Artykuł
Jak zmienią się zasady sporządzania, wydawania i korygowania świadectwa pracy od 7 września 2019 r.
Po nowelizacji przepisów Kodeksu pracy od 7 września 2019 r. pracownik będzie miał 14 dni na złożenie pracodawcy wniosku o sprostowanie tego dokumentu, a w razie odmowy - kolejne 14 dni na wystąpienie do sądu z żądaniem sprostowania świadectwa pracy. Przed zmianą przepisów dokonanie tych czynności powinno nastąpić w ciągu 7 dni kalendarzowych. Ponadto za niedotrzymanie terminu przekazania świadectwa pracy pracodawcy będzie grozić grzywna od 1 tys. do 30 tys. zł.
Obowiązek wydania świadectwa pracy powstaje automatycznie z chwilą rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy. Jednak nie wtedy, gdy w ciągu 7 dni od zakończenia poprzedniego zatrudnienia jest nawiązywany kolejny stosunek pracy. W takich okolicznościach dokument jest przygotowywany wyłącznie na wniosek pracownika, złożony w formie elektronicznej lub pisemnej w terminie 7 dni od ustania wcześniejszego stosunku pracy (art. 97 § 11 Kodeksu pracy).
Pracodawca zamieszcza w świadectwie informacje dotyczące przebiegu zatrudnienia pracownika u niego. Dzięki temu kolejny zatrudniający może ustalić uprawnienia pracownicze takiej osoby (w tym dotyczące ubezpieczenia społecznego). Bez względu na to, czy pracodawca działa w sferze prywatnej czy publicznej, sporządzone przez niego świadectwo nie jest dokumentem urzędowym w rozumieniu art. 244 Kodeksu postępowania cywilnego, ponieważ nie tworzy praw podmiotowych ani ich nie pozbawia (m.in. postanowienie SN z 28 lutego 2019 r., I UK 55/18). Jest to dokument prywatny (art. 245 Kodeksu postępowania cywilnego),
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right