Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-01-11
Wersja aktualna od 2024-01-11
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2879
z dnia 15 grudnia 2023 r.
ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (1), w szczególności jego art. 281 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny stanowi, że wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji mają się odbywać przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Art. 280 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 stanowi, że Komisja ma sporządzić program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym („program prac”). |
(2) | Komisja przyjęła pierwszy program prac decyzją wykonawczą Komisji 2014/255/UE (2) i zaktualizowała go decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/578 (3) i decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/2151 (4). Należy zaktualizować wersję programu prac przyjętą w decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151, aby uwzględnić ostatnie zmiany w zakresie planowania systemów teleinformatycznych. |
(3) | Program prac należy zaktualizować, tak aby zawierał wykaz systemów teleinformatycznych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, odpowiednie artykuły, w których systemy te są przewidziane, oraz terminy, od których mają one funkcjonować. W programie prac należy wprowadzić rozróżnienie między systemami teleinformatycznymi, które państwa członkowskie mają rozwijać same („systemy krajowe”), a systemami, które państwa te mają rozwijać we współpracy z Komisją („systemy transeuropejskie”). Systemy teleinformatyczne, o których mowa w programie prac, powinny być zarządzane, przygotowywane i rozwijane zgodnie z dokumentem planowania obejmującym wszystkie projekty celne związane z technologiami informatycznymi (5) („wieloletni plan strategiczny dla elektronicznych systemów celnych” lub „MASP-C”), który sporządzany jest zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE (6), w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2. |
(4) | W programie prac określono bardziej szczegółowo faktyczne terminy wdrożenia każdego z systemów teleinformatycznych i określono ostateczny termin wdrożenia zgodnie z okresami przejściowymi określonymi w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 (7). |
(5) | W przypadku gdy program prac umożliwia państwom członkowskim podjęcie decyzji o wdrożeniu transeuropejskiego lub krajowego systemu teleinformatycznego w danym okresie (okres wdrażania), w załączniku do niniejszej decyzji należy wyjaśnić, że „termin rozpoczęcia ich wdrażania” jest najwcześniejszą datą, w której państwa członkowskie mogą rozpocząć użytkowanie nowego systemu teleinformatycznego, a „termin ostateczny zakończenia ich wdrażania” jest najpóźniejszym dniem, w którym państwa członkowskie i przedsiębiorcy muszą rozpocząć korzystanie z nowego lub unowocześnionego systemu teleinformatycznego. Termin ostateczny wdrażania powinien być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z danym systemem teleinformatycznym. Data ta powinna zatem zostać ustalona na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Te okresy wdrażania są konieczne do wdrożenia systemów na poziomie Unii przy uwzględnieniu potrzeb każdego systemu. Odmienne zasady dotyczące okresów wdrażania powinny mieć zastosowanie do projektu kontroli celnej przed przybyciem towarów dotyczącej zagrożeń dla bezpieczeństwa (ICS2). W tym przypadku państwa członkowskie powinny być gotowe do wdrożenia każdej wersji projektu z dniem jej rozpoczęcia, a przedsiębiorcy powinni za zgodą państw członkowskich mieć możliwość połączenia się z systemem w tym okresie wdrażania. Ze względu na znaczne opóźnienia we wdrażaniu, które wystąpiły w niektórych państwach członkowskich w odniesieniu do wersji 2 ICS2, Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/438 (8) przyznającą odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 dotyczące stosowania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w ramach wersji 2 ICS2. W związku z tymi opóźnieniami państwa członkowskie i przedsiębiorcy wyrazili również obawy co do wykonalności harmonogramu projektu dotyczącego wersji 3 ICS2. Komisja powinna zatem przeprowadzić wdrażanie stopniowo, w trzech krokach - począwszy od przewoźników morskich w ICS2 od dnia 3 czerwca 2023 r., następnie rejestratorów na poziomie spedytora/przewoźnika w transporcie morskim w ICS2 od dnia 4 grudnia 2024 r. i wreszcie przewoźników drogowych i kolejowych w ICS2 od dnia 1 kwietnia 2025 r. |
(6) | Okresy wdrażania dla migracji krajowych systemów teleinformatycznych powinny uwzględniać krajowe plany państw członkowskich dotyczące projektów i migracji oraz specyficzne środowiska i uwarunkowania informatyczne. Terminy ostateczne wdrażania krajowych systemów teleinformatycznych powinny również kończyć środki przejściowe związane z tymi systemami teleinformatycznymi. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Ze względu na znaczne opóźnienia we wdrażaniu krajowych systemów teleinformatycznych w niektórych państwach członkowskich Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/234 (9), decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/235 (10), decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/236 (11) i decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/237 (12), przyznające odstępstwa zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. W załączniku należy zawrzeć odniesienia do tych odstępstw. |
(7) | Odstępstwa przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2023/237 mają wpływ na projekt scentralizowanej odprawy dla importu (CCI) i doprowadziły do przedefiniowania podejścia projektowego. W przypadku etapu 1 CCI harmonogram przedłużono o 7 miesięcy, a państwa członkowskie mogą wdrożyć etap 1 systemu CCI wyłącznie ze standardowym zgłoszeniem celnym, co stanowi pierwszy krok realizacji całego projektu CCI. Państwa członkowskie mają możliwość wdrożenia etapu 1 CCI z wykorzystaniem specyfikacji etapu 2 CCI (w pełnym zakresie) i w związku z tym uniknięcia przejścia z etapu 1 CCI do etapu 2 CCI. Ułatwi to również przedsiębiorcom dostosowanie ich systemów w sprawny sposób, zapewniając funkcjonalne korzystanie z systemu CCI, w związku z czym projekt CCI powinien zostać zrealizowany do dnia 2 czerwca 2025 r. |
(8) | Aby zapewnić możliwość wywozu lub przemieszczania towarów w obrębie Unii/do Unii w ramach procedury tranzytu bez problemów z brakiem ciągłości operacyjnej, należy dostosować harmonogram wdrażania transeuropejskich projektów związanych z nowym skomputeryzowanym systemem tranzytowym (NCTS) i Automatycznym Systemem Eksportu (AES) poprzez wprowadzenie terminu wdrożenia na dzień 1 grudnia 2023 r. Chociaż większość państw członkowskich wdrożyła swój system, ograniczona liczba państw członkowskich ogłosiła, że ich krajowe aplikacje nie będą (w pełni) gotowe do rozpoczęcia funkcjonowania w 5 etapie NCTS lub w AES. Skupienie się na sprawnym wdrożeniu najpierw podstawowych funkcji systemów, a następnie funkcji innych niż podstawowe powinno ułatwić płynne zakończenie projektu do dnia 2 grudnia 2024 r. Ponadto przedsiębiorcy również borykają się z opóźnieniami, w szczególności w tych państwach członkowskich, w których wystąpiły opóźnienia w planowaniu projektu. Państwa członkowskie pozostaną odpowiedzialne za ustanowienie krajowej strategii transformacji dla swoich przedsiębiorców. Od dnia 2 grudnia 2024 r. państwa członkowskie i przedsiębiorcy powinni korzystać z nowych systemów, natomiast niektóre przepisy przejściowe będą nadal stosowane (ze względów technicznych) do dnia 21 stycznia 2025 r. w odniesieniu do 5 etapu NCTS i do dnia 11 lutego 2025 r. w odniesieniu do AES. |
(9) | Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami teleinformatycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Państwa członkowskie i Komisja powinny informować przedsiębiorców o zmianach w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w zależności od systemu i w stosownych przypadkach uwzględniając zakres i charakter tego systemu. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Program prac
Program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013 ustanawiającym unijny kodeks celny („program prac”), określony w załączniku, zostaje niniejszym przyjęty.
Artykuł 2
Realizacja
1. Państwa członkowskie i Komisja współpracują w realizacji programu prac.
2. Państwa członkowskie rozwijają i wdrażają odpowiednie systemy teleinformatyczne w ramach terminów odpowiednich okresów wdrażania określonych w programie prac.
3. Zarządzanie projektami przedstawionymi w programie prac oraz opracowywanie i wdrażanie poszczególnych systemów teleinformatycznych odbywają się w sposób zgodny z programem prac i wieloletnim planem strategicznym w obszarze ceł.
4. Rozpoczynając projekty określone w programie prac, Komisja podejmuje odpowiednie kroki, aby znaleźć wspólne porozumienie z państwami członkowskimi odnośnie do zakresu projektu, jego planu, wymogów i architektury systemów teleinformatycznych. W stosownych przypadkach Komisja konsultuje się również z przedsiębiorcami i uwzględnia ich opinie.
Artykuł 3
Aktualizacje
Program prac jest regularnie aktualizowany, aby zapewnić jego dostosowanie do najnowszych zmian we wdrażaniu rozporządzenia (UE) nr 952/2013 oraz uwzględniać postępy w przygotowywaniu i rozwijaniu systemów teleinformatycznych. Dotyczy to w szczególności dostępności wspólnie uzgodnionych specyfikacji i uruchomienia systemów teleinformatycznych.
Artykuł 4
Przekazywanie informacji i sprawozdawczość
1. Państwa członkowskie i Komisja wymieniają informacje na temat planowania i postępów we wdrażaniu każdego z systemów.
2. Państwa członkowskie przedkładają Komisji krajowe plany projektów i migracji oraz tabelę postępów w rozwoju i wdrażaniu systemów teleinformatycznych, o której mowa w art. 278a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, do dnia 31 stycznia oraz do dnia 30 czerwca każdego roku. Plany i tabele zawierają istotne informacje niezbędne do rocznego sprawozdania, które Komisja składa zgodnie z art. 278a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
3. Państwa członkowskie informują Komisję niezwłocznie o wszelkich istotnych aktualizacjach krajowych planów projektów i migracji.
4. Państwa członkowskie udostępniają w odpowiednim czasie przedsiębiorcom specyfikacje techniczne dotyczące komunikacji zewnętrznej krajowego systemu teleinformatycznego.
Artykuł 5
Uchylenie
1. Decyzja wykonawcza (UE) 2019/2151 traci moc.
2. Odniesienia do decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151 należy rozumieć jako odniesienia do niniejszej decyzji.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/255/UE z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym (Dz.U. L 134 z 7.5.2014, s. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2014/255/oj).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 99 z 15.4.2016, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/578/oj).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 z dnia 13 grudnia 2019 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 168, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/2151/oj).
(5) https://ec.europa.eu/taxation_customs/general-information-customs/electronic-customs_en#heading_2
(6) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu (Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/70(1)/oj).
(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 (Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).
(8) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/438 z dnia 24 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w ramach wersji 2 systemu kontroli importu 2 (Dz.U. L 63 z 28.2.2023, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/438/oj).
(9) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/234 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dla powiadomienia o przedstawieniu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii (Dz.U. L 32 z 28.2.2023, s. 217, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/234/oj).
(10) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/235 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dla powiadomienia o przybyciu statku morskiego lub statku powietrznego (Dz.U. L 32 z 3.2.2023, s. 220, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/235/oj).
(11) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/236 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dla deklaracji do czasowego składowania w odniesieniu do towarów nieunijnych przedstawionych organom celnym (Dz.U. L 32 z 3.2.2023, s. 223, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/236/oj).
(12) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/237 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących zgłoszenia celnego dla towarów wprowadzanych na obszar celnych Unii określonego w art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 32 z 3.2.2023, s. 226, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/237/oj).
ZAŁĄCZNIK
do decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym
I. WPROWADZENIE
1. | Program prac stanowi instrument wspierający stosowanie tych przepisów rozporządzenia (UE) nr 952/2013 (1) i rozporządzenia (UE) 2019/632 (2), które dotyczą rozwoju i wdrażania przewidzianych w nich systemów teleinformatycznych. |
2. | W programie prac określono również okresy stosowania środków przejściowych do momentu wdrożenia nowych lub ulepszonych systemów teleinformatycznych, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 (3), rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 (4) i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 (5). |
3. | „Kluczowy etap” w kontekście specyfikacji technicznych oznacza termin, do którego udostępnione zostaną stabilne wersje specyfikacji technicznych. W przypadku krajowych systemów lub komponentów termin ten zostanie ogłoszony w ramach opublikowanego krajowego planowania projektów. |
4. | W programie prac określa się następujące „terminy dotyczące wdrażania” transeuropejskich i krajowych systemów:
|
5. | W przypadku systemów czysto krajowych lub konkretnych komponentów krajowych szerszego projektu unijnego państwa członkowskie mogą określić terminy wdrażania oraz terminy rozpoczęcia i terminy ostateczne okresu wdrażania w swoim krajowym planowaniu projektu, z zastrzeżeniem terminu określonego w niniejszym programie prac oraz zgodnie z art. 278 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do lit. b) (SP IMP), c) i d) poniżej oraz zgodnie z art. 278 ust. 3 tego rozporządzenia w odniesieniu do lit. a), b) (SP EXP) i e) poniżej. Przepisami ustępu pierwszego objęte są następujące systemy krajowe lub specyficzne komponenty krajowe:
|
6. | W przypadku systemów transeuropejskich z okresem wdrażania, ale bez jednego terminu wdrożenia, państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, rozpocząć wdrażanie w odpowiednim terminie w ramach tego okresu, z zastrzeżeniem terminu określonego w niniejszym programie prac i zgodnie z art. 278 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Przepisami ustępu pierwszego objęte są następujące systemy transeuropejskie:
W przypadku modernizacji transeuropejskiego systemu NCTS w ramach UKC (komponent 1) (część II pkt 9) i AES w ramach UKC (komponent 1) (część II pkt 10) państwa członkowskie mogą zezwolić, w stosownych przypadkach, przedsiębiorcom na stopniowe przyłączanie się najpóźniej do dnia 2 grudnia 2024 r. Państwa członkowskie informują Komisję o terminach rozpoczęcia i terminach ostatecznych wdrażania, a także o krajowej strategii transformacji dla swoich przedsiębiorstw handlowych. Państwa członkowskie i Komisja będą musiały starannie przeanalizować aspekty obszaru wspólnego i zewnętrznego w okresie przejściowym, który zakończy się w dniu 21 stycznia 2025 r. w odniesieniu do modernizacji NCTS w ramach UKC (NCTS etap 5) oraz w dniu 11 lutego 2025 r. w odniesieniu do AES (komponent 1). |
7. | Transeuropejski system kontroli importu ICS2 w ramach UKC (część II pkt 17) również wymaga stopniowego wdrażania i okresu przejściowego. W tym przypadku podejście jest jednak inne, ponieważ oczekuje się, że państwa członkowskie będą w tym samym czasie przygotowane na każdą kolejną wersję na początku każdego okresu wdrażania. Ponadto, jeżeli zostanie to uznane za stosowne, państwa członkowskie mogą w przypadku każdej kolejnej wersji zezwolić przedsiębiorcom na stopniowe przyłączanie się do systemu do końca każdego okresu wdrażania oraz - w przypadku kroków - każdego kroku w ramach wersji. Państwa członkowskie we współpracy z Komisją opublikują terminy i instrukcje dla przedsiębiorców na swoich stronach internetowych. |
8. | Przy wdrażaniu programu prac państwa członkowskie i Komisja będą musiały uważnie zarządzać złożonymi kwestiami z uwzględnieniem zależności, zmiennych i założeń. Do zarządzania planowaniem posłużą zasady określone w wieloletnim planie strategicznym (MASP-C). Realizacja projektów będzie przebiegać w różnych etapach, od przygotowania i opracowania, przez tworzenie, testowanie, migrację aż po ich ostateczne uruchomienie. Rola państw członkowskich i Komisji w tych różnych etapach zależeć będzie od charakteru i architektury systemu oraz jego komponentów lub funkcji, jak opisano w szczegółowej dokumentacji projektowej MASP-C. W stosownych przypadkach wspólne specyfikacje techniczne zostaną określone przez Komisję w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i pod ich kontrolą, mając na uwadze ich sfinalizowanie 24 miesiące przed docelowym terminem wdrożenia systemu teleinformatycznego. Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami teleinformatycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. O wszelkich zmianach należy poinformować przedsiębiorców w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w razie konieczności ze względu na zakres i charakter zmiany, tak aby umożliwić przedsiębiorcom zaplanowanie i dostosowanie ich systemów i interfejsów. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy. Państwa członkowskie i, w stosownych przypadkach, Komisja zaangażują się w rozwój i wykorzystywanie systemów zgodnie z określoną architekturą oraz specyfikacjami tych systemów. Działania te będą przeprowadzane z uwzględnieniem kluczowych etapów oraz terminów określonych w programie prac. Państwa członkowskie i Komisja będą także współpracować z przedsiębiorcami i innymi zainteresowanymi stronami. Przedsiębiorcy będą musieli podjąć stosowne kroki, które umożliwią im korzystanie z systemów, gdy tylko staną się one dostępne, a najpóźniej przed upływem terminów ostatecznych określonych w niniejszym programie prac lub, w stosownych przypadkach, terminów określonych przez państwa członkowskie w ramach ich krajowych planów. |
II. WYKAZ PROJEKTÓW DOTYCZĄCYCH ROZWOJU I WYKORZYSTYWANIA SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH
„Projekty dotyczące UKC i powiązane z nimi systemy teleinformatyczne” Wykaz projektów dotyczących rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych wymaganych do stosowania kodeksu | Podstawa prawna | Kluczowy etap | Terminy wdrożenia systemów teleinformatycznych | |||||||||||
|
|
| Termin rozpoczęcia w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych (6) | Ostateczny termin w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych (7) = Termin zakończenia okresu przejściowego | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 64 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2015 r. | 1.1.2017 r. | 1.1.2017 r. | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27, 28, 33 i 34, art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2016 r. (etap 1) | 1.3.2017 r. (etap 1 - krok 1) 2.10.2017 r. (etap 1 - krok 2) | 1.03.2017 r. (etap 1 - krok 1) 2.10.2017 r. (etap 1 - krok 2) | ||||||||||
Na drugim etapie wdrożona zostaje elektroniczna forma wniosku o udzielenie WIT i decyzji w sprawie WIT, co umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze zharmonizowanego unijnego interfejsu przy składaniu wniosków o udzielenie WIT oraz otrzymywanie decyzji w sprawie WIT drogą elektroniczną. |
| Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2018 r. (etap 2) | 1.10.2019 r. (etap 2) | 1.10.2019 r. (etap 2) | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27 i 28, art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. | 2.10.2017 r. | 2.10.2017 r. | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. | 2.10.2017 r. | 2.10.2017 r. | ||||||||||
Takie rozwiązanie techniczne umożliwiające uwierzytelnianie i zarządzanie użytkownikami jest następnie udostępniane do wykorzystania w innych projektach dotyczących UKC, takich jak: Wiążąca informacja taryfowa w ramach UKC (WIT), Modernizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC, Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów w ramach UKC (PoUS), Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC oraz System kontroli importu 2 w ramach UKC (ICS2). |
|
| Terminy wdrożenia - zob. poszczególne projekty. | Terminy wdrożenia - zob. poszczególne projekty. | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27, 28, 38 i 39, art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2016 r. | 5.03.2018 r. (etap 1) | 5.03.2018 r. (etap 1) | ||||||||||
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2018 r. | 1.10.2019 r. (etap 2 - część 1 procesy początkowe) 16.12.2019 r. (etap 2 - część 2 inne procesy) | 1.10.2019 r. (etap 2 - część 1) 16.12.2019 r. (etap 2 - część 2) | ||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 9 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2016 r. | 5.03.2018 r. | 5.03.2018 r. | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 56 ust. 5 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2016 r. | 1.10.2018 r. | 1.10.2018 r. | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 153 i art. 278 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2022 r. | 1.03.2024 r. (etap 1) | 1.03.2024 r. (etap 1) | ||||||||||
15.08.2025 r. (etap 2) | 15.08.2025 r. (etap 2) | |||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 226-236 i art. 278 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2019 r. | 1.03.2021 r. (komponent 1) | Krok 1: 1.12.2023 r. | ||||||||||
Krok 2: 2.12.2024 r. Koniec okresu przejściowego: 21.01.2025 r. (komponent 1) | ||||||||||||||
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2022 r. | 3.03.2025 r. (komponent 2) | 1.09.2025 r. (komponent 2) | ||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 179, art. 263-276 i art. 278 ust. 3 lit. f) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2019 r. (komponent 1) | 1.03.2021 r. (komponent 1) | Krok 1: 1.12.2023 r. | ||||||||||
Krok 2: 13.2.2024 r. (8) Krok 3: 2.12.2024 r. Koniec okresu przejściowego: 11.02.2025 r. (komponent 1) | ||||||||||||||
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie (komponent 2) | 1.03.2021 r. (komponent 2) | 2.12.2024 r. (komponent 2) | ||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 215, art. 255-262 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2018 r. | 1.06.2020 r. | 1.06.2020 r. | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 215, art. 237-242, art. 250-262 i art. 278 ust. 2 lit. b) i ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie (w przypadku komponentu 1 i 2) | 1.03.2021 r. (komponent 1) | 2.12.2024 r. (komponent 1) | ||||||||||
Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego (komponent 2) | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (9) (komponent 2) | |||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 133-152 i art. 278 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie i dla powiadomienia o przybyciu towarów zgodnie z planem ICS2 | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (10) | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16 ust. 1 i art. 53, 56, art. 77-80, 83-87, 101-105, 108-109, 158-187, 194-195, art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (11) | ||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 179 i art. 278 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2020 r. | 1.03.2022 r. (Etap 1) | 1.07.2024 r. (Etap 1) | ||||||||||
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2022 r. | 2.10.2023 r. (Etap 2) | 2.06.2025 r. (Etap 2) | ||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 89-100 i art. 278 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2022 r. (komponent 1) | 11.03.2024 r. (komponent 1) | 11.03.2024 r. (komponent 1) | ||||||||||
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie (komponent 2) | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z wdrażaniem najwcześniej od 11.3.2024 r. (komponent 2) | Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 2.6.2025 r. (komponent 2) | ||||||||||||
| Art. 6 ust. 1, art. 16, 46 i 47, art. 127-132 i art. 278 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 | Docelowy termin dla specyfikacji technicznych w odniesieniu do wszystkich trzech wersji = II kwartał 2018 r. | 15.03.2021 r. (Wersja 1) | 1.10.2021 r. (Wersja 1) | ||||||||||
1.3.2023 r. (12) (Wersja 2) | 2.10.2023 r. (Wersja 2) | |||||||||||||
3.6.2024 r. (13) (wersja 3) Krok 1: 3.06.2024 r. Krok 2: 4.12.2024 r. Krok 3: 1.04.2025 r. | Zob. kroki 1-3. Krok 1: 4.12.2024 r. (najpóźniej) Krok 2: 1.04.2025 r. (najpóźniej) Krok 3: 1.09.2025 r. (najpóźniej) |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/632 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 w celu przedłużenia okresu przejściowego wykorzystywania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 54, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/632/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 (Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).
(6) Przedmiotowy termin rozpoczęcia okresu wdrażania systemów teleinformatycznych oznacza najwcześniejszy dla państw członkowskich termin uruchomienia systemu teleinformatycznego.
(7) Przedmiotowy termin zakończenia okresu wdrażania systemów teleinformatycznych oznacza najpóźniejszy termin, w którym system musi być w pełni wykorzystywany, oraz najpóźniejszy termin, w którym powinna zakończyć się migracja wszystkich przedsiębiorców; w stosownych przypadkach termin ten zostanie ustalony przez państwa członkowskie i będzie stanowić termin zakończenia obowiązywania okresu przejściowego.
(8) W tym terminie do krajowego systemu wywozu należy wdrożyć wymóg określony w art. 55 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1070.
(9) Do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowana jest decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/237 lub - jeżeli zastosowanie ma art. 2 ust. 4a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 - do dnia 1 lipca 2024 r.
(10) Do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do powiadomienia o przybyciu statku powietrznego na obszar celny Unii drogą powietrzną, do dnia 29 lutego 2024 r. w odniesieniu do powiadomienia o przybyciu statku morskiego na obszar celny Unii, do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do przedstawienia powiadomienia i deklaracji do czasowego składowania w odniesieniu do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii drogą powietrzną oraz do dnia 29 lutego 2024 r. w odniesieniu do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii innymi rodzajami transportu, w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowane są decyzje wykonawcze Komisji (UE) 2023/234, 2023/235 i 2023/236.
(11) Do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowana jest decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/237 lub - jeżeli zastosowanie ma art. 2 ust. 4a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 - do dnia 1 lipca 2024 r.
(12) Do dnia 30 czerwca 2023 r. w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowana jest decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/438.
(13) Data ta jest datą wdrożenia pełnej wersji 3 ICS2 przez wszystkie państwa członkowskie.