Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-11-16
Data publikacji: 2023-11-16

Od jutra nowe wymagania dla stanowisk pracy przy monitorach

W piątek 17 listopada 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy mają 6 miesięcy na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych przepisów.

Z dniem 17 listopada 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2367).

Nowelizacja dostosowuje brzmienie rozporządzenia do zmian technologicznych, które nastąpiły od czasu jego wydania, tj. w ciągu ostatnich 25 lat – m.in. z definicji „stanowiska pracy” usunięto określenia „stacja dyskietek” czy „trackball”. Ponadto zliberalizowano część przepisów, które szczegółowo określały wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.

Najważniejsze zmiany wprowadzone w rozporządzeniu od 17 listopada 2023 r.

  • zmiana definicji stanowiska pracy
Ważne

Zgodnie z nowelizacją przez pojęcie stanowiska pracy trzeba będzie rozumieć przestrzeń pracy wraz z:

a) wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,

b) krzesłem i stołem,

c) opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

  • uchylenie definicji systemu komputerowego,
  • dookreślenie, że przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
  • dodanie obowiązku zapewnienia pracownikom także szkieł kontaktowych zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (dotychczas rozporządzenie obejmowało obowiązek zapewnienia wyłącznie okularów korekcyjnych).

Czas na dostosowanie stanowisk pracy

Nowe przepisy nakładają na pracodawców obowiązek dostosowania w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe utworzonych przed dniem wejścia w życie przepisów do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w tym rozporządzeniu.

Czytaj więcej: Od 17 listopada 2023 r. wchodzą w życie zmiany w zakresie wymagań bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe>>>

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń_11_2023

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00