Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział przez ogólny czas pracy dla potrzeb weryfikacji stopnia zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R w związku z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, rozumie czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji Oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy; - czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3; - czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział uprawniony jest i będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Oddział w ramach ulgi B+R z lat poprzedzających wejście art. 18db ustawy o CIT, w życie, tj. przed 2022 r.; - czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Oddział uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 1); - czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT, w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2); - czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismami z 7 i 12 grudnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2022 r., za pośrednictwem systemu ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy:
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział przez ogólny czas pracy dla potrzeb weryfikacji stopnia zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R w związku z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, rozumie czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji Oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy;
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3;
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział uprawniony jest i będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Oddział w ramach ulgi B+R z lat poprzedzających wejście art. 18db ustawy o CIT, w życie, tj. przed 2022 r.;
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Oddział uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 1);
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT, w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2);
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka”), zajmuje się tworzeniem technologii przeznaczonej dla sektora finansowego. Spółka prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą za pośrednictwem oddziału - F (Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) Oddział w Polsce (dalej: „Oddział” lub „Wnioskodawca”).
Oddział realizował, realizuje i będzie realizować w przyszłości działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”), z tytułu której ponosi koszty kwalifikowane wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 1-1a ustawy o CIT. Na tej podstawie Oddział korzysta i zamierza korzystać w przyszłości z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d-e ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”).
W celu realizacji Działalności B+R, Oddział zatrudnia i będzie zatrudniać w przyszłości specjalistów na podstawie umów o pracę, umów o dzieło oraz umów zlecenie (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym, Oddział odprowadzał, odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych pracowników zgodnie z art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązany był, jest i będzie do obliczania i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”). W tym kontekście Oddział składa i będzie składał deklarację PIT-4R.
Przyjęty w Oddziale rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja kolejnego roku. Rok podatkowy 2021 trwa od 1 czerwca 2021 r. do 31 maja 2022 r. (dalej: „rok podatkowy 2021”). Oddział jednocześnie zidentyfikował że ulga B+R do odliczenia za rok podatkowy 2021 (a także za lata wcześniejsze) przewyższyła kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część przysługującego Oddziałowi odliczenia z tytułu ulgi B+R pozostała do odliczenia w latach kolejnych, zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (dalej: „aktywo B+R”). Dodatkowo, Oddział przewiduje, że w kolejnych latach podatkowych również generowane będzie aktywo B+R w związku z tymi okolicznościami lub z powodu wystąpienia potencjalnej straty finansowej.
Oddział zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT (dalej: „Ulga na innowacyjnych pracowników”), i w 2022 r. oraz w latach kolejnych planuje pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT, tj. zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Oddział w danym roku podatkowym (szczególnie obowiązującej w 2021 r. w odniesieniu do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników dokonanego w 2022 r. i odpowiednio obowiązującej w przyszłości).
W celu dokonania odliczenia ulgi B+R i wyłączenia godzin niedotyczących Działalności B+R, Oddział prowadzi rejestr czasu pracy, w którym zbiera informację o miesięcznym, faktycznym zaangażowaniu czasowym poszczególnych Specjalistów B+R w Działalność B+R, w rozbiciu na poszczególne projekty i zadania, dla których przypisany jest przypisany w systemie indywidualny kod i nazwa (samo zaangażowanie w Działalność B+R nie zawsze bezpośrednio wynika z dokumentów takich jak np. umowy o pracę). W związku z tym, każdy Specjalista B+R zobowiązany jest do raportowania swojego czasu pracy na prace projektowe w wewnętrznym systemie raportowania na wskazanym kodzie projektu. Na tej podstawie Oddział jest w stanie określić dla każdego Specjalisty B+R, czy w danym miesiącu poświęcił on co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację Działalności B+R. Przez ogólny czas pracy w danym miesiącu Oddział rozumie czas pracy zgodny z przepisami prawa pracy.
Oddział zaznacza, że mogą wystąpić przypadki, w których dany Specjalista B+R wykaże w ewidencji czasu pracy prowadzonej przez Wnioskodawcę, że poświęcił mniej niż 100% miesięcznego czasu pracy na Działalność B+R, z jednoczesnym zachowaniem warunku ustawowego zawartego w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT (tj. między 50% a 100% czasu pracy). W przypadku tych Specjalistów B+R, a także w odniesieniu do tych, którzy są zaangażowani w realizację Działalności B+R w pełni swojego miesięcznego czasu pracy, Wnioskodawca zamierza rozliczyć Ulgę na innowacyjnych pracowników w miarę możliwości w maksymalnej kwocie danej Zaliczki PIT, poszczególnego Specjalisty B+R w danym miesiącu (przy czym łączna kwota rozliczenia nie przekroczy dostępnego aktywa B+R) (dalej: „Uprawniony Specjalista B+R”).
Wnioskodawca planuje dokonać rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników do wysokości zakumulowanego aktywa B+R (tj. kwot nieodliczonych przez Oddział w ramach ulgi B+R szczególnie z poprzednich lat podatkowych, czyli od 2016 r.). Mając na celu monitoring przysługującego odliczenia z tytułu Ulgi na innowacyjnych pracowników, Oddział prowadzi i będzie prowadzić dokumentację pozwalającą na określenie wysokości dostępnego aktywa B+R, biorąc pod uwagę wysokość utylizowanej Ulgi na innowacyjnych pracowników, a także uwzględniając wartość ulgi B+R (w tym akumulowanej w przyszłości) przewyższającą potencjalną stratę lub wysokość osiągniętego przez Oddział dochodu w roku podatkowym.
Oddział w sierpniu 2022 r. złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Zeznanie’’), za rok podatkowy 2021 i w przyszłości również zamierza dopełnić tego obowiązku terminowo.
Wnioskodawca nie może wykluczyć, że w wybranym miesiącu następującym po miesiącu od złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, z różnorodnych przyczyn nie pomniejszy na podstawie art. 18db ustawy o CIT, zaliczek PIT, Uprawnionych Specjalistów B+R - natomiast, gdyby zaistniały takie okoliczności, to Oddział rozważa:
-Opcja 1 - potrącenie kwoty Zaliczek PIT, do zapłacenia w danym miesiącu o należną Ulgę na innowacyjnych pracowników za miesiące poprzedzające ten miesiąc, ale w których z niej faktycznie nie skorzystała (w tym samym roku podatkowym, czyli np. wysokość odliczenia niewykorzystana faktycznie w marcu za luty, zostałaby wykorzystana w płatności Zaliczek PIT w kwietniu), lub
-Opcja 2 - wystąpienie o zwrot nadpłaty na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej z tytułu Zaliczek PIT za miesiące, za które Spółka uzyskała prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników, ale z niego wówczas nie skorzystała w płaconych na bieżąco Zaliczkach PIT.
Ponadto, Wnioskodawca rozważa możliwość rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników w odniesieniu do Zaliczek PIT, Uprawnionych Specjalistów B+R, na oba powyższe sposoby (Opcja 1 i 2), za miesiące danego roku podatkowego, które poprzedzają złożenie Zeznania za poprzedni rok podatkowy, a dla których spełnione byłyby warunki do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników.
Wnioskodawca wraz z potencjalnym złożeniem wniosku o stwierdzenie nadpłaty w związku z odliczeniem, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, dopełni wszelkich obowiązków wynikających z ustawy o PIT i przepisów wykonawczych.
Ponadto, Oddział wskazuje, że:
- spełnia oraz będzie spełniać warunki do korzystania z ulgi B+R wskazane w art. 18d-e ustawy o CIT, i korzysta oraz zamierza korzystać w przyszłości z tej ulgi;
- spełni warunki określone w art. 18db ustawy o CIT do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników z zastrzeżeniem kwestii będących przedmiotem niniejszego wniosku;
- Zaliczki PIT pochodzą i będą pochodzić z tytułu:
a. stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego; i/lub
b. wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; i/lub
c. praw autorskich;
- przez osoby fizyczne rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w Działalność B+R, których czas:
a. pracy przeznaczony na realizację Działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% (w rozumieniu przepisów prawa pracy); lub
b. przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie Działalności B+R na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%;
- nie jest i nie zamierza być zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niepełnosprawne oraz nie utracił statusu zakładu pracy chronionej w okresie ostatnich 5 lat;
- nie przysługuje mu zwrot podatkowy z tytułu poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego mu odliczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej.
Wniosek ma na celu potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy wskazanego w zaprezentowanych pytaniach odnoszących się do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział przez ogólny czas pracy dla potrzeb weryfikacji stopnia zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R w związku z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT rozumie czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji Oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział uprawniony jest i będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Oddział w ramach ulgi B+R z lat poprzedzających wejście art. 18db ustawy o CIT w życie, tj. przed 2022 r.?
4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Oddział uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 1)?
5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2)?
6. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział przez ogólny czas pracy dla potrzeb weryfikacji stopnia zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R w związku z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, rozumie czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji Oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział uprawniony jest i będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT, Uprawnionych Specjalistów B+R, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Oddział w ramach ulgi B+R z lat poprzedzających wejście art. 18db ustawy o CIT w życie, tj. przed 2022 r.
Ad. 4
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT, w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Oddział uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 1).
Ad. 5
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT, w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2).
Ad. 6
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Uzasadnienie.
Przepisy.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. Na gruncie art. 18d ust. 2 pkt 1a ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.
Wreszcie, zgodnie z art. 18d ust. 8 i 9 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Przepisu art. 18d ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.
Ustawą Zmieniającą wprowadzono do ustawy o CIT art. 18db, zgodnie z którym podatnicy posiadający nierozliczoną w roku poprzednim ulgę B+R mogą odliczyć od zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobierany od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
- wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
- praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT osobami fizycznymi, od których można dokonać ww. odliczenia są osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
- pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
- przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Stosownie do art. 18db ust. 4 ustawy o CIT, przedmiotowe pomniejszenie kwot wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy Zmieniającej, pomniejszenie, o którym mowa m.in. w art. 18d ust. 3d-f i 7-9 oraz w art. 18ea-ef ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą Zmieniającą stosuje się do wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 67 ust. 2 ustawy Zmieniającej, pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą Zmieniającą, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r. Natomiast, zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy Zmieniającej, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r. - pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT w brzmieniu nadanym ustawą Zmieniającą stosuje się po raz pierwszy w roku podatkowym rozpoczynającym się bezpośrednio po tym roku.
Ponadto, zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1-2 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę: nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku oraz podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Na mocy art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika. Natomiast, w świetle art. 75 § 3, jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
Ad. 1
Należy zauważyć, że termin „ogólny czas pracy” nie został zdefiniowany ani w ustawie o CIT, ani ustawie o PIT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dla potrzeb prawidłowego zakwalifikowania Specjalistów B+R do Ulgi na innowacyjnych pracowników zgodnie z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, należy odwołać się do art. 128 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510, ze zm.). W myśl przywołanego artykułu, czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Jak wynika z powyższego przepisu, czasem pracy jest czas, w jakim pracownik wykonuje zadania zlecone przez pracodawcę. Oznacza to, że nie może być czasem pracy czas, w którym pracownik jest poza dyspozycją pracodawcy. W związku z tym, urlop lub inna usprawiedliwiona nieobecność nie mogą być zaliczane do czasu, w którym pracownik jest do dyspozycji pracodawcy, ponieważ w tym czasie, pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Oddziału, art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, powinien być rozumiany jako przepis uprawniający Oddział do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników w odniesieniu do tych pracowników, których zaangażowanie w realizację Działalności B+R wynosi co najmniej 50% czasu pozostawania danego pracownika w dyspozycji Oddziału w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Na tej podstawie, zdaniem Oddziału, Wnioskodawca jest uprawniony do potrącenia Zaliczek PIT dotyczących tych Specjalistów B+R w danym miesiącu zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT.
Wnioskodawca zauważa, że zaproponowane podejście jest zgodne ze stanowiskiem wielokrotnie potwierdzonym w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) interpretacjach indywidualnych:
a) na gruncie przepisów dotyczących Ulgi na innowacyjnych pracowników (por. interpretacja indywidualna z 15 lutego 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN), a także
b) na gruncie przepisów dot. ulgi B+R, tj. przepisów również odnoszących się do „ogólnego czasu pracy”, por. m.in.:
- interpretacja z dnia 11 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.309.2021.4.BM;
- interpretacja z dnia 29 marzec 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.59.2019.1.JS;
- interpretacja z dnia 22 maja 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.115.2019.1.MO;
- interpretacja z dnia 16 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.449.2019.2.JKT;
- interpretacja z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.72.2021.1.JKT;
- interpretacja z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.65.2021.1.IM;
- interpretacja z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn.. 114-KDIP2-1.4010.55.2021.2.JS.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział przez ogólny czas pracy dla potrzeb weryfikacji stopnia zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R w związku z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, rozumie czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji Oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, Oddział jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty Zaliczek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, tj. pod warunkiem przekroczenia warunku 50% czasu poświęconego Działalności B+R.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Oddział zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W kontekście pracowników oraz współpracowników, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił więcej niż 50% ogólnego czasu pracy, Oddział zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania Zaliczek PIT zgodnie z art. 18db ustawy o CIT.
Zgodnie z treścią art. 18db ust. 1, „Podatnik (...), może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
Ponadto, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust. 1 wzór, niezbędny do kalkulacji odliczenia: „(...) iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
Należy zauważyć, że w przepisach dot. tej ulgi nie została wprost wskazana korelacja pomiędzy czasem pracy poświęconym na Działalność B+R, a wysokością potrąceń od odprowadzonych kwot Zaliczek PIT. Kwotę odliczenia stanowi iloczyn aktywa podatkowego oraz stawki podatku - katalog zmiennych we wzorze na korzystanie z Ulgi na innowacyjnych pracowników narzuconym przez ustawodawcę jest zamknięty.
W ocenie Wnioskodawcy, oznacza to, że ustawodawca przewidział możliwość dokonania odliczenia niewykorzystanego aktywa, które podatnik uzyskał, dzięki skorzystaniu z ulgi B+R (tj. tu aktywa B+R), celem szybszego rozliczenia ulgi B+R. Jedyne dodatkowe ograniczenie znajduje się w kolejnym przepisie.
Zgodnie z przywołanym już art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy, kryterium czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R należy rozumieć tylko w kontekście kwalifikowalności poszczególnych pracowników do Ulgi na innowacyjnych pracowników. Oznacza to, że kryterium 50% czasu odnosi się do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Nie jest to zaś dyrektywa wskazująca, że od wielkości tego zaangażowania zależy wysokość potrącanej Zaliczki PIT.
W ocenie Wnioskodawcy, gdyby ustawodawca przewidział dodatkowe warunki dla odliczenia, w tym jego wysokości w danym miesiącu (np. proporcjonalnie do czasu poświęconego na Działalność B+R, tak jak to ma miejsce w uldze B+R zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT), to wprost wskazane by one były w przepisie.
Tego typu ograniczeń nie zawiera również art. 18db ust. 4 ustawy o CIT.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w obowiązujących przepisach brak jest korelacji pomiędzy przeznaczonym czasem pracy na Działalność B+R a wielkością kwot Zaliczek PIT przekazywanych na rachunek urzędu skarbowego. Nie odnosi się do tego wskazany w treści art. 18db ust. 1 sposób kalkulacji odliczenia. Ponadto, nie odnosi się do tego przepis warunkujący możliwość skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników, który nakazuje odnieść się do czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R wynoszącego co najmniej 50% ogólnego czasu pracy w danym miesiącu tylko jako kryterium kwalifikujące do stosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym, w ocenie Oddziału, uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, może być stosowane w całości do przekazanych kwot, niezależnie od przeznaczonego czasu pracy na Działalność B+R z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT.
Wnioskodawca wskazuje, że w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN), Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem podatnika, wskazując, że „kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym”.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Oddział, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3.
Ad. 3
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Oddział zidentyfikował, że ulga B+R do odliczenia za rok podatkowy 2021 (a także za lata wcześniejsze) przewyższyła kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część przysługującego Oddziałowi odliczenia z tytułu ulgi B+R pozostała do odliczenia w latach kolejnych, zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT. Dodatkowo, Oddział przewiduje, że w kolejnych latach podatkowych również gromadzone będzie aktywo B+R.
W świetle brzmienia przepisów dotyczących Ulgi na innowacyjnych pracowników należy wskazać, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową są uprawnieni do pomniejszenia kwoty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (oraz zryczałtowany podatek dochodowy) przekazywanej na rachunek urzędu skarbowego z tytułu przychodów (dochodów) osiąganych przez pracowników z tytułu przychodów (dochodów) osiąganych m.in. ze stosunku pracy, a także umów cywilnoprawnych. Możliwość skorzystania z powyższego uprawnienia uwarunkowana jest spełnieniem następujących przesłanek:
- podatnik deklaruje kwotę kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o CIT, nieodliczoną w ramach ulgi B+R w poprzednich latach podatkowych; oraz
- podatnik poniósł stratę podatkową albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o CIT.
Kwota o którą podatnicy są uprawnieni obniżyć kwotę Zaliczki PIT podlegającej wpłacie na rachunek urzędu skarbowego stanowi iloczyn dwóch składników, tj.:
- kwoty nieodliczonej w ramach ulgi B+R (tj. aktywo B+R); oraz
- stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca deklaruje kwotę nieodliczoną w ramach ulgi B+R, tym samym spełniając jeden z ww. warunków.
W uzasadnieniu do ustawy Zmieniającej (Druk Sejmowy nr 1532; dalej: „uzasadnienie do ustawy Zmieniającej”) odnośnie wprowadzenia Ulgi na innowacyjnych pracowników wskazano: „ustawa wprowadza rozwiązanie, zgodnie z którym podatnik będący płatnikiem, który prowadzi działalność B+R będzie mógł odliczyć od zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, potrącanych z dochodów (przychodów) osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilno-prawnych, czy też praw autorskich, koszty kwalifikowane, których nie odliczył od swojego dochodu w zeznaniu rocznym w ramach odliczenia ulgi B+R ponieważ poniósł stratę albo wysokość dochodu była niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń”.
Mając na uwadze przywołany fragment oraz przywołane uprzednio przepisy, w tym odnoszące się do ustawy Zmieniającej, szczególnie przepis, o którym mowa w art. 67 ust. 1 ustawy Zmieniającej należy zauważyć, że ustawodawca wyłączył z wyliczenia zastosowanie daty granicznej 31 grudnia 2021 r. do art. 18db, tj. Ulgi na innowacyjnych pracowników. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczania wydatków z lat ubiegłych w Zaliczkach PIT, dotyczących m.in. osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, koszty kwalifikowane (w tym poniesione przed 2022 r.), budujące aktywo B+R z uwagi na to, że wysokość dochodu była niższa od kwoty przysługujących Oddziałowi odliczeń.
Przepis zawarty w art. 18db ustawy o CIT, nie wprowadza zatem ograniczeń co do okresu, z którego koszty kwalifikowane do ulgi B+R mogą być brane pod uwagę, przy skorzystaniu z Ulgi na innowacyjnych pracowników, tj. nie ma obowiązku wyłączenia kosztów kwalifikowanych z lat ubiegłych czy też uwzględnienia tylko tych, które poniesiono po wprowadzeniu Ulgi na innowacyjnych pracowników (tj. od 1 stycznia 2022 r.). Mając na względzie powyższe, opierając się bezpośrednio na przepisach i uzasadnieniu do ustawy Zmieniającej, w ocenie Wnioskodawcy, wyłączenie art. 18db ustawy o CIT, z katalogu artykułów wymienionych w art. 67 ust. 1 ustawy Zmieniającej, co do których została zastosowana początkowa data graniczna wskazująca dokładnie moment rozpoczęcia kwalifikacji wydatków kwalifikowanych do wybranych ulg podatkowych, pozwala na rozliczenie w Zaliczkach PIT wydatków poniesionych w latach poprzednich, tj. zakumulowanych do aktywa B+R.
Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko jest zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS z dnia 15 lutego 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN).
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Oddział uprawniony jest i będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Oddział w ramach ulgi B+R z lat poprzedzających wejście art. 18db ustawy o CIT w życie, tj. przed 2022 r.
Ad. 4
Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT, w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwoty Ulgi na innowacyjnych pracowników za wcześniejsze miesiące, dla których spełnione zostały warunki z art. 18db ustawy o CIT, a za które Oddział faktycznie nie skorzystał z uprawnienia.
Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w ocenie Oddziału, Wnioskodawca składając Zeznanie za rok podatkowy 2021 w sierpniu 2022 r., we wrześniu 2022 r. posiadając aktywo B+R nabył prawo do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników. W związku z tym, może się zdarzyć, że Oddział nie zawsze dokonuje na bieżąco pomniejszenia podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R (przykładowo w związku z Działalnością B+R prowadzoną we wrześniu 2022 r.) w październiku 2022 r. (wpłacając standardową kwotę Zaliczek PIT). Jednak z uwagi na posiadanie prawa do skorzystania z mechanizmu, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, w związku ze spełnieniem wszystkich warunków, Oddział stoi na stanowisku, że obowiązujące przepisy zezwalają na pomniejszenie Zaliczek PIT (podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego) w kolejnych miesiącach, na przykład w kwotach Zaliczek PIT w grudniu 2022 r.
W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że o ile spełnione zostały ustawowe przesłanki niezbędne do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników (tj. podatnik deklaruje kwotę kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o CIT, nieodliczoną w ramach ulgi B+R w poprzednich latach podatkowych oraz podatnik poniósł stratę podatkową albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o CIT), to zgodnie z art. 18db ust. 4 ustawy o CIT, skorzystanie z Ulgi na innowacyjnych pracowników możliwe jest w miesiącu następującym kolejno po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy te wskazują najwcześniejszy moment, w którym można skorzystać z Ulgi na innowacyjnych pracowników w danym roku podatkowym. Trudno bowiem móc skorzystać wcześniej z odliczenia, jeśli nie wiadomo, czy spełni się warunki do skorzystania z niego. Kluczowy więc jest w kontekście niniejszego pytania art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, który przyznaje prawo do pomniejszenia zaliczek odprowadzanych przez pracodawcę. Przepis ten zaś nie wprowadza żadnych dyspozycji, ani ograniczeń czasowych.
W tym kontekście warto zwrócić zatem uwagę na ostatnią część art. 18d ust. 4 ustawy o CIT: „do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie”. W ocenie Wnioskodawcy, przepis ten ogranicza potencjalnych beneficjentów Ulgi na innowacyjnych pracowników co do miesięcy, za które można skorzystać z odliczenia. Natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, zapis ten nie wprowadza ograniczenia, kiedy można faktycznie skorzystać z tej preferencji. W kolejnym roku, po złożeniu kolejnego zeznania, pod warunkiem spełnienia poszczególnych warunków określonych w przepisach, możliwe jest bowiem dalsze korzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników.
Jednocześnie należy podkreślić, że przepisy nie wskazują, aby możliwość pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym miała mieć miejsce tylko bezpośrednio w miesiącu, w którym dane Zaliczki PIT powinny zostać odprowadzone.
Mając na celu określenie okresu, za który podatnik ma prawo pomniejszać Zaliczki PIT, w związku z rozliczeniem, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, warto zweryfikować również powody, dla których wprowadzono wspomniany mechanizm. W uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej wskazano: „Potrzeba wsparcia polskich przedsiębiorców ze strony państwa dodatkowymi zachętami fiskalnymi związanymi z działalnością innowacyjną (obok obowiązujących: ulgi na działalność B+R oraz preferencyjnego opodatkowania dochodów z praw własności intelektualnej IP Box) wynika z zachodzących, nieustannych zmian w międzynarodowym otoczeniu biznesowym wymuszających wzrost nakładów na badania i rozwój, a także coraz silniejszej globalnej konkurencji, rosnących kosztów, wzrostu fuzji różnych technologii, krótszego cyklu ich życia i zwiększonego w związku z tym tempa innowacji”. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, celem wprowadzenia Ulgi na innowacyjnym pracowników była chęć zapewnienia odpowiedni na zachodzące, nieustanne zmiany w międzynarodowym otoczeniu biznesowym, które wymusza wzrost nakładów na badania i rozwój.
Co więcej, w odniesieniu do Ulgi na innowacyjnych pracowników widnieje następujący fragment: „W projekcie przyjęto zasadę, że prawo do odliczenia przysługuje począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył swoje zeznanie, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej. Podatnik ma prawo stosować to odliczenie do końca roku podatkowego”.
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów jak i celowość przepisu mającego wprowadzić preferencję podatkową dla podatników zajmujących się działalnością innowacyjną, podatnik ma prawo na skorzystanie z omawianej preferencji (w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R), najpóźniej w ostatnim miesiącu tegoż roku podatkowego, w którym złożono Zeznanie za poprzedni rok podatkowy (począwszy od 2022 r.). Inne ograniczenia w korzystaniu z tej preferencji nie wynikają z przepisów ustawy o CIT, i byłyby sprzeczne z celem wprowadzenia tej ulgi.
W konsekwencji, skoro w żadnym z przepisów nie został narzucony konkretny miesiąc, w którym należy pomniejszyć Zaliczki PIT za okres realizowania Działalności B+R przez co najmniej 50% miesięcznego czasu pracy danego Specjalisty B+R w danym miesiącu (a jedynie najwcześniejszy), podatnik ma wybór, w ocenie Wnioskodawcy, w którym miesiącu dokonać pomniejszenia Zaliczek PIT w związku z okolicznościami określonymi w art. 18db ustawy o CIT.
Wnioskodawca również końcowo zauważa, że ograniczenie możliwości obniżania Zaliczek PIT o Ulgę na innowacyjnych pracowników tylko w miesiącu, za który nabyło się prawo do tej ulgi mimo faktycznego z niej nie skorzystania, byłoby nie tylko bezpodstawnym ograniczeniem stosowania Ulgi na innowacyjnych pracowników w praktyce, ale też nie miałoby żadnego wytłumaczenia z perspektywy ograniczania nadużyć. Należy bowiem zauważyć, że przepisy w zupełności wyłączają możliwość skorzystania z ulgi wbrew jej mechanizmowi, wprowadzając ograniczenie, że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwot Zaliczek PIT, do odprowadzenia dla, w przypadku Oddziału, Uprawnionych Specjalistów B+R, jak również zgromadzonego aktywa B+R.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Oddział ma prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników w dowolnym miesiącu roku podatkowego podatnika począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył Zeznanie, w odniesieniu do miesięcy do końca tegoż roku podatkowego, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Innymi słowy, zdaniem Oddziału, w praktyce po złożeniu Zeznania, podatnik może wybrać dowolny miesiąc, w którym faktycznie skorzysta z uprawnienia nabytego za dany miesiąc - pod warunkiem, że ten miesiąc wypadł przed końcem roku podatkowego.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Oddział uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 1).
Ad. 5
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników w dowolnym miesiącu następującym po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy. Co więcej, w ocenie, Wnioskodawcy, Oddział będzie miał do tego prawo również w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT wynikających z realizacji Działalności B+R przez Uprawnionych Specjalistów B+R, w miesiącach przypadających po złożeniu Zeznania w przypadku nieskorzystania w danym miesiącu z tej ulgi na bieżąco, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w przypadku spełnienia wszystkich warunków z art. 18db ustawy o CIT, i nieskorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników „na bieżąco”, tj. w miesiącu, w którym zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, możliwe było pomniejszenie kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym za miesiąc , w którym zaistniałyby warunki określone w art. 18db ustawy o CIT, w szczególności w ust. 3, Wnioskodawca rozważa złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty w wysokości należnego pomniejszenia Zaliczek PIT za ten miesiąc.
W ocenie Oddziału, znajdą tu bowiem zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej dot. zwrotu nadpłaconego podatku. Wynika to z tego, że Ulga na innowacyjnych pracowników podlega tym samym zasadom co inne mechanizmy określone w ustawie o CIT, w tym inne ulgi podatkowe, w zakresie których możliwe jest uzyskanie zwrotu nadpłaconego podatku. Tym samym, zmniejszenie Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R w ramach Ulgi na innowacyjnych pracowników możliwe jest w praktyce m.in. poprzez wystąpienie o zwrot nadpłaty z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.
Przykładowo, zdaniem Wnioskodawcy, uregulowana w art. 18db ustawy CIT, Ulga na innowacyjnych pracowników powinna być analogicznie stosowana do powiązanej z nią ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT. Zgodnie z ugruntowaną praktyką Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w odniesieniu do ulgi B+R, w przypadku nieskorzystania z preferencji pomimo spełnienia ustawowych przesłanek skorzystania z niej w pierwotnie złożonym zeznaniu podatkowym, podatnikowi przysługuje możliwość otrzymania zwrotu nadpłaty na podstawie złożonego wniosku o stwierdzenie nadpłaty zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, po dokonaniu stosownej korekty tegoż zeznania podatkowego.
O ile przesłanką do złożenia wspomnianej wniosku w przypadku ulgi B+R może być zidentyfikowanie kosztów kwalifikowanych z lat przeszłych, o tyle w przypadku Ulgi na innowacyjnych pracowników, zdaniem Oddziału, przesłanką będzie nieskorzystanie z preferencji za miesiące, w których zapłacono standardową wysokość Zaliczek PIT, Uprawnionych Specjalistów B+R - pomimo posiadania aktywa B+R. Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Oddział posiada (i może posiadać) aktywo B+R, które stanowi nieodliczoną przez Oddział kwotę kosztów kwalifikowanych do ulgi B+R. Zgodnie z ustawą o CIT, wartość aktywa B+R może zostać wykorzystane przez podatnika (Oddział) do pomniejszenia kwoty podlegającej zapłacie na rachunek urzędu skarbowego z tytułu Zaliczek PIT. Jak wynika z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Oddział sporządził oraz złożył właściwe deklaracje podatkowe dotyczące potrącanych Zaliczek PIT, a w przyszłości Wnioskodawca dopełni formalności w tym zakresie. Na podstawie danych dotyczących zaangażowania Specjalistów B+R w Działalność B+R, Oddział identyfikuje Uprawnionych Specjalistów B+R. Tym samym, warunek konieczny do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników należy uznać za spełniony.
Biorąc pod uwagę powyższe, brak jest przeszkód do wystąpienia przez Oddział do zwrotu nadpłaty z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R. Bowiem zgodnie z art. 75 Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. W myśl Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik zakwestionuje zasadność pobrania podatku lub jego wysokość, jest on uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku. Brak jest zaś na gruncie ustawy o CIT i Ordynacji podatkowej, jakichkolwiek przepisów wyłączających lub ograniczających taką możliwość.
Powyższa możliwość wynika integralnie z prawa do dokonania korekty zeznania podatkowego z tytułu korzystania z ulgi B+R, tj. preferencji ściśle powiązanej z Ulgą na innowacyjnych pracowników (w obu ulgach realizacja i stopień zaangażowania w Działalność B+R warunkują możliwość i zakres skorzystania z preferencji). Tym samym, Wnioskodawca, na podstawie art. 72 § 1 pkt 1, 75 § 2 oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z art. 18db ustawy o CIT, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty celem rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników, za dowolny miesiąc następujący po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy w odniesieniu do kwoty Zaliczek PIT dotyczących Uprawnionych Specjalistów B+R, którzy realizowali Działalność B+R, m.in. w okresie po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT, w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2).
Ad. 6
Zdaniem Oddziału, po złożeniu Zeznania za rok podatkowy poprzedzający rok podatkowy, w związku z nabywaniem prawa do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników w miesiącach danego roku podatkowego poprzedzających złożenie ww. Zeznania, Wnioskodawca będzie mógł potrącić w na bieżąco odprowadzanych Zaliczkach na PIT (Opcja 1) lub wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w trybie Ordynacji podatkowej (Opcja 2), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższe wynika z tego, że w przypadku spełnienia przesłanek ustawowych art. 18db Ustawy o CIT, w miesiącach poprzedzających złożenie Zeznania również za te miesiące tego roku podatkowego, podatnik nabywa prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników. Sam zaś wybór metody skorzystania z tej ulgi za te miesiące (Opcja 1 i Opcja 2) jest przedmiotem pytań 4 i 5 niniejszego wniosku.
Zgodnie bowiem z art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, Ulga na innowacyjnych pracowników przysługuje do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1) stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2) wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3) praw autorskich,
tj. w przypadku Wnioskodawcy - zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - Uprawnionych Specjalistów B+R, czyli pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę czy współpracowników współpracujących z Oddziałem na podstawie umów cywilnoprawnych, którzy zgodnie z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, realizowali Działalność B+R przez co najmniej 50% swojego czasu pracy w danym miesiącu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w myśl art. 18db ust. 4 ustawy CIT, uprawnienie do pomniejszenia przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym złożono to zeznanie. Pozostałe przepisy art. 18db ustawy CIT tj. 18db ust. 5-6 ustawy CIT, określają przypadki, kiedy pomniejszenie nie ma zastosowania oraz skutki utraty prawa do odliczenia.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po nabyciu prawa do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników w związku z posiadanym aktywem B+R, możliwe jest korzystanie z niej. W tym kontekście samo złożenie Zeznania jest warunkiem umożliwiającym techniczne korzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników, jako że czynność ta pozwala ustalić faktyczną wysokość aktywa B+R do odliczenia na podstawie art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Natomiast, w odniesieniu do miesięcy danego roku poprzedzających złożenie Zeznania kluczowe jest spełnienie warunków do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników, a następnie odniesienie się do wysokości posiadanego aktywa B+R.
Zdaniem Wnioskodawcy, sam zapis, że uprawnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, oznacza, że przed złożeniem Zeznania Oddział nie może dokonać faktycznego odliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników. Przepis ten jest logicznym dopełnieniem całego mechanizmu, w którym bez ustalenia wysokości aktywa B+R nie można ustalić, czy ma się w ogóle możliwość skorzystania z tej ulgi. Natomiast przepis ten nie oznacza, że nie można skorzystać z tej ulgi za wcześniejsze miesiące. W konsekwencji, na gruncie ustawy o CIT, nie ma przeciwwskazań by móc skorzystać z Ulgi na innowacyjnych pracowników za miesiące danego roku poprzedzające miesiąc następujący po złożeniu Zeznania za rok poprzedzający dany rok podatkowy, pod warunkiem spełnienia warunków korzystania z tej ulgi, tj. w przypadku Oddziału posiadania aktywa B+R zgodnie ze złożonym Zeznaniem oraz wykazanie, że spełnione zostały warunki do obniżenia Zaliczek PIT w stosunku do Uprawnionych Specjalistów B+R.
Wnioskodawca ponadto zwraca uwagę, że za przedstawioną interpretacją przemawiają również ogólne zasady dokonywania korekt składanych zeznań podatkowych, ponieważ na gruncie Ordynacji podatkowej, w związku z odpowiednimi przepisami ustawy o CIT, możliwe jest skorygowanie zeznania podatkowego np. poprzez wykazanie ulgi podatkowej niewykazanej w pierwotnie składanym zeznaniu podatkowym. Mimo niewykazania ulgi podatkowej w pierwotnie złożonym zeznaniu podatkowym, podatnicy są uprawnieni do skorygowania zeznania podatkowego i wykazania należnej im ulgi podatkowej. Wówczas właściwy organ podatkowy po otrzymaniu wniosku o stwierdzenie nadpłaty dokonuje zwrotu nadpłaconego podatku lub zaliczenia go na poczet przyszłych płatności podatku.
W tym kontekście, nie można również pominąć hipotetycznej sytuacji podatnika, który nie wykazałby w pierwotnie złożonym zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych w uldze B+R w wysokości uprawniającej go do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników w roku złożenia zeznania podatkowego za poprzedni rok podatkowy, a zrobiłby to dopiero późniejszym czasie w skorygowanym zeznaniu podatkowym. Przy interpretacji odmiennej niż przedstawiona przez Wnioskodawcę, taki podatnik, nie mogąc w późniejszym terminie po dokonanej korekcie skorzystać z Ulgi na innowacyjnych pracowników za okres sprzed dokonania korekty, byłby bezpodstawnie dyskryminowany, w sytuacji gdy przepisy dot. Ulgi na innowacyjnych pracowników, a w szczególności art. 18db ust. 1 w związku z ust. 4 ustawy o CIT wskazują, że do skorzystania z tej ulgi w danym roku trzeba wykazać jak w przypadku Oddziału aktywo B+R w Zeznaniu składanym za poprzedni rok podatkowy.
Podkreślenia wymaga zatem fakt, że biorąc pod uwagę art. 18db ust. 1 i 4 w związku z ust. 6 ustawy o CIT, Ulga na innowacyjnych pracowników jest mechanizmem rocznym. W myśl ust. 6, podatnik jest zobowiązany do dokonania odpowiednich korekt w zeznaniu za rok, w którym skorzystał z odliczenia, i w którym złożył zeznanie za wcześniejszy rok podatkowy. Skoro wszelkie obowiązki związane z ulgą zamykają się w obrębie jednego roku podatkowego, to tym bardziej z tym rokiem związane są również uprawnienia - tu do odliczenia za miesiące roku podatkowego poprzedzające złożenie zeznania za poprzedni rok podatkowy.
W kontekście „rocznego” charakteru Ulgi na innowacyjnych pracowników warto również zwrócić uwagę na konieczność prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, a jednocześnie na cel ulgi jakim jest promowanie działalności innowacyjnej. Działalność badawczo-rozwojowa musi być prowadzona w sposób systematyczny i ciągły, co jest rozumiane m.in. jako bez wyraźnych (powtarzanych cyklicznie i celowo) przerw czasowych. Nielogiczne, w ocenie Wnioskodawcy, byłoby zatem twierdzenie, że wobec konieczności systematycznego prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej i na jej podstawie rozliczania ulgi B+R, z kolei już uprawnienie do korzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników po spełnieniu warunków nie przysługiwałoby w odniesieniu do części miesięcy roku podatkowego.
Końcowo, Wnioskodawca ponadto zauważa, że ustawa o CIT, nie zawiera przepisów zabraniających odliczenia za miesiące poprzedzające złożenie Zeznania, gdy już to Zeznanie zostanie złożone. Takie działanie nie spowoduje również skorzystania z ulgi podatkowej w wysokości wyższej niż należna, ponieważ wciąż zastosowanie znajdą podstawowe ograniczenia, tj. odliczenie nie będzie mogło przekroczyć wysokości aktywa B+R oraz odliczenie nie będzie mogło przekroczyć Zaliczek PIT, naliczonych dla Uprawnionych Specjalistów B+R. Nie można więc mówić o nadużyciu przepisów o Uldze na innowacyjnych pracowników czy jej nieuprawnionym rozszerzeniu, podczas gdy za to będzie możliwe uczynienie zadość celowi jej wprowadzenia.
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”)
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 updop,
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop.
W myśl natomiast art. 18d ust. 9 updop,
przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na innowacyjnych pracowników”.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop,
przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1. stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2. wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop,
przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1. pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2. przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Zdaniem tut. Organu kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop,
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
W myśl art. 18db ust. 5 updop,
przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1. zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2. podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.
Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop,
jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.
Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.
Ad. 1 - 4
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych nr 1 - 4 uznaję za prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny w zakresie pytań nr 1 - 4, na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Ad. 5
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 5, należy powołać treść art. 67 ust. 2 i 3 ww. ustawy z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105), o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którymi:
pomniejszenie, o którym mowa w art. 26eb ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r.
w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r., pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w roku podatkowym rozpoczynającym się bezpośrednio po tym roku.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz cytowany powyżej art. 18db ust. 4 updop, prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego.
Ponadto, zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”),
za nadpłatę uważa się kwotę:
nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Na mocy art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej,
jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
W tym miejscu należy wskazać, że w opisanej sytuacji nie można mówić o nadpłaconych Zaliczkach PIT, Wnioskodawca pobrał bowiem Zaliczki w prawidłowej wysokości. Fakt, że nie skorzystał z przysługującego mu uprawnienia o którym mowa w art. 18db updop, nie upoważnia go do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.
Ponadto, zgodnie z treścią powołanego art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej, w sytuacji zakwestionowania zasadności pobrania czy też wysokości zobowiązania podatkowego, to podatnik ma prawo złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. W omawianej sprawie Spółka, jako płatnik nie będzie zatem mogła skorzystać z uprawnienia uregulowanego w 75 § 1 Ordynacji podatkowej.
Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Spółki w zakresie pytania nr 5, że związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT, w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2).
Ad. 6
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 6, należy powołać treść art. 18db ust. 4 updop, w myśl którego,
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Z literalnego brzmienia 18db ust. 4 updop wynika, że prawo do pomniejszenia kwot podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop, przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie.
Nie można tym samym zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2014 r., II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa” (zob. wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw systemowych uda się osiągnąć właściwy wynik wykładni, to jest ustalić pozbawione cech niedorzeczności znaczenie interpretowanej normy (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 1 marca 2007 r., III CZP 94/06, OSNC 2007, nr 7-8, poz. 95 i wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 1998 r., I CKN 664/97, OSNC 1999, nr 1, poz. 7). Jeżeli przepis prawa jest jednoznaczny w swej warstwie językowej, nie zachodzi potrzeba, ani możliwość, stosowania innych metod wykładni. W innych przypadkach ustalenie treści normy prawnej zawartej w gramatycznym sformułowaniu przepisu prawa może wymagać odwołania się do dalszych metod wykładni, np. wykładni systemowej wewnętrznej lub zewnętrznej. Metodami wykładni systemowej czy celowościowej nie można wykroczyć poza ramy możliwych znaczeń interpretowanego przepisu wynikające z jego wykładni gramatycznej. Wykładnia przepisu dokonana z naruszeniem tej zasady stanowi już wykładnię contra legem, a więc prowadzi do naruszenia przepisu podlegającego interpretacji.
Reasumując, Państwa stanowisko zgodnie z którym:
- Oddział przez ogólny czas pracy dla potrzeb weryfikacji stopnia zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R w związku z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT rozumie czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji Oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, jest prawidłowe;
- Oddział stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, jest i będzie uprawniony do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od korelacji czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Uprawnionego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3, jest prawidłowe;
- Oddział uprawniony jest i będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT Uprawnionych Specjalistów B+R, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Oddział w ramach ulgi B+R z lat poprzedzających wejście art. 18db ustawy o CIT w życie, tj. przed 2022 r., jest prawidłowe;
- Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Oddział uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 1), jest prawidłowe;
- w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Uprawnionych Specjalistów B+R, Oddział ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy w drodze wystąpienia o zwrot nadpłaty na zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej z tytułu nadpłaconych Zaliczek PIT, w związku z nie potrąceniem ich na bieżąco we wpłaconych Zaliczkach PIT, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (Opcja 2), jest nieprawidłowe;
- Oddział po złożeniu Zeznania za dany rok podatkowy, będzie miał prawo do skorzystania z Ulgi na innowacyjnych pracowników na podstawie Opcji 1 lub Opcji 2 za miesiące przypadające przed złożeniem Zeznania, jak i w miesiącu złożenia Zeznania, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right