Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.762.2023.1.GG
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą pracownikom honorarium z tytułu wykonywania prac o charakterze twórczym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w części, która dotyczy rozumienia pojęcia „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych” jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 października 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Działalność Wnioskodawcy
… spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka”, „Wnioskodawca”, „Pracodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze informatycznym i należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej podmiotów działających w tym sektorze („Grupa”). Wnioskodawca współtworzy flagowy produkt Grupy obejmujący oprogramowanie komputerowe i usługi adresowane w szczególności do (...), umożliwiające m.in. prowadzenie szczególnych analiz, czy generowanie specyficznych raportów („Produkt”). Docelowo prawa autorskie majątkowe do (elementów) Produktu Spółka przenosi (za wynagrodzeniem) na rzecz innego podmiotu z Grupy akumulującego wszystkie prawa autorskie majątkowe do Produktu.
Spółka zatrudnia (na podstawie stosunków pracy) liczny personel obejmujący osoby fizyczne specjalizujące się i świadczące pracę w wielu obszarach niezbędnych dla współtworzenia i rozwijania Produktu, w tym takich pracowników na takich stanowiskach jak: Biznes Konsultant, Service Delivery Konsultant, Architekt, Technical Writer, Software Engineer, Tester oprogramowania, Product Owner, Scrum Master, Trener i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie (indywidualnie „Pracownik” lub łącznie „Pracownicy”).
Z tytułu wykonywania pracy na rzecz Spółki, Pracownicy podlegają obowiązkowi podatkowemu w PIT w Polsce.
Spółka jest zakładem pracy i płatnikiem zaliczek na PIT z tytułu umów o pracę zawartych z Pracownikami.
Zakres obowiązków Pracowników
W ramach stosunku pracy Pracownicy są zobowiązani do systematycznego podejmowania działań kreatywnych oraz do tworzenia na rzecz Spółki dzieł stanowiących przedmiot prawa autorskiego. Efekty pracy Pracowników nie maja charakteru rutynowego ani okresowego, lecz twórczy i często prowadzą do powstania utworów w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2509; „Prawo autorskie”), w tym takich jak: kod źródłowy, dokumentacja oprogramowania, kod źródłowy testów automatycznych oraz ich dokumentacja, skrypty systemowe kodów źródłowych, diagramy procesów oraz sposobów integracji, diagramy architektury oprogramowania, plany procesów, dokumentacja produktu (dokumenty PMO, harmonogramy, diagramy procesów i aktywności użytkowników, mockup'y strony wizualnej rozwiązań), instrukcje użytkowania dostarczonego oprogramowania, specyfikacje techniczne, schematy przepływów i plany architektury infrastruktury (w tym architektura sieci, architektura serwerów i architektura bezpieczeństwa), obrazy systemów; komentarze i recenzje do kodu źródłowego, w których efekcie dokonywane są zmiany w kodzie źródłowym. W szczególności w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych przez Pracowników powstają nie tylko programy komputerowe sensu stricte, w szczególności kody źródłowe, ale w całym procesie ich powstawania tworzone są również inne kategorie utworów, takie jak: specyfikacje wymagań, opisy funkcjonalności, architektura oprogramowania, dokumentacja użytkownika, plany i prototypy systemów, baz oraz struktur danych, dokumentacja techniczna i projektowa (plany rozwoju, analizy wymagań, dokumentacja testowa, etc.), prezentacje techniczne, projekty graficzne czy też materiały audio-wideo. Są one koniecznym elementem do stworzenia i rozwoju Produktu i zawartego w nim programowania komputerowego.
Biznes Konsultant
Do obowiązków Biznes Konsultanta należy uczestniczenie we wszystkich aspektach wdrożeń Produktu u klientów, w tym takich jak konfiguracja, wymiana danych i testowanie, udokumentowanie wymagań klientów i przyporządkowanie ich do funkcji i procesów Produktu, wdrażanie ulepszeń i wydajności we wszystkich możliwych obszarach, projektowanie i dostarczanie ogólnego zestawu rozwiązań spełniających wymagania klientów, modelowanie operacyjnych przepływów pracy wokół Produktu, dostosowywanie i dostarczanie standardowych rozwiązań konfiguracyjnych oraz opracowywanie i dostarczanie nowych rozwiązań.
Ponadto, Biznes Konsultant dostosowuje standardowe komponenty do wymagań klienta, pomaga klientowi w opracowywaniu strategii testowej i planów testów oraz wspiera klienta w wykonywaniu przypadków testowych, rozwiązywaniu problemów. Biznes Konsultant zapewnia szkolenie użytkownikom końcowym, umożliwiając klientowi utrzymanie Produktu i optymalne jego wykorzystanie.
Efekty prac Biznes Konsultanta, w szczególności w postaci dokumentacji o działaniu funkcjonalności i raportów, w których opisywane są wdrażane rozwiązania dla klientów, w tym będące utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, są zapisywane w repozytorium po akceptacji klienta.
Service Delivery Konsultant
Do zadań Service Delivery Konsultanta należy analiza powstałych problemów, prowadzenie szkoleń, przygotowanie dokumentacji i skryptów do narzędzi wykorzystywanych w monitorowaniu Produktu, administrowanie produkcji i środowiska testowego po stronie klienta, komunikacja z klientem, udział w spotkaniach, zadania administracyjne, przygotowanie dokumentów zgodnie z należytą starannością oraz przeprowadzanie badań.
Efekty prac Service Delivery Konsultanta stanowią w szczególności raporty i dokumentacja opisujące przebieg testów i funkcjonowania poszczególnych elementów oprogramowania. Efekty te, w tym stanowiące utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są zapisywane w repozytorium.
Architekt
Do obowiązków Architekta należy współpraca z interesariuszami biznesowymi, zespołami, klientami, dostawcami i interesariuszami zewnętrznymi w zakresie definiowania infrastruktury technologicznej, dekompozycji na komponenty i podsystemy oraz definiowania interfejsów między podsystemami. Architekt zapewnia architekturę rozwiązania i jej odpowiednie rozumienie, a osobom wdrażającym rozwiązania udziela upoważnienia do podejmowania lokalnych decyzji. Architekt wspiera rozwój rozwiązań poprzez dostarczanie, komunikowanie i rozwijanie szerszej technologii i architektonicznego spojrzenia na rozwiązanie informatyczne. Do zadań Architekta należy również programowanie, weryfikacja przygotowanego oprogramowania przez innych pracowników.
Efekty pracy Architekta obejmują w szczególności projekty oprogramowania, oraz dokumentację dot. integracji poszczególnych elementów oprogramowania, jak dane oprogramowanie ma działać jako całość. Przedmiotowe efekty prac Architekta, w tym stanowiące utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są zapisywane w dokumentacji.
Technical Writer
Technical Writer pracuje niezależnie z kilkoma zespołami i specjalistami ds. Produktu, aby tworzyć aktualną, zorientowaną na zadania dokumentację użytkownika dla każdej wersji Produktu. Opracowuje wytyczne i procesy dla dokumentacji użytkownika Produktu oraz zarządza treściami związanymi z Produktem jako zasobem korporacyjnym. Wnosi wkład do społeczności ds. komunikacji technicznej i działa jako rzecznik użytkowników na stanowiskach w dziale rozwoju Produktu i jednostkach rynkowych.
Do zadań Technical Writer’a należy m.in.:
- tworzenie i utrzymywanie dokumentacji rozwiązań w ramach Produktu w oparciu o wymagania rynkowe i regulacyjne;
- badanie, tworzenie, aktualizacja, utrzymanie i publikacja przejrzystej i łatwej do znalezienia dokumentacji użytkownika w pomocy on-line, podręcznikach użytkownika i informacjach o wydaniu, zgodnie ze standardami i wytycznymi określonymi przez społeczność praktyków, aby zapewnić użytkownikom każdej wersji produktu efektywne wykorzystanie Produktu,
- wnoszenie modułowej, ustrukturyzowanej zawartości do repozytorium tematów w celu zapewnienia użytkownika, że dokumentacja jest tworzona wydajnie z pojedynczych źródeł, bez redundancji i sprzeczności,
- inicjowanie, prowadzenie lub udział w tematycznych grupach roboczych, które definiują i ulepszają wspierające standardy i procesy, takie jak przewodnik po stylu dokumentacji użytkownika lub współpraca z ekspertami w danej dziedzinie, aby zapewnić standardy i procesy dokumentacji użytkownika optymalnie służącym klientom Wnioskodawcy i procesom korporacyjnym,
- wspieranie innych autorów technicznych poprzez edytowanie ich treści i wzajemny coaching w celu zapewnienia wysokiej jakości i spójności treści oraz wspierania spójnej społeczności praktyków,
- wspieranie i kierowanie zwinnymi zespołami w ich wkładzie w dokumentację użytkownika.
Efektami prac są Technical Writer’s są w szczególności dokumentacja techniczna stworzonego oprogramowania oraz instrukcja działania oprogramowania z wykorzystaniem języka zrozumiałego dla nieprogramistów i osób nietechnicznych. Efekty tych prac, w tym stanowiące utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są zapisywane w repozytorium.
Software Engineer
Do zadań Software Engineer’a należy m.in. wdrażanie rozwiązań wynikających z zaangażowania we wszystkie działania rozwojowe dot. Produktu, od wymagań Produktu po wsparcie przy jego tworzeniu i implementacji, zapewnienie uwzględnienia wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, takich jak użyteczność, dokumentacja techniczna, bezpieczeństwo i wydajność, a także wdrożenie, utrzymanie i wsparcie rozwiązania. Software Engineer opracowuje łatwe w użyciu i wysoce akceptowane rozwiązania z perspektywy użytkowników Produktu. Software Engineer pisze testy automatyczne na wszystkich poziomach, w tym generuje kody/skrypty danych testowych i pomaga w tworzeniu infrastruktury, jeśli ma to zastosowanie.
Software Engineer projektuje oprogramowanie, przy czym robi to tak, aby wszystkie jego testy przeszły pomyślnie, w tym sam przeprowadza testy eksploracyjne historii i funkcji, tworzy, ulepsza i rozszerza testy automatyczne wspierające ciągłą integrację. Software Engineer utrzymuje środowiska w dobrym stanie poprzez analizowanie informacji zwrotnych z testów zakończonych niepowodzeniem i zapewnia odpowiednie rozwiązania w przypadku niepowodzeń.
Efekty prac Software Engineer’a obejmują kody źródłowe, dokumentacje, raporty z wynikami testów, prezentacje multimedialne, programy szkoleń dla pracowników Spółki. Przedmiotowe efekty prac Software Engineer’a, w tym stanowiące utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są zapisywane w repozytorium.
Tester oprogramowania
Do obowiązków Testera oprogramowania należy m.in.: weryfikacja oprogramowania (kodów źródłowych) wytworzonych przez programistów, tworzenie raportów z błędów oprogramowania, tworzenie planów przeglądu oprogramowania pod kątem ewentualnych błędów, tworzenie wstępnych rekomendacji co do sposobu naprawienia błędów oprogramowania, rozwój testów, w tym ich scenariuszy, oraz narzędzi przydatnych przy testowaniu, dokumentacja i prezentacja rozwiązań poprzez ich opis słowny, schematy blokowe, layouty, diagramy, wykresy, komentarze w kodzie oraz przejrzysty kod źródłowy testów automatycznych, planów testów, przeglądu wymagań testowych i wyników testów, przeprowadzanie testów automatycznych według wstępnie zdefiniowanych scenariuszy testowych przy użyciu stosownych narzędzi.
Efekty ww. prac, w tym stanowiące utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są zapisywane w repozytorium.
Product Owner
Product Owner jest zasadniczo ekspertem merytorycznym, który odpowiada za plany działania, nowe pomysły, nowe segmenty rynku i nowe oferty w swoim obszarze tematycznym. Osoby te pozostają w interakcji z klientem.
Obowiązki Product Owner’a obejmują w szczególności:
-definiowanie strategii i planu działania w ramach swojej specjalizacji merytorycznej oraz przekazywanie zespołom celu i wizji produktu,
-tworzenie cech, mapowanie historii użytkownika, walidacja wymagań,
-priorytetyzacja funkcji w backlogu,
-akceptacja funkcji Produktu,
-zatwierdzenie dokumentacji
-rozmowy i negocjacje z klientem,
-bieżący kontakt z klientem,
-wiedza i analiza docelowej przestrzeni rynkowej i konkurencyjnych ofert,
-interakcje z użytkownikami końcowymi klienta,
-współpraca z zewnętrznymi i wewnętrznymi interesariuszami w celu zebrania trendów rynkowych,
-zapewnienie integracji funkcji w środowiskach przedsprzedażowych oraz marketingowych,
-prowadzenie seminariów, konferencji, szkoleń itp.
W ramach obowiązków Product Owner’a pozostaje zatem przygotowanie repozytoriów analitycznych i wszelkich artefaktów analizy (diagramów, projektów ekranów, modeli danych, scenariuszy przypadków użycia realizujących wymagania i usługi dostarczane przez system) celem wizualizacji i holistycznej syntezy wymagań oraz testowaniem ich spójności i poprawności, tworzenie dokumentacji specyfikacji produktowej, specyfikacji oraz repozytorium dokumentów projektowych, przygotowanie zadań deweloperskich, które mają na celu opis tego, jak dana funkcjonalność ma działać, żeby spełnić wymagania klienckie, testowanie (fakultatywnie): walidacja i weryfikacja gotowych funkcjonalności pod kątem wymagań klienta oraz realizacji zadań przez deweloperów. Ostatecznie Product Owner akceptuje pracę deweloperów.
Efekty prac Product Owner’a, w tym stanowiące utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są przechowywane w odpowiednim repozytorium.
Scrum Master
Scrum Master służy zespołowi projektowemu, aby mógł on działać i uzyskiwać wyniki na najwyższym poziomie, zgodne z zasadami i celami biznesowymi Spółki.
Obowiązki i odpowiedzialność Scrum Master obejmują w szczególności:
-zapewnienie, że cele, zakres i domena Produktu są zrozumiałe dla wszystkich członków zespołu tak dobrze, jak to możliwe;
-identyfikacja technik efektywnego zarządzania podstawami Produktu;
-pomoc zespołowi w zrozumieniu potrzeby jasnych i zwięzłych elementów podstaw Produktu;
-zrozumienie planowania Produktu w środowisku empirycznym;
-zapewnienia wiedzy nt. organizacji podstaw Produktu, aby zmaksymalizować wartość;
-szkoli zespół w zakresie samoorganizacji i cross-funkcjonalności;
-identyfikuje i usuwa przeszkody w rozwoju zespołu;
-identyfikuje potrzeby i organizuje wydarzenia czy czynności zgodnie z wymaganiami lub potrzebami zespołu.
Do obowiązków Scrum Master należy zatem m.in. planowanie projektów, zarządzanie czasem trwania projektu i zadaniami, w tym poprzez prowadzenie metryk i raportów wskazujących na efektywność zespołu projektowego. Scrum Master wykorzystuje w swojej pracy m.in. narzędzia z tablicą on-line (...), dzięki któremu cały zespół może współpracować ze sobą w dowolnym czasie z każdego miejsca, przy czym tylko Scrum Master może edytować tę tablicę.
Efektami prac Scrum Master’a, w tym stanowiącymi utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, są w szczególności, przechowywane w repozytorium, plany i harmonogramy realizacji projektów, prezentacje multimedialne i demonstracje proponowanych rozwiązań, opinie, raporty, sprawozdania, analizy, grafiki, w różnych formatach (zależnie od stosowanych narzędzi).
Trener i twórca szkoleń
Do obowiązków trenerów i twórców szkoleń należy m.in. tworzenie - każdorazowo w odniesieniu do Produktu (sposobu jego działania, wdrażania, ale także tworzenia) planów szkoleniowych, materiałów szkoleniowych, w tym w postaci grafik, prezentacji w postaci pokazu slajdów, nagrań telewizyjnych i multimedialnych, w tym takich, które są dostępne on-line dla użytkowników (wewnętrznych, tj. pracowników lub współpracowników Spółki, bądź zewnętrznych, tj. wskazanych przez klientów Spółki) oraz prowadzenie szkoleń (w tym na żywo, osobiście lub on-line) dla klientów lub potencjalnych klientów oraz pracowników i współpracowników Spółki. Materiały dot. przygotowanych i prowadzonych kursów i szkoleń są zapisywane w platformie oprogramowania służącej do pracy grupowej, np. ....
Menedżer
Do obowiązków Menedżerów należy nadzór merytoryczny związany z planowaniem, projektowaniem oraz budową Produktów i ich implementacją dla jej klientów.
Menedżerowie (współ-)uczestniczą w tworzeniu wszystkich produktów prac, w tym stanowiącymi utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, pozostałych Pracowników. Są one przechowywane przez Spółkę w odpowiednim repozytorium.
Zmiany do umów o pracę
Spółka rozważa wprowadzenie zmian do zawartych z Pracownikami umów o pracę, w szczególności w zakresie praw własności intelektualnej tworzonych lub współtworzonych przez Pracowników oraz modelu ich wynagradzania.
Przedmiotowe zmiany mogą nastąpić przed dniem wydania interpretacji indywidualnej w odpowiedzi na niniejszy wniosek Spółki.
Aktualnie umowy o pracę zawierane przez Spółkę nie regulują kwestii własności prawa autorskich majątkowych wytworzonych przez Pracowników w związku ze świadczeniem pracy na rzecz Spółki, tj. - zgodnie z Prawem autorskim - wszelkie prawa autorskie majątkowe wytworzone przez Pracowników w związku ze świadczeniem pracy na rzecz Spółki automatycznie przysługują Spółce.
Spółka zamierza wprowadzić do umów o pracę z Pracownikami postanowienia, zgodnie z którymi prawa majątkowe do wytworzonych w ramach obowiązków pracowniczych utworów - w rozumieniu art. 1 Prawa autorskiego - będą przenoszone przez Pracowników na Spółkę, bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli. Innymi słowy, umowy o pracę z Pracownikami będą wyłączały automatyczne nabycie wskazanych powyżej praw na podstawie art. 12 ust. 1 i art. 74 ust. 3 Prawa autorskiego, lecz Pracownik będzie przenosił na Spółkę majątkowe prawa autorskie do wszelkich utworów stworzonych przez niego w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, przy czym przeniesienie tych praw autorskich będzie miało miejsce ze skutkiem natychmiastowym, tj. w momencie ustalenia danego utworu. Przeniesienie autorskich praw majątkowych, o którym mowa powyżej, obejmie przeniesienie praw w pełnym zakresie, uprawniającym pracodawcę do korzystania i rozporządzania tymi prawami na polach eksploatacji, określonych w art. 2, 50 i 74 ust. 4 Prawa autorskiego. Jednocześnie, Pracownik będzie zobowiązany do zawiadomienia i dostarczenia Spółce utworów stworzonych przez niego w wyniku wykonywania obowiązków w ramach stosunku pracy.
W umowach o pracę w planowanym brzmieniu zawarte będzie zastrzeżenie, że za utwory mogą zostać uznane wszelkie przejawy działalności twórczej Pracownika, o ile spełniają kryteria utworu określone w ustawie o Prawie autorskim.
Kwota miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego Pracowników zostanie podzielona na dwie składowe, tj.:
1) wynagrodzenie z tytułu przeniesienia przez Pracowników praw autorskich majątkowych do utworów, określone kwotowo jako iloraz (szacowanej w oparciu o dane za ostatnią określoną liczbę miesięcy) liczby godzin poświęconych na pracę twórczą przez danego Pracownika i ogólnej puli godzin jego pracy, uwzględniającej wymiar czasu pracy, przy czym iloraz ten może (nie musi) podlegać dalszej korekcie poprzez uwzględnienie subiektywnej oceny pracy, zaangażowania i wartości dodanej pracy danego Pracownika w pracę twórczą („Honorarium autorskie”);
2) wynagrodzenie z tytułu wykonywania pozostałych obowiązków pracowniczych („Wynagrodzenie pozostałe”);
(Honorarium autorskie i Wynagrodzenie pozostałe łącznie jako „Wynagrodzenie”).
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:
W dacie złożenia Wniosku oraz niniejszego pisma Spółka nie uwzględniała 50% kosztów uzyskania przychodów dla celów obliczania zaliczek na PIT od wynagrodzeń Pracowników. Jednocześnie Spółka nie wyklucza, że rozpocznie stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów przed dniem doręczenia jej interpretacji indywidualnej wydanej na Wniosek, zatem skutki podatkowe czynności opisanych we Wniosku (w sekcji opis stanu faktycznego lun zdarzenia przyszłego) mogą również wystąpić przed dniem doręczenia ww. interpretacji indywidualnej. Mechanizm stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń Pracowników (Honorarium autorskiego) będzie niezmienny, tj. niezależny od tego, czy jego stosowanie rozpocznie się przed, czy po dniu doręczenia interpretacji indywidualnej wydanej na Wniosek. Tym samym, Wniosek w równym stopniu dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej również w zakresie oceny możliwości zastosowania art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, tj. oceny, czy wynagrodzenie wypłacane Pracownikom, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów (zdefiniowanej we Wniosku jako Honorarium Autorskie), stanowi przychody z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, a w konsekwencji możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów.
Jak wskazano we Wniosku, Pracownicy są zobowiązani do systematycznego podejmowania działań kreatywnych oraz do tworzenia na rzecz Spółki dzieł stanowiących przedmiot ochrony wynikającej z Prawa autorskiego. We Wniosku Spółka opisała zakres obowiązków Pracowników pracujących na poszczególnych stanowiskach (takich jak Biznes Konsultant, Service Delivery Konsultant, Architekt, Technical Writer, Software Engineer, Tester oprogramowania, Product Owner, Scrum Master, Trener i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie) oraz efekty ich prac, które mają charakter twórczy i często prowadzą do powstania utworów w rozumieniu Prawa autorskiego, dla których Pracownicy są zatem twórcami.
We Wniosku Spółka wskazała, że w ramach stosunku pracy Pracownicy są zobowiązani do systematycznego podejmowania działań kreatywnych oraz do tworzenia na rzecz Spółki dzieł stanowiących przedmiot prawa autorskiego. W szczególności efekty pracy Pracowników, opisane we Wniosku, wykazują takie przesłanki twórczego charakteru utworów jak:
- wynikanie z pracy człowieka (Pracowników),
- brak charakteru rutynowego ani okresowego,
- oryginalność,
- materializacja (w postaci opisanych we Wniosku efektów prac Pracowników).
Pytania
- Czy Spółka, jako płatnik zaliczek na PIT, może stosować podwyższone koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do Honorarium autorskiego wypłacanego przez Spółkę wskazanym w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Pracownikom pracującym na stanowiskach: Biznes Konsultanci, Service Delivery Konsultanci, Architekci, Technical Writer’zy, Software Engineer’zy, Testerzy oprogramowania, Product Owner’zy, Scrum Master’zy, Trenerzy i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie?
- Czy wynagrodzenie wypłacane Pracownikom pracującym na stanowiskach: Biznes Konsultanci, Service Delivery Konsultanci, Architekci, Technical Writer’zy, Software Engineer’zy, Testerzy oprogramowania, Product Owner’rzy, Scrum Master’rzy, Trenerzy i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do efektów prac Pracowników opisanych we Wniosku (Honorarium Autorskie), stanowi przychody z działalności twórczej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w zakresie programów komputerowych, a w konsekwencji do Honorarium Autorskiego możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów? (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Spółka może, jako płatnik zaliczek na PIT, stosować podwyższone koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do Honorarium autorskiego wypłacanego przez Spółkę wskazanym w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Pracownikom pracującym na stanowiskach: Biznes Konsultanci, Service Delivery Konsultanci, Architekci, Technical Writer’zy, Software Engineer’zy, Testerzy oprogramowania, Product Owner’rzy, Scrum Master’rzy, Trenerzy i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie.
Spółka, będąc zakładem pracy dla Pracowników, jest również płatnikiem PIT z tytułu wynagrodzeń wypłacanych Pracownikom. Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o PIT zakłady pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy.
Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o PIT, zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:
1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120 000 zł - 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120 000 zł - 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł;
3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.
Za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, na mocy art. 32 ust. 4 ustawy o PIT, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody, o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.
Obowiązkiem Wnioskodawcy jako płatnika PIT jest zatem prawidłowe obliczenie, pobranie i wpłacenie zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych Pracownikom dochodów ze stosunku pracy. Istotne jest zatem zastosowanie odpowiednich kosztów uzyskania tych przychodów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT zostały określone źródła przychodów, wśród których w pkt 1 wymienia się m.in. stosunek pracy. Jednocześnie, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody m. in. ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przychody podatkowe podlegają pomniejszeniu o koszty ich uzyskania. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy zostały określone w art. 22 ust. 2 ustawy o PIT, tj.:
1)wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł - w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
2)nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy - w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
3)wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł - w przypadku, gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
4)nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy - w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.
W myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 - zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy o PIT.
W myśl art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, koszty określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu m.in.:
1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o Prawie autorskim do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
3)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
W świetle powyższego, przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych (autorskich) w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.
Majątkowe prawa autorskie
Ustawa o PIT nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, takich jak „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca podatkowy odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów.
W ocenie Wnioskodawcy, przez odrębne przepisy należy w tym przypadku rozumieć ustawę Prawo autorskie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W szczególności - jak stanowi ust. 2 tego przepisu - przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2)plastyczne;
3)fotograficzne;
4)lutnicze;
5)wzornictwa przemysłowego;
6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7)muzyczne i słowno-muzyczne;
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9)audiowizualne (w tym filmowe).
Przymiotnik „twórczy”, który poprzedza wymieniane przez ustawodawcę w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT rodzaje działalności, można zdefiniować jako mający na celu tworzenie; będący wynikiem tworzenia. Jako jego synonimy Słownik Synonimów Języka Polskiego wymienia m.in. przymiotniki: konstruktywny, kreatywny, kreacyjny.
Nie ulega zatem wątpliwości, że objęte przedmiotowym przepisem efekty takiej działalności musi cechować kreatywność, unikalność czy osobiste ujęcie przez ich twórców (https://www.synonimy.pl/synonim/tw%C3%B3rczy/ - dostęp na 25 lipca 2023 r.).
W myśl art. 74 ust. 1 Prawa autorskiego, zawartego w rozdziale 7 Prawa autorskiego, programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy tego rozdziału nie stanowią inaczej. Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie - zgodnie z art. 74 ust. 2 Prawa autorskiego.
Jak stanowi art. 74 ust. 3 Prawa autorskiego, prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 Prawa autorskiego, autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
1)trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;
2)tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;
3)rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.
Ustawodawca, wyszczególniając przykładowe kategorie utworów, posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego. Utwory wyrażone w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 Prawa autorskiego stanowią niejednorodną grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie według przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w rozumieniu przepisów o prawie autorskim (Prawa autorskiego) przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Zatem praca polegająca na projektowaniu czy tworzeniu programów komputerowych jest pracą twórczą w rozumieniu Prawa autorskiego, a programy komputerowe stanowią utwory w myśl tej ustawy.
Ponadto, programy komputerowe zostały wyraźnie potraktowane przez ustawodawcę jako utwory przez ich uwzględnienie w przykładowym wykazie kategorii utworów w art. 1 ust. 2 pkt 1 Prawa autorskiego oraz przez wprowadzenie w stosunku do nich szczególnego reżimu ochronnego w ramach rozdziału 7 tej ustawy.
Jednocześnie, współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie - zgodnie z art. 9 ust. 1 Prawa autorskiego.
Niezależnie od powyższego, tj. iż według art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, koszty określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT (tj. w wysokości 50% przychodów, z zastrzeżeniem rocznego limitu takich kosztów) stosuje się do przychodów uzyskiwanych w zakresie m.in. programów komputerowych, przychody te winny pochodzić z działalności twórczej (w zakresie programów komputerowych).
Z uwagi na fakt, że w ustawie o PIT nie zostało zdefiniowane pojęcie „działalność twórcza”, zdaniem Wnioskodawcy, należy odwołać się do słownikowego znaczenia tego pojęcia.
I tak - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego https://sjp.pwn.pl/szukaj/.....(...) - dostęp na 17 lipca 2023 r.) - „działalność” oznacza:
1)„zespół działań podejmowanych w jakimś celu”,
2)„funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”.
Natomiast „twórczy” oznacza:
1) „mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”,
2) „dotyczący twórców”.
W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka - która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie działalności związanej z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzania urządzeniami informatycznymi - zatrudnia m.in. Pracowników na podstawie umowy o pracę. Pracownicy w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych zajmują się realizacją zadań polegających na opracowywaniu oprogramowania, przygotowywaniu związanej z oprogramowaniem dokumentacji, prowadzeniem projektu w sposób umożliwiający efektywne zarządzanie, skuteczną komunikację z klientem. Prace te są wykonywane m.in. przez Pracowników. Rezultaty działalności Pracowników mają oryginalny charakter, tj. zawierają obiektywnie nową wartość oraz noszą cechę indywidualności, tzn. stanowią efekt nieszablonowej, samodzielnej pracy uwieńczonej niepowtarzalnym rezultatem, który musi każdorazowo być dostosowany do potrzeb konkretnego projektu i wymagań klienta. Tym samym rezultaty pracy Pracowników stanowią utwory w rozumieniu art. 1 Prawa autorskiego. Można wśród nich wyróżnić m.in.: kody źródłowe czy ich fragmenty, raporty, plany, scenariusze testowania, opinie, rekomendacje, plany i prototypy projektów, grafiki, materiały szkoleniowe, prezentacje multimedialne.
Wymienione wyżej prace charakteryzują się przy tym niepowtarzalnością, indywidualnością oraz oryginalnością. Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że prace te stanowią utwory, a Pracownik, poprzez ich tworzenie - w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron - może być uznany za twórcę i/lub współtwórcę w rozumieniu Prawa autorskiego. W szczególności nie stoi temu na przeszkodzie fakt, iż co najmniej niektóre spośród aktywności Pracowników i ich rezultaty nie dotyczą bezpośrednio programu komputerowego (kodu źródłowego).
Użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” odnosi się bowiem do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych.
Literalna wykładnia (decydująca na gruncie prawa podatkowego) powołanego art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w szczególności poprzez użycie w nim sformułowania „w zakresie”, nakazuje szeroko traktować związek działalności twórczej z programem komputerowym. Przeciwny zamiar ustawodawcy podatkowego znalazłby bowiem uzewnętrznienie w innej formie gramatycznej, np. „działalność twórcza w tworzeniu programów komputerowych”.
Powyższe odpowiada charakterystyce działalności w zakresie powstawania programów komputerowych i utworów w tej postaci. Należy mieć bowiem na uwadze, że proces tworzenia programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego (utworu), w tym istotnie wykraczających poza samo tworzenie kodu źródłowego i utworów w postaci takiego kodu, obejmując również inne kategorie utworów (w zakresie programów komputerowych). Tworzenie kodu źródłowego stanowi wyłącznie jeden z etapów działalności twórczej ukierunkowanej na stworzenie programu komputerowego, który nie mógłby zaistnieć, gdyby nie pozostałe etapy tego procesu. Innymi słowy, nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. plany i/lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe, materiały audio-wideo, a także prezentacje.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo w interpretacji indywidualnej :
-z 4 sierpnia 2020 r., znak 0113-KDWPT.4011.87.2020.1.PPK,
-z 15 stycznia 2020 r., znak 0115-KDIT1.4011.62.2019.1.DW,
-z 13 grudnia 2019 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.527.2019.1.MZ,
-z 5 listopada 2018 r., znak 0115-KDIT2-1.4011.328.2018.1.JG,
-z 18 lutego 2022 r., znak 0115-KDIT1.4011.873.2021.1.MN,
-z 2 kwietnia 2021 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.343.2021.1.RR,
-z 24 czerwca 2021 r., znak 0115-KDWT.4011.54.2021.2.KW,
-z 24 lutego 2022 r., znak 0115-KDIT1.4011.962.2021.1.MST,
-z 8 kwietnia 2022 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.26.2022.1.AMN,
-z 7 czerwca 2022 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.254.2022.1.MS,
-z 4 listopada 2022 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.693.2022.1.NM,
-z 31 marca 2023 r., znak 0114-KDIP3-1.4011.63.2023.1.PT,
-z 5 czerwca 2023 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.303.2023.1.KP.
Odnosząc powyższe do specyfiki działalności Spółki, Jej zdaniem, należy uznać, że „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez Wnioskodawcę w celu tworzenia programów komputerowych (Produktu) przez Pracowników, w tym począwszy od identyfikowania potrzeb biznesowych użytkownika końcowego przez Product Ownera, poprzez analizę wstępną rozwiązania informatycznego przez Product Ownera, Scrum Mastera i Testera, projektowanie rozwiązania informatycznego przez m.in. Product Ownera, wytworzenie rozwiązania informatycznego przez m.in. Product Ownera, zarządzenie zespołem w związku z tworzeniem rozwiązania informatycznego przez Scrum Mastera, aż do dostarczenia i wdrożenia rozwiązania informatycznego u klienta przez m.in. Trenera, z uwzględnieniem twórczej pracy Managerów.
W konsekwencji, Pracownicy w związku z wykonywanymi obowiązkami są twórcami, względnie współtwórcami, utworów powstałych podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu) w rozumieniu Prawa autorskiego, w szczególności:
-Biznes Konsultanci - uczestniczą we wszystkich aspektach wdrożeń Produktu u klientów, w tym takich jak konfiguracja, wymiana danych i testowanie, udokumentowanie wymagań klientów i przyporządkowanie ich do funkcji i procesów Produktu, wdrażanie ulepszeń i wydajności we wszystkich możliwych obszarach, projektowanie i dostarczanie ogólnego zestawu rozwiązań spełniających wymagania klientów, modelowanie operacyjnych przepływów pracy wokół Produktu, dostosowywanie i dostarczanie standardowych rozwiązań konfiguracyjnych oraz opracowywanie i dostarczanie nowych rozwiązań, jak również Biznes Konsultanci dostosowują standardowe komponenty do wymagań klienta, pomagają klientowi w opracowywaniu strategii testowej i planów testów oraz wspierają klienta w wykonywaniu przypadków testowych, rozwiązywaniu problemów, zapewniają szkolenie użytkownikom końcowym, umożliwiając klientowi utrzymanie Produktu i optymalne jego wykorzystanie; Efekty prac Biznes Konsultantów mają w szczególności postać dokumentacji o działaniu funkcjonalności i raportów, w których opisywane są wdrażane rozwiązania informatyczne dla klientów dotyczące Produktu, w tym będące, w ocenie Wnioskodawcy, utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Service Delivery Konsultanci - analizują powstałe problemy, prowadzą szkolenia, przygotowują dokumentację i skryptów do narzędzi wykorzystywanych w monitorowaniu Produktu, administrują produkcją i środowiskiem testowym po stronie klienta, prowadzą komunikację z klientem, uczestniczą w spotkaniach, podejmują zadania administracyjne, przygotowują dokumenty zgodnie z należytą starannością oraz przeprowadzają badania dotyczące Produktu, zaś efekty prac Service Delivery Konsultantów stanowią w szczególności raporty i dokumentacja opisujące przebieg testów i funkcjonowania poszczególnych elementów oprogramowania, w tym będące, w ocenie Wnioskodawcy, utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Architekci - współpracują z interesariuszami biznesowymi, zespołami, klientami, dostawcami i interesariuszami zewnętrznymi w zakresie definiowania infrastruktury technologicznej, dekompozycji na komponenty i podsystemy oraz definiowania interfejsów między podsystemami; Architekci zapewniają architekturę rozwiązania i jej odpowiednie rozumienie, a osobom wdrażającym rozwiązania udziela upoważnienia do podejmowania lokalnych decyzji; Architekt wspierają rozwój rozwiązań poprzez dostarczanie, komunikowanie i rozwijanie szerszej technologii i architektonicznego spojrzenia na rozwiązanie informatyczne; Do zadań Architektów należy również programowanie, weryfikacja przygotowanego oprogramowania przez innych pracowników; Efekty pracy Architektów obejmują zatem w szczególności projekty oprogramowania, oraz dokumentację dot. integracji poszczególnych elementów oprogramowania, jak dane oprogramowanie ma działać jako całość, w tym będące, w ocenie Wnioskodawcy, utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Technical Writer’rzy - pracują niezależnie z kilkoma zespołami i specjalistami ds. Produktu, aby tworzyć aktualną, zorientowaną na zadania dokumentację użytkownika dla każdej wersji Produktu; Opracowują wytyczne i procesy dla dokumentacji użytkownika Produktu oraz zarządzają treściami związanymi z Produktem jako zasobem korporacyjnym; Wnoszą wkład do społeczności ds. komunikacji technicznej i działają jako rzecznik użytkowników na stanowiskach w dziale rozwoju Produktu i jednostkach rynkowych; Zadania Technical Writer’ów obejmują w szczególności: tworzenie i utrzymywanie dokumentacji rozwiązań w ramach Produktu w oparciu o wymagania rynkowe i regulacyjne, badanie, tworzenie, aktualizację, utrzymanie i publikację przejrzystej i łatwej do znalezienia dokumentacji użytkownika w pomocy on-line, podręcznikach użytkownika i informacjach o wydaniu, zgodnie ze standardami i wytycznymi określonymi przez społeczność praktyków, aby zapewnić użytkownikom każdej wersji produktu efektywne wykorzystanie Produktu, wnoszenie modułowej, ustrukturyzowanej zawartości do repozytorium tematów w celu zapewnienia użytkownika, że dokumentacja jest tworzona wydajnie z pojedynczych źródeł, bez redundancji i sprzeczności, inicjowanie, prowadzenie lub udział w tematycznych grupach roboczych, które definiują i ulepszają wspierające standardy i procesy, takie jak przewodnik po stylu dokumentacji użytkownika lub współpraca z ekspertami w danej dziedzinie, aby zapewnić standardy i procesy dokumentacji użytkownika optymalnie służącym klientom Wnioskodawcy i procesom korporacyjnym, wspieranie innych autorów technicznych poprzez edytowanie ich treści i wzajemny coaching w celu zapewnienia wysokiej jakości i spójności treści oraz wspierania spójnej społeczności praktyków, wspieranie i kierowanie zwinnymi zespołami w ich wkładzie w dokumentację użytkownika; Efektami prac są Technical Writer’rów są w szczególności: dokumentacja techniczna stworzonego oprogramowania oraz instrukcja działania oprogramowania z wykorzystaniem języka zrozumiałego dla nieprogramistów i osób nietechnicznych, w tym będące, w ocenie Wnioskodawcy, utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Software Engineer’rzy - odpowiadają w szczególności za: wdrażanie rozwiązań wynikających z zaangażowania we wszystkie działania rozwojowe dot. Produktu, od wymagań Produktu po wsparcie przy jego tworzeniu i implementacji, zapewnienie uwzględnienia wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, takich jak użyteczność, dokumentacja techniczna, bezpieczeństwo i wydajność, a także wdrożenie, utrzymanie i wsparcie rozwiązania, opracowują łatwe w użyciu i wysoce akceptowane rozwiązania z perspektywy użytkowników Produktu, piszą testy automatyczne na wszystkich poziomach, w tym generują kody/skrypty danych testowych i pomagają w tworzeniu infrastruktury, jeśli ma to zastosowanie; Software Engineer’rzy projektują oprogramowanie, przy czym robią to tak, aby wszystkie jego testy przeszły pomyślnie, w tym sam przeprowadza testy eksploracyjne historii i funkcji, tworzy, ulepszają i rozszerzają testy automatyczne wspierające ciągłą integrację; Software Engineer’rzy utrzymuje środowiska w dobrym stanie poprzez analizowanie informacji zwrotnych z testów zakończonych niepowodzeniem i zapewnia odpowiednie rozwiązania w przypadku niepowodzeń; Efekty prac Software Engineer’a obejmują kody źródłowe, dokumentacje, raporty z wynikami testów, prezentacje multimedialne, programy szkoleń dla pracowników Spółki, w tym będące, w ocenie Wnioskodawcy, utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Testerzy oprogramowania - w szczególności odpowiadają za takie działania, jak: weryfikacja oprogramowania (kodów źródłowych) wytworzonych przez programistów, tworzenie raportów z błędów oprogramowania, tworzenie planów przeglądu oprogramowania pod kątem ewentualnych błędów, tworzenie wstępnych rekomendacji co do sposobu naprawienia błędów oprogramowania, rozwój testów, w tym ich scenariuszy, oraz narzędzi przydatnych przy testowaniu, dokumentowanie i prezentacja rozwiązań poprzez ich opis słowny, schematy blokowe, layouty, diagramy, wykresy, komentarze w kodzie oraz przejrzysty kod źródłowy testów automatycznych, planów testów, przeglądu wymagań testowych i wyników testów, przeprowadzanie testów automatycznych według wstępnie zdefiniowanych scenariuszy testowych przy użyciu stosownych narzędzi; Wskazane efekty prac Testerów oprogramowania obejmują, w ocenie Wnioskodawcy, utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Product Owner’rzy - będący ekspertami merytorycznymi, którzy odpowiadają za plany działania, nowe pomysły, nowe segmenty rynku i nowe oferty w swoim obszarze tematycznym, pozostają w interakcji z klientem, a ich obowiązki obejmują w szczególności: definiowanie strategii i planu działania w ramach swojej specjalizacji merytorycznej oraz przekazywanie zespołom celu i wizji produktu, tworzenie cech, mapowanie historii użytkownika, walidacja wymagań, priorytetyzację funkcji w backlogu, akceptację funkcji Produktu, zatwierdzanie dokumentacji, rozmowy i negocjacje z klientem, bieżący kontakt z klientem, zdobywanie wiedzy i analizę docelowej przestrzeni rynkowej i konkurencyjnych ofert, interakcje z użytkownikami końcowymi klienta, współpracę z zewnętrznymi i wewnętrznymi interesariuszami w celu zebrania trendów rynkowych, zapewnienie integracji funkcji w środowiskach przedsprzedażowych oraz marketingowych, prowadzenie seminariów, konferencji, szkoleń itp.; w ramach obowiązków Product Owner’ów pozostaje zatem przygotowanie repozytoriów analitycznych i wszelkich artefaktów analizy (diagramów, projektów ekranów, modeli danych, scenariuszy przypadków użycia realizujących wymagania i usługi dostarczane przez system) celem wizualizacji i holistycznej syntezy wymagań oraz testowaniem ich spójności i poprawności, tworzenie dokumentacji specyfikacji produktowej, specyfikacji oraz repozytorium dokumentów projektowych, przygotowanie zadań deweloperskich, które mają na celu opis tego, jak dana funkcjonalność ma działać, żeby spełnić wymagania klienckie, testowanie (fakultatywnie): walidację i weryfikację gotowych funkcjonalności pod kątem wymagań klienta oraz realizacji zadań przez deweloperów. Ostatecznie Product Owner’rzy akceptują pracę deweloperów; Wskazane efekty prac Testerów oprogramowania obejmują, w ocenie Wnioskodawcy, utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałe podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Scrum Master’zy - służą zespołowi projektowemu, aby mógł on działać i uzyskiwać wyniki na najwyższym poziomie, zgodne z zasadami i celami biznesowymi Spółki, w szczególności poprzez takie działania jak: zapewnienie, że cele, zakres i domena Produktu są zrozumiałe dla wszystkich członków zespołu tak dobrze, jak to możliwe, identyfikacja technik efektywnego zarządzania podstawami Produktu, pomoc zespołowi w zrozumieniu potrzeby jasnych i zwięzłych elementów podstaw Produktu, zrozumienie planowania Produktu w środowisku empirycznym,zapewnienia wiedzy nt. organizacji podstaw Produktu, aby zmaksymalizować wartość, szkolenie zespołu w zakresie samoorganizacji i cross-funkcjonalności, identyfikacja i usuwanie przeszkód w rozwoju zespołu, identyfikacja potrzeb i organizacja wydarzeń czy czynności zgodnie z wymaganiami lub potrzebami zespołu; do obowiązków Scrum Master’ów należy zatem m.in. planowanie projektów, zarządzanie czasem trwania projektu i zadaniami, w tym poprzez prowadzenie metryk i raportów wskazujących na efektywność zespołu projektowego; Efektami prac Scrum Master’ów, są w szczególności, przechowywane w repozytorium, plany i harmonogramy realizacji projektów dot. Produktu, prezentacje multimedialne i demonstracje proponowanych rozwiązań, opinie, raporty, sprawozdania, analizy, grafiki, w różnych formatach (zależnie od stosowanych narzędzi), Wskazane efekty prac Testerów oprogramowania obejmują, w ocenie Wnioskodawcy, utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałe podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Trenerzy i twórcy szkoleń - tworzą, każdorazowo w odniesieniu do Produktu (sposobu jego działania, wdrażania, ale także tworzenia), plany szkoleniowe, materiały szkoleniowe, w tym w postaci grafik, prezentacji w postaci pokazu slajdów, nagrań telewizyjnych i multimedialnych, w tym takich, które są dostępne on-line dla użytkowników (wewnętrznych, tj. pracowników lub współpracowników Spółki, bądź zewnętrznych, tj. wskazanych przez klientów Spółki) oraz prowadzą szkolenia (w tym na żywo, osobiście lub on-line) dla klientów lub potencjalnych klientów oraz pracowników i współpracowników Spółki, zaś efekty ich prac obejmują w szczególności materiały dot. przygotowanych i prowadzonych kursów i szkoleń, w tym będące, w ocenie Wnioskodawcy, utworami w rozumieniu Prawa autorskiego, powstałymi podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu);
-Menedżerowie - sprawują nadzór merytoryczny związany z planowaniem, projektowaniem oraz budową Produktów i ich implementacją dla jej klientów, (współ-)uczestniczą w tworzeniu wszystkich produktów prac, w tym stanowiących utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, pozostałych Pracowników, powstałe podczas czynności zmierzających do tworzenia programów komputerowych (Produktu).
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów dla celów kalkulacji zaliczek na PIT w odniesieniu do przychodów z tytułu przeniesienia praw do ww. utworów Biznes Konsultantów, Service Delivery Konsultantów, Architektów, Technical Writer’ów, Software Engineer’ów, Testerów oprogramowania, Product Owner’ów, Scrum Master’ów, Trenerów i twórców szkoleń oraz Menadżerów.
Rozporządzanie majątkowymi prawami autorskimi
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują, gdy przedmiot praw majątkowych (autorskich) w postaci utworu lub artystycznego wykonania jest wykorzystywany lub rozporządzany, stanowi skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.
Zagadnienia prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych, np. takich, jak opisane wyżej utwory Pracowników, reguluje art. 12 Prawa autorskiego. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.
Wobec wprowadzenia do umów o pracę łączących Spółkę z Pracownikami postanowień dot. (odpłatnego, w zamian za Honorarium autorskie) przeniesienia przez Pracowników na Spółkę praw autorskich majątkowych do utworów wytworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy i w czasie pracy, których Pracownicy są twórcami bądź współtwórcami, powołana regulacja Prawa autorskiego podlega modyfikacji (postanowieniami umów o pracę z Pracownikami).
Jednocześnie w przypadku wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim, jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej (lub innego stosownego dokumentu) powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim. W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym rozróżnienie to znajduje odzwierciedlenie w umowie o pracę poprzez wyodrębnienie Honorarium autorskiego i Wynagrodzenia pozostałego.
Uwzględniając powyższe, spełnione są warunki, aby Spółka - płatnik PIT mogła stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów Pracowników w części ich wynagrodzenia za pracę dotyczącej rozporządzania (współ-)tworzonymi przez nich utworami, tj. Honorarium autorskiego.
Ad 2 (po uzupełnieniu wniosku)
Wynagrodzenie wypłacane Pracownikom pracującym na stanowiskach: Biznes Konsultanci, Service Delivery Konsultanci, Architekci, Technical Writer’zy, Software Engineer’zy, Testerzy oprogramowania, Product Owner’zy, Scrum Master’zy, Trenerzy i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do efektów prac Pracowników opisanych we Wniosku (Honorarium Autorskie), stanowi przychody z działalności twórczej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w zakresie programów komputerowych, a w konsekwencji możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawodawca zobowiązał płatnika do poboru zaliczek w prawidłowej wysokości, tj. od dochodu ustalonego zgodnie z regułami określonymi w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), a więc z uwzględnieniem kosztów w takiej wysokości, w jakiej ustawodawca w danych okolicznościach przewidział. Tym samym, jeśli zgodnie z uregulowaniami wskazanej ustawy pracownikowi mogą być uwzględnione 50% koszty uzyskania przychodu, to płatnik winien takie koszty zastosować.
Koszty uzyskania przychodów są uregulowane w przepisach Rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;
Przy czym - stosownie do art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu do przychodów uzyskanych z tytułu wynagrodzenia wypłacanego Pracownikom twórczym, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do konkretnych utworów (programów komputerowych), należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 podstawa obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Przepis art. 22 ust. 9b pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:
Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu: działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9b pkt 1, takich jak „twórca”, „program komputerowy”, zatem należy odnieść się w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć Ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jak również Ustawę o prawie własności przemysłowej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.):
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Jak stanowi art. 1 ust. 2 ww. ustawy:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2)plastyczne;
3)fotograficzne;
4)lutnicze;
5)wzornictwa przemysłowego;
6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7)muzyczne i słowno-muzyczne;
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9)audiowizualne (w tym filmowe).
W pierwszej kolejności należy przypomnieć, że przymiotnik „twórczy”, który poprzedza wymieniane przez ustawodawcę w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzaje działalności można zdefiniować jako mający na celu tworzenie; będący wynikiem tworzenia, a jako jego synonimy Słownik Języka Polskiego PWN wymienia m.in. przymiotniki: konstruktywny, kreatywny, kreacyjny. Nie ulega zatem wątpliwości, że objęte przedmiotowym przepisem efekty takiej działalności musi cechować kreatywność, unikalność, czy osobiste ujęcie przez ich twórców.
W rozumieniu prawa autorskiego, jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.
W myśl art. 74 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
Stosownie do art. 74 ust. 2 omawianej ustawy:
Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.
Jak stanowi art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 tej ustawy:
Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
1)trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;
2)tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;
3)rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.
Ustawodawca wyszczególniając przykładowe kategorie utworów posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego. Utwory wyrażone w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy stanowią niejednorodną grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie według przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe.
Wobec tego należy stwierdzić, że w rozumieniu przepisów o prawie autorskim przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Zatem praca polegająca na tworzeniu (projektowaniu) programów komputerowych jest pracą twórczą w rozumieniu prawa autorskiego, a programy komputerowe stanowią utwory.
Ponadto, programy komputerowe zostały wyraźnie potraktowane przez ustawodawcę jako utwory przez ich uwzględnienie w przykładowym wykazie kategorii utworów w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przez wprowadzenie w stosunku do nich szczególnego reżimu ochronnego w ramach Rozdziału 7 tej ustawy.
Jednocześnie z uwagi na fakt, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zdefiniowane pojęcie „działalność twórcza”, to należy odwołać się do słownikowego znaczenia tego pojęcia.
I tak – zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (wydanie internetowe):
działalność oznacza:
1)„zespół działań podejmowanych w jakimś celu”,
2)„funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”,
natomiast twórczy oznacza:
1)„mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”,
2)„dotyczący twórców”.
Zatem użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” oznacza, że analizowany zwrot odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych.
Należy mieć na uwadze, że sam proces tworzenia programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego (utworu). Na poszczególnych etapach tego procesu powstające efekty pracy z reguły posiadają cechę nowości.
Jak z powyższego wynika, sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu, nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. kody źródłowe programów komputerowych i/lub aplikacji mobilnych i/lub webowych, plany i/lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe, materiały audio-wideo, a także prezentacje.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do programów komputerowych, jak również jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych.
Za „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy uznać takie czynności, które:
-mają charakter twórczy,
-są podejmowane w celu stworzenia programów komputerowych,
-w ich efekcie powstają utwory, do których prawa są przenoszone.
Tym samym, w opisanej sytuacji, wynagrodzenie wypłacane Pracownikom pracującym na stanowiskach: Biznes Konsultanci, Service Delivery Konsultanci, Architekci, Technical Writer’zy, Software Engineer’zy, Testerzy oprogramowania, Product Owner’rzy, Scrum Master’rzy, Trenerzy i twórcy szkoleń oraz Menadżerowie, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do efektów prac Pracowników opisanych we Wniosku (Honorarium Autorskie), stanowi przychody z działalności twórczej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie programów komputerowych, a w konsekwencji do Honorarium Autorskiego możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów.
Dodatkowe informacje
Niniejsza interpretacja dotyczy uznania działalności za „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych”, natomiast pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Przedmiotem tej interpretacji nie jest ocena kwestii uznania efektów pracy Państwa pracowników za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Nadmienia się ponadto, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right