Nowe zadanie zlecone dla gmin - rejestrowanie zastrzeżeń numeru PESEL
Urzędy gmin będą rejestrować zgłoszenia zastrzeżeń numeru PESEL - zakłada rządowy projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu ograniczania skutków kradzieży tożsamości. Nowy obowiązek miałby wejść w życie jesienią, urzędy z tytułu nowego zadania zleconego miałyby otrzymać w 2023 r. 0,9 mln zł - wynika z uzasadnienia projektu.
Rządowy projekt ma na celu zwiększenie ochrony obywateli przed nadużyciami wynikającymi z kradzieży danych. Ma on pomóc ograniczyć wyłudzanie pieniędzy poprzez poprzez zaciąganie zobowiązań finansowych na inną osobę, m.in. umów kredytów i pożyczek czy sprzedaży nieruchomości bez wiedzy i zgody właściciela i zjawiska tzw. SIM swappingu, czyli wyrobienia duplikatu karty SIM, która może być potem użyta do autoryzowania transakcji wykonanych przez złodzieja w instytucji finansowej.