Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.452.2023.2.AK

Wykazanie dochodów uzyskanych w Holandii w zw. z umową zlecenia i sporządzenie rozliczenia rocznego PIT-36 (ulga dla młodych).

Interpretacja indywidualna

-stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 24 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2023 r. (wpływ 11 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną posiadającą status studenta oraz podejmującą równolegle do studiów pracę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy zlecenia.

W okresie wakacyjnym roku 2023 zamierza Pani podjąć pracę na terenie Holandii na podstawie umowy zlecenia zawartej za pośrednictwem holenderskiego prywatnego pośrednictwa pracy u przedsiębiorcy mającego siedzibę w Holandii. Uzyskiwane wynagrodzenie wypłacane będzie i ponoszone najprawdopodobniej przez tegoż pracodawcę.

Jest Pani osobą poniżej 26. roku życia (w roku 2023 nie ukończy Pani 26. roku życia) osiągającą łączny przychód z tytułu wykonywanej pracy nieprzekraczający 85.528,00 zł rocznie, a więc kwalifikuje się Pani do objęcia tzw. ulgą dla młodych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT.

Jest Pani obywatelem polskim, posiada Pani rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Polski i stan ten utrzyma się po podjęciu zatrudnienia w Holandii (nie będzie tam Pani przebywać w okresie przekraczającym 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego lub kończącego się w 2023 r.).

Pani wątpliwości związane są z przygotowaniem deklaracji podatkowej PIT-36.

Rozważa Pani, czy będąc osobą objętą ulgą dla młodych, konieczne będzie wykazanie dochodów uzyskanych w Holandii jedynie w części D deklaracji PIT-36 bez konieczności wykazania ich w załączniku PIT/ZG z uwagi na metodę proporcjonalnego rozliczenia, uregulowaną w art. 27 ust. 9 ustawy o PIT.

Pani wątpliwości wynikają z niejednolitej praktyki polskich organów podatkowych, które w zależności od regionu wskazują odmienne stanowiska w tej sprawie. Zgodnie z jednym z nich, dochody uzyskane z pracy za granicą (w tym w Holandii) powinny być wykazywane jedynie w części D deklaracji PIT-36. Drugi pogląd wskazuje, że powinny być one wykazywane zarówno w części D deklaracji PIT-36 jak i w załączniku PIT/ZG.

Ponadto, w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że wynagrodzenie będzie wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Holandii. Wynagrodzenie będzie ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Holandii.

W roku będącym przedmiotem Pani zapytania, przychody:

a)z umowy zlecenia w Holandii nie przekroczą kwoty 85.528,00 zł;

b)z umowy zlecenia podejmowanej w Polsce nie przekroczą kwoty 85.528,00 zł;

c)łączne przychody z pkt a i b powyżej nie przekroczą kwoty 85,528,00 zł.

W roku będącym przedmiotem Pani zapytania, zgodnie z wiedzą na dzień składania niniejszej odpowiedzi, nie osiągnie Pani przychodów z innych tytułów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 niż wskazane powyżej.

Pytanie

Czy objęta ulgą dla młodych, przygotowując formularz PIT-36, jest Pani obowiązana wykazywać na formularzu PIT/ZG wszystkie dochody uzyskiwane przez Panią z pracy na terytorium Holandii, w tym objęte ulgą dla młodych, czy jedynie dochody opodatkowane?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, dochody uzyskiwane z pracy na terenie Holandii nie muszą być wykazywane na formularzu PIT/ZG, a jedynie w części D deklaracji PIT-36.

Art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT wyznacza zamknięty katalog przychodów, od których nie odprowadza się podatku dochodowego.

Zgodnie z oficjalnymi Objaśnieniami z dnia 14 kwietnia 2020 r. wydanymi przez Ministra Finansów Publicznych pt. „Nowa preferencja w podatku dochodowym od osób fizycznych dla młodych osób” wydanymi w trybie art. 14a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, ulga dla młodych ma zastosowanie zarówno w stosunku do dochodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami (np. właśnie w Holandii). Przychody uzyskiwane w Holandii są zatem również objęte preferencją podatkową w postaci progu warunkującego zwolnienie od obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Art. 27 ust. 9 ustawy o PIT stwierdza, że podatnik osiągający dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium RP lub ze źródeł znajdujących się poza terytorium RP, obowiązany jest do ich wykazywania łącznie z dochodami ze źródeł znajdujących się na terytorium RP, chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi o zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia lub osiągane są w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Tym samym, Pani zdaniem, zasadne jest wykazywanie dochodów uzyskanych w Holandii jedynie w części D deklaracji PIT-36 w ramach limitu i sumowaniu go z dochodami uzyskanymi na terytorium Polski.

Stoi Pani na stanowisku, że do przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie ulgi dla młodych zachodzą przesłanki tożsame ze stosowanymi w stosunku do przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT, których nie ma obowiązku wykazywania na formularzu PIT/ZG. Pani zdaniem, zasadne jest zastosowanie analogii, a co za tym idzie uznanie, że nie ma obowiązku wykazywania dochodów uzyskiwanych przez Panią z pracy na terenie Holandii na formularzu PIT/ZG, a wykazać je należy jedynie w części D deklaracji PIT-36.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z wniosku, jest Pani obywatelem polskim oraz posiada Pani rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Zatem podlega Pani obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Posiada Pani status studenta oraz równolegle podejmuje Pani pracę w Polsce na podstawie umowy zlecenia. Dodatkowo w okresie wakacyjnym 2023 r. zamierza Pani podjąć pracę na podstawie umowy zlecenie na terenie Holandii.

Zatem, w niniejszej sprawie odnieść należy się również do przepisów Konwencji z 13 lutego 2002 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (t. j. Dz. U. z 2003 r. poz. 2120 ze zm.).

W myśl art. 4 ust. 1 ww. Konwencji:

W rozumieniu niniejszej konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie.

Przychody uzyskiwane na podstawie umowy zlecenia, zaliczane są do kategorii tzw. wolnych zawodów, o których mowa w art. 14 ww. Konwencji. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu:

Dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta posiada stałą placówkę w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli posiada ona taką stałą placówkę, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Przy czym, jak wynika z art. 14 ust. 2 ww. Konwencji:

Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub edukacyjną, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów, dentystów i księgowych.

Z okoliczności przedstawionych w treści wniosku wynika, że Pani miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce. Nie wskazała Pani również, że będzie Pani posiadać w Holandii stałą placówkę, za pośrednictwem której będzie wykonywać swoją działalność zarobkową i której można byłoby przypisać dochody z umowy zlecenia, którą planuje Pani zawrzeć.

Zatem, przychód osiągnięty przez Panią z tytułu umowy zlecenia będzie podlegał – stosownie do uregulowań ww. Konwencji – opodatkowaniu tylko i wyłącznie w państwie Pani rezydencji, tj. w Polsce.

W przedmiotowej sprawie nie wystąpi zatem podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i nie będzie miała zastosowania metoda odliczenia proporcjonalnego określona w art. 23 ust. 5 Konwencji i odpowiednio w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Metoda ta ma zastosowanie wyłącznie w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, tj. w przypadku, gdy zgodnie z postanowieniami Konwencji, ten sam dochód może być opodatkowany w obu umawiających się państwach, tj. w Holandii oraz w Polsce. Taka sytuacja nie będzie jednak miała miejsca w Pani przypadku. Przychód jaki uzyska Pani w Holandii z tytułu umowy zlecenia będzie bowiem podlegał opodatkowaniu tylko raz – w kraju będącym Pani miejscem zamieszkania, tj. w Polsce.

Podsumowując powyższe, dochody z umowy zlecenia, które uzyska Pani w Holandii podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce łącznie z dochodami z umowy zlecenia, które uzyskała Pani w Polsce.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Katalog źródeł przychodów został określony przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 tej ustawy, wśród których w pkt 2 wymienił:

Działalność wykonywaną osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Niemiej jednak, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),

d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,

e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

– otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ulga dla młodych, wprowadzona na mocy art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. z osobiście wykonywanej działalności na podstawie umowy zlecenia niezależnie od miejsca położenia źródła tych przychodów, otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. W konsekwencji, ulga dla młodych ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej terytorium.

Jak wynika z wniosku, w 2023 r. będzie Pani osobą, która nie ukończyła 26 roku życia. W 2023 r. uzyska Pani dochody z umowy zlecenia wykonywanej w Polsce oraz z tytułu umowy zlecenia wykonywanej na terenie Holandii. Jak wyjaśniono wyżej dochody z tytułu umowy zlecenia z Holandii podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Należy je zatem zsumować z dochodami uzyskanymi w Polsce. Podała Pani, że łączne Pani przychody (tj. te uzyskane w Polsce oraz uzyskane w Holandii) nie przekroczą kwoty 85 528 zł. Zatem uzyskane przez Panią w 2023 r. przychody mieszczą się w limicie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym całość Pani przychodów (tj. zarówno przychody z umowy zlecenia uzyskane w Polsce, jak i przychody z umowy zlecenia uzyskane w Holandii) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.

W tym miejscu należy nadmienić, że uzyskanie przez podatnika przychodów objętych w całości ulgą dla młodych samo w sobie nie rodzi obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Dla powstania tego obowiązku muszą wystąpić dodatkowe okoliczności, np. podatnik:

-oprócz przychodów objętych ulgą dla młodych uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-ubiega się o zwrot nadpłaconego podatku,

-ma obowiązek doliczyć do dochodu lub podatku kwoty uprzednio dokonanych odliczeń, do których utracił prawo.

W przypadku wystąpienia okoliczności do złożenia zeznania rocznego (np. PIT-36), podatnik w składanym zeznaniu wykazuje również przychody objęte ulgą dla młodych. Przychody te wykazuje się w części D formularza PIT-36.

Przychodów tych nie wykazuje się natomiast w załączniku PIT/ZG.

Formularz PIT/ZG stanowi informację o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku. Formularz ten wypełniają podatnicy, którzy uzyskali dochody/przychody opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 8, 9, 9a, art. 30b ust. 5a, 5b, 5e, 5f, art. 30c ust. 4, 5 lub art. 30e ust. 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wyjaśniono wcześniej przychody jakie uzyska Pani w Holandii z tytułu umowy zlecenia będą opodatkowane wyłącznie w Polsce. Tym samym, nie będzie miała do nich zastosowania żadna z metod unikania podwójnego opodatkowania, w tym wskazana przez Panią metoda odliczenia proporcjonalnego, o której mowa w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychodów tych nie należy wykazywać w załączniku PIT/ZG.

Podsumowując, przychody uzyskane przez Panią w 2023 r. z umowy zlecenia w Holandii korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przygotowując formularz PIT-36 za 2023 r., powinna Pani przychody uzyskane w Holandii z sumować z dochodami uzyskanymi w Polsce i wykazać je wyłącznie w części D formularza PIT-36. Przychodów tych nie należy natomiast wykazywać w załączniku PIT/ZG.

Niemniej jednak Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe, bowiem wskazała w nim Pani, że przychodów jakie uzyska Pani z tytułu umowy zlecenia z Holandii nie należy wykazywać w załączniku PIT/ZG, ponieważ przychody te będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania w ramach ulgi dla młodych. Co prawda, dochody zagraniczne zwolnione z opodatkowania nie podlegają wykazaniu w formularzu PIT/ZG. Jednakże nie jest to powód, dla którego w niniejszej sprawie nie ma Pani takiego obowiązku. Przychody, które uzyska Pani z umowy zlecenia wykonywanej w Holandii, niezależnie od tego czy korzystałyby ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy nie, nie powinny być wykazywane w załączniku PIT/ZG. Nie będą to bowiem przychody, do których znajdzie zastosowanie jakakolwiek metoda unikania podwójnego opodatkowania, a tylko takie należy wykazywać w tym załączniku.

W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska wnioskodawcy za nieprawidłowe, Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00