Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.456.2023.2.MZ

PIT - dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 28 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie aktu notarialnego z dnia 13.01.2022 r., nabył Pan nieruchomość zabudowaną, położoną w (…). Budynek wpisany jest do rejestru zabytków nr (…) z dnia 05.01.2007 i położony na układzie urbanistycznym miasta (…) nr (…)/ z dnia 26.02.1980. Poprzedni właściciel nieruchomości uzyskał decyzje (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (…) (dalej: „Konserwator Zabytków”) o pozwoleniu na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku.

Decyzja została wydana w dniu 18.12.2020 r. Konserwator Zabytków udzielił pozwolenia na remont dachu budynku zgodnie z zakresem i w sposób wskazany w programie robót budowlanych z dnia 07.12.2020 r. W programie robót budowlanych wskazano m.in., że konieczna jest wymiana dachówek na dachu budynku. W związku z nabyciem nieruchomości przez Pana, poprzedni właściciel przekazał Panu decyzję Konserwatora Zabytków wraz z programem robót budowlanych. Zlecił Pan wykonanie prac remontowych na nieruchomości. Pierwsze prace remontowe zostały wykonane w 2022 r. i potwierdzone fakturą. Faktura została wystawiona przez podmiot zwolniony z VAT.

Pierwszy etap remontu, który został wykonany w 2022 r., polegał na wykonaniu prac przygotowawczych, takich jak zabezpieczenie dachu i elementów konstrukcyjnych dachu, zabezpieczenie okien, przygotowanie i ocena stanu dachu przed przeprowadzeniem właściwych prac remontowych planowanych na 2023 r. (przez właściwy remont rozumie Pan bezpośrednią ingerencję w substancje budynku). Ponadto, zakupił Pan w dniu 12.05.2022 r. od poprzedniego właściciela nieruchomości dachówki, które będą położone na dachu budynku. Planuje Pan zakończenie prac remontowych dotyczących dachu w 2023 r. Wskazuje Pan, że wydatki na zakup nieruchomości:

  • nie zostały odliczone od przychodu Pana na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku,
  • nie zostały odliczone od dochodu,
  • nie zostały uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,
  • nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.

Zamierza Pan skorzystać z ulgi na zabytki w oparciu o art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.) w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.). Zamierza Pan dokonać odliczenia w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r. W momencie dokonywania odliczenia będzie Pan właścicielem ww. nieruchomości.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wskazuje Pan, że zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 26hb ust. 5, tzn. odliczenie nie przekroczy iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, i nie wyniesie więcej niż 500 000 zł.

Wskazuje Pan, że pierwsze prace remontowe na nieruchomości zostały wykonane w 2022 r. i potwierdzone fakturą. Faktura została wystawiona przez podmiot zwolniony z VAT. Ponadto, nabył Pan w dniu 12.05.2022 r. dachówki od poprzedniego właściciela, które będą położone na dachu.

Wskazuje Pan, że nie posiada wystawionej w 2022 r. faktury od podatnika VAT. Równocześnie jednak wskazuje Pan, że warunek, o którym mowa w art. 26hb ust. 4 pkt 2 dotyczy wyłącznie odliczenia od wydatków:

  • poniesionych w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej (…), oraz
  • poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków.

Jak wynika z literalnej, czyli podstawowej, wykładni art. 26hb ust. 4, warunek posiadania faktury wystawionej przez czynnego podatnika VAT nie dotyczy odliczenia wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku.

Jedynym warunkiem skorzystania z ulgi jest to, aby podatnik poniósł wydatki, w 2022 r., na prace konserwatorskie, budowlane lub restauratorskie dotyczące nieruchomości. I tak też było w opisywanym stanie faktycznym. Nie jest ważne w tym zakresie, w jaki sposób udokumentowane przedmiotowe wydatki.

Wskazuje Pan, że nie znajdą zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 26hb ust. 9, tj.

  • wydatki nie zostały odliczone zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
  • wydatki nie zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
  • wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
  • wydatki nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W odniesieniu do poniesionych wydatków, wskazuje Pan, że spełniają one definicje określone w art. 26hb ust. 12 ustawy, w szczególności poniósł Pan wydatki na prace, które można kwalifikować zarówno, jako prace konserwatorskie, jak i roboty budowlane. Naprawa dachu jest bowiem zarówno remontem budynku (wpisuje się w pojęcie robót budowlanych), jak i zmierza do zabezpieczenia budynku i zahamowania procesów jego destrukcji, która mogłaby postępować choćby w wyniku przeciekania deszczu do budynku (wpisuje się w pojęcie prac konserwatorskich).

Pytanie

Czy w podanym stanie faktycznym, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.) w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), może Pan odliczyć wydatki poniesione w 2022 r. na odpłatne nabycie opisanej nieruchomości, w zakresie określonym w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r.?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.) w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), jest Pan uprawniony do odliczenia wydatków poniesionych w 2022 r. na odpłatne nabycie opisanej nieruchomości, w zakresie określonym w art. 26hb ust. 5 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), podatnik opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów wydatki określone w art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w punkcie 2. W myśl wspomnianego punktu 2 zaś, podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków.

Zgodnie z art. 26hb ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie. W myśl art. 26hb ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), za datę poniesienia wydatku z tytułu określonego w ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Zgodnie z art. 26hb ust. 5 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu. W myśl art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (tj. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane).

Zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

  • zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,
  • wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich,
  • zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponadto, w myśl art. 26hb ust. 12 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

  • pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: „ustawa o ochronie zabytków”),
  • pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków,
  • robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków,
  • zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy o ochronie zabytków, prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań. W myśl art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków, prace restauratorskie, to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań.

W myśl art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków, roboty budowlane to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego (dalej: „ustawa o prawie budowlanym”), podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku. Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy o prawie budowlanym, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w 2022 r. Jak wskazano powyżej, podstawowym warunkiem skorzystania z ulgi na zabytki wskazanej w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.), jest odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków. Spełnia Pan ten warunek, jako że nabył taki zabytek w styczniu 2022 r. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wprawdzie od 2023 r. zlikwidowano możliwość skorzystania z ulgi na zabytki w związku z nabyciem nieruchomości zabytkowej, to jednak do nabycia takiego zabytku, które miało miejsce w 2022 r., zastosowanie będą miały przepisy obowiązujące do końca 2022 r.

Potwierdza to m.in. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 13 kwietnia 2023 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.133.2023.2.MR), w myśl której: „Z opisu sprawy wynika, że 12 grudnia 2022 r. nabył Pan odpłatnie nieruchomość znajdującą się na terenie historycznego zespołu urbanistycznego i budowlanego (...) wpisanego do rejestru zabytków. Po zakupie nieruchomości poniósł Pan pierwsze koszty prac restauratorskich obejmujących opracowanie przez architekta koncepcji przebudowy domu mieszkalnego (i projektu budowlanego). Koszty te są udokumentowane wystawionymi w 2022 r. fakturami VAT. Mając na uwadze powyższe, może Pan odliczyć wydatki poniesione na odpłatne nabycie opisanej we wniosku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków w 2022 roku”.

Poniesienie wydatków na prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane Drugim kluczowym warunkiem skorzystania z ulgi na zabytki art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.) jest to, aby poniesiono wydatki na prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane dotyczące nieruchomości. Poniósł Pan takie wydatki na prace, które można kwalifikować zarówno, jako prace konserwatorskie, jak i roboty budowlane. Naprawa dachu jest bowiem zarówno remontem budynku (wpisuje się w pojęcie robót budowlanych), jak i zmierza do zabezpieczenia budynku i zahamowania procesów jego destrukcji, która mogłaby postępować choćby w wyniku przeciekania deszczu do budynku (wpisuje się w pojęcie prac konserwatorskich). W tym miejscu należy wskazać, że poniósł Pan wydatki dwojakiego rodzaju na prace restauratorskie lub / i prace budowlane:

a) Wydatki na przeprowadzenie czynności przygotowawczych do przeprowadzenia prac konserwatorskich (robót budowlanych) Pierwszy wydatek polegał na opłaceniu usług remontowych, które stanowią przygotowanie do przeprowadzenia naprawy dachu. Zlecił Pan firmie remontowej wykonanie zabezpieczenia dachu i jego elementów konstrukcyjnych, zabezpieczenia okien, przygotowanie i ocenę stanu dachu przed przeprowadzeniem właściwych prac remontowych. Bez podjęcia tych czynności przygotowawczych nie byłoby możliwe przeprowadzenie działań polegających m.in. na wymianie dachówek (działań bezpośrednio ingerujących w substancje budynku). W konsekwencji, działania te, wespół z działaniami, które zostaną podjęte w 2023 r., tworzą zespół czynności remontowych (robót budowlanych), tudzież konserwatorskich, o których mowa w ww. ustawach.

Innymi słowy, podjęte przez Pana działania stanowią składową robót budowlanych albo / i działań konserwatorskich. Na możliwość potraktowania czynności przygotowawczych do przeprowadzenia robót budowlanych czy prac konserwatorskich, jako element tych robót budowlanych czy prac konserwatorskich, wskazuje przywołana już interpretacja Dyrektora KIS z dnia 13 kwietnia 2023 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.133.2023.2.MR), w której wskazano, że do kosztów prac restauratorskich (przez analogie należy to również odnieść do robót budowlanych i działań konserwatorskich) można zaliczyć koszt utworzenia projektu budowlanego. Niewątpliwie, utworzenie projektu budowlanego nie jest jeszcze działaniem, które w sposób bezpośredni ingeruje w substancje budynku. Jest to zatem działanie o charakterze przygotowawczym. Analogicznie zatem wydatki na prace przygotowawcze do robót budowlanych (prac konserwatorskich), które poniósł Pan, pozwalają na uznanie, że został spełniony warunek, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 w zw. z pkt 2 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do końca 2022 r.).

Należy również w kontekście warunku poniesienia wydatków na prace konserwatorskie lub roboty budowlane, zwrócić uwagę na to, że kupując od poprzedniego właściciela nieruchomość, stał się Pan następcą prawnym decyzji Konserwatora Zabytków. Warunkiem wydania decyzji przez Konserwatora Zabytków było natomiast przedstawienie przez poprzedniego właściciela tzw. programu robót budowlanych. W związku z nabyciem nieruchomości otrzymał Pan od poprzedniego właściciela decyzję i wspomniany program robót budowlanych. Uprawnione jest zatem twierdzenie, że poniósł Pan wydatek na ten program robót budowlanych. Można uznać, że cena zakupu nieruchomości przez Pana pośrednio zawierała w sobie koszt utworzenia przez poprzedniego właściciela programu robót budowlanych. Uzasadnione jest zatem twierdzenie, że poniósł Pan również wydatek na zakup programu robót budowlanych, który w swej istocie jest podobny do projektu budowlanego, o którym mowa w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 13 kwietnia 2023 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.133. 2023.2.MR).

b) Wydatek na zakup materiałów do przeprowadzenia prac konserwatorskich (robót budowlanych) Drugi wydatek, który Pan poniósł na prace konserwatorskie i / lub budowlane to wydatek na zakup dachówek, które będą użyte do remontu dachu. Należy wskazać, że zakup materiałów do przeprowadzenia prac konserwatorskich (budowlanych) należy traktować, jako wydatek, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 w związku z pkt 2 ustawy o PIT. Potwierdzenie powyższego można znaleźć w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 19 lipca 2022 r. (nr 0115-KDIT3.4011.368.2022.1.AW), w której za prawidłowe zostało uznane następujące stanowisko wnioskodawcy: „Podsumowując, mimo że przepisy nie stanowią o tym wprost, to z celów, dla których została wprowadzona ulga na zabytek nieruchomy należy wnioskować, że wydatki na zakup materiałów budowlanych powinny zostać uznane za wydatki z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Materiały budowlane są niezbędne do przeprowadzenia prac na zabytku”.

Brak faktury od podatnika niepodlegającego zwolnieniu z podatku VAT. Poniósł Pan wydatki na prace konserwatorskie i budowlane, o których mowa powyżej. Wydatki te nie zostały udokumentowane fakturami VAT otrzymanymi od podatników niepodlegających zwolnieniu z VAT. W Pana ocenie, nie stoi to jednak na przeszkodzie ku temu, aby zastosować ulgę z tytułu nabycia nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Należy bowiem wskazać, że z literalnej wykładni przepisów ustawy o PIT wynika, że jedynym warunkiem skorzystania z powyższej ulgi jest to, aby ponieść wydatki na prace konserwatorskie, budowlane lub restauratorskie dotyczące nieruchomości. Tak stanowił (w brzmieniu obowiązującym do końca 2022 r.) przepis art. 26hb ust. 1 pkt 3 w zw. z pkt 2. Przepis ten należy odczytywać w ten sposób, że podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. Warunek posiadania faktury VAT od podatnika niepodlegającego zwolnieniu dotyczy wyłącznie przypadków, w których podatnicy chcą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w punkcie 2. Warunek ten nie dotyczy przypadków, w których podatnicy chcą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w punkcie 3. W związku z powyższym, w Pana ocenie, jest on uprawniony do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Decyzja Konserwatora Zabytków wydana na rzecz poprzedniego właściciela nieruchomości. W pierwszej kolejności wskazuje Pan, że posiadanie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych jest warunkiem skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (w brzmieniu do końca 2022 r.), a nie ze odliczenia o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu do końca 2022 r.).

Zatem to, że pozwolenie te zostało wydane na poprzedniego właściciela nieruchomości, nie ma znaczenia dla możliwości zastosowania przez Pana ulgi z art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (w brzmieniu do końca 2022 r.). Na marginesie jednak wskazuje Pan, że jest następcą administracyjnoprawnym poprzedniego właściciela nieruchomości w zakresie decyzji Konserwatora Zabytków, a zatem ma prawo do prowadzenia prac w oparciu o tę decyzję. O tym, że nowy właściciel nieruchomości staje się następcą administracyjnoprawnym w zakresie decyzji konserwatora zabytków o pozwoleniu na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych, wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (sygn. akt II OSK 2275/11), w którym wskazano, co następuje: „Mają one przy tym swoje wyłączne źródło w przepisach ustawy o ochronie zabytków i opiece, albowiem składnikiem decyzji administracyjnej o wpisie zabytku do rejestru (art. 107 § 1 k.p.a.) nie jest określenie praw i obowiązków właściciela zabytku, ale jedynie określenie przedmiotu, któremu nadany ma zostać status zabytku rejestrowanego.

Zakres uprawnień i obowiązków wynikających z powyższego statusu (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy) nie jest uzależniony od wiedzy i woli właściciela zabytku. Powyższe sprawia, że za adresata decyzji w sprawie wpisu zabytku do rejestru powinien być uznawany właściciel obiektu zabytkowego będący nim w dacie wydania decyzji przez organ ochrony zabytków, a także każdoczesny jego nowy właściciel w przypadku zmiany stanu prawnego zabytku w przyszłości. Objęcie prywatnoprawnego władztwa nad zabytkiem prowadzi bowiem ex lege do sukcesji administracyjnoprawnej pomiędzy dotychczasowym i nowym właścicielem zabytku”.

Reasumując, w Pana ocenie, jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi na zabytki w związku z nabyciem nieruchomości, bowiem spełnia Pan trzy warunki, od których uzależniona jest ta możliwość, tj.:

  • nabył w 2022 r. nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków,
  • poniósł wydatki na prace konserwatorskie i / lub roboty budowlane dotyczące tej nieruchomości w 2022 r.,
  • w momencie dokonywania odliczenia będzie Pan właścicielem nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Zgodnie z art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 5 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26hb ust. 11 cyt. ustawy:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Mogą z niej skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na nabycie zabytku nieruchomego, prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przy czym w przypadku wydatków na nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku podatnik musi:

  • być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,
  • ponieść wydatek na prace konserwatorskie, restauracyjne lub roboty budowlane w danym zabytku nieruchomym.

Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

  • dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
  • odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,
  • wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,
  •  wydatki przekraczają kwotę 500 000 zł.

Z opisu sprawy wynika, że 13 stycznia 2022 roku nabył Pan nieruchomość zabudowaną. Budynek wpisany jest do rejestru zabytków. Poprzedni właściciel nieruchomości uzyskał decyzje Konserwatora Zabytków o pozwoleniu na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku. Decyzja została wydana w dniu 18.12.2020 r. Konserwator Zabytków udzielił pozwolenia na remont dachu budynku zgodnie z zakresem i w sposób wskazany w programie robót budowlanych z dnia 07.12.2020 r. W programie robót budowlanych wskazano m.in., że konieczna jest wymiana dachówek na dachu budynku. W związku z nabyciem nieruchomości przez Pana, poprzedni właściciel przekazał Panu decyzję Konserwatora Zabytków wraz z programem robót budowlanych. Zlecił Pan wykonanie prac remontowych na nieruchomości. Pierwsze prace remontowe zostały wykonane w 2022 r. i potwierdzone fakturą.

Mając na uwadze powyższe, może Pan odliczyć wydatki poniesione na odpłatne nabycie w 2022 r. opisanej we wniosku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę organ interpretacyjny jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00