Projekt zmiany ustawy zwiększa limit programu bezpieczny kredyt 2% w 2024 r. do 1,8 mld zł z obecnie przewidzianych 941 mln zł
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe, który zakłada zwiększenie w 2024 r. limitu budżetu programu bezpieczny kredyt 2% do ponad 1,8 mld zł. Projekt ustawy został skierowany do Sejmu.
W dołączonej do projektu Ocenie Skutków Regulacji wskazano:
- ustawa o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe określiła maksymalne limity wydatków budżetu państwa na dopłaty do rat bezpiecznych kredytów 2%;
- założono udzielenie do końca 2024 r. około 50 tys. kredytów mieszkaniowych z dopłatami do rat, przy przeciętnej kwocie kredytu odpowiadającej średnim kwotom nowo udzielanych kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej w połowie 2023 r.;
- w kolejnych latach ustabilizowanie się akcji kredytowej na poziomie 30-35 tys. kredytów rocznie;
- w ostatnim roku akcji kredytowej osiągnięcie poziomu 40 tys. udzielonych kredytów;
przy określeniu średniej kwoty kredytu uwzględniono dane dotyczące średnich kwot nowo udzielanych kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej, która w okresie od III kw. 2021 do III kw. 2022 r. wynosiła średnio około 318,6 tys. zł.; - w programie przyjęto przeciętną kwotę bezpiecznego kredytu 2% mieszczącą się w okresie realizacji programu w przedziale 320-350 tys. zł;
- dotychczasowy okres realizacji programu wskazuje, że już do końca 2023 r. łączna liczba udzielonych kredytów mogłaby osiągnąć poziom nawet 50 tys. umów kredytowych, gdyby w kolejnych tygodniach roku utrzymana została średnia liczba zawieranych tygodniowo umów w okresie ostatnich dwóch miesięcy;
- chociaż pierwsze miesiące realizacji programu dotyczyły okresu spiętrzenia wniosków o bezpieczny kredyt 2% (w obecnej liczbie udzielanych kredytów duży udział mają kredyty udzielone oczekującym na wprowadzenie instrumentu wsparcia w kilku kwartałach w których rynek kredytów mieszkaniowych uległ załamaniu);
- zapewnienie utrzymania w 2024 r. porównywalnych rozmiarów akcji kredytowej w stosunku do 30-40 tys. kredytów rocznie jakie będą mogły zostać udzielone w latach 2025-2027 wymaga zwiększenia maksymalnych limitów wydatków budżetu państwa przekazywanych do Rządowego Funduszu Mieszkaniowego z przeznaczeniem na dopłaty do rat bezpiecznych kredytów 2%;
- projekt wprowadza zmiany zwiększające w latach 2024-2032 roczne kwoty maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa przekazywanych do Rządowego Funduszu Mieszkaniowego z przeznaczeniem na dopłaty do rat bezpiecznych kredytów 2%;
- proponuje się podwyższenie kwot maksymalnych limitów wydatków budżetu państwa w stopniu dającym możliwość przyjęcia w ustawach budżetowych takich kwot zasilenia Rządowego Funduszu Mieszkaniowego, który dawał będzie możliwość udzielenia w latach 2023-24 łącznie około 75 tys. bezpiecznych kredytów 2%, przy założeniu, że średnia kwota kredytu udzielanego w każdym z lat realizacji programu wynosi 400 tys. zł (dodatkowe 35 tys. kredytów w stosunku do aktualnego poziomu akcji kredytowej);
- planowane i aktualne limity wydatków budżetu państwa na dopłaty:
- w 2024 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 824 mln zł, aktualnie limit wynosi 941 mln zł,
- w 2025 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 760 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 107 mln zł,
- w 2026 r. zaproponowano nowy limit 2 mld 114 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 432 mln zł,
- w 2027 r. zaproponowano nowy limit 2 mld 431 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 725 mln zł,
- w 2028 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 959 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 581 mln zł,
- w 2029 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 716 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 301 mln zł,
- w 2030 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 532 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 152 mln zł,
- w 2031 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 411 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 054 mln zł,
- w 2032 r. zaproponowano nowy limit 1 mld 351 mln zł, aktualnie limit wynosi 1 mld 010 mln zł;
- ponowne uruchomienie przyjmowania wniosków o bezpieczny kredyt 2% w przypadku wstrzymania programu przed zasileniem o dodatkowe środki będzie następowało na wniosek ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, będącego dysponentem środków zasilających fundusz;
- projekt zakłada wejście w życie przepisów ustawy z dniem jej publikacji w Dzienniku Ustaw.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX