Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.525.2023.1.MST

Obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem pracowników Spółki w programie o charakterze motywacyjnym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem Państwa pracowników w programie o charakterze motywacyjnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X („X”, „Spółka Amerykańska”), spółka notowana na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych NYSE z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (…) jest spółką dominującą wobec Wnioskodawcy – X Sp. z o.o. („Spółka”, „Spółka Polska”). Spółka amerykańska stworzyła Plan Akcji Motywacyjnych („Plan”), który skierowany jest do pracowników spółek z grupy X w wielu państwach, w tym również do pracowników Spółki Polskiej.

Plan został ustanowiony w celu przyciągnięcia, utrzymania i motywowania pracowników, członków zarządu, dyrektorów, konsultantów, agentów, doradców i niezależnych wykonawców X oraz do dostosowania ich interesów i wysiłków do długoterminowych interesów akcjonariuszy spółek zależnych.

Utworzony przez Spółkę Amerykańską Plan został należycie zatwierdzony przez Komisję ds. wynagrodzeń Rady Dyrektorów X („Komitet”). Zasady funkcjonowania Planu zostały zawarte w regulaminie (…), który stanowi, że beneficjentami uprawnionymi do uczestnictwa w Planie są pracownicy, członkowie kadry kierowniczej lub dyrektorzy Spółki Amerykańskiej lub spółek powiązanych, zaproszeni do udziału w programie przez Komitet. Prawo do uczestnictwa w Planie może zostać również przyznane dowolnemu konsultantowi, agentowi, doradcy lub niezależnemu wykonawcy będącemu osobą fizyczną.

Grupa pracowników Spółki polskiej przystąpiła do uczestnictwa w Planie jeszcze w czasie, gdy spółka w Polsce funkcjonowała pod nazwą Y Sp. z o.o. (do 14 lipca 2022 r.). Uczestnikami Planu zatrudnionymi w Spółce Polskiej są polscy rezydenci podatkowi wykonujący pracę wyłącznie na terenie Polski przez cały okres objęty Planem („Uczestnicy”).

Przyznanie praw przez Komitet miało miejsce 14 grudnia 2021 r. Moment nabywania uprawnień został określony jako upływ trzech nieprzerwanych lat zatrudnienia w spółkach z grupy X. W trzecią rocznicę nabycia praw („Vesting Date”) beneficjent programu nabywa uprawnienie do otrzymania nagrody w postaci otrzymania zryczałtowanej płatności gotówkowej zgodnie z warunkami umowy, równej godziwej wartości rynkowej akcji spółki w dacie nabycia uprawnień, pomnożonej przez liczbę jednostek uczestnictwa.

Plan utworzony przez Spółkę Amerykańską zawiera kilka możliwych form przyznania wynikającej z niego Nagrody. Plan w odniesieniu do pracowników Spółki Polskiej przyjął wypłatę nagrody w gotówce jako jedyną formę rozliczenia. W ramach Planu Uczestnicy otrzymują przyrzeczenie przyznania jednostek uczestnictwa (z ang. „Restricted Stock Units”, „RSU”) po spełnieniu określonych warunków. Zgodnie z indywidualnymi porozumieniami między Uczestnikami a Spółką Amerykańską rozliczenie Programu ma nastąpić w formie gotówkowej w taki sposób, że Spółka amerykańska, po spełnieniu określonych warunków, zapewni Uczestnikom wypłatę kwoty równej wartości akcji Spółki amerykańskiej w momencie dokonywania wypłaty, pomniejszonej o cenę wykonania opcji określoną w tym porozumieniu (tj. cenę, po której akcje zostałyby nabyte po wykonaniu jednostek uczestnictwa, gdyby ich wykonanie nie miało gotówkowego charakteru, lecz skutkowało nabyciem akcji). Uczestnicy nie stają się właścicielami akcji w ramach Planu.

Otrzymanie wypłaty zależne będzie od spełnienia warunków określonych wyłącznie w dokumentach Planu motywacyjnego X. Prawo do otrzymania Nagrody nie wynika z umowy o pracę zawartej przez Uczestników ze Spółką. Plan jest organizowany globalnie i jest związany z uczestnictwem Spółki w Planie stworzonym przez Spółkę Amerykańską. Prawo do udziału w Planie nie wynika również z innych obowiązujących w Spółce regulacji prawa pracy (np. regulaminu wynagradzania). Spółka nie będzie w stanie dokonać wyceny Nagrody w momencie jej przyznania, ponieważ realizacja jest ograniczona kryteriami określonymi w Planie, a więc jest przyszła, niepewna i uzależniona od zaistnienia określonych zdarzeń. Prawa wynikające z RSU mogą ulec redukcji, odwołaniu lub przepadkowi w przypadku zaistnienia określonych sytuacji.

Spółka Polska nie będzie miała wpływu na nagrodę przyznawaną z tytułu uczestnictwa w Planie. W szczególności Spółka Polska nie ma prawa decydowania o wysokości wypłaty/liczbie przyznanych RSU, ani o przyznaniu prawa do uczestnictwa w Planie. Kwoty przeznaczone do wypłaty Uczestnikom w wyniku nabycia prawa do Nagrody są stopniowo przekazywane przez spółki z grupy X Spółce Polskiej, która pośredniczy w wypłacie. Taki sposób rozliczenia środków na wypłatę został narzucony przez organizatora Planu – Spółkę Amerykańską – jako sposób na zgromadzenie środków na realizację wypłaty RSU. W rozumieniu Spółki Polskiej jest to tożsame z pełnieniem funkcji agenta płatności, nie zaś płatnika na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Koszty związane z administracją i realizacją Programu ponosi Spółka Amerykańska organizująca Plan, jednak Spółka Polska będzie obciążana częścią kosztów Planu z uwagi na uczestnictwo jej pracowników.

Pytania

1.Czy w związku z uczestnictwem w Planie powstały po stronie Uczestnika przychód podlegający opodatkowaniu – wypłaty pieniężne otrzymane z tytułu uczestnictwa w Planie podczas trwania stosunku pracy ze Spółką – należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy na Wnioskodawcy – w związku z pośredniczeniem w wypłatach na rzecz jego pracowników Nagrody wynikającej z uczestnictwa w Planie przekazanej przez Spółkę amerykańską – będącym pracodawcą Uczestnika będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie pobrania podatku oraz obowiązki informacyjne w związku z takim przychodem?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uczestnictwem pracowników w Planie otrzymanie przez Uczestników Nagrody z tytułu uczestnictwa w Planie stanowić będzie dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, powstały w momencie dokonania wypłaty gotówkowej.

2.Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zakwalifikowaniem wypłat z tytułu uczestnictwa w Planie jako przychodu z innych źródeł Spółka polska pośrednicząc jedynie w wypłacie środków przekazanych przez Spółkę amerykańską nie będzie pełnić obowiązków płatnika, a w konsekwencji na Spółce polskiej – jako pracodawcy – nie będzie ciążyć obowiązek obliczenia i pobrania podatku oraz przygotowania informacji rocznej uwzględniającej przedmiotowe wypłaty.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f ustawy o PIT nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog źródeł przychodów zawarty w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, jako źródła przychodów do których należy zaklasyfikować uzyskane dochody, wymienia m.in.:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

kapitały pieniężne i prawa majątkowe;

inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ustawy o PIT).

Art. 11 ust. 2 ustawy o PIT stanowi, że wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W przedstawionym stanie faktycznym jednostki RSU, które będą przyznawane Uczestnikom Planu, stanowią jednostki uprawniające do otrzymania Nagrody. Ich wartość będzie odnosiła się do rzeczywistej ceny akcji Spółki Amerykańskiej notowanych na amerykańskiej giełdzie na moment nabycia prawa do Nagrody. Ponieważ jednostki RSU w odniesieniu Uczestników będących pracownikami Spółki Polskiej nie podlegają konwersji ani wymianie na akcje ani inne instrumenty finansowe, w ocenie Wnioskodawcy nie można mówić tutaj o przysporzeniu z tytułu nabycia akcji. Pracownicy Spółki Polskiej nie są uprawnieni do nabycia akcji X, a wyłącznie do otrzymania nagrody w formie pieniężnej (której to wysokość nawiązuje do ceny akcji Spółki Amerykańskiej). Zdaniem Wnioskodawcy, powstały w ten sposób przychód z tytułu uczestnictwa w Planie, oparty o wypłaty pieniężne, należy zaliczyć do przychodów z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Z uwagi na fakt, iż prawo do otrzymania Nagrody nie wynika z umowy o pracę zawartej przez Uczestników ze Spółką, zaś Plan jest organizowany globalnie i jest związany z uczestnictwem Spółki w Planie stworzonym przez Spółkę Amerykańską, a ponadto prawo do udziału w Planie nie wynika również z innych obowiązujących w Spółce regulacji prawa pracy (np. regulaminu wynagradzania), to wypłata Nagrody nie jest związana z istniejącym stosunkiem pracy pomiędzy Spółką a Uczestnikiem.

W związku z powyższym uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wypłata otrzymana przez Uczestników z tytułu udziału w Planie nie stanowi dla nich przychodu ze stosunku pracy. Jest to tzw. przychód z innych źródeł pochodzący od Spółki Amerykańskiej. Fakt, że Spółka Polska pośredniczy w wypłacie Nagrody w ocenie Wnioskodawcy w żaden sposób nie wpływa na zmianę w tej kwestii tej klasyfikacji.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania w szczególności oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W przedmiotowym stanie faktycznym w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że jeżeli dany przychód nie został uzyskany w ramach stosunku pracy ani też nie stanowi przychodów z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT należy go traktować jako tzw. przychód z innych źródeł.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z cytowanym przepisem, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.obliczenie,

2.pobranie,

3.wpłacenie

podatku, zaliczki lub raty.

Przepisy regulujące obowiązki płatników (art. 35-44 ustawy o PIT) nie nakładają obowiązków płatnika w przypadku uzyskiwania dochodu z innych źródeł, w związku z czym Spółka stoi na stanowisku, że nie powinna mieć obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku w związku z dokonywanymi na rzecz Uczestników wypłatami w imieniu Spółki Amerykańskiej.

Bez znaczenia jest tu również fakt, że Spółka Polska częściowo jest obciążana kosztami udziału Uczestników (będących jej pracownikami) w Planie. Potwierdza to przykładowo interpretacja Dyrektora KIS z 1 lutego 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4011.287.2017.1.MK, w której stwierdzono: „Świadczenie, które nie wynika ze stosunku pracy, otrzymane od osoby trzeciej – nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania zostanie określony fakt istnienia stosunku pracy z określonym podmiotem, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy. Przychód taki ocenić należy jako świadczenie otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy go stosunek pracy”.

W związku z powyższym na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika podatku lub obowiązki informacyjne w odniesieniu do dochodów z tytułu uczestnictwa Uczestników w Planie.

Stanowisko takie potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w analogicznych stanach faktycznych m.in.:

interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej z 25 sierpnia 2021 r. (0112-KDIL2-1.4011.568.2021.1.JK), w której organ stwierdził, że na Wnioskodawcy (polska spółka) nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne związane z przekazaniem świadczeń (środków pieniężnych) od spółki amerykańskiej. „Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującym świadczenia w postaci ww. środków pieniężnych na rzecz pracowników, a jest jedynie podmiotem pośredniczącym w przekazaniu środków pieniężnych od Spółki Amerykańskiej nie można uznać, że jego pracownicy otrzymują świadczenie ze stosunku pracy bądź jakiekolwiek świadczenie od Wnioskodawcy. Rola Wnioskodawcy sprowadza się jedynie do technicznego przekazania środków Spółki Amerykańskiej”.

interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej z 27 grudnia 2022 r. o nr 0113-KDIPT2-3.4011.822.2022.1.SJ, w której organ za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do ewentualnych wypłat gotówkowych dokonywanych w ramach Programu (tj. tzw. ekwiwalentów dywidend), (...) podatnik powinien samodzielnie uwzględnić kwoty przysporzeń z tego tytułu w swoim zeznaniu podatkowym na podstawie samodzielnie uzyskanych informacji (nie na podstawie formularza PIT-11, który w tej sytuacji nie zostanie wystawiony przez Spółkę polską), uwzględniając kwoty wypłat gotówkowych dokonywanych w ramach Programu jako przychód z innych źródeł”.

Podsumowując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Uczestnik Planu w związku z wypłatą Nagrody uzyska przychód z innych źródeł. Podstawą opodatkowania przychodu powstałego w związku z udziałem w Planie będzie przychód odpowiadający wartości środków pieniężnych otrzymanych przez Uczestnika. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej (art. 27 ustawy o PIT). Uczestnik zobowiązany będzie samodzielnie wykazać go w zeznaniu rocznym za rok, w którym został osiągnięty i opodatkować, zaś Spółka nie będzie posiadała obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku, ani wystawienia formularza PIT-11.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W świetle art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 2647 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych (…).

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na podatnikach. W odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została jednak wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e. Wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. na:

zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, a także wypłacanych przez nie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego oraz wypłat z nadwyżki bilansowej (art. 32);

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych na rzecz osób określonych w art. 3 ust. 1 świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 (art. 41 ust. 1);

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art.29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach spoczywają obowiązki płatnika podatku.

Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:

nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca wyodrębnił:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);

inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy:

wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników – czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Jak wynika natomiast z art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania (…) imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: (…) nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1, mieszczące się w ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy.

W analizowanym przypadku Spółka rozważa, czy spoczywają na niej obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z udziałem jej pracowników w Planie Akcji Motywacyjnych utworzonym przez X – Spółkę Amerykańską będącą jednostką dominującą w stosunku do Spółki.

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy pracownicy Wnioskodawcy otrzymują opisane świadczenia od Wnioskodawcy czy od innego podmiotu (X bądź spółek z Grupy). Obowiązki płatnika po stronie Spółki mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielania przez nią świadczeń na rzecz pracowników.

Świadczeniami, do których odnosi się Wnioskodawca, uzyskiwanymi przez pracowników w związku z ich uczestnictwem w Planie, są:

1)przyznane pracownikom jednostki uczestnictwa w Planie (RSU);

2)wypłaty pieniężne (nagrody) w związku z realizacją tych jednostek.

Jak wskazano w opisie sprawy:

Pracownicy Wnioskodawcy zostali objęci Planem Akcji Motywacyjnych skierowanym do pracowników spółek z Grupy X;

Plan został utworzony przez Spółkę Amerykańską – X;

zaproszenie do uczestnictwa w Planie oraz przyznanie praw wynikających z takiego uczestnictwa inicjowane jest przez Komitet, tj. Komisję ds. Wynagrodzeń Rady Dyrektorów X;

zgodnie z indywidualnymi porozumieniami między Uczestnikami a Spółką Amerykańską rozliczenie Programu ma nastąpić w formie gotówkowej;

Spółka Amerykańska, po spełnieniu określonych warunków, zapewni Uczestnikom Planu wypłatę kwoty równej wartości akcji tej Spółki w momencie dokonywania wypłaty, pomniejszonej o cenę wykonania opcji określoną w porozumieniu;

otrzymanie wypłaty zależne będzie od spełnienia warunków określonych wyłącznie w dokumentach Planu motywacyjnego X;

prawo do otrzymania Nagrody nie wynika z umów o pracę zawartych przez Uczestników z Wnioskodawcą ani z innych obowiązujących u Wnioskodawcy regulacji prawa pracy (np. regulaminu wynagradzania);

Wnioskodawca nie będzie miał wpływu na Nagrodę przyznawaną z tytułu uczestnictwa w Planie (nie będzie decydować o wysokości wypłaty/liczbie przyznanych RSU, ani o przyznaniu prawa do uczestnictwa w Planie);

Wnioskodawca pośredniczy w wypłacie Nagrody między Uczestnikami a spółkami z grupy X;

koszty związane z administracją i realizacją Programu ponosi jego organizator, tj. Spółka Amerykańska;

Wnioskodawca będzie obciążany częścią kosztów Planu z uwagi na uczestnictwo w nim swoich pracowników.

W takiej sytuacji świadczenia pracowników związane z uczestnictwem w Planie nie są przez nich uzyskiwane od Wnioskodawcy – Wnioskodawca nie jest podmiotem udzielającym tych świadczeń, a jedynie podmiotem pośredniczącym w ich wypłacie pomiędzy Spółką Amerykańską a pracownikami.

Skoro Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz pracowników, nie powstaną po jego stronie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności świadczenia opisane we wniosku nie są objęte zakresem zastosowania art. 32 omawianej ustawy, a tym samym również art. 39 (obowiązki informacyjne).

Należy jednak wskazać, że Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował opisane we wniosku wypłaty pieniężne dokonywane na rzecz pracowników do przychodów z „innych źródeł” z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które pochodzą od Spółki Amerykańskiej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacje indywidualne przez Państwa powołane dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00