Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.149.2022.4.MR
Państwa stanowisko, zgodnie z którym wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będącego przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2022 r., wpłynął Państwa wniosek z 12 października 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy:
‒Spółka będzie uprawniona do pomniejszenia kwoty zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r., począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania CIT-8 za rok podatkowy 2022 do końca roku podatkowego w którym zostało złożone to zeznanie,
‒wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będąca przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP.
Uzupełnili go Państwo pismem z 7 grudnia 2022 r.
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka S.A. z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP.
Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim (…).
Działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Spółkę obejmuje szerokie spektrum prac związanych z rozwojem produktów, procesów oraz technologii wykorzystywanych w procesie produkcji gier komputerowych, a także zdobywaniem niezbędnej wiedzy i umiejętności, które prowadzić mogą do stworzenia rozwiązań niewystępujących w praktyce gospodarczej lub w znaczącym stopniu odróżniających się od tych dotychczas wykorzystywanych przez Spółkę.
Prace realizowane przez Wnioskodawcę mają ustalony cel, harmonogram, etapy oraz osoby odpowiedzialne za wykonanie konkretnych czynności i zarządzanie projektami. Powyższe czynności wykonywane są przez:
‒pracowników Spółki, tj. osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę;
‒współpracowników Spółki, tj. osób realizujących czynności w oparciu o umowy inne niż umowy o pracę
(dalej: “Specjaliści B+R”).
W zakresie prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej dotyczącej produkcji gier komputerowych (dalej: „Działalność B+R”), Wnioskodawca korzysta z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach opisanych w art. 18d ustawy o PDOP. Ponadto Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną (…) oraz interpretację (…) potwierdzającą badawczo-rozwojowy charakter prowadzonych prac. Spółka uzyskała także interpretacje indywidualne (…) oraz interpretacja indywidualna (…). Spółka posiada również interpretacje indywidualne potwierdzające, że koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w roku zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów oraz wg limitów z art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP obowiązujących w roku tegoż zaliczenia (nr … oraz sygn. …).
Rezultatem Działalności B+R prowadzonej przez Spółkę są (…).
W ramach prowadzonej Działalności B+R, Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, które stanowią dla niego tzw. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2-3b ustawy o PDOP. W szczególności, do kategorii kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę należą należności wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu stosunku pracy wiążącego Wnioskodawcę z pracownikami wraz ze składkami płaconymi przez Spółkę (na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 1009 z późń. zm.) z tytułu tego stosunku pracy, tj. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP.
Wnioskodawca jest i będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego pracownikom w rozumieniu art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 z późń. zm., dalej: „ustawa o PDOF”) i w konsekwencji zobowiązany jest i będzie do obliczania i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca ponosił (oraz wciąż ponosi) wysokie koszty związane z prowadzoną Działalnością B+R, Wnioskodawca może wykazać w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (zeznanie CIT-8) za rok podatkowy 2022 r. ulgę badawczo-rozwojową do odliczenia w kolejnych 6 latach zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o PDOP. Ponadto, Wnioskodawca w zeznaniach CIT-8 składanych za lata 2020 oraz 2021 zadeklarował także kwoty kosztów kwalifikowanych, które nie zostały odliczone przez niego na podstawie art. 18d ustawy o PDOP z uwagi na dochód niższy niż wartość poniesionych przez Spółkę kosztów kwalifikowanych.
W tym kontekście Spółka chciałaby skorzystać z możliwości jakie daje nowa ulga na innowacyjnych pracowników (opisana w art. 18db ustawy o PDOP). Wskazane nieodliczone koszty kwalifikowane wynikają z prac rozwojowych, które historycznie prowadziły do wytworzenia zarówno Gier komputerowych opodatkowanych stawką podstawową wynikającą z art. 19 ustawy o PDOP jak i opodatkowanych zgodnie z art. 24d ustawy o PDOP.
W każdym z tych przypadków koszty kwalifikowane odnoszone były jednak do podstawy opodatkowania określonej zgodnie z art. 18 ustawy o PDOP dla której zastosowanie miała stawka podstawowa wynikająca z art. 19 ustawy o PDOP tj. stawka 19%.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości rozliczenia ulgi na innowacyjnych pracowników (wskazaną w art. 18db ustawy o PDOP) od iloczynu kwot nieodliczonych przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z poprzednich lat podatkowych.
Spółka zamierza dokonać odliczenia zgodnie z art. 18d i 18db ustawy o PDOP, a w szczególności zaznacza, że:
‒rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym,
‒spełnia i będzie spełniała warunki do korzystania z ulgi B+R wskazane w art. 18d ustawy o CIT i korzysta z tej ulgi,
‒spełni warunki określone w art. 18db ustawy o PDOP do skorzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników,
‒wykonane przez Spółkę projekty realizowane w toku Działalności B+R nie stanową i nie będą stanowiły badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP,
‒zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy, pobrane od dochodu (przychodu) osób fizycznych będących Specjalistami B+R pochodzą z tytułu:
‒stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
‒wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
‒praw autorskich.
‒przez osoby fizyczne w odniesieniu do których zamierza skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 18db ustawy o PDOP, rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w Działalność B+R, których czas:
‒pracy przeznaczony na realizację Działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
‒przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie Działalności B+R na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
‒w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębnia i będzie wyodrębniać koszty kwalifikowane związane z realizacją Projektów B+R i wykazuje w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których działalność B+R jest i będzie realizowana,
‒Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,
‒Spółka odlicza i zamierza odliczać w przyszłości w ramach ulgi badawczo-rozwojowej koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o PDOP,
‒Spółka dokonuje i zamierza dokonywać odliczenia z tytułu ulgi badawczo-rozwojowej zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP,
‒Spółka w dniu 19 czerwca 2018 r. otrzymała decyzję wydaną przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii nadającą Spółce status Centrum Badawczo-Rozwojowego na podstawie art. 17 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U z 2018 r., poz. 141). Status ten został podtrzymany w kolejnych latach podatkowych i jest aktywny na moment złożenia wniosku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
1.Wnioskodawca wskazał, że Spółka uzyskuje również przychody z zysków kapitałowych i nie może wykluczyć, że będzie uzyskiwać wskazane przychody także w przyszłości. Niemniej, Wnioskodawca podkreślił, że nawet w takiej sytuacji, Spółka nie będzie korzystać z odliczenia w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników w odniesieniu do koszyka przychodów bądź kosztów kapitałowych.
Tym samym, w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników Spółka będzie stosować odliczenia jedynie w odniesieniu do przychodów z innych źródeł, tj. innych niż w rozumieniu art. 7b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze. zm., dalej: „ustawa o PDOP”).
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, nie zaistnieją okoliczności wyłączające jej prawo do zastosowania uprawnienia wynikającego z przepisów regulujących ulgę na innowacyjnych pracowników. Skoro zatem Spółka spełnia ustawowe przesłanki warunkujące stosowanie ulgi na innowacyjnych, to zdaniem Wnioskodawcy przysługiwać jej będzie prawo do zredukowania kwoty podlegającej przekazaniu na rzecz naczelnika urzędu skarbowego kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
2.Wnioskodawca wyjaśnił, że co do zasady Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową polegającą na produkcji gier począwszy już od momentu rozpoczęcia działalności deweloperskiej, tj. od roku, w którym rozpoczęto prace produkcyjne związane z grą komputerową, której premiera miała miejsce w 2007 r. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że definicja działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP została wprowadzona na mocy art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz. U. 2015 r., poz. 1767 ze zm.).
W świetle powyższego, działalność badawczo-rozwojowa w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP w zw. z art. 18d ustawy o PDOP jest prowadzona od momentu wejścia w życie przedmiotowych przepisów, tj. od 1 stycznia 2016 r.
3.Wnioskodawca wyjaśnił, że prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o PDOP i na jej podstawie Spółka wyodrębni koszty działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w złożonym wniosku.
4.Wnioskodawca potwierdził, że Spółka zamierza skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników wyłącznie w odniesieniu do osób spełniających kryteria ustawowe, tj. zatrudnionych w oparciu o tytuł wskazany w art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP tj. z tytułu umów cywilnoprawnych, w tym m.in. umowy zlecenia lub umowy o dzieło, a także z tytułu umowy o pracę.
5.Wnioskodawca uzupełnił, że Spółka będzie stosować ulgę na innowacyjnych pracowników w odniesieniu do tych pracowników, dla których pełni funkcję płatnika na zasadach opisanych w art. 31 oraz 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 poz. 1128 ze zm., dalej: “ustawa o PDOF”).
6.Wnioskodawca wskazał, że w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, Spółce nie przysługuje zwrot gotówkowy w rozumieniu art. 18da ustawy o PDOP.
Pytanie
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka uprawniona będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r., począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania CIT-8 za rok podatkowy 2022 do końca roku podatkowego w którym zostało złożone to zeznanie?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będącego przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka uprawniona będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r., począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania CIT-8 za rok podatkowy 2022 do końca roku podatkowego w którym zostało złożone to zeznanie.
Uzasadnienie
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji gier komputerowych i w związku z prowadzoną działalnością ponosi szereg wydatków, korzystając jednocześnie z prawa do obniżenia podstawy opodatkowania o tzw. koszty kwalifikowane na zasadach opisanych w art. 18d ustawy o PDOP. W szczególności, kosztów kwalifikowanych ponoszonych przez Spółkę obejmuje wydatki na wynagrodzenia dla pracowników z tytułu stosunku pracy pomiędzy tymi pracownikami a Wnioskodawcą.
Ponadto, z uwagi na fakt, że Gry komputerowe stanowią tzw. kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z Gier komputerowych Spółka stosuje obniżoną stawkę 5% podatku, zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o PDOP. Ze względu na specyfikę działalności Spółki, możliwe jest, że znacząca część przychodów i kosztów ich uzyskania osiąganych przez Wnioskodawcę związana będzie z Grami komputerowymi i kwalifikowanym prawem własności intelektualnej.
Jednocześnie, jak zostało wskazane na wstępie, Spółka spełni warunki korzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o PDOP.
Szczególna wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości rozliczenia ulgi na innowacyjnych pracowników (wskazaną w art. 18db ustawy o PDOP) od nierozliczonych kosztów kwalifikowanych z ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście ulgi na innowacyjnych pracowników w życie, tj. przed 2022 r.
Należy zauważyć, że ulga na innowacyjnych pracowników regulowana jest przez przepisy art. 18db ustawy o PDOP. Zgodnie z ustępem 1. tego przepisu, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o PDOP, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Jednocześnie, zgodnie z art. 18db ust. 2 ustawy o powyższy przepis ma zastosowanie między innymi do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 31 oraz 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów), z tytułu:
1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3.praw autorskich.
Ponadto, prawo do obniżenia przysługuje wyłącznie w odniesieniu do tych osób fizycznych, które są bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas (art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP):
1.pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2.przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
W świetle brzmienia powyższych przepisów, należy wskazać, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową są uprawnieni do pomniejszenia kwoty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (oraz zryczałtowany podatek dochodowy) przekazywanej na rachunek urzędu skarbowego z tytułu przychodów (dochodów) osiąganych przez pracowników z tytułu przychodów (dochodów) osiąganych m.in. ze stosunku pracy, umów cywilno-prawnych. Dla podatnika (co do zasady - pracodawcy) możliwość skorzystania z powyższego uprawnienia uwarunkowana jest spełnieniem następujących przesłanek:
‒podatnik deklaruje kwotę kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP nieodliczoną w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową (art. 18d ustawy o PDOP) w poprzednich latach podatkowych oraz
‒podatnik poniósł stratę podatkową albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o PDOP.
Kwota o którą podatnicy są uprawnieni obniżyć kwotę zaliczki podlegającej wpłacie na rachunek urzędu skarbowego stanowi iloczyn dwóch składników, tj.:
‒kwoty nieodliczonej w ramach ulgi badawczo-rozwojowej (tzw. aktywo B+R) oraz
‒stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca deklaruje kwotę nieodliczoną w ramach ulgi badawczo-rozwojowej, tym samym spełniając jeden z ww. warunków.
W uzasadnieniu do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk Sejmowy nr 1532; dalej: „uzasadnienie do ustawy zmieniającej) odnośnie wprowadzenia ulgi na innowacyjnych pracowników wskazano – „ustawa wprowadza rozwiązanie, zgodnie z którym podatnik będący płatnikiem, który prowadzi działalność B+R będzie mógł odliczyć od zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, potrącanych z dochodów (przychodów) osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, czy też praw autorskich, koszty kwalifikowane, których nie odliczył od swojego dochodu w zeznaniu rocznym w ramach odliczenia ulgi B+R ponieważ poniósł stratę albo wysokość dochodu była niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń”.
Zgodnie natomiast z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105; dalej: “ustawa zmieniająca”), pomniejszenie, o którym mowa w art. 18d ust. 3d-f oraz w art. 18ea-ef ustawy o CIT w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą stosuje się do wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 r.
Mając na uwadze treść przepisu art. 67 ust. 1 ustawy zmieniającej w brzmieniu: “Przepisy art. 26e ust. 3d–3f i 7– 9, art. 26ga, art. 26gb, art. 26ha–26hd i art. 30ca ust. 9a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, art.18d ust. 3d–3f i 7–9, art. 18ea–18ef i art. 24d ust. 9a ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i art. 11 ust. 1–4 oraz art. 21 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do wydatków poniesionych po dniu 31 grudnia 2021 r.”, należy zauważyć, że ustawodawca celowo wyłączył z wyliczenia zastosowanie daty granicznej 31 grudnia 2021 r. do art. 18db, tj. ulgi na innowacyjnych pracowników. W związku z tym, zdaniem Spółki, termin ten nie dotyczy ulgi na innowacyjnych pracowników. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczania wydatków z lat ubiegłych w zaliczkach na podatek dochodowy potrącanych z dochodów (przychodów) osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umowy o pracę lub umów cywilno-prawnych, koszty kwalifikowane, których nie odliczył od swojego dochodu w zeznaniu rocznym w ramach odliczenia ulgi B+R ponieważ wysokość dochodu była niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń.
Art. 18db ustawy o PDOP nie wprowadza zatem ograniczeń co do tego z kiedy koszty kwalifikowane mogą być brane pod uwagę, przy skorzystaniu z ulgi na innowacyjnych pracowników, czy z lat ubiegłych czy też po wprowadzeniu ulgi (tj. od 1 stycznia 2022). Jeśli tak byłby cel ustawodawcy, stosowane ograniczenie wprowadzone by było w art. 67 ust. 1 ustawy zmieniającej.
Mając na względzie powyższe, opierając się bezpośrednio na przepisach i uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, w ocenie Wnioskodawcy, wyłączenie art. 18db z katalogu artykułów wymienionych w art. 67 ust. 1, co do których została zastosowana początkowa data graniczna wskazująca dokładnie moment rozpoczęcia kwalifikacji wydatków kwalifikowanych do zwolnienia z CIT, pozwala na rozliczenie w zaliczkach na PIT wydatków poniesionych w latach poprzednich.
Wnioskodawca, prowadzący prace badawczo-rozwojowe, posiadający nieodliczone koszty kwalifikowane od 2020 r. , ma prawo przez kolejnych 6 lat podatkowych na podstawie art. 18 ust. 8 ustawy o PDOP odliczać je w kolejnych zeznaniach lub też zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP od 1 stycznia 2022 r. może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy (zryczałtowany podatek dochodowy) o iloczyn kwoty nieodliczonej z poprzednich lat podatkowych.
Potwierdzeniem na to jest pozytywna interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 maja 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN, w której organ potwierdził, iż “Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w roku podatkowym 2021”.
W ustawie wprost zostało wskazane, iż jeśli Wnioskodawca nie skorzysta z ulgi na innowacyjnych pracowników w związku z prowadzoną Działalnością B+R będzie miał prawo na koniec roku w zeznaniu rocznym do odliczenia ulgi badawczo-rozwojowej, zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy o PDOP. Wydaje się zatem oczywiste, że obie ulgi tj. badawczo-rozwojowa oraz na innowacyjnych pracowników mogą być stosowane naprzemiennie. Czyli jeśli podatnik nie wykorzysta kosztów kwalifikowanych z Działalności B+R z lat ubiegłych może ją wykorzystać albo na innowacyjnych pracowników (zgodnie z art. 18db ustawy o PDOP) albo też odliczać w latach następnych ulgę badawczo-rozwojową (zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy o PDOP) w zeznaniu rocznym.
Wnioskodawca pragnie zauważyć, że w świetle art. 18db ust. 4 ustawy o PDOP w związku z art. 67 ust. 2 ustawy zmieniającej nie powinno budzić wątpliwości, że odliczenie kwoty przedstawionej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na podstawie art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP będzie przysługiwać Spółce począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostało złożone zeznanie za rok podatkowy 2022. Uprawnienie to wynika wprost z przepisu, zgodnie z którym konieczne jest wykazanie kwoty ulgi B+R w wysokości umożlwiającej skorzystania z odliczenia z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP oraz samo złożenie zeznania – tu nastąpi to w 2023 r. poprzez złożenie przez Spółkę zeznania za rok podatkowy 2022, w którym to Spółka zadeklaruje ulgę przysługującą jej do odliczenia w kolejny latach podatkowych. Zdaniem Wnioskodawcy brak jest jednocześnie jakichkolwiek argumentów na gruncie ustawy o PDOP za uznaniem, że prawo do odliczenia kwot przedstawionych w stanie faktycznym miałoby się pojawić dopiero w którymś z lat kolejnych. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, skoro Spółka ma rok podatkowy tożsamy z kalendarzowym, to zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy zmieniającej, Spółka nie jest uprawniona do odliczenia z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP przed złożeniem zeznania za rok podatkowy 2022 r., czyli wcześniej niż w roku 2023 r.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka uprawniona będzie do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r., począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania CIT-8 za rok podatkowy 2022 do końca roku podatkowego w którym zostało złożone to zeznanie.
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będącego przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP.
Uzasadnienie
Zgodnie z brzmieniem art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik „(...) może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
Niemniej jednak, przepisy nie precyzują, czy sformułowanie „dany rok podatkowy” odnosi się do roku podatkowego, w którym aktywo z tytułu ulgi B+R (tj. nieodliczona kwota kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP) powstało, czy w roku podatkowym, w którym dochodzi do obniżenia kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych bądź zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP. W ocenie Wnioskodawcy, znaczenie pojęcia „dany rok podatkowy” powinno być analizowane z perspektywy wykładni systemowej przepisów regulujących ulgę na innowacyjnych pracowników oraz pozostałych przepisów ustawy o PDOP.
Należy zauważyć, że zgodnie przepisy ustawy o PDOP przewidują dwie podstawowe stawki opodatkowania właściwe dla podatników tego podatku. Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o PDOP (na dzień sporządzania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), są to odpowiednio:
‒19% podstawy opodatkowania oraz
‒9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Należy zatem zauważyć, że dochody osiągane przez podatników zasadniczo podlegają opodatkowaniu podstawową stawką opodatkowania wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP. Stawka ta jest bowiem podstawową stawką obowiązującą wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady powinna być przez nich (podatników o których mowa w ustawie o PDOP) stosowana.
W tym kontekście warto również zwrócić uwagę na konstrukcję przepisów tworzących tzw. ulgę na innowacyjnych pracowników (art. 18db ustawy o PDOP). Zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, podatnikom przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podlegającej wpłacie na rachunek urzędu skarbowego (z tytułu pełnienia funkcji płatnika w odniesieniu do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowany podatek dochodowy) o iloczyn stawki podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym oraz kwoty nieodliczonej (w ramach ulgi badawczo-rozwojowej na podstawie art. 18d ustawy o PDOP), przy czym uprawnienie to przysługuje wyłącznie podatnikom, którzy ponieśli stratę albo osiągnęli dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o PDOP.
Należy podkreślić, że art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, referuje do kwoty nieodliczonej na podstawie art. 18d ustawy o PDOP (tj. kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową prowadzoną przez podatnika) od podstawy opodatkowania ustalonej na podstawie art. 18 ustawy o PDOP. Zatem, brzmienie przepisów regulujących ulgę na innowacyjnych pracowników wskazuje na to, że aktywo z tytułu ulgi badawczo-rozwojowej budowane będzie z wydatków ponoszonych przez podatników na koszty kwalifikowane (art. 18d ustawy o PDOP), tj. podlegających opodatkowaniu na zasadach opisanych w art. 18 ustawy o PDOP oraz według stawki wynikającej z art. 19 ustawy o PDOP.
Tym samym, skoro koszty kwalifikowane na działalność badawczo-rozwojową, których dotyczy wniosek, ponoszone przez podatnika mieszczą się w zakresie opodatkowania podstawową stawką z art. 19 ustawy o PDOP w związku z odliczeniem na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18 ustawy o PDOP, to również z perspektywy stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP powinna być zastosowana podstawowa stawka opodatkowania, tj. zgodna z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP, jako że wynika ono z odliczenia kwot na podstawie art. 18d ust. 1 w związku z zastosowaniem art. 18d ust. 8 ustawy o PDOP.
Jeżeli zatem wykazywana przez Spółkę wartość kosztów kwalifikowanych mogła obniżać podstawę opodatkowania dla której jedyną możliwą do zastosowania stawką jest stawka wynikająca z art. 19 ust. 1 (co wynika z regulacji art. 18 w połączeniu z art. 18d ustawy o PDOP) tj. stawka 19%, to dla celów stosowania wprowadzonego mechanizmu określonego w art. 18db ustawy o PDOP również jedyną stawką powinna być stawka 19%.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będącego przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, dalej: „updop, ustawa o PDOP”)
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18d ust. 8 updop,
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop,
Przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na innowacyjnych pracowników”.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Z kolei, zgodnie z art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP:
przepis ust. 1 ustawy o PDOP ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3.praw autorskich.
W myśl art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP:
przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%. Uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie (art. 18db ust. 4 ustawy o PDOP).
Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop,
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Zgodnie z art. 18db ust. 5 ustawy o PDOP, przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1)zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da ustawy o PDOP.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Ad. 1
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą możliwości rozliczenia ulgi na innowacyjnych pracowników (wskazanej w art. 18db ustawy o PDOP) od nierozliczonych kosztów kwalifikowanych z ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście ulgi na innowacyjnych pracowników w życie, tj. przed 2022 r.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przyjęty przez Państwa rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Jednocześnie mogą Państwo wykazać w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (zeznanie CIT-8) za rok podatkowy 2022 r. ulgę badawczo-rozwojową do odliczenia w kolejnych 6 latach zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o PDOP. Ponadto, w zeznaniach CIT-8 składanych przez Państwa za lata 2020 oraz 2021 zadeklarowali Państwo także kwoty kosztów kwalifikowanych, które nie zostały przez Państwa odliczone na podstawie art. 18d ustawy o PDOP z uwagi na dochód niższy niż wartość poniesionych przez Spółkę kosztów kwalifikowanych.
Odnosząc się do zadanego we wniosku pytania nr 1, należy powołać treść art. 67 ust. 2 i 3 ww. ustawy z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105), o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którymi,
pomniejszenie, o którym mowa w art. 26eb ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r.
w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r., pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w roku podatkowym rozpoczynającym się bezpośrednio po tym roku.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.
Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.
Prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego. Z odliczenia nie mogą skorzystać podatnicy korzystający z prawa do zwrotu gotówkowego.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18d ust. 8 updop:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop.
Kwota przysługującego podatnikowi odliczenia w roku podatkowym na podstawie art. 18d ustawy o pdop, uwzględnia koszty kwalifikowane poniesione w danym roku podatkowym jak i koszty nieodliczone z poprzednich lat, przysługujące do odliczenia w okresie kolejnych sześciu lat podatkowych.
Z tego wynika, że nieodliczona kwota kosztów kwalifikowanych B+R w danym roku podatkowym, będąca podstawą do ustalenia ulgi na innowacyjnych pracowników może obejmować koszty kwalifikowane z lat poprzedzających 2022 rok.
Podkreślić należy, że odliczenie kwoty przedstawionej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na podstawie art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP będzie Państwu przysługiwać począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie złożone zeznanie Spółki za rok podatkowy 2022. Zatem, będą Państwo uprawnieni do pomniejszenia kwoty zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r.
Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Ad. 2
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będącego przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych :
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Treść art. 67 ust. 2 ustawy z 29 października 2021 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, wskazuje, że,
pomniejszenie, o którym mowa w art. 26eb ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r.
Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 1 ww. ustawy m.in. przepisy art. 18d ust. 3d–3f i 7–9, art. 18ea–18ef, mają zastosowanie do wydatków poniesionych po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z definicją słownikową (https://pl.wikipedia.org/wiki/Rok_podatkowy) „(…) rok podatkowy, rok obrotowy – w prawie podatkowym, to okres rozliczeniowy składający się zwykle z dwunastu kolejno następujących po sobie miesięcy, najczęściej pokrywających się z rokiem kalendarzowym (…). (…) Wyjątki od reguły roku kalendarzowego są wykazane w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w art. 8, który stanowi, że rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie... wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych (…)”.
Natomiast w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art., 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania oraz
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych
– w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Należy zatem zauważyć, że dochody osiągane przez podatników zasadniczo podlegają opodatkowaniu podstawową stawką opodatkowania wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP. Stawka ta jest bowiem podstawową stawką obowiązującą wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady powinna być przez nich (podatników o których mowa w ustawie o PDOP) stosowana.
Wskazać należy, że art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, referuje zatem do kwoty nieodliczonej na podstawie art. 18d ustawy o PDOP (tj. kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową prowadzoną przez podatnika) od podstawy opodatkowania ustalonej na podstawie art. 18 ustawy o PDOP. Tym samym, brzmienie przepisów regulujących ulgę na innowacyjnych pracowników wskazuje na to, że aktywo z tytułu ulgi badawczo- rozwojowej budowane będzie z wydatków ponoszonych przez podatników na koszty kwalifikowane (art. 18d ustawy o PDOP), tj. podlegających opodatkowaniu na zasadach opisanych w art. 18 ustawy o PDOP oraz według stawki wynikającej z art. 19 ustawy o PDOP.
Zatem, jeśli koszty kwalifikowane na działalność badawczo-rozwojową, których dotyczy wniosek, ponoszone przez Państwa mieszczą się w zakresie opodatkowania podstawową stawką z art. 19 ustawy o PDOP, w związku z odliczeniem na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18 ustawy o PDOP, to również z perspektywy stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników określonej w art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP zastosowanie winna mieć stawka opodatkowania zgodna z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP, jako że wynika ona z odliczenia kwot na podstawie art. 18d ust. 1 w związku z zastosowaniem art. 18d ust. 8 ustawy o PDOP.
Jeżeli zatem wykazywana przez Państwa wartość kosztów kwalifikowanych mogła obniżać podstawę opodatkowania dla której jedyną możliwą do zastosowania stawką jest stawka 19%, to dla celów stosowania wprowadzonego mechanizmu określonego w art. 18db ustawy o PDOP również jedyną stawką powinna być stawka 19%.
Zatem, Państwa stanowisko, zgodnie z którym wartość odliczenia zgodnie z art. 18db będącego przedmiotem pytania nr 1 ma wynikać z iloczynu kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających wejście art. 18db w życie, tj. przed 2022 r. i stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP należało uznać za prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
‒Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).