Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.460.2023.4.MR1
Ustalenie możliwości skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- Wnioskodawca jest uprawniony do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, w ramach w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom,
- przez „kwotę nieodliczoną” z art. 18db ust. 1 UPDOP, należy rozumieć kwotę kosztów kwalifikowanych wyliczonych zgodnie z przepisami art. 18d UPDOP, która przewyższyła w danym roku podatkowym dochody Wnioskodawcy podczas odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP, a zatem zaliczają się do niej zarówno koszty kwalifikowane poniesione w roku podatkowym poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia o którym mowa w art. 18db UPDOP, jak i koszty kwalifikowane poniesione w latach poprzednich, przy zachowaniu warunków określonych w art. 18d ust. 8,
- kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegające przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w wyniku skorzystania z uprawnienia przysługującego na podstawie art. 18db UPDOP, mogą zostać pomniejszone w pełnej wysokości o wynikające z tego tytułu odliczenie a kryterium co najmniej 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze, a zatem czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącenia zaliczki w podatku dochodowym,
- treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP
- treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć kwoty pobranych w ostatnim miesiącu roku podatkowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w miesiącu następującym bezpośrednio po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP,
- podatnicy PDOP (będący płatnikami PDOF) nie są zobowiązani do złożenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP,
- pod pojęciem „ogólnego czasu pracy”, o którym mowa w art. 18db ust. 3 pkt 1 UDOP, należy rozumieć czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 11 października 2023 r.
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Informacje ogólne
Sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca”, „Oddział”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „UDOP”) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Rok podatkowy przyjęty przez Wnioskodawcę jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca uzyskuje przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe, o których mowa w art. 7b UDOP.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej ("SSE") lub w ramach Polskiej Strefy Inwestycji ("PIZ"). Wnioskodawca nie korzysta z żadnych krajowych lub unijnych zachęt, dotacji ani innych rodzajów pomocy publicznej.
Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wnioskodawca nie jest i nie był zakładem chronionym ani zakładem aktywności zawodowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), dalej jako „UPDOF”.
Informacje na temat działalności oraz grupy kapitałowej Wnioskodawcy
Wnioskodawca jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorstwa, tj. Y., Limited spółki prawa (…), funkcjonującym w Polsce od (…) 2005 r.
Oba podmioty należą do globalnej grupy (…), na czele której stoi Z. Inc., spółka prawa (…), która jest notowana na (…) Giełdzie Papierów Wartościowych (…) (dalej: „Grupa”).
Flagowym produktem Grupy jest platforma (…), wykorzystywana do rozwoju aplikacji na potrzeby zarządzania relacjami z klientami oraz procesami biznesowymi.
Oddział został utworzony w 2005 r. w celu świadczenia usług badawczo-rozwojowych w zakresie rozwoju oprogramowania na rzecz A. Limited (dalej: „A”), mających na celu ulepszenie i rozwój technologiczny istniejących produktów Grupy (w szczególności platformy (…)).
Działalność Oddziału koncentruje się wokół obszarów, które Oddział sklasyfikował korzystając z kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności oraz wykazał w Krajowym Rejestrze Sądowym jako:
- Działalność związana z oprogramowaniem: PKD 62.01.Z,
- Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki: 62.02.Z,
- Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych: 62.09.Z.
Współpraca pomiędzy Oddziałem oraz A. jest uregulowana przez umowę o świadczenie usług badawczo-rozwojowych z dnia 1 kwietnia 2015 r. (ang. Research & Development Services Agreement, dalej: „Umowa B+R)”.
Na podstawie przedmiotowej Umowy B+R, A. zleciła Oddziałowi prace przy rozwoju, projektowaniu, testowaniu, utrzymywaniu, wdrażaniu, a także świadczeniu innych usług w odniesieniu do produktów oferowanych przez Grupę.
W rezultacie, działalność Oddziału oparta jest na ścisłej współpracy z innymi podmiotami należącymi do Grupy przy tworzeniu innowacyjnych rozwiązań programistycznych, mających na celu ulepszenie i rozwój technologiczny istniejących produktów Grupy.
Wynagrodzenie za świadczone usługi B+R zostało ustalone na warunkach porównywalnych do tych, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, tj. zachowana została zasada ceny rynkowej, co znajduje potwierdzenie w posiadanej przez spółkę analizie porównawczej w zakresie cen transferowych stosowanych dla transakcji kontrolowanych.
Prowadzona działalność badawczo-rozwojowa.
Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową (dalej: „B+R”) określoną w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.), dalej jako „UPDOP”. Czynności B+R wykonywane są przez pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję czasu pracy, która pozwala oszacować proporcje godzin pracy pracowników przeznaczonych na prace badawczo-rozwojowe. Analityka, którą dysponuje Wnioskodawca, umożliwia w szczególności zidentyfikowanie pracowników, którzy poświęcili w danym miesiącu roku podatkowego ponad 50% czasu pracy na realizację czynności o charakterze B+R.
Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną z dnia 17 czerwca 2020 roku, o sygnaturze 0111-KDIB13.4010.116.2020.2.IM, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Interpretacja B+R”).
Przedmiotowa Interpretacja B+R potwierdziła uprawnienie Oddziału do traktowania wydatków pracowniczych, o których mowa w art. 12 ust. 1 UPDOF jako kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP (w zakresie w jakim wydatki te są funkcjonalnie związane z realizowanymi czynnościami B+R).
Poniesione wydatki na działalność B+R nie zostały zwrócone Wnioskodawcy w żaden sposób, zaś sposób ustalania wynagrodzenia za realizowane prace wynika z modelu cen transferowych przyjętego w Grupie.
Ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników
Wnioskodawca dokonał odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 UDOP za lata podatkowe 2017-2022. W tym zakresie, Wnioskodawca dokonał skutecznego złożenia deklaracji CIT-8 za 2022 r. w dniu 31 marca 2023 r oraz korekt deklaracji za lata wcześniejsze.
W każdym ze wskazanych lat podatkowych, kwota kosztów podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP przewyższała dochód do opodatkowania. W związku z powyższym, Oddział dysponuje nadwyżką kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu w kolejnych latach podatkowych, stosownie do normy zawartej w art. 18d UPDOP.
Zgodnie z dokonaną projekcją wyników finansowych, dochód do opodatkowania Wnioskodawcy w bieżącym roku podatkowym powinien być niższy od przysługującego odliczenia. Analogiczna sytuacja może wystąpić w kolejnych latach podatkowych. W związku z powyższym, Wnioskodawca korzysta i planuje korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP (ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników).
Wnioskodawca co do zasady wypłaca wynagrodzenia pracownikom do końca każdego miesiąca, za który wynagrodzenie jest należne. W wyjątkowych sytuacjach Wnioskodawca dopuszcza możliwość wypłaty wynagrodzenia w terminie późniejszym, jednak z zachowaniem ustawowych terminów (tj. do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który należne jest wynagrodzenie).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego
Pismem z dnia 11 października 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego od 31 sierpnia 2005 r. Od początku istnienia, działalność Spółki nakierowana jest na działalność w zakresie oprogramowania.
Jakkolwiek, odnosząc się do formalnej kwalifikacji prowadzonej działalności jako noszącej znamiona działalności badawczo-rozwojowej („B+R”), o której mowa w art. 4a ust. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „UPDOP” lub „ustawa o CIT”):
- Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną z dnia 17 czerwca 2020 roku, o sygnaturze 0111-KDIB1-3.4010.116.2020.2.IM, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Interpretacja B+R”), która potwierdziła możliwość stosowania przez Spółkę ulgi na działalność B+R, o której mowa w art. 18d UPDOP.
- Po przeprowadzaniu dodatkowej analizy w 2023 r. w zakresie możliwości skorzystania z ulgi B+R, Spółka wystąpiła oraz otrzymała zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2017-2022, w związku z zastosowaniem ulgi B+R w tych latach podatkowych.
W rezultacie, zarówno przeszła działalność (obejmująca wszystkie nieprzedawnione jeszcze lata podatkowe) jak i aktualna działalność Spółki jest nakierowana na prowadzenie działalności, która nosi znamiona działalności B+R w rozumieniu ustawy o CIT. Spółka nie przewiduje na ten moment zakończenia realizacji działalności B+R.
Spółka rozpoczęła korzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników od kwietnia 2023 r. Równocześnie, Spółka zwraca uwagę, że aktualnie działalność Spółki jest nakierowana na prowadzenie działalności, która wpisuje się w definicję prac B+R w rozumieniu art. 4a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tym zakresie, Spółka zwraca uwagę, że prowadzenie działalności B+R jest jednym z podstawowych warunków, umożliwiających skorzystanie z ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka nie przewiduje na ten moment zakończenia realizacji działalności B+R. W związku z powyższym, opowiadając na pytanie, zapytanie dotyczy bieżącego roku podatkowego (tj. trwającego do 31 grudnia 2023) oraz następnych lat podatkowych, w których Spółka będzie spełniała warunki do korzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników, Spółka nie wyklucza możliwości korzystania przez nią z ulgi na innowacyjnych pracowników w przyszłych latach podatkowych (zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o CIT).
Wnioskodawca wskazuje, że w celu skorzystania z odliczenia B+R, Spółka wyodrębnia w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty działalności B+R.
Spółka pobiera i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zgodnie z art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „UPDOF” lub „ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych”).
Spółka zamierza skorzystać z ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników wyłączenie w stosunku do osób, w odniesieniu do których w danym miesiącu będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rezultacie, Spółka nie będzie korzystać z pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do pracowników, którzy poświęcą mniej niż 50% ogólnego czasu pracy na realizację działalności o charakterze B+R w danym miesiącu.
Spółka prowadzi ewidencję czasu pracowników, która pozwala określić w ujęciu miesięcznym czas pracy poświęcony na wykonywanie czynności B+R w danym miesiącu przez poszczególnych pracowników. Na podstawie takiej analityki, Spółka ma możliwość określenia, którzy pracownicy byli zaangażowani w danym miesiącu w wykonywanie czynności o charakterze B+R i czy czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%.
Nie wszyscy pracownicy Spółki są i będą zaangażowani w realizację czynności B+R. Spółka dysponuje jednak niezbędną ewidencją, w której rejestrowany jest w ujęciu miesięcznym czas pracy pracowników poświęcony na wykonywanie czynności noszących znamiona prac B+R.
Spółka zamierza skorzystać z ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników wyłączenie w stosunku do osób, w odniesieniu do których w danym miesiącu będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 18db ustawy o CIT (w tym przeznaczania przez pracownika co najmniej 50% ogólnego czasu pracy w danym miesiącu na realizację czynności B+R).
Wnioskodawca pragnie wskazać, że Spółce nie przysługuje kwota określona w art. 18da ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe wynika z faktu, że Spółka prowadzi działalność od 2005 r. Przepis art. 18da ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest natomiast kierowany do podatników rozpoczynających działalność, którzy ponieśli stratę albo osiągnęli dochody niższe od kwoty przysługującego za ten rok odliczenia określonego w art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W piśmie z dnia 11 października 2023 r. Spółka ostatecznie sformułowała pytanie nr 1, 3, 4 oraz 5 mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz zmodyfikowała stanowisko do ww. pytań.
Pytania
1)Czy w analizowanym stanie faktycznym/stanie przyszłym, Wnioskodawca jest uprawniony do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, w ramach w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przez „kwotę nieodliczoną” z art. 18db ust. 1 UPDOP, należy rozumieć kwotę kosztów kwalifikowanych wyliczonych zgodnie z przepisami art. 18d UPDOP, która przewyższyła w danym roku podatkowym dochody Wnioskodawcy podczas odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP, a zatem zaliczają się do niej zarówno koszty kwalifikowane poniesione w roku podatkowym poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia o którym mowa w art. 18db UPDOP, jak i koszty kwalifikowane poniesione w latach poprzednich, przy zachowaniu warunków określonych w art. 18d ust. 8?
3)Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegające przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w wyniku skorzystania z uprawnienia przysługującego na podstawie art. 18db UPDOP, mogą zostać pomniejszone w pełnej wysokości o wynikające z tego tytułu odliczenie a kryterium co najmniej 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze, a zatem czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącenia zaliczki w podatku dochodowym?
4)Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP?
5)Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć kwoty pobranych w ostatnim miesiącu roku podatkowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w miesiącu następującym bezpośrednio po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP?
6)Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że podatnicy PDOP (będący płatnikami PDOF) nie są zobowiązani do złożenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP?
7)Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że pod pojęciem „ogólnego czasu pracy”, o którym mowa w art. 18db ust. 3 pkt 1 UDOP, należy rozumieć czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy?
8)Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm., dalej: „OP”), w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr od 1 do 7 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 8 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Państwa zdaniem, w analizowanym stanie faktycznym/stanie przyszłym, Wnioskodawca jest uprawniony do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Art. 18db ust. 1 UPDOP stanowi, że: „Podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
Z treści cytowanego przepisu wynika, że uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego przysługuje podmiotowi, który spełnia następujące warunki:
- jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych;
- jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych;
- uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;
- za rok podatkowy poniósł stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP;
- przysługuje mu w roku podatkowym odliczenie na podstawie art. 18d UPDOP.
Mając na uwadze, że:
- Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,
- Oddział jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,
- Wnioskodawca uzyskuje przychodów z innych źródeł niż zyski kapitałowe z tytułu prowadzonych zleceń na rzecz innych podmiotów z Grupy.
- W latach podatkowych 2017 - 2022, kwota kosztów podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP przewyższała dochód do opodatkowania. W związku z powyższym, Oddział dysponuje nadwyżką kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu w kolejnych latach podatkowych, stosownie do normy zawartej w art. 18d UPDOP,
- należy stwierdzić, że w analizowanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, warunki, o których mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP powinny być spełnione.
W tym kontekście, ustawodawca wprowadził dodatkowe warunki dotyczące stosowania ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników, zawarte w art. 18db ust. 5 UDOP, który stanowi, że:
Przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1)zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.
Państwa zdaniem, wyłączenia stosowania art. 18db ust. 1 UPDOP zawarte w art. 18db ust. 5 pkt. 1, nie mają zastosowania do Wnioskodawcy, ponieważ, jak wskazano w opisie stanu faktycznego:
1)Wnioskodawca nie był i nie jest zakładem pracy chronionej;
2)Wnioskodawca nie był i nie jest zakładem aktywności zawodowej.
Art. 18da UPDOP w ustępach 1 i 2, stanowi, że:
1)Podatnikowi, który w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności poniósł stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego za ten rok odliczenia określonego w art. 18d ust. 1, przysługuje kwota odpowiadająca iloczynowi nieodliczonego na podstawie art. 18d ust. 1 odliczenia i stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
2)Przepis ust. 1 stosuje się również w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku rozpoczęcia działalności, jeżeli w tym roku podatnik, o którym mowa w ust. 1, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Państwa zdaniem, wyłączenia stosowania art. 18db ust. 1 UPDOP zawarte w art. 18db ust. 5 pkt. 2, nie mają zastosowania do Wnioskodawcy, ponieważ, jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi działalność od 2005 roku, a zatem rok podatkowy nie jest ani rokiem rozpoczęcia działalności, ani bezpośrednio po nim następującym rokiem.
Podsumowując, Państwa zdaniem, z uwagi na to, że Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki wskazane w art. 18db ust. 1 UPDOP, a ponadto nie mają do niego zastosowania wyłączenia stosowania art. 18db ust. 1, które zawiera art. 18db ust. 4, to przysługuje mu uprawnienie wskazane w art. 18db ust. 1.
Ad. 2
Państwa zdaniem, przez „kwotę nieodliczoną”, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, należy rozumieć kwotę kosztów kwalifikowanych wyliczonych zgodnie z przepisami art. 18d UPDOP, która przewyższyła w danym roku podatkowym dochody Wnioskodawcy podczas odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP, a zatem zaliczają się do niej zarówno koszty kwalifikowane poniesione w roku podatkowym poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia o którym mowa w art. 18db UPDOP, jak i koszty kwalifikowane poniesione w latach poprzednich, przy zachowaniu warunków określonych w art. 18d. ust. 8.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 18db ust. 1 UDOP: „Podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
We wskazanym przepisie ustawodawca posługuje się dwoma pojęciami:
1)„kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d”,
2)„kwoty nieodliczonej”.
Stosownie natomiast do art. 18d ust. 1: „Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczorozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.”
Państwa zdaniem, wykładnia literalna wskazanego przepisu prowadzi do wniosku, że kwota odliczenia, stanowi sumę kosztów kwalifikowanych, które w danym roku podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania. Analizowany przepis nie wprowadza bowiem ograniczeń w zakresie korzystania z odliczeń przysługujących za poprzednie lata podatkowe.
W tym zakresie, należy zwrócić uwagę, że art. 18d ust. 8 UDOP stanowi, że: „Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.”
Państwa zdaniem, z uwagi na treść przytoczonego powyżej przepisu, pozostała część kwoty do odliczenia z lat ubiegłych, która jest możliwa do odliczenia w latach następnych, stanowi część kwoty do odliczenia o której mowa w art. 18d ust. 1 UPDOP.
Tym samym, jeśli kwota nieodliczona, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP oznacza pozostałą część kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d UDOP, to zawiera się w niej również pozostała część kwoty do odliczenia z lat ubiegłych,
W związku z powyższym, wyliczając iloczyn, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP Wnioskodawca ma prawo do potraktowania jako kwoty nieodliczonej sumy:
- kosztów kwalifikowanych, które nie podległy odliczeniu w ramach uprawnienia z art. 18d UDPOP w danym roku podatkowych;
- części kosztów kwalifikowanych, które nie podległy odliczeniu w ramach uprawnienia z art. 18d UPDOP w latach ubiegłych, ani w danym roku podatkowym.
Pragną Państwo zwrócić uwagę, że analogiczne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych, tj. m.in. w interpretacjach indywidualnych:
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.746.2022.1.JKU z dnia 5 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.741.2022.1.MBD z dnia 5 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.533.2022.1.IZ z dnia 5 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.149.2022.4.MR z dnia 10 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.126.2022.2.MR z dnia 11 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.702.2022.1.AN z dnia 12 stycznia 2023 roku.
W rezultacie, stoją Państwo na stanowisku, że przez „kwotę nieodliczoną”, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, należy rozumieć kwotę kosztów kwalifikowanych wyliczonych zgodnie z przepisami art. 18d UPDOP, która przewyższyła w danym roku podatkowym dochody Wnioskodawcy podczas odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP, a zatem zaliczają się do niej zarówno koszty kwalifikowane poniesione w roku podatkowym poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia o którym mowa w art. 18db UPDOP, jak i koszty kwalifikowane poniesione w latach poprzednich, przy zachowaniu warunków określonych w art. 18d. ust. 8.
Ad. 3
Państwa zdaniem, kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegające przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w wyniku skorzystania z uprawnienia przysługującego na podstawie art. 18db UPDOP, mogą zostać pomniejszone w pełnej wysokości o wynikające z tego tytułu odliczenie a kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze, a zatem czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącenia zaliczki w podatku dochodowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Art. 18db UPDOP w ustępie 1 stanowi, że: „Podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.”
We wskazanym przepisie ustawodawca jednoznacznie wskazuje, że kwota, o którą pomniejsza się zaliczki to iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku. Przepis ten nie zawiera żadnego ograniczenia wysokości pomniejszenia.
Art. 18db UPDOP w ustępie 2 stanowi, że: „Przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2)wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3)praw autorskich.”
Art. 18db UPDOP w ustępie 2 stanowi, że: „Przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.”
Państwa zdaniem konstrukcja uprawnienia wprowadzonego w przepisie art. 18db UPDOP składa się z następujących elementów. W ustępie 1 Ustawodawca stanowi, że pomniejszeniu może podlegać kwota podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2, a zatem ustęp drugi ma za zadanie doprecyzować granice zbioru kwot, które stanowią łącznie kwotę podlegającą pomniejszeniu. Omawiany fragment przepisu nie zawiera żadnego nakazu ograniczenia wysokości pomniejszenia kwot zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego. W dalszej części ustępu 1 Ustawodawca wskazuje, że pomniejszenie dokonane jest o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej danego podatnika w danym roku podatkowym. Tym samym można to wyrazić we wzorze:
Z ‒ N x S
Gdzie:
Z – oznacza kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2;
N – oznacza kwotę nieodliczoną;
S – oznacza stawkę podatku obowiązującą podatnika w danym roku podatkowym.
Wynika z tego, że jedynymi czynnikami, które wpływają na wysokość pomniejszenia, są wysokość kwoty nieodliczonej i wysokość stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym.
Jednocześnie ustęp 2 art. 18db UPDOP ma charakter definicyjny i wskazuje, że w ustępie 1 mowa o zaliczkach na podatek dochodowy i zryczałtowanym podatku dochodowym:
1)o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 UPDOF;
2)które powstały z tytułu lub tytułów określonych w art. 18db ust. 2 pkt. 1-3.
Przytoczony ustęp 3 art. 18db UPDOP, również ma charakter definicyjny, na co wskazuje zwrot: „Przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się”, i zawiera czynniki wyróżniające osoby fizyczne od których dochodów pobierane są przez płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy. Czynniki wyróżniające wskazane w ustępie 3 art. 18db UPDOP to:
1)bezpośrednie zaangażowanie w działalność badawczo-rozwojową;
2)przeznaczenie w danym miesiącu co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację działalności badawczorozwojowej;
3)przeznaczenie w danym miesiącu co najmniej 50% czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt opisanego stanu faktycznego/stanu przyszłego, Państwa zdaniem, należy uznać, że w myśl art. 18db kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, które będąc bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo rozwojową, przeznaczyły w danym miesiącu na działalność badawczorozwojową co najmniej 50% ogólnego czasu pracy lub co najmniej 50% całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi, z tytułów stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego, wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, praw autorskich podlegają pomniejszeniu o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym.
Tym samym, Państwa zdaniem, pomniejszeniu podlega pełna kwota zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, a kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze, a zatem czas pracy przeznaczony na realizację działalności B+R nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych, tj. interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN, z dnia 16 maja 2022 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.80.2022.2.MR, z dnia 11 września 2022 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.29.2023.1.PP, z dnia 3 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.702.2022.1.AN, z dnia 12 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.106.2023.2.MR, z dnia 3 kwietnia 2023 roku.
Mając na względzie powyższą argumentacje, stoją Państwo na stanowisku, że kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, w wyniku skorzystania z uprawnienia przysługującego na podstawie art. 18db UPDOP, mogą zostać pomniejszone w pełnej wysokości a kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze, a zatem czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym.
Ad. 4
Państwa zdaniem, treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Art. 18db UPDOP w ustępie 1 stanowi, że: „Podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.”
Z kolei art. 18db UPDOP w ustępie 2 stanowi, że: „Przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych”
Art. 32 UPDOF w ustępie 1 stanowi, że: „Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.”
Następnie art. 41 UPDOF w ustępie 1 stanowi, że: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.”
Art. 41 UPDOF w ustępie 4 stanowi, że: „Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.”
Państwa zdaniem z przytoczonych przepisów wynika, że pomniejszeniu podlegają zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy, które podlegają przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego.
Art. 18db UPDOP w ustępie 4 stanowi, że: „Uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.”
Państwa zdaniem, skoro uprawnienie do pomniejszenie przysługuje w okresie wskazanym w cytowanym ustępie, a jednocześnie obejmuje ono zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy podlegające przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, to aby stwierdzić, czy kwota danej zaliczki na podatek dochodowy lub kwota danego zryczałtowanego podatku dochodowego może zostać pomniejszona na mocy uprawnienia z art. 18db ust. 1 UPDOP, to należy zbadać w jakim miesiącu zostają one przekazane na rachunek urzędu skarbowego, a następnie czy miesiąc ten zalicza się do okresu przysługiwania uprawnienia wskazanego w art. 18db ust. 4 UPDOP.
Tym samym, jeśli zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy zostaną przez Wnioskodawcę przekazane na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP, to podlegają one pomniejszeniu na mocy uprawnienia z art. 18db ust. 1 UPDOP. Możliwość zastosowania ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db UPDOP jest bowiem uwarunkowana złożeniem zeznania na poprzedni rok podatkowy. W tej sytuacji, po złożeniu rocznego zeznania i pod warunkiem spełnienia wskazanych w ustawie warunków, płatnikowi co do zasady powinno przysługiwać uprawnienie do zastosowania pomniejszenia, o którym mowa w cytowanych regulacjach.
Kierując się powyższym, pragną Państwo zwrócić uwagę, że tożsame stanowisko znajduje odzwierciedlenie w aktualnej praktyce organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1.3.4010.473.2022.1.MBD, z której wynika, że:
„Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że jeżeli Spółka złoży zeznanie CIT-8 w marcu 2023 r., to uprawnienie do pomniejszenia zaliczek, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, będzie jej przysługiwało od miesiąca kwietnia 2023 r. (tj. od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła CIT-8).
Oznacza to, że Spółka jest uprawniona do pomniejszenia zaliczek na PIT od wynagrodzeń dotyczących miesiąca marca 2023 r., lecz wypłacanych do 10 kwietnia 2023 r. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do skorzystania z art. 18db ust. 1 updop i pomniejszenia zaliczek na PIT dotyczących wynagrodzeń wypłaconych pracownikom i zleceniobiorcom do 10 kwietnia 2023 r., które są należne za miesiąc marzec 2023 r., należy uznać za prawidłowe.”
Mając na uwadze powyższą argumentację, stoją Państwo na stanowisku, że treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP.
Ad. 5
Państwa zdaniem, treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć kwoty pobranych w ostatnim miesiącu roku podatkowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w miesiącu następującym bezpośrednio po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Na wstępie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z brzmieniem art. 18db UPDOP: „Uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.”
Artykuł 32 UPDOF w ustępie 1 stanowi, że: „Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.”
Artykuł 41 UPDOF w ustępie 1 stanowi: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.”
Artykuł 41 UPDOF w ustępie 4 stanowi: „Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.”
Państwa zdaniem, skoro uprawnienie do pomniejszenie przysługuje w okresie wskazanym w cytowanym ustępie, a jednocześnie obejmuje ono zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy obliczone i pobrane przez płatnika, to aby stwierdzić, czy kwota danej zaliczki na podatek dochodowy lub kwota danego zryczałtowanego podatku dochodowego może zostać pomniejszona na mocy uprawnienia z art. 18db ust. 1 UPDOP, to należy zbadać w jakim miesiącu zostały one obliczone i pobrane, a następnie czy miesiąc ten zalicza się do okresu przysługiwania uprawnienia wskazanego w art. 18db ust. 4 UPDOP.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt opisanego stanu faktycznego/stanu przyszłego, Państwa zdaniem, należy uznać, że skoro uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, zgodnie z art. 18db ust. 4 UPDOP przysługuje do końca roku podatkowego, to jeśli kwota zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego została obliczona i pobrana w ostatnim miesiącu roku podatkowego, to będzie podlegać pomniejszeniu na podstawie art. 18db ust. 1 UPDOP.
Za powyższym stanowiskiem przemawia okoliczność, że w świetle cytowanych przepisów, uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP przysługuje do końca roku podatkowego, w którym podatnik złożył zeznanie. Kierując się wykładnią literalną analizowanego przepisu, należy stwierdzić, że pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP powinno zatem przysługiwać w odniesieniu do kwot pobranych do końca roku podatkowego, nawet w sytuacji, gdy techniczna wpłata zaliczek na podatek dochodowy realizowana jest w kolejnym roku podatkowym. Uprawnienie do zastosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db UPDOP trwa bowiem do końca roku podatkowego i w rezultacie powinno obejmować zaliczki pobrane w trakcie tego roku podatkowego.
Pragną Państwo zwrócić uwagę, że analogiczne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych, tj. m.in. w interpretacjach indywidualnych:
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.272.2023.1.MBD z dnia 24 lipca 2023 r., z której wynika, że: „Tym samym, prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego. Z odliczenia nie mogą skorzystać podatnicy korzystający z prawa do zwrotu gotówkowego.
Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy jeśli ostatni rok podatkowy, za który Spółka złożyła zeznanie podatkowe CIT trwa od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., to zgodnie z art. 18db ust. 4 updop, pomniejszenie kwot zaliczek na podatek dochodowy o których mowa w art. 18db ust. 1 updop, może mieć zastosowanie do zaliczek przekazanych urzędowi skarbowemu w lutym 2023 r. tj. obejmować wynagrodzenia należne za grudzień 2022 r., a wypłacone w styczniu 2023 r., należy uznać za prawidłowe.”,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.24.2023.1.MR, z dnia 9 marca 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.23.2023.2.MR, z dnia 5 maja 2023 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.272.2023.1.MBD, z dnia 24 lipca 2023 roku.
Jednocześnie pragną Państwo zwrócić uwagę na to, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym, wynagrodzenia pracowników, stanowiące podstawę obliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, są wypłacane na koniec każdego miesiąca.
Mając na uwadze powyższą argumentację, stoją Państwo na stanowisku, że treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć kwoty pobranych w ostatnim miesiącu roku podatkowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w miesiącu następującym bezpośrednio po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP.
Ad. 6
Państwa zdaniem, podatnicy PDOP (będący płatnikami PDOF) nie są zobowiązani do złożenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Przepisy ustaw UPDOP nie wprowadzają obowiązku zawiadomienia organów podatkowych o zamiarze lub fakcie skorzystania z uprawnienia z art. 18db UPDOP. Brak jest również wskazówek na ten temat w uzasadnieniu wydanego do ustawy wprowadzającej w życie art. 18db UDOP.
W rezultacie, stoją Państwo na stanowisku, że podatnicy PDOP (będący płatnikami PDOF) nie są zobowiązani do złożenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP.
Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2022 r. o sygn. 0111-KDIB13.4010.155.2022.2.BM, z której wynika, że: „[…] że skorzystanie z możliwości pomniejszenia, o którym mowa w ww. przepisie art. 18db ustawy CIT nie wymaga wcześniejszego zawiadomienia urzędu skarbowego - obowiązek taki nie wynika z przepisów ustawy CIT.”
Ad. 7
Państwa zdaniem, pod pojęciem „ogólnego czasu pracy”, o którym mowa w art. 18db ust. 3 pkt 1 UDOP, należy rozumieć czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 18db UPDOP w ustępie 3 punkt 1, który stanowi, że: „Przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%”
Stoją Państwo na stanowisku, że cytowany przepis wskazuje, że podstawą wyliczenia proporcji czasu pracy przeznaczonego na realizację działalności badawczo-rozwojowej stanowi ogólny czas pracy. Jednocześnie przepisy UPDOP nie zawierają definicji pojęcia „ogólny czas pracy”. W celu ustalenia jego znaczenia należy, zdaniem Wnioskodawcy, zastosować wykładnię systemową. Skoro pojęcie ogólnego czasu pracy użyte jest w odniesieniu do stosunku pracy, to, zdaniem Wnioskodawcy, należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.), dalej jako „KP”. Takie podejście jest uzasadnione również tym, że UPDOP nie zawiera definicji pojęcia „ogólny czas pracy”
Art. 128 KP w ustępie 1 stanowi, że: „Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.”
Jak wynika z powyższego przepisu, czasem pracy jest czas, w jakim pracownik wykonuje zadania zlecone przez pracodawcę. Oznacza to, że nie może być czasem pracy czas, w którym pracownik jest poza dyspozycją pracodawcy. W związku z tym, urlop lub inna usprawiedliwiona nieobecność nie mogą być zaliczane do czasu, w którym pracownik jest do dyspozycji pracodawcy, ponieważ w tym czasie, pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w aktualnej praktyce organów podatkowych, tj. m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN, z dnia 16 maja 2022 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.533.2022.1.IZ, z dnia 5 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.126.2022.2.MR, z dnia 11 stycznia 2023 roku,
- sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN, z dnia 2 lutego 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.25.2023.3.MR, z dnia 8 marca 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.24.2023.1.MR, z dnia 9 marca 2023 roku,
- sygn. 0114-KDIP2-1.4010.107.2023.2.MR, z dnia 3 kwietnia 2023 roku.
Mając na względzie powyższą argumentację, stoją Państwo na stanowisku, że pod pojęciem „ogólnego czasu pracy”, o którym mowa w art. 18db ust. 3 pkt 1 UDOP, należy rozumieć czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 odnośnie ustalenia, czy Wnioskodawca jest uprawniony do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Ad. 2
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”)
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18d ust. 8 updop:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop:
przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da updop.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na innowacyjnych pracowników”.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop,
przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2)wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3)praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop,
przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
W myśl art. 18db ust. 5 updop,
przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1. zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2. podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.
Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.
Prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego. Z odliczenia nie mogą skorzystać podatnicy korzystający z prawa do zwrotu gotówkowego.
Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 2, tj. ustalenia czy przez „kwotę nieodliczoną” z art. 18db ust. 1 UPDOP, należy rozumieć kwotę kosztów kwalifikowanych wyliczonych zgodnie z przepisami art. 18d UPDOP, która przewyższyła w danym roku podatkowym dochody Wnioskodawcy podczas odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP, a zatem zaliczają się do niej zarówno koszty kwalifikowane poniesione w roku podatkowym poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia o którym mowa w art. 18db UPDOP, jak i koszty kwalifikowane poniesione w latach poprzednich, przy zachowaniu warunków określonych w art. 18d ust. 8, należy powołać treść art. 67 ust. 2 i 3 ww. ustawy z 29 października 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2105), o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którymi,
pomniejszenie, o którym mowa w art. 26eb ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r.
w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r., pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy zmienianej w art.2, stosuje się po raz pierwszy w roku podatkowym rozpoczynającym się bezpośrednio po tym roku.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.
Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.
Przywołując ponownie treść art. 18 ust. 1 oraz art. 18d ust. 8 omawianej ustawy, podkreślić należy, że art. 18db ust. 1 updop stanowi, że:
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Kwota przysługującego podatnikowi odliczenia w roku podatkowym na podstawie art. 18d updop, uwzględnia koszty kwalifikowane poniesione w danym roku podatkowym jak i koszty nieodliczone z poprzednich lat, przysługujące do odliczenia w okresie kolejnych sześciu lat podatkowych.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 ww. ustawy,
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Od 1 stycznia 2022 r. dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Zatem, w świetle powyższych przepisów nieodliczona kwota kosztów kwalifikowanych B+R w danym roku podatkowym, będąca podstawą do ustalenia ulgi na innowacyjnych pracowników może obejmować koszty kwalifikowane z lat poprzedzających 2022 rok.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują kwestii kolejności dokonywania odliczeń kosztów kwalifikowanych, które nie zostały odliczone w roku ich poniesienia z uwagi na wystąpienie straty albo nieosiągnięcie przez podatnika dochodów w wystarczającej wysokości. Zatem, ustawodawca pozostawił podatnikowi dowolność w powyższej kwestii, z zachowaniem warunku, że odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Zasadnym zatem jest przyjęcie, że jeżeli w danym roku podatkowym podatnikowi przysługuje na podstawie art. 18d ust. 8 updop, prawo do odliczeń kosztów działalności badawczo-rozwojowej poniesionych zarówno w danym roku jak i latach poprzednich to może on podjąć decyzję o kolejności dokonywania tych odliczeń, przy spełnieniu wymagań, o których mowa w tym przepisie, w szczególności 6-letniego limitu czasowego, zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 8 updop.
Należy jednak pamiętać, że nieskorzystanie z prawa do odliczenia ulgi B+R w ciągu sześciu kolejnych lat podatkowych następujących po roku, w którym prawo to zostało nabyte, będzie oznaczało utratę prawa do ulgi B+R. Będzie to miało miejsce np. w sytuacji, gdy podatnik będzie ponosił stratę podatkową przez cały okres posiadania prawa do ulgi B+R lub gdy osiągnie dochody jedynie z zysków kapitałowych, w przypadku których odliczenie ulgi B+R nie przysługuje.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, przez „kwotę nieodliczoną” z art. 18db ust. 1 UPDOP, należy rozumieć kwotę kosztów kwalifikowanych wyliczonych zgodnie z przepisami art. 18d UPDOP, która przewyższyła w danym roku podatkowym dochody Wnioskodawcy podczas odliczenia na podstawie art. 18d UPDOP, a zatem zaliczają się do niej zarówno koszty kwalifikowane poniesione w roku podatkowym poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia o którym mowa w art. 18db UPDOP, jak i koszty kwalifikowane poniesione w latach poprzednich, przy zachowaniu warunków określonych w art. 18d ust. 8, jest prawidłowe.
Ad. 3
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 3 odnośnie ustalenia, czy kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegające przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w wyniku skorzystania z uprawnienia przysługującego na podstawie art. 18db UPDOP, mogą zostać pomniejszone w pełnej wysokości o wynikające z tego tytułu odliczenie a kryterium co najmniej 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze, a zatem czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącenia zaliczki w podatku dochodowym, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Ad. 4
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 4 dotyczą ustalenia, czy treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP.
Jak już wskazano wyżej regulacje dotyczącą tzw. ulgi na innowacyjnych pracowników zawiera art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Z przepisów dotyczących tzw. ulgi na innowacyjnych pracowników wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.
Zgodnie z ww. art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP:
przepis ust. 1 ustawy o PDOP ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3.praw autorskich.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka rozpoczęła korzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników od kwietnia 2023 r. Wypłacają Państwo co do zasady wynagrodzenie pracownikom do końca każdego miesiąca, za który wynagrodzenie jest należne. W wyjątkowych sytuacjach Wnioskodawca dopuszcza możliwość wypłaty wynagrodzenia w terminie późniejszym, jednak z zachowaniem ustawowych terminów (tj. do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który należne jest wynagrodzenie).
Z ww. przepisu art. 18db ust. 2 ustawy o pdop, wynika że art. 18db ust. 1 ustawy o CIT „ (…) ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów osób fizycznych (…)” .
Jednocześnie tutejszy organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.
Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że jeżeli złożą Państwo zeznanie CIT-8 np. w marcu, to uprawnienie do pomniejszenia zaliczek, o których mowa w art. 18db ust. 1, będzie Państwa Spółce przysługiwało od miesiąca kwietnia (tj. od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła CIT-8 - zbieżnego z miesiącem, w którym nastąpiła wypłata wynagrodzenia i pobór zaliczek na PIT).
Biorąc po uwagę powyższe, błędne jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym skoro uprawnienie do pomniejszenia przysługuje w okresie wskazanym w ust. 4 art. 18db updop, a jednocześnie obejmuje ono zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy podlegające przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, to aby stwierdzić, czy kwota danej zaliczki na podatek dochodowy lub kwota danego zryczałtowanego podatku dochodowego może zostać pomniejszona na mocy uprawnienia z art. 18db ust. 1 UPDOP, to należy zbadać w jakim miesiącu zostają one przekazane na rachunek urzędu skarbowego, a następnie czy miesiąc ten zalicza się do okresu przysługiwania uprawnienia wskazanego w art. 18db ust. 4 UPDOP. Skoro jak Państwo wskazują wynagrodzenie za dany miesiąc wypłacają Państwo do końca miesiąca, za który dane wynagrodzenie jest należne to i w tym samym czasie ma miejsce pobór zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jeżeli ww. zaliczki będą przekazane do Urzędu Skarbowego w kwietniu to w stosunku do ww. zaliczek nie będą Państwo mogli skorzystać z tzw. ulgi na innowacyjnych pracowników.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć o kwotę przysługującej ulgi, o której mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP kwotę zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego podlegających przekazaniu przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP, jest nieprawidłowe, gdyż wiążą je Państwo z miesiącem odprowadzenia do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych realizujących działalność badawczo-rozwojową a nie pobrania ww. zaliczek.
Ad. 5
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 5 odnośnie ustalenia, czy treść przepisu art. 18db ust. 4 UPDOP, należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca może pomniejszyć kwoty pobranych w ostatnim miesiącu roku podatkowego podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nałożonych na Spółkę przepisami UPDOF w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, w miesiącu następującym bezpośrednio po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 UPDOP, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Ad. 6
Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop,
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18d ust. 8 updop,
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Zgodnie z art. 18db ust. 1 updop,
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
W myśl art. 18db ust. 2 updop:
przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2)wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3)praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop,
przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
W myśl art. 18db ust. 4 updop:
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Zgodnie z art. 18db ust. 5 updop,
przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1)zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.
Natomiast, zgodnie z art. 18db ust. 6 updop,
jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.
Zgodnie z art. 67 ust. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.)
pomniejszenie, o którym mowa w art. 26eb ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r.
Jak już wskazano w stanowisku organu do pytania nr 2, z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.
Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.
Prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego. Z odliczenia nie mogą skorzystać podatnicy korzystający z prawa do zwrotu gotówkowego.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że z zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy CIT, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d (ulga B+R) może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, wskazanych w ust. 2, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
W myśl art. 18db ust. 4 ustawy CIT, uprawnienie do pomniejszenia przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym złożono to zeznanie.
Pozostałe przepisy art. 18db ustawy CIT tj. ust. 2-3 określają jakie zaliczki, od jakich dochodów i od jakich osób fizycznych mogą zostać pomniejszone. Z kolei, w art. 18db ust. 5-6 ustawy CIT określono przypadki, kiedy pomniejszenie nie ma zastosowania oraz skutki utraty prawa do odliczenia.
Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że podatnicy PDOP (będący płatnikami PDOF) nie są zobowiązani do złożenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP.
Tak więc, Państwa stanowisko w sprawie w zakresie pytania nr 6, jest prawidłowe.
Ad. 7
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 7 odnośnie ustalenia, czy pod pojęciem „ogólnego czasu pracy”, o którym mowa w art. 18db ust. 3 pkt 1 UDOP, należy rozumieć czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej - rozpatrzone.
W tym miejscu zauważyć należy, że rolą organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń i podanych kwot, zatem w niniejszej interpretacji organ nie dokonywał oceny poprawności wyliczenia wysokości pomniejszenia kwot zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy wg wzoru wskazanego w uzasadnieniu wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.