Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 471
Wersja aktualna od 2021-09-25
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 471
Wersja aktualna od 2021-09-25
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 248/2021

z dnia 24 września 2021 r.

zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG [2024/471]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym („Porozumienie EOG”), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (1).

(2)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego (2).

(3)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2019/554 z dnia 5 kwietnia 2019 r. zmieniające załącznik VI do dyrektywy 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (3).

(4)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 (4).

(5)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/761 z dnia 16 lutego 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa po wydaniu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 (5).

(6)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i (UE) nr 1169/2010 (6).

(7)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (7).

(8)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/278 z dnia 23 lutego 2018 r. zmieniające załącznik do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do struktury komunikatów, modelu danych i komunikatów, operacyjnej bazy danych wagonów i jednostek intermodalnych oraz do przyjęcia standardu informatycznego warstwy komunikacji wspólnego interfejsu (8).

(9)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (9).

(10)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiające praktyczne zasady wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 (10).

(11)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności (11).

(12)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/867 z dnia 13 czerwca 2018 r. ustanawiające regulamin Rad Odwoławczych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (12).

(13)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/868 z dnia 13 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1301/2014 oraz rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących systemu pomiaru energii i systemu gromadzenia danych (13).

(14)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250 z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 (14).

(15)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/772 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do wykazu majątku w celu identyfikacji barier w zakresie dostępności, zapewnienia informacji dla użytkowników oraz monitorowania i oceny postępów w zakresie dostępności (15).

(16)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (16).

(17)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/774 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1304/2014 w zakresie stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy - hałas” w odniesieniu do istniejących wagonów towarowych (17).

(18)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/775 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 454/2011 w odniesieniu do zarządzania zmianami (18).

(19)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014, (UE) nr 1303/2014 i (UE) 2016/919 oraz decyzję wykonawczą Komisji 2011/665/UE w odniesieniu do dostosowania do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz realizacji celów szczegółowych określonych w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 (19).

(20)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylające decyzję wykonawczą 2014/880/UE (20).

(21)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/778 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do zarządzania zmianami (21).

(22)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (22).

(23)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1302/2014 i (UE) 2016/919 w odniesieniu do rozszerzenia obszaru użytkowania i etapów przejściowych (23).

(24)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/424 z dnia 19 marca 2020 r. w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interoperacyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797 (24).

(25)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) (25).

(26)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona) (26), sprostowaną w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114.

(27)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Komisji 2014/38/UE z dnia 10 marca 2014 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE, jeżeli chodzi o poziom hałasu (27).

(28)

W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiającą specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniającą i uchylającą decyzję Komisji 2007/756/WE (28).

(29)

Rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 uchyla rozporządzenie Komisji (WE) nr 62/2006 (29), które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(30)

Rozporządzenie (UE) 2016/796 uchyla rozporządzenie (WE) nr 881/2004 (30), które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(31)

Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/761 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 (31), które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(32)

Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/762 uchyla, ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r., rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 (32) oraz (UE) nr 1169/2010 (33), które są uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r.

(33)

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/763 uchyla rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 (34), które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(34)

Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1614 uchyla decyzję Komisji 2007/756/WE (35), która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(35)

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/250 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 (36), które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(36)

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773 uchyla, ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r., decyzję Komisji 2012/757/UE (37), która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r.

(37)

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/777 uchyla decyzję wykonawczą Komisji 2014/880/UE (38), która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(38)

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/779 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (39), które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(39)

Dyrektywa (UE) 2016/797 uchyla dyrektywę 2008/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (40), która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(40)

Dyrektywa (UE) 2016/798 uchyla dyrektywę 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (41), która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(41)

Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIII do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

W załączniku XIII do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)

w pkt 4a (rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się, co następuje:

„, zmienione:

-

32016 R 2338: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 22).”;

2)

w pkt 37ai (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014) dodaje się, co następuje:

„, zmienione:

-

32019 R 0774: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/774 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 89).”;

3)

w pkt 37ai (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014) dodaje się następujące dostosowania:

„c)

w sekcji 7.3.2.4 lit. b) załącznika przed słowem »Szwecja« dodaje się słowa »Norwegia i«;

d)

w sekcji 7.4.1 lit. b) załącznika przed słowami »i Szwecji« dodaje się słowo », Norwegii«, a przed słowami »i szwedzkich« dodaje się słowo », norweskich«.”;

4)

w pkt 37d (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE) dodaje się tiret w brzmieniu:

„-

32014 L 0038: dyrektywą Komisji 2014/38/UE z dnia 10 marca 2014 r. (Dz.U. L 70 z 11.3.2014, s. 20).”;

5)

w pkt 37da (decyzja Komisji 2007/756/WE) dodaje się tiret w brzmieniu:

„-

32018 D 1614: decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).”;

6)

w pkt 37dba (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014), pkt 37i (rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919) oraz pkt 37n (rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013) dodaje się tiret w brzmieniu:

„-

32019 R 0776: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).”;

7)

w pkt 37dj (rozporządzenie Komisji (UE) nr 454/2011) dodaje się tiret w brzmieniu:

„-

32019 R 0775: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/775 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 103).”;

8)

w pkt 37dk (decyzja wykonawcza Komisji 2011/665/UE) i pkt 37o (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014) dodaje się, co następuje:

„, zmienione:

-

32019 R 0776: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).”;

9)

w pkt 37dn (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1301/2014) i pkt 37do (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014) dodaje się, co następuje:

„, zmienione:

-

32018 R 0868: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/868 z dnia 13 czerwca 2018 r. (Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 16),

-

32019 R 0776: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).”;

10)

w pkt 37do (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014), pkt 37i (rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919) oraz pkt 37n (rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013) dodaje się tiret w brzmieniu:

„-

32020 R 0387: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. (Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6).”;

11)

tekst w pkt 37h (rozporządzenie Komisji (WE) nr 62/2006) otrzymuje brzmienie:

32014 R 1305: rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 438), zmienione:

-

32018 R 0278: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/278 z dnia 23 lutego 2018 r. (Dz.U. L 54 z 24.2.2018, s. 11),

-

32019 R 0778: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/778 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 356).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

Po sekcji 7.1.4 ust. 3 załącznika dodaje się ustęp w brzmieniu:

»4.

Urząd Nadzoru EFTA ma status obserwatora w komitecie sterującym.«”;

12)

po pkt 37ia (decyzja Komisji 2012/463/UE) dodaje się punkt w brzmieniu:

„37ib.

32017 R 0006: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6.).”;

13)

w pkt 37ma (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014) dodaje się, co następuje:

„, zmienione:

-

32019 R 0772: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/772 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 1).”;

14)

po pkt 37o (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014) dodaje się, co następuje:

„37p.

32016 L 0797: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a)

w art. 11 ust. 2 po słowie »Komisję« dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do państwa EFTA, Urząd Nadzoru EFTA«;

b)

w art. 51 dodaje się następujące ustępy:

»4. Państwa EFTA w pełni uczestniczą w komitecie, z wyjątkiem prawa głosu.

5. Przewodniczący komitetu może zaprosić Urząd Nadzoru EFTA do uczestnictwa w charakterze obserwatora bez prawa głosu.«

.

37pa.

32018 R 0545: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

w art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 po słowach »językach urzędowych Unii« dodaje się słowa », w języku islandzkim i norweskim«.

37pb.

32018 D 1614: decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).

37pc.

32019 R 0250: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250 z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 (Dz.U. L 42 z 13.2.2019, s. 9).

37pd.

32019 R 0773: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu «Ruch kolejowy» systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5).

37pe.

32019 R 0777: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylające decyzję wykonawczą 2014/880/UE (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 312).

37pf.

32020 R 0424: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/424 z dnia 19 marca 2020 r. w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interoperacyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797 (Dz.U. L 84 z 20.3.2020, s. 20).”;

15)

tekst w pkt 42f (rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady) otrzymuje brzmienie:

32016 R 0796: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a)

niezależnie od postanowień protokołu 1 do Porozumienia, pojęcia »państwo członkowskie (państwa członkowskie)« i inne pojęcia odnoszące się do ich organów publicznych zawarte w rozporządzeniu odczytuje się jako obejmujące, poza znaczeniem nadanym im w rozporządzeniu, państwa EFTA oraz ich organy publiczne;

b)

jeśli chodzi o państwa EFTA, Urząd Nadzoru EFTA lub Stały Komitet Państw EFTA - w zależności od przypadku - może, w stosownych przypadkach, zwrócić się do Agencji o pomoc w wypełnianiu powierzonych im zadań;

c)

państwa EFTA w pełni uczestniczą w grupach roboczych ustanowionych przez Agencję i mają w nich takie same prawa i obowiązki jak państwa członkowskie UE, z wyjątkiem prawa głosu;

d)

w art. 11 ust. 4 dodaje się, co następuje:

»Jeżeli wizytacje były przeprowadzone w państwie EFTA, Agencja przesyła sprawozdanie również Urzędowi Nadzoru EFTA.«;

e)

w art. 25 ust. 2 i 3, art. 26 ust. 2, 3 i 5, art. 27 ust. 2, art. 33 ust. 3, 5 i 7 oraz art. 34 ust. 4, 5 i 6 po słowie »Komisja« w odpowiedniej formie gramatycznej dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do państwa EFTA, Urząd Nadzoru EFTA« w odpowiedniej formie gramatycznej;

f)

w art. 29 ust. 2 i 3, w art. 30 ust. 3 oraz w art. 32 ust. 2 po słowie »Komisja« w odpowiedniej formie gramatycznej dodaje się słowa »oraz Urząd Nadzoru EFTA« w odpowiedniej formie gramatycznej;

g)

w art. 35 ust. 5 dodaje się, co następuje:

»Na wniosek Urzędu Nadzoru EFTA Agencja sporządza sprawozdania na temat stanu wdrożenia i stosowania postanowień Porozumienia EOG z zakresu bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei w danym państwie EFTA.«;

h)

w art. 38 ust. 7 po słowie »Komisja« dodaje się słowa »oraz Urząd Nadzoru EFTA«;

i)

w art. 47 dodaje się następujące ustępy:

»6. Państwa EFTA w pełni uczestniczą w Zarządzie i mają w nim takie same prawa i obowiązki jak państwa członkowskie UE, z wyjątkiem prawa głosu.

7. Urząd Nadzoru EFTA ma jednego przedstawiciela w Zarządzie, bez prawa głosu.

Urząd Nadzoru EFTA mianuje członka Zarządu oraz jego zastępcę, który zastępuje członka pod jego nieobecność.«

;

j)

w art. 51 ust. 1 lit. a) po słowie »Komisji« dodaje się słowa », Urzędowi Nadzoru EFTA«;

k)

w art. 55 dodaje się następujący ustęp:

»7. Obywatele państw EFTA mają prawo być członkami, w tym przewodniczącymi, Rad Odwoławczych. Podczas opracowywania listy, o której mowa w ust. 3 lit. a), Komisja uwzględnia również odpowiednie osoby z obywatelstwem państw EFTA.«

;

l)

w art. 64 dodaje się następujący ustęp:

»11. Państwa EFTA uczestniczą we wkładzie finansowym Unii, o którym mowa w ust. 2 lit. a). Do tego celu stosuje się odpowiednio procedury określone w art. 82 ust. 1 lit. a) Porozumienia EOG oraz w Protokole 32 do tego Porozumienia.«

;

m)

w art. 67 dodaje się następujący ustęp:

»4. Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 82 ust. 3 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, obywatele państw EFTA posiadający pełnię praw obywatelskich mogą być zatrudniani na podstawie umowy przez Dyrektora Wykonawczego Agencji.

Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 2 lit. e), art. 82 ust. 3 lit. e) oraz art. 85 ust. 3 warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, języki, o których mowa w art. 129 ust. 1 Porozumienia EOG są uznawane przez Agencję, w odniesieniu do jej personelu, za języki Unii, o których mowa w art. 55 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej.«

;

n)

w art. 70 dodaje się, co następuje:

»Państwa EFTA przyznają Agencji przywileje i immunitety równoważne przywilejom i immunitetom zawartym w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.«;

o)

w art. 74 dodaje się, co następuje:

»Dokumenty, które przesyła do Agencji państwo EFTA lub osoba podlegająca jurysdykcji państwa EFTA, mogą być sporządzone w dowolnym wybranym przez nadawcę języku wymienionym w art. 129 ust. 1 Porozumienia EOG. Odpowiedź jest sporządzana w tym samym języku.«;

p)

w art. 77 ust. 1 dodaje się, co następuje:

»Do celów stosowania niniejszego rozporządzenia do wszelkim dokumentów Agencji stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w odniesieniu również do państw EFTA.«;

q)

w art. 78 dodaje się, co następuje:

»Do celów stosowania niniejszego rozporządzenia, Agencja stosuje zasady zawarte w przepisach bezpieczeństwa Komisji dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (EUCI) oraz informacji nieklasyfikowanych szczególnie chronionych, zgodnie z decyzją Komisji (UE, Euratom) 2015/444, również do takich informacji w odniesieniu do państw EFTA.« ”;

16)

po pkt 42f (rozporządzenie (UE) 2016/796 Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się, co następuje:

„42fa.

32018 R 0764: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68).

42fb.

32018 R 0867: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/867 z dnia 13 czerwca 2018 r. ustanawiające regulamin Rad Odwoławczych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 3).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

W art. 23 po słowie »Unii« dodaje się słowa », w języku islandzkim oraz w języku norweskim« ”.

17)

w pkt 42g (dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się tiret w brzmieniu:

„-

32019 R 0554: rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/554 z dnia 5 kwietnia 2019 r. (Dz.U. L 97 z 8.4.2019, s. 1).”;

18)

po pkt 42h (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007) dodaje się, co następuje:

„42i.

32016 L 0798: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona),(Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102), sprostowana w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114.

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

W art. 15 ust. 3 zdanie drugie po słowie »Komisję« w dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do państw EFTA, Urząd Nadzoru EFTA«.

42ia.

32018 R 0761: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/761 z dnia 16 lutego 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa po wydaniu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 16).

42ib.

32018 R 0762: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i (UE) nr 1169/2010 (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 26).

42ic.

32018 R 0763: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiające praktyczne zasady wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 49).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

w art. 5 ust. 1 po słowach »języków urzędowych Unii« dodaje się słowa », języka islandzkiego lub norweskiego«.

42id.

32019 R 0779: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360).”;

19)

skreśla się tekst pkt 37d (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE), 37dm (decyzja wykonawcza Komisji 2014/880/UE), 37df (rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011), 42e (dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady), 42ea (rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007), 42eg (rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011) i 42eh (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012);

20)

skreśla się tekst pkt 37da (decyzja Komisji 2007/756/WE);

21)

skreśla się tekst pkt 37dl (decyzja Komisji 2012/757/UE) ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r.;

22)

skreśla się tekst pkt 42ee (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1169/2010) i 42ef (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010) ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r.

Artykuł 2

Teksty rozporządzeń (UE) 2016/796, (UE) 2016/2338, (UE) 2019/554 i (UE) nr 1305/2014, rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2018/761 i (UE) 2018/762, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/6, (UE) 2018/278, (UE) 2018/545, (UE) 2018/763, (UE) 2018/764, (UE) 2018/867, (UE) 2018/868, (UE) 2019/250, (UE) 2019/772, (UE) 2019/773, (UE) 2019/774, (UE) 2019/775, (UE) 2019/776, (UE) 2019/777, (UE) 2019/778, (UE) 2019/779, (UE) 2020/387, (UE) 2020/424, dyrektyw (UE) 2016/797 i (UE) 2016/798, sprostowanej w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114, dyrektywy Komisji 2014/38/UE i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 25 września 2021 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG (*1), albo z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 247/2021 z dnia 24 września 2021 r. (42), w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2021 r.

W imieniu Wspólnego Komitetu EOG

Przewodniczący

Rolf Einar FIFE


(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1.

(2) Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 22.

(3) Dz.U. L 97 z 8.4.2019, s. 1.

(4) Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 438.

(5) Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 16.

(6) Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 26.

(7) Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6.

(8) Dz.U. L 54 z 24.2.2018, s. 11.

(9) Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66.

(10) Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 49.

(11) Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68.

(12) Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 3.

(13) Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 16.

(14) Dz.U. L 42 z 13.2.2019, s. 9.

(15) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 1.

(16) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5.

(17) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 89.

(18) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 103.

(19) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108.

(20) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 312.

(21) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 356.

(22) Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360.

(23) Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6.

(24) Dz.U. L 84 z 20.3.2020, s. 20.

(25) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.

(26) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102.

(27) Dz.U. L 70 z 11.3.2014, s. 20.

(28) Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53.

(29) Dz.U. L 13 z 18.1.2006, s. 1.

(30) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

(31) Dz.U. L 320 z 17.11.2012, s. 3.

(32) Dz.U. L 326 z 10.12.2010, s. 11.

(33) Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 13.

(34) Dz.U. L 153 z 14.6.2007, s. 9.

(35) Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30.

(36) Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 8.

(37) Dz.U. L 345 z 15.12.2012, s. 1.

(38) Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 489.

(39) Dz.U. L 122 z 11.5.2011, s. 22.

(40) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.

(41) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.

(*1) Wskazano wymogi konstytucyjne.

(42) Dz.U. L, 2024/469, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/469/oj.

Wspólne oświadczenie Umawiających się Stron załączone do decyzji Wspólnego Komitetu nr 248/2021 z dnia 24 września 2021 r. dotyczącej uwzględnienia w Porozumieniu EOG rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004

Mając na uwadze system Porozumienia EOG opierający się na dwóch filarach oraz w odniesieniu do przekazania Agencji Kolejowej Unii Europejskiej uprawnień do wydawania zezwoleń na użytkowanie pojazdów i wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, oraz do zatwierdzania projektów dotyczących przytorowych urządzeń europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, a także w odniesieniu do procedury arbitrażowej przewidzianej w przypadku sporów między krajowymi organami ds. bezpieczeństwa państw EFTA a Agencją Kolejową Unii Europejskiej, Umawiające się Strony uznają, że rozwiązanie to nie stanowi precedensu dla przyszłych dostosowań unijnych aktów, które mają zostać uwzględnione w Porozumieniu EOG.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00