podkreślili Państwo, iż wyrażone przez Państwa stanowisko w przedmiotowej sprawie znajduje również potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w odniesieniu do różnych programów rabatowych, w tym do programów, których uczestnikami były osoby zatrudnione i współpracujące z organizatorem programu oraz osoby trzecie. W tym m.in.:

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 września 2021 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.632.2021.1.MKA, w której organ podatkowy stwierdził, cyt. „Należy zauważyć, że opisana we wniosku akcja promocyjna nie ogranicza kręgu uprawnionych do zakupu biletów na zwiedzanie po zniżkowych cenach jedynie do pracowników Wnioskodawcy, gdyż z rabatów będą mogły skorzystać również osoby niebędące pracownikami Spółki, tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, a także przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki.

Zatem krąg uprawnionych do zakupu biletów po obniżonej cenie jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona uczestników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w akcji promocyjnej nie powstanie.

Podsumowując, w opisanym zdarzeniu przyszłym, po stronie pracowników, współpracowników i zleceniobiorców spółek z grupy kapitałowej (...) w związku z nabyciem przez nich biletów po obniżonej cenie nie powstanie przychód, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpowiadający wartości udzielonego rabatu. Tym samym na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie spoczywać obowiązek pobrania zaliczki oraz obowiązek informacyjny.”;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 stycznia 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.589.2019.2.JK2;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lutego 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.6.2019.1.MG;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lipca 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.301.2019.1.AK;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 kwietnia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.74.2018.1.RR;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4011.319.2017.1.KB;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPB4.4511.1263.2016.2.JK2.

Podsumowując, w Państwa ocenie dokonując zakupu odnowień Produktów w ramach Programu, po cenach uwzględniających Rabat, po stronie Pracowników i Zleceniobiorców Spółki nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych bądź podmiotu zobowiązanego do sporządzenia imiennej informacji PIT-11 w zakresie przychodów z tzw. innych źródeł.

Państwa zdaniem, planowane rozszerzenie Programu, umożliwiające zakup odnowień Produktów z wykorzystaniem Rabatów przez Osoby Trzecie nie będzie skutkować powstaniem przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o PIT po stronie Osób Trzecich, Pracowników i Zleceniobiorców Spółki, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych bądź podmiotu zobowiązanego do sporządzenia imiennej informacji PIT-11 w zakresie przychodów z tzw. innych źródeł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 tej ustawy źródłami przychodów są m.in.:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

inne źródła (pkt 9).

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Podkreślenia wymaga, że o tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą.

Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W świetle art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa sięprzychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

c)przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy,

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Natomiast zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z opisu zdarzeń wynika, że Spółka uruchomiła nowy program rabatowy (dalej: Program), który ma na celu zachęcenie określonej grupy odbiorców do zakupu odnowień wybranych produktów oferowanych przez Spółkę. Spółka nie wyklucza również, iż w przyszłości Programem zostaną objęte również inne grupy produktów. Program ten nie ma zastosowania jednak do zakupu Produktów na pierwszy rok abonentowy – obejmuje jedynie zakup Produktów na odnowienia okresu abonentowego (opłacenie usługi na kolejny okres abonentowy). Programem objęta została następująca grupa odbiorców (dalej łącznie: Uczestnicy):

osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umów o pracę (dalej: Pracownicy),

osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umów cywilno-prawnych (dalej: Zleceniobiorcy),

przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki (kontraktorzy B2B).

Uczestnicy mają prawo do zakupu odnowień Produktów po cenach promocyjnych, uwzględniających procentową zniżkę cenową (dalej: Rabat), udzieloną w stosunku do regularnej ceny odnowienia Produktów, której wysokość określona jest w regulaminie (dalej: Regulamin).

Każdy z Uczestników ma prawo do zakupu Produktów po cenach uwzględniających Rabat na tych samych zasadach, niezależnie od tego czy jest Pracownikiem lub Zleceniobiorcą Spółki czy też świadczy usługi na rzecz Spółki jako przedsiębiorca.

Program jest realizowany w taki sposób, że każdy z Uczestników Programu w ciągu roku kalendarzowego ma prawo zakupu na własne potrzeby 3 odnowień Produktów z każdej grupy Produktów po cenach uwzględniających Rabat (łącznie prawo zakupu 15 odnowień Produktów z uwzględnieniem Rabatu określonego w Regulaminie). Uczestnik Programu nie może obecnie przekazać przydzielonych mu Rabatów innej osobie.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej, celem budowania bądź utrzymania dotychczasowych relacji biznesowych, zdarza się, że Spółka udziela również innym klientom (niebędących Uczestnikami) zindywidualizowanych rabatów, których wartość może odpowiadać wartościom Rabatów określonych w Programie lub mogą być one większe lub mniejsze od tych, które zostały przyznane Uczestnikom w ramach Programu.

Spółka planuje rozszerzyć w przyszłości Program w taki sposób, że Rabaty udostępnione Uczestnikom będą mogły zostać również wykorzystane przez członków rodzin Uczestników, ich partnerów/partnerki lub inne osoby, którym Uczestnicy przekażą Rabat (dalej: Osoby Trzecie). Tym samym Rabaty przyznane Uczestnikom na dany rok nie będą przeznaczone wyłącznie na użytek własny Uczestników, lecz również użytek Osób Trzecich. Osoby Trzecie wykorzystujące Rabat będą miały prawo do takiej samej zniżki cenowej jak Uczestnicy. Spółka nie wyklucza również, iż w przyszłości zmianie może ulec katalog produktów objętych Programem (rozszerzenie lub ograniczenie grupy produktów objętych Rabatem) lub pula Rabatów możliwych do wykorzystania przez Uczestnika w ciągu roku kalendarzowego. Rabaty nadal będą jednak udzielane na produkty, które Spółka sprzedaje na rynku swoim klientom.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w związku z udzielaniem rabatów na zakup produktów po stronie pracowników, zleceniobiorców, a w przyszłości również osób trzecich, tj. członków rodzin uczestników, ich partnerów/partnerek, lub innych osób, którym uczestnicy programu przekażą rabat powstaje przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych a w konsekwencji, czy ciążą/będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne.

Jak słusznie Państwo wskazali, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „rabat”. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, rabat oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

Ponadto, należy zauważyć, że opisany we wniosku program rabatowy obecnie jest kierowany zarówno do pracowników, zleceniobiorców, jak i osób świadczących usługi na rzecz Spółki. Każdy uczestnik programu ma prawo do zakupu produktów po cenach uwzględniających rabat na tych samych zasadach.

Z powyższego wynika więc, że w przedstawionej sytuacji krąg uprawnionych do skorzystania z programu rabatowego, jest potencjalnie nieograniczony. Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić zatem należy, że udzielenie rabatu szerokiej grupie beneficjentów, nie generuje po stronie uczestników programu powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, zakup produktów po cenach uwzględniających rabat nie skutkuje / nie będzie skutkował dla pracowników bądź zleceniobiorców będących uczestnikami programu powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku rozszerzenia programu, w ten sposób, że z rabatów udostępnionych uczestnikom będą mogły skorzystać również osoby trzecie, tj. członkowie rodzin uczestników, ich partnerzy/partnerki, lub inne osoby którym uczestnicy przekażą rabat.

Również w takiej sytuacji zakup produktów po cenach uwzględniających rabat nie będzie stanowić dla któregokolwiek z wymienionych we wniosku uczestników programu, lub osób trzecich przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, w związku z udzielaniem rabatów, na Spółce nie ciążą / nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również na Spółce nie będą ciążyły obowiązki informacyjne związane ze sporządzeniem informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00