Połączenie ZFŚS jednostek obsługiwanych przez samorządowe CUW
Rada gminy utworzyła samorządowe centrum usług wspólnych (CUW). Jednostką obsługującą był urząd gminy. Obsługiwał on wszystkie podległe gminie jednostki organizacyjne, w tym: szkoły, ośrodek pomocy społecznej, zakład gospodarki mieszkaniowej oraz gminny ośrodek kultury i gminną bibliotekę publiczną. Przedmiot wspólnej obsługi (wskazany w uchwale rady gminy) obejmował m.in. „obsługę administracyjną i finansową ZFŚS”. Na podstawie tego zapisu wójt gminy utworzył jeden gminny zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, funkcjonujący jako rachunek bankowy przy urzędzie gminy. Określił jeden wspólny dla wszystkich jednostek regulamin korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), który został uzgodniony z dyrektorami jednostek obsługiwanych. Świadczenia z funduszu przyznawała komisja złożona z pracowników urzędu gminy i pracowników delegowanych przez poszczególne jednostki obsługiwane. Czy taka procedura prowadzenia wspólnej działalności socjalnej była prawidłowa?
Odpowiedź
Po pierwsze, rada gminy nieprawidłowo postanowiła w uchwale o objęciu wspólną obsługą administracyjną i finansową przez urząd gminy (jako jednostkę obsługującą CUW) gminnego ośrodka kultury i gminnej biblioteki publicznej. Decyzja o objęciu wspólną obsługą należy do kierowników tych jednostek w zawartym porozumieniu. Po drugie, jednostka obsługująca zapewnia obsługę administracyjną i księgową ZFŚS tworzonych przez poszczególne jednostki obsługiwane. Nie ma możliwości stworzenia jednego wspólnego funduszu zarządzanego przez jednostkę obsługującą. Propozycję usunięcia nieprawidłowości podajemy w uzasadnieniu.