Nieprawidłowe tworzenie zfśs instytucji kultury w urzędzie miejskim
PROBLEM
Dyrektor Miejskiego Domu Kultury (MDK) w 2011 roku podjął decyzję o nietworzeniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) i niewypłacaniu świadczenia urlopowego. Decyzja została zapisana w regulaminie wynagradzania. W czasie podjęcia decyzji MDK zatrudniał 9 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. W roku 2019 MDK został objęty wspólną obsługą przez urząd miejski (jako jednostkę obsługującą) na podstawie porozumienia zawartego przez dyrektora MDK i burmistrza miasta. W porozumieniu zawarto tylko ogólne postanowienie o „przekazaniu do urzędu miejskiego obsługi finansowo-księgowej MDK”. Od 2019 roku MDK naliczało odpis na zfśś na swoich pracowników i przelewało środki do urzędu miejskiego. Pracownicy MDK korzystali z zfśś na zasadach określonych w regulaminie korzystania z zfśs urzędu miejskiego. Składali wnioski o świadczenia do urzędu miejskiego. Świadczenia przyznawał im burmistrz. Zarówno dyrektor MDK, jak i burmistrz uważali, że porozumienie o prowadzeniu wspólnej obsługi zobowiązało ich automatycznie do prowadzenia wspólnej działalności socjalnej.