Jak poprawnie wypełnić świadectwo pracy
Od 23 maja 2023 r. zmieniły się zasady sporządzania świadectwa pracy. Pracodawcy są zobowiązani stosować nowy, bardziej rozbudowany formularz. Sprawdź jakie informacje powinien uwzględnić pracodawca wystawiając świadectwo pracy?
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy.
Wzór świadectwa pracy (od 23.05.2023 r.)
W przypadku nawiązania z tym samym pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może z własnej inicjatywy wydać świadectwa pracy pracownikowi, jeżeli doszło do rozwiązania z nim stosunku pracy, pomimo że w dalszym ciągu zamierza go zatrudniać na podstawie kolejnej umowy o pracę (art. 97 § 1 i § 11 Kodeksu pracy).
Pracodawca powinien niezwłocznie po rozwiązaniu umowy o pracę wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza zatrudnić go ponownie w ciągu 7 dni od zakończenia stosunku pracy.
Świadectwo pracy zawiera określone w przepisach informacje dotyczące zatrudnienia pracownika, a w szczególności służy kolejnemu pracodawcy do prawidłowego ustalenia uprawnień pracownika.
Od 23 maja 2023 r. w świadectwie pracy należy zamieszczać informację o liczbie dni okazjonalnej pracy zdalnej, a także zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej i urlopu opiekuńczego. Zmieniła się również rubryka dotycząca podawania informacji o urlopie rodzicielskim.