Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.303.2023.5.DS
Rozliczanie faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem wniesienia aportu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstał przed dniem Transakcji, a odpowiednia faktura została (zostanie) wystawiona przez kontrahenta i otrzymana po dniu Transakcji – jest nieprawidłowe,
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów lub usług związanych z działalnością ZCP, dla których obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją i Wnioskodawca otrzymał odpowiednią fakturę również przed Transakcją, lecz nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego z tej faktury – jest prawidłowe,
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie po transakcji towarów lub usług, związanych z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe,
-obowiązku dokonania korekty faktur sprzedaży, o ile taka faktura i korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-rozliczania VAT z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji i udokumentowanych fakturami otrzymanymi także po dniu Transakcji, oraz
-korekty faktur sprzedaży, o ile taka faktura i korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie z 2 sierpnia 2023 r. – pismem z 9 sierpnia 2023 r. (wpływ 9 sierpnia 2023 r.) oraz pismami z 14 sierpnia 2023 r. (wpływ 16 sierpnia 2023 r.), 14 czerwca 2023 r. (wpływ 22 sierpnia 2023 r.) i 2 czerwca 2023 r. (wpływ 25 sierpnia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie II – pismem z 27 września 2023 r. (wpływ 27 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu z 27 września 2023 r.)
Intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie skutków podatkowych planowanego przedsięwzięcia polegającego na wniesieniu wyodrębnionej części działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako aportu do spółki akcyjnej (dalej jako „Spółka”). W zamian za wniesiony aport Wnioskodawca otrzyma akcje w tej Spółce.
Przedmiotem aportu będzie działalność związana z prowadzeniem wyspecjalizowanego zakładu poligraficznego skoncentrowanego na produkcji opakowań lub trwałym etykietowaniu opakowań w technologii (…) („Działalność Zakładu Poligraficznego”), zlokalizowanej przede wszystkim w A i szczegółowo opisanej poniżej. Nie dotyczy zaś prowadzonego w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy zakładu poligrafii „tradycyjnej” w B, a także innych rodzajów działalności Wnioskodawcy.
Wniesienie tego aportu przez Wnioskodawcę na podstawie umowy rozporządzającej – przenoszącej wyodrębnioną Działalność Zakładu Poligraficznego do Spółki zwane będzie dalej „Transakcją”.
Wnioskodawca pragnie ponadto potwierdzić wybrane aspekty sukcesji praw i obowiązków związanych z Działalnością Zakładu Poligraficznego, które mają znaczenie dla rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych („PIT”) i podatku dochodowego od osób prawnych („VAT”).
Wnioskodawca podjął czynności prawne i faktyczne, których celem było zinwentaryzowanie zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym praw i obowiązków, związanych z opisaną wyżej Działalnością Zakładu Poligraficznego, zlokalizowaną przede wszystkim w A (zwaną dalej „ZCP”).
Ustalono, że przedmiotem transakcji będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, który należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Z tego powodu Wnioskodawca na potrzeby niniejszego postępowania wskazuje, że ZCP będąca aportem do spółki akcyjnej wypełnia hipotezę przepisu art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 ust. 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji – transakcja, której dotyczy ten wniosek będzie stanowiła czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem o towarów i usług w trybie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Opisywany aport ZCP do spółki akcyjnej (z uwzględnieniem opisanych, ewentualnych wyłączeń) stanowić będzie też wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, co w konsekwencji oznacza, że powyższe nie będzie skutkować po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu do opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT. Potwierdzenie tych okoliczności jest przedmiotem odrębnych wniosków o interpretację indywidualną.
Wnioskodawca dostrzega, że pomimo starannego zaplanowania Transakcji oraz uprzedzenia o niej kontrahentów, dokumenty rozliczeniowe dotyczące Działalności Zakładu Poligraficznego prowadzonej przez Wnioskodawcę przed dokonaniem Transakcji mogą wpłynąć do Wnioskodawcy (lub bezpośrednio do spółki akcyjnej) po dokonaniu Transakcji, a nadto mogą wydarzyć się sytuacje i zdarzenia, które wymagać będą dokonania korekt dokumentów rozliczeniowych w czasie.
Jednocześnie Wnioskodawca dodaje, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody memoriałowej oraz zamierza uwzględnić (ująć) w kosztach uzyskania przychodów w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wydatki poniesione w okresie rozliczeniowym poprzedzającym Transakcję (wniesienie aportu), a związane z działalnością ZCP. Wydatki takie mogą zostać udokumentowane, oprócz faktur, takimi dokumentami jak RW, WZ, listy płac, dokumenty proste kosztów rozliczanych w czasie, polecenie księgowania amortyzacji i innymi, o ile będą dla Wnioskodawcy sporządzone lub otrzymane po dniu Transakcji (wniesienia aportu).
Wnioskodawca na marginesie nadmienia, że zdecydował się na przeprowadzenie Transakcji ponieważ jednoosobowa działalność gospodarcza nie odpowiada już, zdaniem Wnioskodawcy, skali prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności o znacznych rozmiarach. Związane jest z tym adekwatnie wysokie ryzyko gospodarcze, odpowiedzialność prawna i wartość zobowiązań związanych z prowadzeniem tej działalności. Zdaniem Wnioskodawcy, bardziej odpowiednia jest do tego celu forma Spółki, co z uwagi na procesy inwestycyjne, wartość realizowanych kontraktów oraz ich wolumen pozwoli na jej zabezpieczenie przed ryzykiem biznesowym wynikającym z prowadzenia działalności. Wobec tego, w uzasadnionym przekonaniu Wnioskodawcy, Transakcja będzie przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i jej głównym (lub jednym z głównych) celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Wnioskodawca wskazuje przy tym, że pod dniu Transakcji Wnioskodawca prowadzić będzie w dalszym ciągu działalność gospodarczą, jednak w ograniczonym już zakresie, m.in w zakresie wynajmu lub dzierżawy nieruchomości, a nie w zakresie Działalności Zakładu Poligraficznego. Działalność ta kontynuowana będzie przez Spółkę, która nabędzie wskutek Transakcji ZCP.
Wnioskodawca zakłada, że wniesienie ZCP jako wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki będzie miało miejsce po otrzymaniu interpretacji indywidualnej. W każdym jednak przypadku Spółka pozostawać będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem podatku od towarów i usług na dzień dokonania aportu.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego (wynikające z pisma z 9 sierpnia 2023 r.)
a)Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.
b)nabywane towary i usługi, których dotyczy wniosek w niniejszej sprawie, tj. czynności udokumentowane fakturami (także otrzymanymi po dniu Transakcji), dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji, Wnioskodawca wykorzystywał/wykorzystuje/będzie wykorzystywał na potrzeby działalności ZCP, do czynności związanych ze sprzedażą, która zgodnie z polskimi przepisami podlega opodatkowaniu VAT. Przykładowo, Wnioskodawca otrzymać może zamówioną dostawę materiałów eksploatacyjnych (zapasów) do maszyn poligraficznych przed dniem Transakcji, a otrzymać fakturę dokumentującą ich zakup już po dniu Transakcji. Przeznaczenie takich materiałów (zapasów) nie ulegnie zmianie – wykorzystywane będą wciąż w działalności ZCP, a zmianie ulegnie jedynie podmiot, który formalnie będzie posiadaczem tych materiałów (zapasów).
c)Wnioskodawca wskazuje, że istotą intencji Wnioskodawcy w zakresie pytania z zakresu podatku od towarów i usług jest potwierdzenie skutków podatkowych dotyczących zdarzeń, nad którymi Wnioskodawca nie ma kontroli – wynikającymi przede wszystkim z okoliczności leżących także po stronie kontrahentów Wnioskodawcy.
Faktury korygujące sprzedaż skutkować będą mogły zarówno zwiększeniem, jak i zmniejszeniem podstawy opodatkowania lub podatku należnego.
d)dla faktur korygujących sprzedaż, o których mowa w zadanym we wniosku pytaniu, które będą skutkować zwiększeniem podstawy opodatkowania, przyczyna korekty może powstać zarówno przed, jak i po dniu Transakcji. Przykładowo można sobie wyobrazić sytuację, gdzie po dniu Transakcji okaże się, że kontrahent Wnioskodawcy nie wypełnił warunków przyznania warunkowego rabatu na zakupy u Wnioskodawcy (np. zobowiązań dot. wspólnego marketingu czy co do wartości zakupów/sprzedaży), w związku z czym należy skorygować fakturę i zwiększyć podstawę opodatkowania.
e)analogicznie, jak w pkt d) powyżej uzgodnienie, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), tj. dotyczące korekty sprzedaży i obniżenia podstawy opodatkowania, może zostać dokonane zarówno przed, jak i po dniu Transakcji.
f)z powodów opisanych wyżej zagadnienia dotyczące korekt Wnioskodawca pragnie ująć ogólnie – bez wskazania okresów rozliczeniowych. Każdy z warunków korekty wskazanych w wezwaniu może mieć miejsce i właśnie brak kontroli nad działaniami kontrahentów co do obrotu dokumentów, w tym momentu wystawienia i doręczenia Wnioskodawcy korekt faktury, był bezpośrednim asumptem do tego, aby zadać pytanie w tym przedmiocie.
Dlatego Wnioskodawca nie może ograniczyć opisu zdarzenia przyszłego do jednego tylko ze zdarzeń i wskazuje, że:
-warunki korekty mogą więc zostać uzgodnione i spełnione przed dokonaniem Transakcji, lub
-warunki korekty zostaną uzgodnione przed dniem Transakcji i przed upływem okresu rozliczeniowego, w którym zostały one uzgodnione, doszło również do ich spełnienia, lub
-warunki korekty zostaną uzgodnione przed dniem Transakcji i przed upływem okresu rozliczeniowego, w którym zostały one uzgodnione, nie doszło do ich spełnienia, natomiast zostały spełnione po dniu Transakcji, lub
-warunki korekty zostaną uzgodnione i spełnione w dniu lub po dniu Transakcji.
Wnioskodawca rozumie przy tym wynikające z przepisów ustawy o VAT zasady związane z dokonywaniem korekt oraz momentami ujęcia takich korekt we właściwym okresie rozliczeniowym – zależnie od momentu dokonania uzgodnień i ich spełnienia. Istotą odniesienia do okresów rozliczeniowych w pytaniu w zakresie podatku od towarów i usług jest przede wszystkim kontekst chronologiczny i zaznaczenie, że dotyczy ono zdarzeń gospodarczych sprzed Transakcji, których rozliczenie podatkowe pozostaje w gestii Wnioskodawcy;
g)biorąc pod uwagę doświadczenie życiowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, to choć Wnioskodawca nie zakłada, aby podobne zdarzenia miały miejsce, przygotowując się do dokonania Transakcji (czego wyrazem jest m.in. złożony wniosek), to Wnioskodawca nie może wykluczyć żadnego z tytułów uzasadniających wystawienie faktur korygujących po dniu Transakcji. Faktury korygujące sprzedaż, których dotyczy wniosek, będą mogły zatem zostać wystawione z każdego z podanych w wezwaniu tytułów, tj. z powodu udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, z tytułu wartości zwróconych towarów i opakowań, zwróconej nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło, a także w razie pomyłki w kwocie podatku czy wykazania kwoty podatku wyższej niż należna.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 27 września 2023 r.)
Czy w opisanych okolicznościach Wnioskodawca zobowiązany i uprawniony będzie do rozliczania VAT z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji (wniesieniem aportu) i udokumentowanych fakturami otrzymanymi także po dniu Transakcji oraz do korekty faktur sprzedaży, o ile taka faktura i korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji (wniesieniem aportu)?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu z 27 września 2023 r.)
W uzasadnionym przekonaniu Wnioskodawcy w opisanych okolicznościach Wnioskodawca zobowiązany i uprawniony będzie do rozliczania VAT z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji (wniesieniem aportu) i udokumentowanych fakturami otrzymanymi także po dniu Transakcji oraz do korekty faktur sprzedaży, o ile taka faktura i korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji (wniesieniem aportu).
Uzasadnienie
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, m.in. wykorzystywania zakupionych towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Jednocześnie, w świetle art. 86 ust. 10b ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Reasumując, na podstawie ww. przepisów ustawy o VAT z odliczenia podatku można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:
− powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
− doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
− podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.
Ze względu jednak na sukcesję wynikającą z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik, który nabył przedsiębiorstwo (zorganizowaną część przedsiębiorstwa) i kontynuuje działalność prowadzoną w ramach tego przedsiębiorstwa (ZCP) może korzystać z uprawnień służących uprzednio w tym zakresie zbywcy, w tym również z prawa do odliczenia podatku VAT.
Powołany przepis stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym: „W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego (zd. 1). W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji (zd. 2). Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu (zd. 3)”.
Z powyższego przepisu wynika, że państwo członkowskie, które (tak jak Polska) zdecydowało się na skorzystanie z opcji wyłączenia spod opodatkowania VAT przekazania całości lub części majątku, jest zobligowane do traktowania nabywcy „jako następcy prawnego przekazującego”. Prawidłowa bowiem transpozycja wskazanych postanowień Dyrektywy 2006/112/WE wymaga spełnienia obydwu warunków, tj. wyłączenia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonych czynności i uznania jednocześnie nabywcy (osoby, której przekazano towary) za następcę prawnego zbywcy (przekazującego).
Jak wynika z uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 czerwca 2021 r. (sygn.) I FSK 2240/19, nabywca przedsiębiorstwa, jako następca zbywającego, jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego, korekt podatku naliczonego oraz innych czynności w ramach rozliczeń podatkowych, niezbędnych do zachowania zasady pełnego następstwa prawnego. Podobnie zważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 maja 2019 r. (sygn. akt III SA/Wa 2661/18).
Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nabywca jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego od przejętych w ramach takiego nabycia składników majątkowych. Wniesienie aportem przedsiębiorstwa jest zaś niewątpliwie formą jego zbycia (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 82/08).
Odczytywane łącznie w tym kontekście przepisy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz art. 112 Ordynacji podatkowej prowadzą do wniosku, że spółka akcyjna będzie w ograniczonym zakresie „następcą” Wnioskodawcy w zakresie rozliczeń VAT – w zakresie korekty podatku naliczonego zbywcy ZCP (Wnioskodawcy), zgodnie z art. 91 ust. 9 w związku z ust. 1-8 ustawy o VAT. Skoro zaś prawidłowe wykonanie tych obowiązków wymaga podejmowania czynności w ramach rozliczeń podatkowych niezbędnych do zachowania następstwa prawnego i prawidłowego rozliczania VAT.
Również Naczelny Sąd Administracyjny uznał w uzasadnieniu wyroku z dnia 28 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1660/10), że „w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej. Nabywca jest następcą prawnym, beneficjentem czynności aportu podatnika dokonującego zbycia. W takim zakresie, następuje przeniesienie na owego nabywcę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych jako obowiązywały zbywcę gdyby do zbycia nie doszło”.
Z powyższego wynika, że to Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy jest i będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy:
-w zakresie nabytych przez Wnioskodawcę towarów lub usług związanych z działalnością ZCP obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją, a odpowiednia faktura została (zostanie) wystawiona przez kontrahenta i otrzymana po nabyciu ZCP;
-w zakresie nabytych przez Wnioskodawcę towarów lub usług związanych z działalnością ZCP obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją i Wnioskodawca otrzymał odpowiednią fakturę również przed Transakcją, lecz nie dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego z tej faktury;
-po transakcji nabyte zostaną towary lub usługi, związane z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 10b ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zasadniczym warunkiem powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest więc łączne wystąpienie dwóch zdarzeń, tzn. (i) musi dojść do powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do danej czynności oraz (ii) nabywca musi otrzymać fakturę.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe prowadzi zatem w szczególności do konkluzji, że Wnioskodawca zobowiązany i uprawniony będzie do rozliczania VAT z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji (aportu) i otrzymanych do dnia Transakcji (aportu) – na zasadach ogólnych, a także do korekty faktur sprzedaży, o ile taka korekta powinna zostać rozliczona za okres przypadający przed dokonaniem Transakcji (aportu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie:
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstał przed dniem Transakcji, a odpowiednia faktura została (zostanie) wystawiona przez kontrahenta i otrzymana po dniu Transakcji– jest nieprawidłowe,
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów lub usług związanych z działalnością ZCP, dla których obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją i Wnioskodawca otrzymał odpowiednią fakturę również przed Transakcją, lecz nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego z tej faktury – jest prawidłowe,
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie po transakcji towarów lub usług, związanych z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe,
-obowiązku dokonania korekty faktur sprzedaży, o ile taka faktura i korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zagadnienie sukcesji podatkowej, tj. sytuację, w której dany podmiot (podatnik) wstępuje w prawa i obowiązki innego podatnika m.in. korzystając z praw nabytych przez inny podmiot (innego podatnika) regulują przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Wskazać należy, że następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Powyższe kwestie regulują przepisy działu III rozdziału 14 Ordynacji podatkowej. W regulacjach tych, zawarta jest pozycja prawnopodatkowa dwóch kategorii podmiotów: następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.
Analiza sukcesji podatkowej nie ogranicza się jednak do przepisów Ordynacji podatkowej. W przepisach ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe regulacje dotyczące określonej kwestii, mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi.
Jak wynika z art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2023 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.):
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy:
W przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przepis art. 19 dyrektywy obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1 ze zm.) stanowi, że:
W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy opcja wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wymaga, aby w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu, jego nabywca traktowany był jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W konsekwencji, w takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie podatku od towarów i usług – następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania tym podatkiem w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na gruncie tej ustawy istnieje szczególne rozwiązanie, niezależne od unormowań zawartych w Ordynacji podatkowej, regulujące prawa i obowiązki następców prawnych. Norma wynikająca z art. 6 pkt 1 ustawy stanowi bowiem lex specialis wobec rozwiązań zawartych w Ordynacji podatkowej. W konsekwencji podatnik, który nabył przedsiębiorstwo (jego zorganizowaną część) i nadal je prowadzi, może korzystać w zakresie podatku od towarów i usług z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 10b ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:
1)ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
2)ust. 2 pkt 4 lit. c – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
a)otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
b)uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;
3)ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.
Jak stanowi art. 86 ust. 10c ustawy:
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z przytoczonych przepisów ustawy wynika, że z prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik może skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:
-powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług;
-doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług;
-podatnik jest w posiadaniu faktur dokumentujących te transakcje.
Terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Co do zasady odliczenie podatku dokonuje się w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy odniesieniu do nabytych towarów i usług – pod warunkiem otrzymania faktury dokumentującej dane nabycie. Przepis art. 86 ust. 11 ustawy wskazuje dodatkowe terminy obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy podatnik nie dokonał tego obniżenia w terminie otrzymania faktury.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
W myśl przepisu art. 19a ust. 2 ustawy:
W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Na mocy art. 19a ust. 3 ustawy:
Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Zgodnie z art. 19a ust. 4 ustawy:
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w:
1) art. 7 ust. 1 pkt 2;
2) art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.
Na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu:
a)dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
b)świadczenia usług:
- telekomunikacyjnych,
- wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,
- najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,
- ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
- stałej obsługi prawnej i biurowej,
- dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego
- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.
Stosownie do treści art. 19a ust. 7 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Kwestie dotyczące wystawiania faktur regulują przepisy określone w art. 106-106q ustawy.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Faktura jest dokumentem wystawianym dla potrzeb dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dane, które powinna zawierać faktura, określa art. 106e ustawy, są to m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.
Z powołanych przepisów wynika, że faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.
W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Pana w pierwszej kolejności dotyczą wskazania, czy w opisanych okolicznościach zobowiązany i uprawniony będzie Pan do rozliczania VAT z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji (wniesieniem aportu) i udokumentowanych fakturami otrzymanymi także po dniu Transakcji.
W odniesieniu do ww. wątpliwości przedstawił Pan stanowisko, zgodnie z którym jest i będzie Pan uprawniony do odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy:
-w zakresie nabytych przez Pana towarów lub usług związanych z działalnością ZCP obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją, a odpowiednia faktura została (zostanie) wystawiona przez kontrahenta i otrzymana po nabyciu ZCP;
-w zakresie nabytych przez Pana towarów lub usług związanych z działalnością ZCP obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją i otrzymał Pan odpowiednią fakturę również przed Transakcją, lecz nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego z tej faktury;
-po transakcji nabyte zostaną towary lub usługi, związane z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Pana.
Ponadto w opisie sprawy wskazał Pan, że pomimo starannego zaplanowania Transakcji oraz uprzedzenia o niej kontrahentów, dokumenty rozliczeniowe dotyczące Działalności Zakładu Poligraficznego, prowadzonej przez Pana przed dokonaniem Transakcji, mogą wpłynąć do Pana (lub bezpośrednio do Spółki akcyjnej) po dokonaniu Transakcji.
Jednocześnie, nabywane towary i usługi, których dotyczy wniosek w niniejszej sprawie, tj. czynności udokumentowane fakturami (także otrzymanymi po dniu Transakcji), dla których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem Transakcji, wykorzystywał/ wykorzystuje/będzie wykorzystywał Pan na potrzeby działalności ZCP, do czynności związanych ze sprzedażą, która zgodnie z polskimi przepisami podlega opodatkowaniu VAT.
W przedmiotowej sprawie ustalenie kwestii Pana prawa do odliczenia podatku od towarów i usług warunkuje okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem Transakcji.
Wskazać należy, że w stosunku do faktur zakupowych związanychz działalnością ZCP i dotyczących czynności, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstanie w okresie przed dniem Transakcji – prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie w momencie otrzymania faktury lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych.
Zatem w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Pana towarów lub usług związanych z działalnością ZCP w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją, a odpowiednia faktura została (zostanie) wystawiona przez kontrahenta i otrzymana przez Pana po zbyciu ZCP, należy wskazać, że nie będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur, bowiemprawo do odliczenia podatku naliczonego skonkretyzuje się dopiero w momencie ich otrzymania, tj. kiedy nie będzie Pan już właścicielem ZCP.
Jednocześnie, wyłącznie Panu przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, w którym obowiązek podatkowy dla danej dostawy towarów lub świadczonej usługi powstał przed dniem Transakcji i przed tym dniem otrzymał Pan fakturę dokumentującą tę transakcję, jednakże nie skorzystał Pan z prawa do odliczenia VAT w tym zakresie (np. wobec uprawnienia do odliczenia podatku w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy – zasada ogólna). Prawo to uległo bowiem konkretyzacji przed dniem wydzielenia i nie może być przedmiotem sukcesji.
Natomiast w odniesieniu do sytuacji, gdy po Transakcji nabyte zostaną towary lub usługi, związane z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Pana wskazać należy, że nie będzie Pan uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur. Jeżeli bowiem po Transakcji dochodzi do nabyć towarów i usług związanych z realizowaną w ramach ZCP działalnością, to nabywcą tych towarów i usług jest Spółka, a nie Pan.
Podsumowując, nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynności, dla których obowiązek podatkowy powstał przed dniem Transakcji, a odpowiednia faktura została (zostanie) wystawiona przez kontrahenta i otrzymana po dniu Transakcji, jak również z faktur dokumentujących nabycie po Transakcji towarów lub usług, związanych z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Pana. Natomiast będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Pana towarów lub usług związanych z działalnością ZCP, dla których obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją i otrzymał Pan odpowiednią fakturę również przed Transakcją, lecz nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego z tej faktury.
Zatem Pana stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy w zakresie nabytych przez Wnioskodawcę towarów lub usług związanych z działalnością ZCP, obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją i otrzymał Pan odpowiednią fakturę również przed Transakcją, lecz nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego jest prawidłowe.
Natomiast Pana stanowisko w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy w zakresie nabytych przez Pana towarów i usług związanych z działalnością ZCP obowiązek podatkowy powstał przed Transakcją, a odpowiednia faktura zostanie wystawiona przez kontrahenta i otrzymana przez Pana po nabyciu ZCP oraz w sytuacji, gdy po Transakcji nabyte zostaną towary lub usługi, związane z realizowaną w ramach ZCP działalnością, a dostawcy/usługodawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP na Pana jest nieprawidłowe.
W dalszej kolejności Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy będzie Pan zobowiązany i uprawniony do korekty faktur sprzedaży, o ile taka faktura i korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy:
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Na mocy art. 29a ust. 15 ustawy:
Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:
1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
4)(uchylony);
5)wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.
Jak stanowi art. 29a ust. 17 ustawy:
W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Jak wskazano wcześniej, zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.
Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Według art. 106g ust. 1 ustawy:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
W tym miejscu należy wskazać, że faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Zatem, co do zasady, faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza np. fakt dostawy określonych towarów i świadczonych usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest zatem dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego, jednakże samo wystawienie faktury nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego.
Natomiast kwestie dotyczące zasad wystawiania faktur korygujących zawierają przepisy art. 106j ustawy.
Jak stanowi art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony),
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury,
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
Podkreślenia wymaga, że art. 106j ust. 1 ustawy wyraźnie wskazuje, jakie okoliczności zobowiązują podatnika do wystawienia faktury korygującej i uzależniają to od wystąpienia sytuacji enumeratywnie wskazanych w tym przepisie. W tym zakresie podatnik nie ma uprawnień do swobodnego działania, może je podjąć tylko w razie spełnienia przesłanek określonych w przepisie.
Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony);
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony);
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
W świetle art. 106j ust. 2a ustawy:
Faktura korygująca może zawierać:
1)wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo "KOREKTA";
2)przyczynę korekty.
Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Przechodząc do faktur korygujących zmniejszających podatek naliczony, na mocy art. 86 ust. 19a ustawy:
W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Z opisu sprawy wynika, że faktury korygujące sprzedaż skutkować będą mogły zarówno zwiększeniem, jak i zmniejszeniem podstawy opodatkowania lub podatku należnego.
Dla faktur korygujących sprzedaż, o których mowa w zadanym we wniosku pytaniu, które będą skutkować zwiększeniem podstawy opodatkowania, przyczyna korekty może powstać zarówno przed, jak i po dniu Transakcji.
Analogicznie, uzgodnienie dotyczące korekty sprzedaży i obniżenia podstawy opodatkowania, może zostać dokonane zarówno przed, jak i po dniu Transakcji.
Wskazał Pan, że:
-warunki korekty mogą więc zostać uzgodnione i spełnione przed dokonaniem Transakcji, lub
-warunki korekty zostaną uzgodnione przed dniem Transakcji i przed upływem okresu rozliczeniowego, w którym zostały one uzgodnione, doszło również do ich spełnienia, lub
-warunki korekty zostaną uzgodnione przed dniem Transakcji i przed upływem okresu rozliczeniowego, w którym zostały one uzgodnione, nie doszło do ich spełnienia, natomiast zostały spełnione po dniu Transakcji, lub
-warunki korekty zostaną uzgodnione i spełnione w dniu lub po dniu Transakcji.
Faktury korygujące sprzedaż, których dotyczy wniosek, będą mogły zostać wystawione z powodu udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, z tytułu wartości zwróconych towarów i opakowań, zwróconej nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło, a także w razie pomyłki w kwocie podatku, czy wykazania kwoty podatku wyższej niż należna.
Odnosząc się zatem do faktur zwiększających podstawę opodatkowania podatkiem VAT, a dotyczących:
-dostaw towarów lub świadczenia usług przez Pana przed dniem Transakcji, a związanych z działalnością ZCP, w sytuacji gdy faktura korygująca wystawiona zostanie w związku z okolicznościami istniejącymi już w momencie wystawiania faktury pierwotnej (np. błąd co do liczby sztuk sprzedanych towarów, błąd co do ceny) – będzie Pan zobowiązany do wystawienia i ujęcia (rozliczenia) dla celów VAT faktur korygujących zwiększających kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania,
-dostaw towarów lub świadczenia usług przez Pana przed dniem Transakcji, a związanych z działalnością ZCP, w sytuacji gdy faktura korygująca wystawiona zostanie w związku z okolicznościami, które wystąpiły w dniu zbycia, bądź po dniu zbycia ZCP, jak np. rabat lub obniżka ceny – nie będzie Pan zobowiązany do wystawienia i rozliczenia faktur korygujących, gdyż jak wynika z treści art. 29a ust. 17 ustawy, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
W odniesieniu natomiast do faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego Organ wskazuje, co następuje.
Obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją, natomiast w przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Zatem w sytuacji, gdy okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania przypadnie przed dniem Transakcji, a Pan będzie w posiadaniu dokumentacji, z której wynika, że uzgodnił Pan z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostaną spełnione i faktura ta będzie zgodna z posiadaną dokumentacją, wówczas to Pan dokona obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca. W związku z powyższym będzie Pan uprawniony do rozliczenia (ujęcia) faktur korygujących zmniejszających kwotę podatku należnego dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług, jeżeli związane będą z działalnością ZCP przed dniem Transakcji i przesłanki do wystawienia faktur korygujących powstaną przed dniem zbycia ZCP.
W sytuacji natomiast, gdy okres rozliczeniowy, w którym zostanie wystawiona faktura korygująca zmniejszająca podstawę opodatkowania przypadnie przed dniem Transakcji, ale nie będzie Pan w posiadaniu dokumentacji (z której wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej), wówczas obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskano. Zatem jeśli ten okres rozliczeniowy (w którym uzyskano dokumentację) przypadnie już w dniu lub po dniu Transakcji, wówczas to Spółka akcyjna (nabywca) będzie zobowiązana do obniżenia podstawy opodatkowania i tym samym do rozliczenia (ujęcia) faktur korygujących zmniejszających kwotę podatku należnego dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług, jeżeli związane będą z działalnością ZCP.
Podsumowując, będzie Pan uprawniony i zobowiązany do korekty faktur sprzedaży zwiększających kwotę podatku należnego dla dostaw towarów lub świadczenia usług przez Pana przed dniem Transakcji, w sytuacji gdy faktura korygująca zwiększająca podstawę opodatkowania wystawiona zostanie w związku z okolicznościami istniejącymi już w momencie wystawiania faktury pierwotnej oraz zmniejszających kwotę podatku należnego, jeżeli związane będą z działalnością ZCP przed dniem Transakcji i przesłanki do wystawienia faktur korygujących powstaną przed dniem Transakcji.
Natomiast nie będzie Pan uprawniony do korekty faktur w sytuacji dostaw towarów lub świadczenia usług przez Pana przed dniem Transakcji, a związanych z działalnością ZCP, w sytuacji gdy faktura korygująca zwiększająca podstawę opodatkowania wystawiona zostanie w związku z okolicznościami, które wystąpiły w dniu zbycia ZCP, bądź po dniu zbycia ZCP oraz gdy faktura korygująca zmniejszająca podstawę opodatkowania powinna zostać wystawiona w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskano dokumentację, z której wynika, że uzgodnił Pan z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej, a okres ten przypadnie już w dniu lub po dniu Transakcji.
Tym samym, całościowo oceniając, Pana stanowisko w zakresie obowiązku korekty faktur sprzedaży, o ile korekta dotyczy okresu rozliczeniowego przypadającego przed dniem Transakcji jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Należy ponadto wskazać, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Pana, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla nabywcy ZCP, tj. dla Spółki akcyjnej.
Zaznaczyć należy, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right