Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
Data publikacji: 2023-07-12

Zatrudnianie urzędników służby cywilnej po zmianach przepisów

Proces naboru do służby cywilnej będzie się odbywał za pomocą systemu teleinformatycznego. Nie będzie można zatrudniać osób będących pracownikami i współpracownikami organów bezpieczeństwa w latach 1944–1990. Osoby te stracą pracę w służbie cywilnej. Takie zmiany przewiduje ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw.

Podstawą nawiązania stosunku pracy na stanowisku niebędącym wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej jest umowa o pracę oraz mianowanie. Stanowiska niebędące wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej obsadzane są w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.

Nabór na stanowiska w służbie cywilnej po zmianach przepisów

Osoba ubiegająca się o zatrudnienie na stanowisku niebędącym wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej musi spełniać określone wymagania, tj. posiadać obywatelstwo polskie, korzystać z pełni praw publicznych, posiadać kwalifikacje wymagane na danym stanowisku pracy oraz cieszyć się nieposzlakowaną opinią (art. 4 ustawy o służbie cywilnej). Kandydat do pracy w służbie cywilnej nie może też być skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. 

Ustawa o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) wprowadziła zakaz zatrudniania w korpusie służby cywilnej osób, które w okresie od 22 lipca 1944 r. do 31 lipca 1990 r. pracowały lub pełniły służbę w organach bezpieczeństwa państwa lub były współpracownikami tych organów (art. 4a ustawy o służbie cywilnej). Przepisy te oznaczają brak możliwości kontynuowania stosunków pracy osób już zatrudnionych, wypełniających powyższe przesłanki, jak również wykluczają zatrudnienie takich osób w przyszłości. 

Osoby, które składały już oświadczenie lustracyjne, nie składają takiego oświadczenia ponownie – składają kierownikowi urzędu informację o uprzednim złożeniu oświadczenia lustracyjnego. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku stosunek pracy członka korpusu służby cywilnej wygasł 27 lipca 2023 r. 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00