Wyrok SN z dnia 28 marca 2023 r., sygn. I NKRS 100/22
Samo niezadowolenie lub subiektywne poczucie pokrzywdzenia nie stanowi usprawiedliwionej podstawy odwołania od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa, jeżeli odwołujący się nie wskazał uzasadnionych zarzutów, które potwierdzałyby rzeczywiste zastosowanie wobec jego kandydatury nierównych lub dyskryminujących go kryteriów dostępu do wakujących stanowisk sędziowskich w porównaniu do innych kandydatur zgłoszonych w tej procedurze konkursowej. Sam fakt, że Skarżący czuje się pokrzywdzony nie świadczy bowiem o jego dyskryminacji.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Krzysztof Wiak (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Elżbieta Karska
SSN Paweł Księżak
w sprawie z odwołania P. C. od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa Nr [...] z dnia 15 września 2022 r. w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym we Wrocławiu, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r. poz. 966, z udziałem T. T. po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 28 marca 2023 r.,
oddala odwołanie.
Uzasadnienie
Uchwałą nr [...] Krajowej Rady Sądownictwa (dalej: „KRS” lub „Rada”) z dnia 15 września 2022 r. w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym we Wrocławiu, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r., poz. 966, Rada przedstawiła Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie T. T. (dalej: „uczestnik postępowania”) do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym we Wrocławiu. Tą samą uchwałą KRS postanowiła nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie P. C. (dalej: „odwołujący się”) oraz A. D. do pełnienia urzędu na tym stanowisku.
W uzasadnieniu uchwały wskazano, że zespół KRS, rekomendując uczestnika postępowania, kierował się dyspozycją art. 35 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (tekst jedn. Dz.U. 2021, poz. 269, dalej: „u.KRS”), zgodnie z którym, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, zespół opracowuje listę rekomendowanych kandydatów, przy ustalaniu kolejności na liście kierując się przede wszystkim oceną ich kwalifikacji, a ponadto uwzględniając doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w stosowaniu przepisów prawa, dorobek naukowy, opinie przełożonych, rekomendacje, publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia, a także opinię kolegium właściwego sądu. Uznano, że za wyborem T. T. przemawiało jego doświadczenie zawodowe oraz wyróżniająca ocena kwalifikacji. W ocenie zespołu posiadał on niezbędne: doświadczenie zawodowe, predyspozycje osobowościowe oraz wiedzę, które potrafi umiejętnie wykorzystać w praktyce orzeczniczej.