Wstrzymanie biegu terminów podatkowych możliwe jedynie na korzyść podatników
Wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminów podatkowych możliwe jest jedynie na korzyść podatników. Takie stanowisko Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu, który zbada pytanie prawne ws. przepisu specustawy covidowej. Wstrzymanie rozpoczęcia lub zawieszenie biegu terminów miało zapewnić obywatelom stosowną ochronę na czas pandemii - podkreśla RPO.
Wstrzymanie biegu terminów podatkowych
11 października 2022 r. NSA - rozpatrując skargę kasacyjną obywatela od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (sygn. I FSK 2545/21) - przedstawił do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów NSA zagadnienia prawne (sygn. akt: I FPS 2/22):
1. Czy art. 15zzr ust. 1 ustawy COVID-19 w brzmieniu nadanym Ustawą Zmieniającą z dnia 31 marca 2020 r. dotyczy również wstrzymania rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminów przewidzianych przepisami prawa podatkowego?
2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi dotyczącej zagadnienia nr 1, czy art. 15zzr ust. 1 ustawy COVID-19 powinien być interpretowany w ten sposób, że z uwagi na wynikający z art. 2 Konstytucji ochronny charakter wskazanych w nim terminów, wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenia biegu tych terminów może mieć miejsce jedynie na korzyść podatników?
Rzecznik wniósł o podjęcie przez NSA uchwały:
- art. 15zzr ust. 1 ustawy COVID-19 w brzmieniu nadanym Ustawą Zmieniającą z dnia 31 marca 2020 r. dotyczy również wstrzymania rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminów przewidzianych przepisami prawa podatkowego i powinien być interpretowany w ten sposób, że z uwagi na wynikający z art. 2 Konstytucji ochronny charakter wskazanych w nim terminów, wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenia biegu tych terminów może mieć miejsce jedynie na korzyść podatników.