Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.133.2023.2.MR
Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych w 2023 r. i 2024 r. na przeprowadzenie w ww. nieruchomości prac restauratorskich i robót budowlanych, o ile zakres tych prac będzie wynikał ze sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz po poniesieniu tych wydatków uzyska Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót. Odliczenie to jednak będzie dotyczyć tylko tej części wydatków, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – w myśl art. 26hb ust. 4 pkt 2 ww. ustawy oraz w części w jakiej nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 marca 2023 r. (wpływ 9 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W dniu 12 grudnia 2022 roku nabył Pan odpłatnie od (…) (w wyniku wygranego wcześniej przetargu nieograniczonego) nieruchomość położoną w (…) znajdującą się na terenie historycznego zespołu urbanistycznego i budowlanego (…) wpisanego do rejestru zabytków pod nr. (…) decyzją z 2 grudnia 1993 r.
Nieruchomość jest zabudowana budynkiem mieszkalnym wybudowanym około 1925 r. znajdującym się w złym stanie technicznym, znacznie przebudowanym po II wojnie światowej i wymagającym generalnego remontu. Budynek mieszkalny jest obecnie podzielony na 9 odrębnych lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 257,49 m2. Nieruchomość, jako położona na terenie (…), stanowi element tzw. wpisu obszarowego do rejestru zabytków.
Ochronie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków podlegają zewnętrzne cechy nieruchomości, takie jak gabaryty domu, liczba kondygnacji, użyte materiały budowlane, rodzaj i kolor elewacji, sposób zagospodarowania ogrodu, nasadzenia roślinne, wygląd ogrodzenia, itp. W związku z tym objęty jest Pan różnorodnymi ograniczeniami obejmującymi na przykład brak możliwości ocieplenia budynku z zewnątrz przy zastosowaniu klasycznych technik lub też koniecznością zastosowania odpowiednich materiałów do remontu, takich jak ceramiczna dachówka karpiówka, drewniane okna, itp. Niektóre z tych ograniczeń zostały przedstawione w zaleceniach konserwatorskich Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydanych dla tej nieruchomości w dniu 21 lipca 2021 r.
Zamierza Pan przeprowadzić generalny remont nieruchomości i przywrócić mu pierwotny charakter domu jednorodzinnego. Po zakupie nieruchomości, jeszcze w 2022 r., poniósł Pan pierwsze koszty prac restauratorskich obejmujących opracowanie przez architekta koncepcji przebudowy domu mieszkalnego (i projektu budowlanego) w taki sposób, aby w możliwym zakresie przywrócić budynkowi mieszkalnemu przedwojenny wygląd, który został zniszczony w wyniku powojennej przebudowy, a tym samym odtworzyć wartości artystyczne i estetyczne zabytku. Koszty te są udokumentowane wystawionymi w 2022 r. fakturami VAT.
Obecnie przygotowuje Pan wraz z architektem projekt budowlany, który zgodnie z art. 29 ust. 7 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 ustawy prawo budowlane zostanie przedstawiony Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków w celu wydania pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Po uzyskaniu pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wystąpi Pan o pozwolenie na budowę lub zgłosi Pan odpowiednie roboty budowlane, zgodnie z ustawą prawo budowlane.
Następnie będzie ponosił Pan wydatki na roboty budowlane i prace restauratorskie. Pana celem jest jak najszybsze odrestaurowanie budynku mieszkalnego. W zależności od sprawności przebiegu robót budowlanych, poniesie Pan wszystkie koszty remontu do końca 2023 r. albo koszty te będą ponoszone zarówno w 2023 r., jak i 2024 r. Na pokrycie kosztów remontu zamierza Pan zaciągnąć w 2023 r. kredyt hipoteczny. Ponadto wyjaśnia Pan, że:
‒przedmiotową nieruchomość nabył Pan samodzielnie i pozostaje Pan jej jedynym właścicielem;
‒podlega Pan opodatkowaniu podatkiem liniowym na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa”);
‒wnosi Pan o interpretację indywidualną dotyczącą aktualnie obowiązujących przepisów, z uwzględnieniem stanu prawnego obowiązującego do końca 2022 r. w odniesieniu do możliwości odliczenia wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego;
‒w odniesieniu do poniesionych i planowanych wydatków, zostaną spełnione warunki określone w, odpowiednio, art. 26hb ust. 5 (w brzemieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.) i art. 26hb ust. 4 Ustawy;
‒w odniesieniu do planowanych wydatków, będą one spełniać definicje określone w art. 26hb ust. 12 Ustawy;
‒w odniesieniu do poniesionych i planowanych wydatków, nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 26hb ust. 9 Ustawy.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającym podatek według 19% stawki podatku.
Zamierza Pan przeprowadzić następujące prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, których koszty w zakresie wskazanym w art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczy Pan w zeznaniu rocznym za rok 2023 i 2024 (zakres ten nie będzie wykraczał poza zakres objęty pozwoleniem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków): demontaż zniszczonego dachu i odbudowa nowego dachu pokrytego dachówką karpiówką układaną w koronkę; przebudowa bryły budynku w celu usunięcia wtórnych zmian wprowadzonych po II wojnie światowej i przywrócenia budynkowi w możliwym zakresie przedwojennego wyglądu; wymiana wszystkich okien w budynku na nowe drewniane; zbicie zniszczonego tynku zewnętrznego i pokrycie budynku nowym tynkiem ciepłochronnym oraz pomalowanie farbą ciepłochronną; wymiana drzwi zewnętrznych; wymiana ogrodzenia; rewaloryzacja oryginalnego przedwojennego założenia ogrodowego, w tym nasadzenie roślin zgodnych z domniemanym oryginalnym założeniem ogrodowym; budowa tarasu; budowa ścieżek w ogrodzie, w tym odtworzenie oryginalnego kształtu ścieżek w postaci pentagonu.
Wydatek poniesiony w grudniu 2022 roku dotyczył sporządzenia przez architekta koncepcji rewaloryzacji nieruchomości (koncepcji przebudowy w celu usunięcia wtórnych zmian powojennych). Koncepcja taka i związany z nią projekt budowlany były niezbędne w celu uzyskania pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W momencie ponoszenia tego wydatku nie posiadał Pan w związku z tym jeszcze pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a jedynie zalecenia konserwatorskie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 9 sierpnia 2021 r. uzyskane przez poprzedniego właściciela nieruchomości, do których się Pan zastosował opracowując wraz z architektem koncepcję rewaloryzacji nieruchomości. Jednocześnie pragnie Pan zaznaczyć, że nie zamierza Pan wydatku z roku 2022 odliczać od podatku na zasadach wskazanych w art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie jego poniesienia nie posiadał Pan jeszcze pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wydatek ten ma dla Pana znaczenie jedynie z punktu widzenia możliwości odliczenia w zeznaniu podatkowym za rok 2022 wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. (tj. wydatków na nabycie nieruchomości). Odliczenie wydatków na nabycie nieruchomości było uzależnione jedynie od poniesienia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane (brak uzasadnienia do odwoływania się w tym zakresie do art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przepis art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma znaczenie jedynie z punktu widzenia dokonywania odliczenia, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie odliczenia, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwoływał się jedynie do art. 26hb ust. 1 pkt 2 bez powiązania z art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku wydatków, które poniesie Pan w roku 2023 i 2024 posiada Pan już pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, które zostało wydane w dniu 23 lutego 2023 r. Po poniesieniu tych wydatków uzyska Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio prac i robót objętych pozwoleniem.
Pytania
1. Czy w podanym stanie faktycznym na podstawie art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.) może Pan odliczyć wydatki poniesione w 2022 r. na odpłatne nabycie opisanej nieruchomości w zakresie określonym w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.)?
2. Czy w podanym stanie faktycznym na podstawie art. 26hb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie Pan mógł odliczać w przyszłości wydatki poniesione na prace restauratorskie i roboty budowlane w zakresie wskazanym w art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Czy - w przypadku, gdy objęte pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków roboty budowlane i prace restauratorskie tylko częściowo zostaną wykonane w 2023 r. (a w pozostałym zakresie zostaną wykonane dopiero w 2024 r.) – może Pan na podstawie zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio prac i robót wykonanych w roku 2023 odliczyć w zeznaniu za rok 2023 wydatki obejmujące prace wykonane w 2023 r., a po zakończeniu wszystkich prac w 2024 r. na podstawie kolejnego zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio prac i robót wykonanych w 2024 r. odliczyć także wydatki obejmujące prace wykonane w 2024 roku?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko Pana jest oparte o interpretacje indywidualne wydane w analogicznych stanach faktycznych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, tj.:
1.interpretację indywidualną z 11 maja 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.180.2022.3.KS);
2.interpretację indywidualną z 20 maja 2022 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.365.2022.4.AD).
Ad. 1
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa”) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 Ustawy, wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.
Odliczenie to przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego. Odliczenie nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, nie więcej jednak niż 500.000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Zgodnie z art. 26hb ust. 3 pkt 3 Ustawy, za datę poniesienia wydatków uznaje się dzień nabycia własności, a odliczenia wydatków, stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 Ustawy, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 Ustawy.
Stosownie do art. 26hb ust. 12 Ustawy, ilekroć jest mowa o zabytku nieruchomym, oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Nabyta przeze Pana nieruchomość spełnia ten warunek jako dzieło architektury i budownictwa będące częścią wpisanego do rejestru zabytków układu urbanistycznego (tzw. wpis obszarowy).
Z kolei przez prace restauratorskie należy rozumieć prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, tj. działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części oraz dokumentowanie tych działań. Niewątpliwie poniesienie wydatku na opracowanie przez architekta koncepcji przebudowy domu mieszkalnego (i projektu budowlanego) w taki sposób, aby w możliwym zakresie przywrócić budynkowi mieszkalnemu przedwojenny wygląd, który został zniszczony w wyniku powojennej przebudowy, spełnia warunek dokumentowania działań niezbędnych do odtworzenia wartości artystycznych i estetycznych zabytku.
Biorąc pod uwagę powyższe w zeznaniu rocznym za rok 2022 może Pan odliczyć wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego w zakresie określonym przepisami Ustawy.
Ad. 2
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 Ustawy, podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Odliczenie to przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Zgodnie z art. 26hb ust. 3 pkt 2 Ustawy, za datę poniesienia wydatków uznaje się dzień wystawienia faktury, a odliczenia wydatków nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 Ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio prac lub robót.
Zgodnie z art. 29 ust. 7 lub art. 39 ust. 1 ustawy prawo budowlane uzyskam pozwolenie na prowadzenie tych robót wydane przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a następnie dokonam zgłoszenia robót budowlanych lub uzyskam decyzję o pozwoleniu na budowę. Wydatki na roboty budowlane na przedmiotową nieruchomość w zakresie objętym pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków (tj. dotyczące zewnętrznych cech nieruchomości, takich jak gabaryty domu, liczba kondygnacji, użyte materiały budowlane, rodzaj i kolor elewacji, sposób zagospodarowania ogrodu, nasadzenia w ogrodzie, wygląd ogrodzenia, itp.) – przy ograniczeniach określonych przepisami Ustawy – będą podlegały odliczeniu od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 Ustawy.
Ad. 3
W przypadku, gdy objęte pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków roboty budowlane i prace restauratorskie tylko częściowo zostaną wykonane w 2023 r. (a w pozostałym zakresie zostaną wykonane dopiero w 2024 r.) – może Pan na podstawie zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio prac i robót wykonanych w roku 2023 odliczyć w zeznaniu za rok 2023 wydatki obejmujące prace wykonane w 2023 r., a po zakończeniu wszystkich prac w 2024 r. na podstawie kolejnego zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio prac i robót wykonanych w 2024 r. odliczyć także wydatki obejmujące prace wykonane w 2024 roku. Stanowisko to wynika z faktu, że Ustawa nie nakazuje poniesienia wydatków w jednym roku oraz nie uzależnia możliwości odliczenia poniesionych już wydatków od zakończenia całej inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Zgodnie z art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.
Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 26hb ust. 5 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.
2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26hb ust. 11 cyt. ustawy:
W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Mogą z niej skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na nabycie zabytku nieruchomego, prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.
Przy czym w przypadku wydatków na nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku podatnik musi:
- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,
- ponieść wydatek na prace konserwatorskie, restauracyjne lub roboty budowlane w danym zabytku nieruchomym.
Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:
- dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
- odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,
- wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,
- wydatki przekraczają kwotę 500 000 zł.
Z opisu sprawy wynika, że 12 grudnia 2022 roku nabył Pan odpłatnie nieruchomość znajdującą się na terenie historycznego zespołu urbanistycznego i budowlanego (…) wpisanego do rejestru zabytków. Po zakupie nieruchomości poniósł Pan pierwsze koszty prac restauratorskich obejmujących opracowanie przez architekta koncepcji przebudowy domu mieszkalnego (i projektu budowlanego). Koszty te są udokumentowane wystawionymi w 2022 r. fakturami VAT.
Mając na uwadze powyższe, może Pan odliczyć wydatki poniesione na odpłatne nabycie opisanej we wniosku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków w 2022 r.
Pana stanowisko do pytania 1 jest prawidłowe.
Wątpliwość Pana budzi również kwestia możliwości odliczenia wydatków poniesionych na prace restauratorskie i roboty budowlane w zeznaniu za rok 2023 i 2024.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710 ze zm.):
Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:
Prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);
prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);
roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).
Zgodnie z art. 5 pkt 2 ww. ustawy:
Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.
Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:
1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:
a) krajobrazami kulturowymi,
b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,
c) dziełami architektury i budownictwa,
d) dziełami budownictwa obronnego,
e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,
f) cmentarzami,
g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,
h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.
W myśl art. 3 pkt 7, 7a i 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
– robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;
– przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;
– remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące wskazanej ulgi – dalej jako „ustawa nowelizująca”. Z tego względu, przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego dotyczącego kontynuowania w 2023 r. i 2024 r. wydatków na prace restauratorskie i roboty budowlane, należy mieć na uwadze brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.
W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. przepis art. 26hb ust. 1 ww. ustawy normuje, że:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
3)uchylony.
Stosownie do art. 26hb ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;
3)uchylony.
Według art. 26hb ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 – dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 2 – dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 9 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi:
‒być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w momencie ponoszenia wydatku,
‒posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac,
‒po poniesieniu wydatku, uzyskać zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wykonaniu odpowiednich prac, a odliczenie będzie możliwe w zeznaniu składanym po jego otrzymaniu,
‒posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:
‒dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
‒odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,
‒wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,
‒wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.
Zakresem ulgi zostały objęte wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane wyłącznie przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Dodatkowo, odliczenie wydatków będzie możliwe w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie prac zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zatem, będzie Panu przysługiwać ulga na zabytki w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych w 2023 r. i 2024 r. na przeprowadzenie w ww. nieruchomości prac restauratorskich i robót budowlanych, o ile zakres tych prac będzie wynikał ze sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz po poniesieniu tych wydatków uzyska Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót. Odliczenie to jednak będzie dotyczyć tylko tej części wydatków, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – w myśl art. 26hb ust. 4 pkt 2 ww. ustawy oraz w części w jakiej nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.
Ww. wydatki będzie Pan mógł odliczyć odpowiednio w zeznaniu za 2023 r. (wydatki poniesione w 2023 r.) i w zeznaniu za 2024 r. (wydatki poniesione w 2024 r.).
Stanowisko Pana w zakresie pytania 2 i 3 również jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
‒zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę organ interpretacyjny jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right